CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 1681|Reply: 9

Ambiga Desak Kerajaan PH Salur Peruntukan Tanpa Syarat Dan Had Kepada Bersih

  [Copy link]
Post time 23-7-2019 11:12 AM | Show all posts |Read mode
Bersih memainkan peranan dalam membantu PH menumbangkan Barisan Nasional. Kredit foto: Carian Google



Kerajaan Pakatan Harapan (PH) digesa menyalurkan peruntukan untuk membiayai Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) tanpa syarat dan had.


Permintaan itu disuarakan oleh bekas Pengerusi Bersih 2.0, Datuk S. Ambiga ketika berucap dalam majlis mengutip dana untuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO) tersebut di Petaling Jaya pada 20 Julai.


S. Ambiga. Kredit foto: Carian Google



Memetik laporan Free Malaysia Today, aktivis dan peguam itu berkata, kewujudan Bersih adalah penting kerana ia melakukan banyak kerja semasa pilihan raya.


Jelasnya, Bersih perlu memantau keadaan bagi memastikan semua pihak bersikap secara bertanggungjawab dalam pilihan raya termasuk Pilihan Raya Negeri Sarawak yang bakal diadakan pada 2021.


"Jadi, saya ingin melihat kerajaan ini, walaupun dikritik Bersih, berkata mereka akan memberi Bersih bentuk pembiayaan supaya mereka dapat menjalankan tugas penting mereka," katanya.


Demonstrasi jalanan Bersih dicemari dengan insiden keganasan. Kredit foto: Carian Google



Ambiga menambah, peranan Bersih juga akan berubah sebagai gerakan untuk demokrasi dengan mengemukakan tuntutan baharu seperti mengehadkan tempoh perkhidmatan Perdana Menteri kepada dua penggal.


Sementara itu, bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak secara sinis berkata, kerajaan PH memang patut membiayai Bersih yang banyak 'berjasa' kepada mereka.

"Tapi jika ambil duit dari PH, bagaimana masih nak mengaku diri adalah berkecuali?" soalnya melalui status dalam laman Facebook beliau.


Unit Simpanan Persekutuan (FRU) terpaksa bertindak apabila peserta-peserta demonstrasi Bersih mula merusuh. Kredit foto: Carian Google



Ada betulnya juga kata Najib itu kerana Bersih pasti akan berdepan dilema untuk mengkritik kerajaan yang menyalurkan peruntukan kepadanya.  - CARI

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 23-7-2019 11:48 AM From the mobile phone | Show all posts
Bersih ni jabatan kerajaan ke?
Reply

Use magic Report

Post time 23-7-2019 12:56 PM From the mobile phone | Show all posts
Kacang lupakan kulit
Reply

Use magic Report

Post time 23-7-2019 12:58 PM From the mobile phone | Show all posts
Bodohnyaa..
Reply

Use magic Report

Post time 23-7-2019 01:01 PM | Show all posts
hahaha..sampai masa mintak hak jugak..dia boleh org lain tak boleh
Reply

Use magic Report

Post time 23-7-2019 01:05 PM | Show all posts
urbanisers pun nak tongkat
Tongkat
Tongkat
TONGKAT

Reply

Use magic Report

Post time 23-7-2019 01:07 PM From the mobile phone | Show all posts
Gelap mata tengok duit berbilion
Reply

Use magic Report

Post time 23-7-2019 08:20 PM From the mobile phone | Show all posts
Tak perlu bersih dah.. Bubarkan saja.. Lagi  mintak dana..mcm hebat sgt..
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 23-7-2019 09:42 PM From the mobile phone | Show all posts
Zalimohd: Tak perlu bersih dah.. Bubarkan saja.. Lagi  mintak dana..mcm hebat sgt..


Standby duit nak buat demo bila ph kalah nanti
Reply

Use magic Report

Post time 24-7-2019 05:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Haha, tu dia udang dah tak sembunyik belakang batu dah
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

3-12-2022 06:08 PM GMT+8 , Processed in 0.101189 second(s), 36 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list