CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

123Next
Return to list New
View: 4651|Reply: 35

Mandi Malam Adalah 'Ubat Tidur' Paling Mujarab, Percaya Tak?

[Copy link]
Post time 14-6-2017 04:33 PM | Show all posts |Read mode
Susah nak tidur atau kerap terjaga pada waktu malam? Mungkin ada di antara anda yang mengamalkan pengambilan ubat dan lazimnya ubat batuk atau selesema untuk mendapatkan tidur malam yang nyenyak.




Foto: Valley Sleep Center




Tahukah anda mandi sebelum tidur sebenarnya sangat bermanfaat? Memetik portal Time, kajian mendapati mandi pada waktu malam boleh buat anda tidur dengan lena.


Dr. Dianne Augelli dari Pusat Perubatan NewYork-Presbyterian/Weill Cornell berkata suhu tubuh memainkan peranan penting dalam mengawal ritma sirkadian, yang memberitahu bila tubuh perlu berasa mengantuk atau Waspada.




Foto: Internet




“Mandi adalah proses mendinginkan tubuh yang kemudiannya merangsang hormon oksitosin atau kebahagiaan untuk mengusir tekanan, lalu merangsang anda untuk tidur,” ujar Dr. Dianna Augelli.


Sementara itu, Shelby Harris dari Pusat Perubatan New York’s Montefiore mendapati mandi pada waktu malam dapat menurunkan suhu badan, sekali gus meningkatkan efek merangsang tidur.

"Sebaiknya, mandilah 90 minit sebelum waktu tidur supaya dapat memberi ruang untuk tubuh menurunkan suhu badan dan kemudiannya memberi isyarat bahawa tubuh sudah siap untuk berehat (tidur)," katanya.




Foto: askmen.com




Jadi, kalau anda mahukan tidur yang berkualiti dan nyenyak serta bangun dengan segar keesokannya, amalkanlah rutin mandi sebelum waktu tidur. Semoga maklumat ini bermanfaat untuk anda. - CARI
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 14-6-2017 04:37 PM | Show all posts
Betul juga badan kena rasa bersih dan selesa baru le boleh tidur dengan lena
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2017 04:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Musim2 panas x ada hujan ni mmg kerap sgt dah mlm2 buta pun mandi lagi..
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2017 04:49 PM | Show all posts
Orang tua-tua kata kalau mandi malam nanti senang kena paru-paru berair.
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2017 05:11 PM From the mobile phone | Show all posts
Percaya! Sebab I memang suka mandi malam2 before tidur. And I tidur mati tak sedar2 sampai pagi
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2017 05:36 PM | Show all posts
betul lah tu..lepas mandi otomatik mata ngantuk..
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 14-6-2017 05:59 PM | Show all posts
Yesss. I selalu mandi malam before tidur baru best sikit nak tidur.
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2017 06:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Setuju, lepas mandi rasa selesa & tenang. Letak kepala zzzzzzzzz
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 14-6-2017 06:33 PM | Show all posts
Setuju,.. lepas mandi,..buat projek.. rasa selesa & tenang. Letak kepala zzzzzzzzz
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2017 08:44 PM From the mobile phone | Show all posts
Bukan org dulu dulu kata mandi malam tak elok utk kesihatan ke?
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2017 09:42 PM From the mobile phone | Show all posts
Zasss777 replied at 14-6-2017 08:44 PM
Bukan org dulu dulu kata mandi malam tak elok utk kesihatan ke?

dulu2 sbb perigi jauh..org tua2 takut anak2 g perigi mlm2 bahaya...takut terjatuh..
lgpon water heater pon ade
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2017 09:55 PM From the mobile phone | Show all posts
febreze replied at 14-6-2017 09:42 PM
dulu2 sbb perigi jauh..org tua2 takut anak2 g perigi mlm2 bahaya...takut terjatuh..
lgpon water h ...

So yg kata paru paru berair, pendek umur kalau mandi malam semua tu hanyalah mitos semata mata la kan.
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2017 11:44 PM From the mobile phone | Show all posts
Zasss777 replied at 14-6-2017 12:44 PM
Bukan org dulu dulu kata mandi malam tak elok utk kesihatan ke?

bila mandi jangan jirus air kena kepala dulu.jirus kat badan lepas tu baru kepala.
ni petua nak elak strok
Reply

Use magic Report

Post time 15-6-2017 12:03 AM From the mobile phone | Show all posts
percaya... memang selalu sebelum tidur mandi dulu..tarik selimut.. nikmat
Reply

Use magic Report

Post time 15-6-2017 02:30 AM From the mobile phone | Show all posts
Tak percaya. Akak selalu buat. Tak juga hilang insomnianya.
Reply

Use magic Report

Post time 15-6-2017 02:43 AM | Show all posts
chazey replied at 15-6-2017 02:30 AM
Tak percaya. Akak selalu buat. Tak juga hilang insomnianya.

sis stress kot pikir masalah..mungkin selepas mandi malam patut disusuli dgn zikir sesambil pejam mata tu...baru berkesan kot
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 15-6-2017 07:58 AM From the mobile phone | Show all posts
Percaya. Sbb mmg selalu buat pon. Lepas mandi otometik ngantuk terus zzz
Reply

Use magic Report

Post time 15-6-2017 07:58 AM From the mobile phone | Show all posts
Percaya. Sbb mmg selalu buat pon. Lepas mandi otometik ngantuk terus zzz
Reply

Use magic Report

Post time 15-6-2017 07:58 AM From the mobile phone | Show all posts
Percaya. Sbb mmg selalu buat pon. Lepas mandi otometik ngantuk terus zzz
Reply

Use magic Report

Post time 15-6-2017 07:58 AM From the mobile phone | Show all posts
Percaya. Sbb mmg selalu buat pon. Lepas mandi otometik ngantuk terus zzz
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

16-4-2024 12:15 AM GMT+8 , Processed in 0.290779 second(s), 45 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list