CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
12Next
Return to list New
View: 3305|Reply: 20

Baru Kutahu! Kemenyan Banyak Manfaat Untuk Kecantikan Rupanya

  [Copy link]
Post time 20-11-2017 11:45 AM | Show all posts |Read mode
Wanita sinonim dengan kecantikan. Pelbagai petua, amalan tradisional serta tip boleh dipraktikkan dan dimanfaatkan bagi memastikan kecantikan dan kesegaran wajah dapat dikekalkan.








Dan anda mungkin tidak akan percaya sekiranya kemenyan yang sinonim dengan kematian atau digunakan bagi tujuan perubatan tradisional memiliki pelbagai manfaat untuk kecantikan.




Foto: kompasiana.com




Memetik MalaysiaGazette, pengeluar produk makanan kesihatan dan kecantikan, Irma Ariandi Global Sdn. Bhd. memperkenalkan kebaikan kemenyan dalam salah satu produknya iaitu Miracle White Beauty Balm SPF35 yang mengandungi pati kemenyan.


Wah, berani betul dia mengambil risiko menggunakan kemenyan dalam produknya. Tak takut persepsi negatif orang ramai ke?




Foto: MalaysiaGazette




“Hasil kajian mendapati kemenyan berfungsi dengan dua cara, antaranya olkafri yang diperoleh daripada baunya sangat menenangkan. Apabila minda kita tenang, tekanan akan berkurangan dan kulit lebih bermaya dan sihat.

“Pati kemenyan itu sendiri pula memiliki ciri-ciri antiseptik membuatkan ia menjadi penawar kepada masalah kulit seperti jerawat, gatal, gigitan nyamuk dan lain-lain. Masyarakat luar memang guna pati kemenyan untuk kecantikan cuma kita yang bakar kemenyan,” katanya.




Foto: Sinar Harian


Selain itu, kemenyan digunakan dalam perawatan kuno dan digelar sebagai raja penawar, sekali gus membantu memanjangkan jangka hayat produk tanpa bahan pengawet yang banyak.

“Pati kemenyan mempunyai kesan antiseptik, membantu menegangkan dan mencerahkan putih kemerah-merahan pada kulit. Pati kemenyan juga tutup pori-pori dan memudarkan jeragat,” katanya.


Dr Irma kata, baik lelaki mahupun wanita boleh guna kemenyan untuk perawatan siang dan malam kerana ia tak melekit.






Foto: PopSugar




Macam mana? Tertarik nak mencuba rawatan kecantikan menggunaan kemenyan pula? - CARI

Related collections:

Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2017 12:16 PM From the mobile phone | Show all posts
bau dia sangat menakutkan ...tapii tak boleh sangkal kebaikan dia...salah satu kebaikan utk redakan sakit kepala kronik... hari ketiga dah kurang sakit.
Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2017 12:44 PM | Show all posts
makcik jiran sebelah rumah ak dulu, tetiap masa bau kemenyan. ak plk naik seram sejak dia pindah ke sebelah rumah ak nih..

malam2 terbangun tdo bau kemenyan, ko rse????

katanya rumah dia sewa tu berhantu... asal balik kije je, penuh garam kasar n lada hitam tabur kat tangga rumah...



makanya ak x bminat nk beli produk ni, sb hari2 dh bau kemenyan kat rumah sebelah
Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2017 12:52 PM From the mobile phone | Show all posts
{:dot mak esah sgt
Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2017 03:04 PM From the mobile phone | Show all posts
Tak suka baunya tapi bila dah diproses bau jadi sedap tu mungkin boleh mencuba
Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2017 03:16 PM From the mobile phone | Show all posts
baik jual susuk jarum emas je terus
Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2017 04:06 PM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2017 04:29 PM | Show all posts
So nak promote product ler ni sebenarnya
Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2017 05:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Kunyit pun elok dicampur dgn sulfur ni. Jangan muntah2 pulak pakai masker pasal teringat geng kunyit dah.
Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2017 07:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Kemenyan ni diperbuat daripada apa?? Kenapa sering dikaitkan dengan unsur2 mistik?
Reply

Use magic Report

Post time 21-11-2017 12:32 AM From the mobile phone | Show all posts
Sulfur  kan? Elok utk kulit yg betul2 berminyak je.  Jangan salah pilih produk.
Reply

Use magic Report

Post time 21-11-2017 08:03 AM | Show all posts
x takut nak mencuba mcam2 ni..
Reply

Use magic Report

Post time 21-11-2017 08:15 AM From the mobile phone | Show all posts
epis replied at 20-11-2017 07:09 PM
Kemenyan ni diperbuat daripada apa?? Kenapa sering dikaitkan dengan unsur2 mistik?

Dari getah pokok.....

Makanan jin kan asap & tulang...bila di bakar kemenyan ni, ramai lah jin yg dtg.....
Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2017 12:56 AM | Show all posts
mummyAS91 replied at 20-11-2017 12:16 PM
bau dia sangat menakutkan ...tapii tak boleh sangkal kebaikan dia...salah satu kebaikan utk r ...

buat camana kemenyan tu nak ilangkan sakit kepala?
Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2017 12:58 AM | Show all posts
chinta89 replied at 20-11-2017 12:44 PM
makcik jiran sebelah rumah ak dulu, tetiap masa bau kemenyan. ak plk naik seram sejak dia pindah ke  ...

ko tido malam, tak rasa apa2 ke?
Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2017 11:20 AM | Show all posts
iznanaziz replied at 26-11-2017 12:58 AM
ko tido malam, tak rasa apa2 ke?

mula2 mmg terasa mcm..... mcm ape yg ko pikir lah mcm2 rse weiii

lama2 dh makan masa setahun dua, dh jd lali... sb dh tau makcik sebelah rumah tgh halau hantu

masalahnya jiran2 sebelum ni dan jiran2 selepas makcik ni, takde plk ckp rumah berhantu ke ape ke... fyi makcik tu dh pindah.

aman damai dari bau kemenyan tp kdg2 ade jugak bau kemenyan tu menusuk hidung sesekali waktu mlm

apekah ak tlalu memikirkan psl kemenyan diz makcik tu hingga terbau tetiba??
Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2017 04:25 PM From the mobile phone | Show all posts
Setahu akak yg selalu beli kemenyan ni ialah sis @melayu.asli dan @nobito
Beliau membeli kemenyan dr kedai runcit melayu di sabak bernam.akak syak diorg tu mak esah sbb beli kemenyan
Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2017 09:45 PM From the mobile phone | Show all posts
iznanaziz replied at 26-11-2017 12:56 AM
buat camana kemenyan tu nak ilangkan sakit kepala?

bakar kemenyan sambil selawat syifa 9kali...lpas tu niat supaya sembuh dgn berkat Allah swt....hidu...alfatihah jgn lupa... perawatan alternatif. inshaAllah dgn izinya
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2017 11:24 AM | Show all posts
wahhhh.. ilmu baru ni.. selama ni kalo dengar kemenyan ja seremmm
Reply

Use magic Report

Post time 4-12-2017 04:48 PM | Show all posts
chinta89 replied at 26-11-2017 11:20 AM
mula2 mmg terasa mcm..... mcm ape yg ko pikir lah  mcm2 rse weiii

lama2 dh makan mas ...

makcik tu dah tinggalkan kemenyan tu di situ.

rumah tu camana skrg? biar kosong gak ke? atau ada penghuni baru?
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

27-1-2022 07:09 PM GMT+8 , Processed in 0.095396 second(s), 23 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list