CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 2797|Reply: 22

Isu Piala Dunia 2018: Tiada Kos Ditanggung Kerajaan, Tajaan Sepenuh Pihak Swasta

  [Copy link]
Post time 4-6-2018 11:32 AM | Show all posts |Read mode
Susulan tindakan kerajaan mengambil keputusan untuk mengadakan siaran langsung kejohanan Piala Dunia 2018 di RTM, rata-rata masyarakat umum mengecam keputusan itu bercanggah dengan usaha kerajaan yang ingin berjimat cermat berikutan mengalami hutang yang menggunung tinggi.


Lebih-lebih lagi, baru-baru ini Perdana Menteri turut mengumumkan penubuhan Tabung Harapan Malaysia yang bertujuan untuk menyelamatkan masalah kewangan negara.


sumber : carian internet



Sehubungan itu, menurut laporan Malaysiakini, Menteri Kewangan, YB Lim Guan Eng mengesahkan pihak kerajaan mendapat tajaan sepenuhnya daripada syarikat swasta.


"ihak kerajaan tidak akan membayar satu sen pun untuk siaran berkenaan."


Beliau berkata demikian dalam sesi temubual Program Bicara Khas di TV1 semalam.


Selain itu, apabila ditanya mengapa penaja terbabit tidak menyalurkan sumbangan kepada Tabung Harapan Malaysia.


Menteri Kewangan tersebut memaklumkan, terdapat perbezaan antara dana yang diberi untuk penajaan siaran Piala Dunia dengan derma kepada tabung berkenaan.


"Melalui penajaan pihak yang berkenaan mendapat iklan pada sepanjang tempoh pertandingan berlangsung. Jadi sekurang-kurangnya mereka mendapat sedikit pulangan."


Beliau juga menjelaskan pada awalnya Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad agak keberatan untuk menerima idea menayangkan Piala Dunia di RTM ekoran keadaan kewangan negara yang tidak memberangsangkan.


"Tetapi selepas diberi penjelasan bahawa kejohanan itu hanya berlangsung setiap empat tahun dan siaran di RTM akan membolehkan masyarakat menontonnya secara percuma, beliau akhirnya bersetuju."- CARI
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 4-6-2018 12:21 PM | Show all posts

pulak dah. hari tu kata kerajaan tanggung rm40juta
Reply

Use magic Report

Post time 4-6-2018 12:23 PM | Show all posts
syukur...kalau tidak mmg kena hencap
Reply

Use magic Report

Post time 4-6-2018 01:04 PM | Show all posts
yang amik sport channel mesti sakit hati kan
Reply

Use magic Report

Post time 4-6-2018 01:06 PM From the mobile phone | Show all posts
Tak bayar 1 sen bravoooooo
Reply

Use magic Report

Post time 4-6-2018 01:19 PM | Show all posts
adoiiii...camana sore loserrr nak meroyan camnihhhh


Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 4-6-2018 01:20 PM | Show all posts
prettyuglybabe replied at 4-6-2018 01:04 PM
yang amik sport channel mesti sakit hati kan

aku rs dorang ok jer...RTM ni SD dorang tgk HD
Reply

Use magic Report

Post time 4-6-2018 01:41 PM From the mobile phone | Show all posts
So cacai dan lobai xdpt la nak hencap lgi kan? Kau org duk diam main bola sendiri jah.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 4-6-2018 01:53 PM | Show all posts
alhamdulillah

suara rakyat didengari

kerajaan terpaksa u turn dan jilat kahak sendiri
Reply

Use magic Report

Post time 4-6-2018 10:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Ok lah
Aku tulung hencap bagi pihak pembangang yg kian tertekan
Hek elehh kecoh ah apek ni
Dpt tajaan 30 juta pun nak heboh
Masa melayu isele jadi mentri kewangan, duit 2.6bilion masuk akaun peribadi pun rilekkkkk je, takde nak bising2 mcm lu
Reply

Use magic Report

Post time 4-6-2018 10:50 PM From the mobile phone | Show all posts
Kan rtm selalu siar world cup dulu..dah berapa edisi dah
Reply

Use magic Report

Post time 4-6-2018 10:50 PM From the mobile phone | Show all posts
Rasa corporate companies lagi yakin nak menaja bila tengok muka lge dari najib..
Reply

Use magic Report

Post time 4-6-2018 10:51 PM | Show all posts
watatakut replied at 4-6-2018 12:21 PM
pulak dah. hari tu kata kerajaan tanggung rm40juta

Kerajaan pada mulanya cuma berkata akan memperuntukkan RM40 juta untuk penyiaran Piala Dunia 2018. Keesokan harinya selepas penggumuman tersebut, mereka beritahu pihak penaja swasta akan menyewa iklan sepanjang program Piala Dunia. Yang terbaru ini, kerajaan menggumumkan mereka tidak perlu mengeluarkan sesen pun untuk tujuan penyiaran.
Reply

Use magic Report

Post time 4-6-2018 10:53 PM From the mobile phone | Show all posts
kemaruk replied at 4-6-2018 01:53 PM
alhamdulillah

suara rakyat didengari

kerajaan U-Tun

kakakakakakaka
Reply

Use magic Report

Post time 4-6-2018 11:01 PM | Show all posts
takpe asalkan....
Reply

Use magic Report

Post time 4-6-2018 11:03 PM From the mobile phone | Show all posts
APA Sgt 40 juta swasta senang2 boleh taja, untungla, Singapore boleh tumpang
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 5-6-2018 09:44 AM | Show all posts
aku yang takde Astro ni merasa amat gembira.
Reply

Use magic Report

Post time 5-6-2018 09:45 PM | Show all posts
kecimpret replied at 4-6-2018 01:20 PM
aku rs dorang ok jer...RTM ni SD dorang tgk HD

ntah ..apa barang rtm.hadap laa korang....kesah plak nak sakit hati bagai

i was born to take care of you
every single day of my life.....
Reply

Use magic Report

Post time 5-6-2018 09:48 PM From the mobile phone | Show all posts
alesandra replied at 5-6-2018 09:45 PM
ntah ..apa barang rtm.hadap laa korang....kesah plak nak sakit hati bagai

i was born to take ca ...

Melekat terus lagu queen kat ko ekkk


Lol
Reply

Use magic Report

Post time 5-6-2018 09:55 PM | Show all posts
ninja boy replied at 4-6-2018 11:03 PM
APA Sgt 40 juta swasta senang2 boleh taja, untungla, Singapore boleh tumpang

Singapore tidak boleh tenguk , signal akan di encript sebab melibatkan rights.
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

22-4-2024 11:03 PM GMT+8 , Processed in 0.071323 second(s), 45 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list