CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT
Search
Carian Terbanyak:
123Next
Return to list New
View: 6749|Reply: 55

kisah anak aku, awfa

[Copy link]
Post time 12-9-2017 04:47 PM | Show all posts |Read mode
Edited by kuihbakar at 12-9-2017 04:47 PM

cerita ni berlaku beberapa tahun lalu...

nak kongsi cerita ttg anak aku, awfa.  awfa ni anak yg kedua,   jarak dia ngan kakak dia jauh juga dalam 7 tahun. awfa ni lambat berjalan, lambat bercakap. masa adik dia no tiga dah lahir, dia masih lagi tak pandai bercakap walaupun perkataan ummi atau abah. masa dah umur tiga tahun tu baru boleh bercakap. alhamdulillah.
lebih kurang masa dia umur 4 tahun, satu hari tu, dia terkena satu penyakit gatal2 yang teruk giler. macam gegata tu tapi seluruh badan termasuk telinga, mulut dan hidung bengkak. aku tak tau macamana boleh kena. bila bangun pagi, tiba2 habis satu badan dia jadi mcm tu...

mmg panic sangat masa tu. awfa mmg merengek bgtau sakit dan gatal... dan benda ni berlaku lebih dua minggu. bawa pergi hospital, Dr check dan ambil darah hampir 3 kali... tapi tak tahu punca alergi kenapa...


dan husband aku berusahala la cari mcm2 krim, ubat nak sapu kat badan dia. dr yg harga puluh2 sampailah ratus2. tapi tetap tak surut bengkak dia. bila malam meracau2.. nnti aku sambung
Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
Post time 12-9-2017 05:10 PM From the mobile phone | Show all posts
Teruskan sis..
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 06:11 PM From the mobile phone | Show all posts
Menanti sambungan....
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 06:32 PM From the mobile phone | Show all posts
alamak, ni yg seram sejuk ni. .
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 12-9-2017 07:07 PM From the mobile phone | Show all posts
Sehinggalah ada jiran aku bgtau takut2 awfa tu bukan alergic atau kena ulat ke apa badan dia. Bila pergi hospital, Dr inject hydrocot tu tp awfa masih tak surut2 gegata dan bengkak dia... Sehinggalah satu petang, aku nampak awfa asyik pandang cermin tingkap bilik tidur kami
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 12-9-2017 07:42 PM From the mobile phone | Show all posts
Bila malam jadi meracau2 tak tau kenapa. Dia akan start meracau masa husband aku pergi masjid solat maghrib. Kejap2 meracau, kejap2 merengek. Dan dalam dia kena dia minggu lebih tu, ada ketikanya aku nampak macam dia bercakap, gelak2 sorang2. Tapi aku anggap dia budak kecil yang ada imaginasi dia sendiri. Kan  awfa ni lambat bercakap, bila dia lambat bercakap, dia ada satu tabiat menghafal skrip kartun yang dia tengok kat playhouse disney channel tu. Jadi aku ingat tu memang tabiat dia
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 13-9-2017 04:39 AM From the mobile phone | Show all posts
Sampai la lepas jiran aku cakap, yang ada may be bukan alergic, to benda lain. Makanya, husband aku buat ruqyah dalam rumah tu. Lebih kurang sepanjang dua hari, kami baca sendiri ruqyah tu dan pasang di youtube tanpa henti.

Dalam proses baca ruqyah selama dua hari tu, bengkak dan gegata kat badan saga tu semakin kurang. Sehinggalah pada suatu maghrib,
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 13-9-2017 04:40 AM From the mobile phone | Show all posts
Banyaknya typo
Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
 Author| Post time 13-9-2017 04:54 AM From the mobile phone | Show all posts
Sampailah ke hari terakhir awfa bengkak2 tu. Masa tu lepas solat maghrib. Seperti biasa husband aku solat di masjid. Aku duduk di ruang tamu rumah nak baca ayat ruqyah ni. Masa tu awfa naik kereta mainan dia. Tapi masa tu aku perasan dia cakap sorang2. Antara yang aku dapat tangkap dia cakap "jangan la pergi. Jangan la pergi.." dia ulang2 cakap macam tu.

Aku aku terus je baca ayat ruqyah tu sebab rasa tak sedap hati. Aku terus je baca ayat ruqyah tu dan awfa nampak gelisah dan mula pandang ke arah pintu rumah.

Pintu rumah kami ni, kat bahagian atas tu kaca, so boleh nampak kat luar tu.

Dan awfa terus pandang je kat kaca atas pintu rumah kami tu sampailah aku habis baca ruqyah tu.

Habis ja baca ayat ruqyah tu tiba2 ada menangis sambil cakap.
"Ummi, kesian kawan awfa. Dia nak pergi dah."

Aku tanya balik dia "kawan yang mana?"

"Tu, yang kat atas tu". Tangan dia tunjuk ke arah atas pintu rumah aku tu. Aku terus tak pandang, ambik awfa, dukung dia terus masuk bilik.

Berdebar2 weh masa tu.

Dan bangun pagi esok paginya tu...

Bengkak dan gegata kat seluruh badan dia tu semua hilang macam tu je. Aku belek2 seluruh badan dia mmg dah takde gatal2 tu...

So aku pun terfikir, pasal kawan yang dia sebut malam tadi tu...

