CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT
Search
Carian Terbanyak:
View: 2773|Reply: 18

Patutlah Rosak, Cicak 'Berkampung' Dalam Periuk Nasi

[Copy link]
Post time 7-5-2018 03:50 PM | Show all posts |Read mode
Penemuan sejumlah bangkai cicak di dalam sebuah periuk nasi milik pelanggan yang dihantar untuk dibaiki di kedai elektrik milik bapanya benar-benar mengejutkan seorang wanita.


mStar Online melaporkan, gambar periuk nasi cicak itu telah dikongsi wanita yang dikenali sebagai Syahirah Che Lah, 26 itu di Facebook sebelum ianya menjadi tular.


Foto: Facebook


Menurutnya, kejadian seperti itu bukanlah yang pertama kali disaksikan.


“Itu bukan periuk nasi ‘cicak’ yang pertama. Dah banyak periuk nasi yang dihantar pelanggan sebelum ini kami temui bangkai cicak.


“Tapi biasanya kami jumpa seekor atau dua cicak saja. Tapi periuk nasi yang satu ini ‘luar biasa’ sebab ada lebih 10 cicak, siap ada lipas yang baru mati."


Menurut bapa Syahirah lagi, cicak-cicak dalam periuk nasi adalah antara punca berlaku kerosakan.


“Periuk nasi ni kita guna setiap hari, gunakan pun untuk makanan. Jadi, jagalah kebersihan peralatan kita, jangan biarkan ‘penunggu’ cicak dalam tu.


“Kalau dibiarkan penutup periuk terbuka lama, haiwan-haiwan kecil ini mudah masuk dan ia akan ‘bersembunyi’ di sebalik plat besi di dalamnya."




Foto: Facebook


Pesannya lagi, “Macam di kedai abah saya, kami ada buat servis untuk periksa peralatan elektrik seperti periuk nasi. Bahagian dalamnya akan dibuka untuk diperiksa sama ada cicak atau binatang lain ‘menyorok’.


“Pada masa sama, ia boleh dibuka sendiri menggunakan pemutar skru. Jangan tunggu rosak baru nak periksa. Apa yang penting jangan biarkan cicak menjadi ‘penunggu’ dalam periuk nasi anda." -CARI
Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
Post time 7-5-2018 03:52 PM | Show all posts
eeuuww..perase tambahan bg nasik..
Reply

Use magic Report

Post time 7-5-2018 03:53 PM | Show all posts
Geli. Mesti bau busuk kaw-kaw. Macam manalah boleh x perasan?
Reply

Use magic Report

Post time 7-5-2018 03:53 PM | Show all posts
uwweeekkkkk
Reply

Use magic Report

Post time 7-5-2018 03:55 PM From the mobile phone | Show all posts
Tinggal tambah kicap ja
Geli tekakkk
Reply

Use magic Report

Post time 7-5-2018 03:58 PM | Show all posts
haahaha...

kdg2 bila masak nasik, ada satu bau cm terbakar tu...

korek2 lah periuk nasik anda

Reply

Use magic Report

Post time 7-5-2018 06:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Tak yah dok ewww ewww sgt la.. benda ni common kot. Cer korang check perkakas electric kat umah tu..
Dlm kes ni, tak ada contact pun bangkai cicak dengan makanan yg dimasak.. cicak ni berkampung area power inlet, bawah plate heater elements..
bila dia merayap, tersentuh wire live + neutral connection, mmg power trip..
Reply

Use magic Report

Post time 8-5-2018 08:36 AM From the mobile phone | Show all posts
aroma dia memenuhi nasi masa memasak
hmmm
hmmm
Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
Post time 8-5-2018 08:43 AM | Show all posts
Eeeeww xleh hadam betul
Reply

Use magic Report

Post time 8-5-2018 09:08 AM | Show all posts
Nasib baik Paz tak pakai rice cooker begini.
Reply

Use magic Report

Post time 8-5-2018 09:16 AM | Show all posts
mcm ikan bilis mata biru pula..
Reply

Use magic Report

Post time 8-5-2018 09:21 AM | Show all posts
wow.....menarik!!!
Reply

Use magic Report

Post time 8-5-2018 09:21 AM From the mobile phone | Show all posts
uwekssss....muntoh ijooooo
Reply

Use magic Report

Post time 8-5-2018 09:28 AM From the mobile phone | Show all posts
Terima kasihlah berita ni dan berita pekerja makan kemaluan majikan tu....buat aku tak dak rasa nak makan ...boleh kurang gemuk badan ni dalam 2 hari bila hilang selera
Reply

Use magic Report

Post time 8-5-2018 09:34 AM From the mobile phone | Show all posts
festival cicak ke ape tu. rumah kena jaga sebab pest ni semua banyak bawa penyakit. zizik betul la wekkkkkkk
Reply

Use magic Report

Post time 8-5-2018 09:49 AM | Show all posts
noor2 replied at 8-5-2018 09:28 AM
Terima kasihlah berita ni dan berita pekerja makan kemaluan majikan tu....buat aku tak dak rasa nak  ...

samalah kita..tak lalu nak telan makanan dah
Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
Post time 8-5-2018 09:53 AM From the mobile phone | Show all posts
cmf_premierleag replied at 8-5-2018 09:49 AM
samalah kita..tak lalu nak telan makanan dah

Kaka masih amalkan petua premier dulu walau adakala terbabas juga minum air manis hehe. ..
Reply

Use magic Report

Post time 8-5-2018 12:04 PM | Show all posts
banyaknye cicak.. geli siot.. tapi aku paling risau cicak/lipas masuk air fryer la..
Reply

Use magic Report

Post time 8-5-2018 12:12 PM | Show all posts
Euwww pengotornya, tuan punya periuk mesti jenis lepas basuh beras terus tekan suiz.  Sebab tu ada baik buat seperti yang disarankan.  Sesekali periksa juga periuk tu secara keseluruhann untuk elak benda2 macam ni terjadi.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

13-8-2022 08:11 PM GMT+8 , Processed in 0.086278 second(s), 21 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list