CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

123Next
Return to list New
View: 10021|Reply: 43

Tak Payah Ke Mamak, Uli-Uli Doh Sendiri Dah Siap Roti Canai Gebu Gebas

  [Copy link]
Post time 18-8-2017 12:52 PM | Show all posts |Read mode
Orang Malaysia, sarapan pagi roti canai, dah tengah hari pun tekak teringin nak makan yang sama. Masuk malam, roti canai juga yang dicarinya!


Biasanya mestilah terjah kedai mamak kan, tapi tahap kebersihannya pula kadang-kadang diragui. Kalau buat roti canai sendiri rumah apa salahnya?


Lagi-lagi kalau dapat resipi mudah nak membuatnya, memang seronok betul. Jom cuba! Ikut sahaja langkah -langkah di bawah:

Bahan-Bahan:
Tepung gandum 4 cawan
Telur sebiji
Gula sesudu makan
Air secawan
Garam setengah sudu kecil.
Minyak masak secukupnya untuk merendam dan menggoreng.


Foto: FB



Cara-Cara:
1. Campurkan tepung, gula dan garam, kemudian masukkan telur dan air. Uli hingga doh tak melekat (lebih kurang 20 minit). Kalau uli tangan gunakan air suam. Kalau uli mesin guna air sejuk.




2. Bahagikan doh kepada bahagian kecil. Kalau macam ini 12 biji bola semuanya.




3. Susun dalam bekas yang diisi minyak masak. Pastikan tepung terendam dalam minyak dan peram lebih kurang 2 jam.




4. Selepas dua jam, siapkan lokasi menebar. Dulang besar yang ditenggek atas baldi.Dulang kecil untuk letak roti canai.




5. Ambil satu bola tepung tu dan penyekkan macam dalam gambar. Biarkan dalam 3 atau 4 minit barulah mula menebar. Proses rehat 3 atau 4 minit ini memudahkan kita menebar dan tepung jadi lebih lembut.




6. Mula menebar tepung menjadi bulatan lebih besar. Tarik tepung perlahan-lahan. Buat kena sabar, tarik kena halus.




7. Tebar sampai penuh sedulang. Kalau betul cara tebar dia molek je tak berlubang koyak macam roti kirai.




8. Tebar besar sampai lebih saiz dulang nasi ambeng.



9. Lipat sisi pertama.




10. Lipat sisi kedua.



11. Lipatan ketiga dan keempat.




12. Goreng roti canai tadi dan siap!


Gebu memang tak dapat dinafikan, kebersihan pun terjamin. Makan panas-panas dengan keluarga semua memang meriah! Selamat mencuba! -CARI



Kredit Resipi: Normarliana Abu Bakar
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 18-8-2017 01:06 PM From the mobile phone | Show all posts
Perghhhhh simple je
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2017 01:07 PM From the mobile phone | Show all posts
Sekejapnya peram. Bukan selalunya semalaman ke? Tapi roti canai tu pun nampak tebal sangat. Aku ada tengok video kat Youtube cara buat roti canai. Nampak sedap.
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2017 01:15 PM | Show all posts

sedapnya homemade roti canai...
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2017 01:15 PM From the mobile phone | Show all posts
boleh cuba..
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2017 01:23 PM From the mobile phone | Show all posts
Baru buat sendiri minggu lepas mmg puas hati dapat buat sendiri biar rupe x cantik tp rase mmg terbaik minggu ni nk buat lg
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 18-8-2017 01:23 PM From the mobile phone | Show all posts
Kalau yg selalu saya buat cuma 3 bahan je..tepung,garam dan air panas.stepnye lbh kurang sams mcm tt cuma tak perlu peram lelama..tak perlu tebar cuma canai sahaja..tapi kena goreng 2 kali ..sekali tampa minyak dan kali kedua letak minyak..

Selalu buat hujung minggu je atas reqest anak dan adik beradik




Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2017 01:42 PM From the mobile phone | Show all posts
singlemum_4 replied at 18-8-2017 01:23 PM
Kalau yg selalu saya buat cuma 3 bahan je..tepung,garam dan air panas.stepnye lbh kurang sams mcm tt ...

Nnt nk try buat ikut resepi sis la..takut plak nk mkn kt luar bila tgk myk mcm tu..
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 18-8-2017 01:45 PM | Show all posts
CardiGans85 replied at 18-8-2017 01:42 PM
Nnt nk try buat ikut resepi sis la..takut plak nk mkn kt luar bila tgk myk mcm tu..

kalau yang selalu saya buat untuk dapatkan dalam 12 keping (kalau bahagi-bahagikan kecik) guna tepung 1 kilo(selalu guna tepung sauh) ..
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2017 01:50 PM From the mobile phone | Show all posts
singlemum_4 replied at 18-8-2017 01:45 PM
kalau yang selalu saya buat untuk dapatkan dalam 12 keping (kalau bahagi-bahagikan kecik) guna tep ...

Ok sis..tq
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2017 01:58 PM | Show all posts
intanpurnama replied at 18-8-2017 01:23 PM
Baru buat sendiri minggu lepas mmg puas hati dapat buat sendiri biar rupe x cantik tp rase mmg terba ...

ikut resepi ni ke
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2017 04:12 PM | Show all posts
nampak x best je......lagi best gulung leps tebar tuh....pastu tarik gulungan tuh then buat bulatan....lagi best cmgitu
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2017 04:28 PM | Show all posts
sebenarnya kalo takmo roti canai 4 segi, buleh lipat sampai jadi panjang dan buat gulung sampai jadi bulat, pastu lenyek2 dengan tangan sampai jadi macam roti canai bulatle
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2017 04:34 PM From the mobile phone | Show all posts
Patut la roti canai ni tinggi kalori. Siap rendam dlm minyak... {:laugh
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2017 04:54 PM | Show all posts
rasa2nya klu skip bhgian rendam dlm minyak tu...blh tak
nnti nak try la..
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2017 11:38 PM | Show all posts
RatuDunia94 replied at 18-8-2017 04:34 PM
Patut la roti canai ni tinggi kalori. Siap rendam dlm minyak... {:laugh

baru tau gak
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 19-8-2017 02:32 AM From the mobile phone | Show all posts
faztee replied at 18-8-2017 01:58 PM
ikut resepi ni ke

Tak ikut resepi ni memang dah belajar buat dr kakak ipar memang puas ati hehehe
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2017 05:02 AM | Show all posts
ish...banyaknya minyak
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2017 06:47 PM From the mobile phone | Show all posts
redapple10 replied at 18-8-2017 01:06 PM
Perghhhhh simple je

Simple kau kata?...
Aku rela mati kempunan dari nk buat sendiri.....
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2017 06:51 PM From the mobile phone | Show all posts
tembikai replied at 18-8-2017 04:54 PM
rasa2nya klu skip bhgian rendam dlm minyak tu...blh tak
nnti nak try la..

Blh je....
Adik angkt akak meniaga roti canai....leoas uli...dia tak rendam pun dlm minyak....dia bulat bulatkn tu...pastu simpan dlm peti ais....esok pepagi bwak gi meniaga
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Category: ExploRasa


ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

20-6-2024 11:34 PM GMT+8 , Processed in 0.083938 second(s), 45 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list