Reply

Use magic Report

Post time 13-9-2017 08:55 AM | Show all posts
sebelum anak u kena gatal2 tu , ada apa2 yg jadi kat rumah tu? contoh mcm dengan bunyi guli ke, perabot kena alih ke?. gerun jugak kan bila jadi gitu. nie saranan i apa kata u pasang ayat2 al quran esp sebelum u tido.  biar alunan ayat2 al -quran tu bergema satu rumah .takut2 kang benda datang lagi di kacau anak u tu lagi.  
Reply

Use magic Report

Post time 13-9-2017 09:12 AM From the mobile phone | Show all posts
kawan yang tak baik elok jauhi hatta makhluk
halus skali pun. baru ni aku menumpang tinggal
kat flat.
slalu dengar bunyi bising tingkat atas. dengar orang
main guli. macam2 jenis guli. selalu dengar dia serakan
guli kecik2 atas lantai
entah apo yang dok tingkat atas pun tak tau. satu hari
aku cube intai dari balconi. masa tu dengar bunyi macam
orang mungah2 barang dalam bilik tingkat atas
tetiba aku kena sembur dengan air. yang sembur sape pun
aku tak nampak. macam je dia nak kawan2 dengan aku
malam tu aku mimpi ada perempuan tamil berdiri dekat balcony
sambil memandang pada aku.
rambut dia keriting kering simpul2 macam rambut orang tamil
tak mandi. pakai sari. pakai bunga2 atas kepala. dia senyum
dan panggil2 aku.
eh? sori tuan rumah tertulis panjang stori aku plak
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 13-9-2017 11:17 AM From the mobile phone | Show all posts
msamyrazi replied at 13-9-2017 08:55 AM
sebelum anak u kena gatal2 tu , ada apa2 yg jadi kat rumah tu? contoh mcm dengan bunyi guli ke, pera ...

Ya betul. Kebetulan sebelum tu cuti raya haji. Semua balik termasuk orang atas rumah kami. Kami duduk apartment 3 tingkat. Masa semua jiran atas rumah balik kampung, kami dengar bunyi guli, bunyi beg roda dan bunyi flush tandas.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 13-9-2017 11:18 AM From the mobile phone | Show all posts
shanshero replied at 13-9-2017 09:12 AM
kawan yang tak baik elok jauhi hatta makhluk
halus skali pun. baru ni aku menumpang tinggal
kat fl ...

Adoi berani juga ya ko pi tgk... Hihi... Aku sebab mmg dah tau jiran2 atas tu balik kampung.. So bila bunyi2 tu aku tau la makhluk lain...
Reply

Use magic Report

Post time 13-9-2017 11:30 AM | Show all posts
kalau kita dengar bunyi2 tu dr rumah org lain sbnrnya benda tu dlm rumah kita sndr...
Reply

Use magic Report

Post time 13-9-2017 12:58 PM | Show all posts
mamapea replied at 13-9-2017 11:30 AM
kalau kita dengar bunyi2 tu dr rumah org lain sbnrnya benda tu dlm rumah kita sndr...

ohmaiii
Reply

Use magic Report

Post time 13-9-2017 12:58 PM | Show all posts
kuihbakar replied at 13-9-2017 11:18 AM
Adoi berani juga ya ko pi tgk... Hihi... Aku sebab mmg dah tau jiran2 atas tu balik kampung.. So b ...

now ank cmne? ada ckp sorg lg x
Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
Post time 13-9-2017 01:49 PM | Show all posts

aku dh hadap benda ni belas2 thn...
skrg Alhamdulillah...aku dh hidup dgn tenang...
bila nk masuk maghrib tutup semua tingkap & pintu...
pasang la ayat2 quran...jgn dok buka tv kuat2...
lg bagus kalau buka astro oasis utk alunan zikir2...
hari2 pasang ruqyah pun bagus...buka ruqyah tu bagi dengar sayup2...

Reply

Use magic Report

Post time 13-9-2017 03:30 PM | Show all posts
mamapea replied at 13-9-2017 01:49 PM
aku dh hadap benda ni belas2 thn...
skrg Alhamdulillah...aku dh hidup dgn tenang...
bila nk masu ...

tq for advice
Reply

Use magic Report

Post time 13-9-2017 03:48 PM | Show all posts
Tiba2 teringat pulak cete jiran I ni, die penah kene naik ruam 1 badan tak hilang jugak lepas pergi klinik. Then seben die bawak berubat minta air kalau x silap. Lps minum air tu baru hilang, kata yg rawat die tu. Katanye kene ruam tu psl wktu maghrib die lalu kt tmpt bende tu klu x silap aku la, sbb kawasan yg die pegi tum mg laluan bende2 tu. Exceli kawasan tu taman permainan je tp mmg ade laluan die dn org2 sekitar kawasan pun thu, besenya sebelum maghrib mmg da lenggang da kawasan tu
Reply

Use magic Report

Post time 13-9-2017 03:51 PM | Show all posts
mamapea replied at 13-9-2017 11:30 AM
kalau kita dengar bunyi2 tu dr rumah org lain sbnrnya benda tu dlm rumah kita sndr...

rmh atas i pun lama xde penghuni
dlu2 pnh jgk i kne kaco, i pnh terjaga malam taw
tak ingat pukul brp, i terjaga tu sbb dengar bunyi loceng atau segugus kunci
seyes kuat bunyi sampai i terjaga u bayangkanlah.
sattt i sambung nak turun bawah jup
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT

Forum Hot Topic

ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

8-8-2022 05:24 PM GMT+8 , Processed in 0.089152 second(s), 21 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list