CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 6981|Reply: 20

Letusan Rasa Masam Dan Manis, Resipi Tular Pelam Telur Ini Jadi Igauan

[Copy link]
Post time 1-3-2017 12:32 PM | Show all posts |Read mode
Bagi penggemar makanan masam, pasti meleleh air liur setiap kali melihat jeruk yang berlambak dijual di pasaran.


Biasa kita dapati banyak pauh atau pelam telur yang dibuat jeruk, apa kata kali ini cuba resepi yang berlainan tapi tetap umpphh.

Resipi yang dikongsi oleh Norraihan Ismail ini menjadi tular di media sosial kerana keunikan dan keistimewaan rasanya yang luar biasa.


Memang mudah, ikuti sahaja langkah di bawah:


1. Sediakan buah pelam pauh/telur




2. Potong nipis-nipis dan rendam dalam air sejuk




3. Sediakan bahan untuk digaul

-gula perang

-belacan

-sos ikan

-bawang merah

-kacang tanah ( di sangai )

-cili

-cili kering bland bagi jadi serbuk

-madu

-udang kering





4. Campur belacan, gula perang dan cili kering dan gaul






5. Potong bawang merah dan cili




6. Masukkan kesemua bahan kecuali udang kering. Campurkan madu dengan sos ikan dan tuangkan dalam bahan2 yang di campurkan tadi.




7. Seimbangkan rasa




8. Siap dan boleh dihidangkan.



Tengok gambar pun dah kecur air liur kan? Jom cuba! -CARI
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 1-3-2017 01:18 PM From the mobile phone | Show all posts
Mak ai sedapnya...tp klu sy mkn mmg kembang la satu bdn sbb bengkak..
Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2017 03:49 PM From the mobile phone | Show all posts
CardiGans85 replied at 1-3-2017 01:18 PM
Mak ai sedapnya...tp klu sy mkn mmg kembang la satu bdn sbb bengkak..

Allergic ke? Belacan dan udang kering tu kot...  
Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2017 04:51 PM From the mobile phone | Show all posts
Ermmmmm... sedapnyerlah... apesal mase pelam ni lebat sampai gugur2 hr tu x nampak resepi mcm ni ... sekarang sebijik pon x nampak atas pokok
Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2017 05:16 PM From the mobile phone | Show all posts
imransulaiman replied at 1-3-2017 03:49 PM
Allergic ke? Belacan dan udang kering tu kot...

Haah..mmg allergic..udang kering n belacan sekali..
Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2017 06:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Sedap,Kerabu Pauh...!!!
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 1-3-2017 06:33 PM | Show all posts
teringat pulak kecik2 dlu p beli buah kedondong yang letak asam boi tu.. eh, ke saloh? haha
Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2017 06:37 PM | Show all posts
nmpak sedap tp cm besela malas nak buat. ada sesiapa yg jual ke benda ni? Nak
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 1-3-2017 09:28 PM From the mobile phone | Show all posts
CardiGans85 replied at 1-3-2017 05:16 PM
Haah..mmg allergic..udang kering n belacan sekali..

Kesian.... Takpe...banyak lagi makanan lain yang sedap  
Reply

Use magic Report

Post time 3-3-2017 01:47 PM From the mobile phone | Show all posts
Sedaaaapnyeeee
Reply

Use magic Report

Post time 4-3-2017 10:31 PM From the mobile phone | Show all posts
Sedap nk makan
Reply

Use magic Report

Post time 4-3-2017 11:13 PM | Show all posts
nak buah pelam muda plssss
Reply

Use magic Report

Post time 5-3-2017 01:13 AM | Show all posts
Nampak sedappp!
Reply

Use magic Report

Post time 5-3-2017 10:13 AM | Show all posts
heaven aaaa~~
Reply

Use magic Report

Post time 6-3-2017 02:15 AM From the mobile phone | Show all posts
kecur air liur meols..hehe
Reply

Use magic Report

Post time 6-3-2017 09:31 AM | Show all posts
cik-jaja replied at 1-3-2017 06:33 PM
teringat pulak kecik2 dlu p beli buah kedondong yang letak asam boi tu.. eh, ke saloh? haha

tu limau cucuk asam boi kan?
makan smpai merah2 bibir
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 8-3-2017 09:03 AM | Show all posts
syue86 replied at 6-3-2017 09:31 AM
tu limau cucuk asam boi kan?
makan smpai merah2 bibir

aah yg tula..ralit naw makannya
Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2017 01:49 PM | Show all posts
Kreatif
Reply

Use magic Report

Post time 31-5-2017 05:01 PM From the mobile phone | Show all posts
Baru je habis sebalang jeruk pelam telur...
Sedapnyee mkn sejuk2
Jiran i buat asam pedas buh pelam telur ni..tp still sgt masam
Reply

Use magic Report

Post time 31-5-2017 10:05 PM | Show all posts
hai la.. sedapnye... buat kecur liur je nengoknye
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Category: ExploRasa


ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

5-3-2024 08:05 AM GMT+8 , Processed in 0.066170 second(s), 45 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list