CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 4994|Reply: 34

Gara-Gara Kondom, Habis Bergaduh Netizen Dengan Ustaz

[Copy link]
Post time 1-10-2018 02:06 PM | Show all posts |Read mode
Kadangkala bila kita menulis status di media sosial, apa yang dimaksudkan bercanggah dengan fahaman netizen. Maka bila tular, ramai yang menghentam empunya status.


Lebih-lebih lagi bila berkaitan isu agama. Kebanyakan ustaz kini ramai yang berdakwah di media sosial, dan ada netizen yang menyambut baik perkara tersebut ada juga yang kerap membindas kata mereka.


Di Twitter, status Fauzi Asmuni mendapat kecaman kerana pendapatnya tentang pesanan khidmat masyarkat berkenaan dengan kondom daripada Pejabat Kesihatan Daerah Kota Setar.


Kata Ustaz tersebut pesanan khidmat masyarakat tersebut seolah-olah menggalakkan maksiat dan tidak bersetuju pesanan tersebut disebar.







Rasa terkilan dengan kenyataan ustaz tersebut, ramai yang 'menyerang' ustaz berkenaan.


Pelindungan memakai kondom bukan hanya menggalakkan maksiat. Banyak sudut positif lain dapat diambil kira. Contohnya, untuk perancangan keluarga dan mencengah dari penularan HIV AIDS.










Kita ni hidup di negara berbilang kaum, pastinya pesanan tersebut bukan hanya kepada orang Islam. Mungkin juga ustaz itu bimbang jika kondom tersebut disalah guna untuk membuat maksiat. Apa pendapat anda? -CARI
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 1-10-2018 02:20 PM From the mobile phone | Show all posts
Setat bodoh.

Reply

Use magic Report

Post time 1-10-2018 02:22 PM From the mobile phone | Show all posts
This the reason why you don't have to ask for setat's opinion for everything. Plis la. Bebudak Pendidikan Islam U akak dolu akak tahu sangat perangai gimana.
Reply

Use magic Report

Post time 1-10-2018 02:27 PM From the mobile phone | Show all posts
ramai je suami isteri yang perlukan nasihat guna kondom. terutama yang tak reti merancang dan yang ada penyakit kelamin. kalau tak guna kondom tu yang anak berderet tapi keluarga tak berkualiti.memanglah orang berzina pakai kondom Allah tetap murka,tapi janganlah sampai beranak pinak jadi tambah lagi dosa. bukan untuk galakkan penzina.kondom ke tak kondom zina tetap berleluasa
Reply

Use magic Report

Post time 1-10-2018 02:34 PM From the mobile phone | Show all posts
Lobai dn bodoh bpisah tiada
Reply

Use magic Report

Post time 1-10-2018 02:52 PM | Show all posts
soalan ni umpama tanya makanan dan minuman mana lebih penting??? dua2 penting elak zina penting safety penting...
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 1-10-2018 02:57 PM From the mobile phone | Show all posts
payah klau acah2 alim ni..
fikir kesitu je....ingat org islam je ke guna condom....pastu agama lain x wujud kat malaysia ni..n kempen tu mmg fokus kpd penyebaran penyakit berjangkit.
ni mst jenis suami yg x amal protection bila isteri pregnnt syukur rezeki..
padahal yg bertungkus lumus mnjaga semua isteri..n bila isteri x comei mcm dulu pun complaint
sori aku xleh nak bersangka baik da dgn org mcm ni
Reply

Use magic Report

Post time 1-10-2018 03:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Ni lagi setat jadian.. pu jadian..
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 1-10-2018 03:10 PM From the mobile phone | Show all posts
Mcm mcm hal.
Reply

Use magic Report

Post time 1-10-2018 03:37 PM From the mobile phone | Show all posts
Bila setat membgangkn diri
Reply

Use magic Report

Post time 1-10-2018 04:00 PM | Show all posts
Sebut jer condom, terus dikaitkan dengan seks luar nikah.
Reply

Use magic Report

Post time 1-10-2018 04:05 PM | Show all posts
sapo dio nih?

Reply

Use magic Report

Post time 1-10-2018 04:32 PM | Show all posts
mende ntah ustaz ni.
Reply

Use magic Report

Post time 1-10-2018 06:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Susah la kalau otak duduk bawah tempurung..
Reply

Use magic Report

Post time 1-10-2018 11:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Bodohnya ustat ni. Otak level2 sohai jah. Ko xpergi sekolah ke dlu ostat? Mohon cek sijil heol  valid ke x? Patut la puak2 ostat ni ank rmai, jenis tunggang agama, suka buat bini jd hamba
Reply

Use magic Report

Post time 1-10-2018 11:20 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by b_n_c at 1-10-2018 11:27 PM

seks dgn isteri mmg halal..

tp penggunaan kondom juga merupakan salah satu cara perancangan keluarga dlm seks halal trsebut..

islam juga ada guideline utk merancang anak..

lgpn kempen itu adalah utk elakka
pnyebaran pnyakit..
dan x semestinya pnyakit itu ada pada psgn bkn suami isteri je..

kalau pasangan x kawin nk lakukan maksiat, at least boleh mengurangkan peknen 99% dan secara x langsung mengelakkan pmbuangan bayi

last but not least,
andaikata kempen ini menggalakkan org melakukan maksiat, yg kes2 buang bayi skrg ni dr kes maksiat atau kes halal?

pendekata, xde kempen ni pun maksiat tetap berleluasa...apa kata korang buat kempen kurangkan maksiat plak...dgn cara interactive dan kreatif dgn proaktif, bkn buat ckit je dh senyap, ceramah2 ni org dh bosan kot..huhu..
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 2-10-2018 09:06 AM | Show all posts
lobai bab gesek burit ngan konek berpisah teda
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2018 09:49 AM | Show all posts
Iols sokong kempen ni...
Zina tu haram, bunuh bayi, buang bayi tu pun dosa besar.. Ni langkah untuk mencegah bigger damage
Dari segi penyebaran STD, betul nasihat Pejabat Kesihatan tu..
Untuk elak zina, kempen dari Ustaz-Ustaz & Jabatan Agama lah.. Ni keje condemn keje orang pula
Sikap Holier than thou ni menyebabkan banyak masyarakat kita macam jadi benci dengan puak Ustaz ni
Lagipun kita multiracial country kot
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2018 10:29 AM | Show all posts
biasalah lobai. nak suruh orang jadi mcm derang la. anak berderet2. 7,8 orang kecik kecik kecik. dah tu kepam je semua. yela dah ramai sgt rapat2 semua manala bini sempat nak jaga. xde duit paksa anak makan nasik dgn garam smbl suruh bersyukur. kesian budak2.
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2018 10:40 AM From the mobile phone | Show all posts
Ustaz yg bodoh..mentaliti tahap taliban
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

28-5-2024 11:02 PM GMT+8 , Processed in 0.083607 second(s), 45 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list