CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
12Next
Return to list New
View: 3250|Reply: 22

Krisis Air Lembah Klang: Kegiatan Mengorek Pasir Didakwa Punca Pencemaran Diesel

[Copy link]
Post time 22-7-2019 11:50 AM | Show all posts |Read mode
Lokasi pencemaran diesel di Sungai Selangor. Kredit foto: Facebook Air Selangor



Krisis gangguan bekalan air yang melanda Lembah Klang pada masa ini didapati berpunca daripada pencemaran diesel yang dipercayai ada kaitan dengan kegiatan mengorek pasir di hulu Sungai Selangor.


Menurut Ketua Jabatan Perhubungan Pelanggan dan Komunikasi Pengurusan Air Selangor Sdn. Bhd. (Air Selangor), Abdul Raof Ahmad, pencemaran diesel dikesan di muka sauk Loji Rawatan Air Sungai Selangor Fasa 1, 2 dan 3 serta Loji Rawatan Air Rantau Panjang.


Akibatnya, kedua-dua loji berkenaan terpaksa dihenti tugas mulai pukul 6 petang pada 21 Julai dan insiden itu merupakan yang kedua dalam tempoh tiga hari sehingga menyebabkan gangguan tidak berjadual berskala besar kepada pelanggan.


Krisis air yang berpanjangan menyulitkan kehidupan rakyat (gambar hiasan). Kredit foto: Carian Google



Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) juga telah melaporkan tentang insiden pencemaran diesel itu kepada pihak berkuasa.


"ihak kami tidak dapat memastikan jangka masa pemulihan sekiranya insiden pencemaran sumber air mentah kembali berulang dan berada dalam keadaan siap siaga bagi menghadapi sebarang insiden yang berlaku pada hari ini," kata Abdul Raof seperti dipetik dalam kenyataan media yang disiarkan melalui laman Facebook Air Selangor.


Sebahagian besar netizen yang kesal dengan krisis air yang berpanjangan itu mendesak agar Air Selangor mengambil tindakan yang lebih konkrit bagi memastikan insiden serupa tidak berulang.


Mereka mempersoalkan bagaimana pencemaran boleh berlaku kerana kawasan tadahan air kebiasaannya ditutup dan dikawal rapi bagi mengelakkan pencerobohan.


Kredit foto: Facebook

Kredit foto: Facebook



Segelintir netizen mendakwa krisis gangguan bekalan air gagal ditangani dengan berkesan oleh pihak yang bertanggungjawab.


Mereka yang tidak lagi dapat bersabar mendesak agar individu yang gagal melaksanakan tugas yang diamanahkan untuk meletak jawatan.


Dr. Xavier Jayakumar. Kredit foto: Facebook



Memetik laporan Malay Mail pada 20 Julai, Menteri Air, Tanah dan Sumber Asli, Dr. Xavier Jayakumar menyatakan bahawa pencemaran bau air sungai merupakan kejadian yang biasa di Selangor.


Diharap krisis ini dapat diselesaikan segera kerana gangguan bekalan air yang berpanjangan akan mengganggu urusan kehidupan seharian. - CARI

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 22-7-2019 11:57 AM | Show all posts
betullah
krisis air selangor lebih kritikal
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2019 12:00 PM | Show all posts
wtpe suh resign klu bleh tukr krjaan?
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2019 12:03 PM | Show all posts
Menteri Besar pedulik apa ?
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2019 12:13 PM From the mobile phone | Show all posts
Susah la jermin nak mandi junub lepas bersemburit. Air takde.
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2019 12:25 PM From the mobile phone | Show all posts
Satu hari semalam dah ada air. Tapi pagi tadi tak ada balik.
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2019 12:25 PM | Show all posts
Yang ada kuasa menyita menutup pencemar sungai semua Menteri Besar. Apa lancau merengek melatah pasal Pengurusan Air Selangor pulak ? Haram jadah punya bahalol sekor sekor
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2019 12:26 PM | Show all posts
ultra78 replied at 22-7-2019 04:25 AM
Satu hari semalam dah ada air. Tapi pagi tadi tak ada balik.

ko xbyr bil
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 22-7-2019 12:27 PM From the mobile phone | Show all posts
Ina8895 replied at 22-7-2019 12:13 PM
Susah la jermin nak mandi junub lepas bersemburit. Air takde.

Tayammum je
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2019 12:28 PM | Show all posts
mula-mula pencemaran bau, pastu pencemaran minyak, tp tetap perkara biasa??
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2019 12:31 PM | Show all posts
pokaibanktokyo replied at 22-7-2019 04:25 AM
Yang ada kuasa menyita menutup pencemar sungai semua Menteri Besar. Apa lancau merengek melatah pasa ...

teneng wak..teneng
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2019 12:34 PM From the mobile phone | Show all posts
Boomibulat: Tayammum je

Boleh ke hilang kesan kunyit tu?
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2019 12:35 PM | Show all posts

Burit lu la teneng paler butoh apa
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2019 12:48 PM | Show all posts
pokaibanktokyo replied at 22-7-2019 04:35 AM
Burit lu la teneng paler butoh apa

buritan ke?
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2019 12:55 PM From the mobile phone | Show all posts
Bersotong replied at 22-7-2019 12:48 PM
buritan ke?

Semburit kot
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2019 01:49 PM From the mobile phone | Show all posts
{:nose{:nose{:nose{:nose{:nose{:nose{:nose{:nose{:nose{:nose{:nose{:nose{:nose{:nose{:nose{:nose{:nose{:nose
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 22-7-2019 04:20 PM | Show all posts
Jebon mana yg g buang diesel mmg hidup nk nyusahkan org je...kasi tangkap bagi semua rakyat selangor lempang..  x mandi xpe lagi..nak cebok  xde air camne??? yg kaki semburit untung lerjenis keluar laju je.....
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2019 07:21 PM From the mobile phone | Show all posts
Syarikat kerajaan negeri jugak yg buang diesel tu. Ambik lah tindakan segera. Lepas ni x yah lah undi PH lagi. Asik xde air jer. Sendiri buat pollution.
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2019 07:30 PM From the mobile phone | Show all posts
Berani ke saman kontraktor korek pasir tu?
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2019 07:43 PM From the mobile phone | Show all posts
Ahaha..

Kerajaan yg lemah. Geng kapitalis semua boleh gelak besar
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

29-9-2022 10:16 AM GMT+8 , Processed in 0.088901 second(s), 22 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list