View: 3156|Reply: 5
|
Kerja Asyik Nak Meniru Je, Proton Malas Nak Mampus - Amran
[Copy link]
|
|
Sebaik Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengumumkan cadangan memulakan projek kereta nasional baharu, pelbagai respon disuarakan rakyat termasuk figura politik.
Masing-masing dengan pendapat sendiri sama ada positif mahupun negatif. Hingga kini, rata-rata cenderung memandang negatif cadangan berkenaan.
Sehubungan itu, laman Facebook Amran Fans menyuarakan harapannya terhadap kereta nasional baharu yang bakal dikeluarkan agar tidak akan mengamalkan konsep 'copy and paste' seperti sebelum ini.
"Ramai yang kata, 'alah, buat kereta nasional pun bukannya rakyat bangga. Beli Wira dia ubah suai jadi Evo, beli Inspira dia ubah suai jadi Lancer'.
"Bang, dah Proton keluarkan kereta yang boleh diubah suai, memanglah ramai yang akan ubah suai. Inilah kesilapan Proton, malas nak mampus. Kerja tahu nak copy paste je.
"Kesimpulannya, jika mahu rakyat berbangga dengan kereta nasional ni senang je. Berhenti keluarkan kereta copy paste. Buat body sendiri, tapi dalam masa sama reka bentuk nak kena kemas, enjen nak kena mantap," katanya.
Rata-rata bersetuju dengan pendapat Amran dan meminta Tun M agar menumpukan kepada penambahbaikan pengangkutan awam.
Tak payah membazirlah Tun
Bagaimanapun, ramai juga yang masih menyokong produk keluaran Proton selain menyifatkan pembeli lebih memilih jenama berbanding rupa.
"Tengok Nissan Almera, hodoh pun orang beli juga sebab jenama 'Nissan'," komen netizen.
Sementara itu, segelintir netizen membandingkan kenderaan keluaran Perodua dan Proton dari segi harga pasaran dan penggunaan minyak petrol.
Dalam pada itu, beberapa pengguna menyelar tindakan segelintir netizen yang gemar bersungut di laman sosial.
"Cuba pergi kelas industri automotif, mesti kau menyesal buat posting macam ni," komen netizen.
Foto: FB Amran Fans
Setiap keputusan yang kita ambil ada akibat baik dan buruknya. Nak puaskan hati semua orang memang susah. Bagaimana pula dengan anda? - CARI |
|
|
|
|
|
|
|
nak buat R&D memerlukan kos yang besar, sbb tu malaysia just amik je design luar, tu la len kali kaji dan banyaK memnbaca jgn tahu hembur je, |
|
|
|
|
|
|
|
Start dari Gen 2, sume adalah design sendiri..
Engine Campro pun buatan malaysia sepenuhnya.
Persona, Preve, Suprima semua ni proton generasi baru yg dh boleh berdiri atas kaki sendirik.. |
|
|
|
|
|
|
|
kesian budak2 amran ni lol. |
|
|
|
|
|
|
|
system_failure: Start dari Gen 2, sume adalah design sendiri..Engine Campro pun buatan malaysia sepenuhnya.Persona, Preve, Suprima semua ni proton generasi baru yg dh ...
Tak jugak. Gen2 copy wheelbase direct dari wira aeroback. Cuma tambah lotus handling, lincah sikit la. Tapi first model still lembab. Power high end takde. Low end pun xde. Tekan minyak kereta xnk pergi mcm kita nak, macam kereta2 lain.
Nak canggih sangat drive by cable, tapi ade lag. Nak hebat sangat pakai ecu siemens bdo tapi ecu keras kepala tak bole nak ajar self learning kekdahnya. Xnak pakai rocker arm, nak pakai shim konong lagi bgus tapi rpm xleh cecah 8 pun. Starting 110hp on paper, on dyno sekitar 90hp sajork. Bygkn 1.6 tapi xcecah pun 150hp. Bile upgred enjin, kos modified lagi mahal dari main enjin jepun.
Belum masuk bab ketahanan, crashshaft asik patah. Hose oil turbo asik bocor. Suis aircond menggila.
Kalu tak sebab kereta nasional, mgkin kereta import tak mahal
Nak tolong survival punya pasal
|
|
|
|
|
|
|
|
Campro mentekedarah minyak. Rnd malaysia ni lemah. Duit takde kot. |
|
|
|
|
|
|
| |
|