CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 5193|Reply: 35

Ayam Percik Kelantan Menu Perfect Untuk Berbuka Puasa Nanti

[Copy link]
Post time 19-5-2017 02:56 PM | Show all posts |Read mode


Aumm, enaknya rasa ayam percik ala Kelantan. Rasanya yang lemak, manis dan juga sedikit pedas memang sangat sempurna dinikmati lebih-lebih lagi dengan Ramadan yang hampir kunjung tiba ini.


Pilihan bahagian dada atau paha ayam adalah yang terbaik kerana ia mengandungi isi yang banyak dan juga jika betul cara penyediaannya, memang sangat berjus!


Oleh itu, penyediaan kuahnya juga sangat memainkan peranan penting. Di situlah terletaknya rasa ayam percik ala Kelantan ini.


Jom cuba resipi ini, pasti mahu mencubanya lagi nanti!


Foto: Carian internet


Bahan-bahan:


3 keping bahagian dada atau paha ayam
4 cawan santan pekat
1 keping asam gelugor
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit bancuhan tepung jagung untuk memekatkan kuah
2 inci halia*
4 batang serai, hiris halus*
5 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*(*dikisar halus)


Bahan untuk merebus ayam:


3 ulas bawang putih, dititik
1 inci halia, hiris
1 keping asam gelugor
Sedikit garam
Air untuk merebus


Cara membuatnya:


UNTUK KUAH : Satukan santan dengan bahan kisar halus, kacau rata. Masak dengan api sederhana sambik dikacau selalu hingga kuah pekat dan kelihatan berkilat. Tambah garam dan gula secukup rasa. Masak sekejap dan matikan api. Ketepikan.


UNTUK AYAM : Ayam dibersihkan, cuci dan tos. Didihkan air bersama bahan-bahan untuk merebus ayam. Masukkan ayam tadi dan rebus setengah empuk. Angkat dan toskan.


UNTUK AYAM PERCIK KELANTAN : Ayam tadi dibakar dengan api sederhana, sambil dibalikkan. Sapu kuah pada keseluruh ayam tadi sambil terus dibakar hingga ayam masak. Angkat dan tuang baki kuah atasnya sebelum dihidangkan. - CARI




Kredit resipi: FB Resepi Lauk Pauk Kuih Muih Melayu
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 19-5-2017 04:07 PM From the mobile phone | Show all posts
Sedapnye
Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2017 04:31 PM | Show all posts
ayam tu kalo kukus dengan bahan perap lagi sedap sebab rasa tu meresap...
Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2017 06:01 PM | Show all posts
sedapnya ratah
Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2017 06:55 PM | Show all posts
okay nak try nanti..thanks

Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2017 07:01 PM From the mobile phone | Show all posts
Sedapnye...
Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2017 07:02 PM | Show all posts
macam resepi mak saya

ingat nak berniaga ayam percik bulan puasa ni
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2017 12:53 AM From the mobile phone | Show all posts
Sedapnya.meleleh air liur
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 20-5-2017 02:32 AM | Show all posts
Sedapppp
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2017 08:27 AM From the mobile phone | Show all posts
Wow,... mereciks....kuah dia tu memang best ... makan dgn nasik putih tak payah lauk lain dah memang menghayati betul lahhh
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2017 10:04 AM From the mobile phone | Show all posts
Sedapnyaaa. Selalu beli kat mek Kelantam yang jual nasi kerabu.
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2017 11:07 AM From the mobile phone | Show all posts
Ipo replied at 19-5-2017 07:02 PM
macam resepi mak saya

ingat nak berniaga ayam percik bulan puasa ni

Dah dapat tapak meniaga belum you?
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2017 11:20 AM From the mobile phone | Show all posts
Terliur sedapnye
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2017 10:40 PM From the mobile phone | Show all posts
CARI-MAMS replied at 19-5-2017 02:56 PM
Aumm, enaknya rasa ayam percik ala Kelantan. Rasanya yang lemak, manis dan juga sedikit pedas mema ...

nak buat la!!!!!
Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2017 10:29 AM From the mobile phone | Show all posts
Tak pernah try..nmpk sedap
Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2017 03:56 PM From the mobile phone | Show all posts
wajib ada dalam menu berbuka..tapi beli je la, meols x gigih nak memercik ni...

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 21-5-2017 04:26 PM From the mobile phone | Show all posts
menu wajib bulan puasa ni...
Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2017 04:27 PM From the mobile phone | Show all posts
tq admin...share resepi...kita copy eekk...
Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2017 07:25 PM From the mobile phone | Show all posts
Sedapnye tp x rajin nak masak
Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2017 07:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Nak buat, tp malas... beli jela
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Category: ExploRasa


ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

6-12-2022 04:46 AM GMT+8 , Processed in 0.114100 second(s), 42 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list