CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 2718|Reply: 9

Sayangi Tulang Anda, Kenali Osteoporosis Dan Cara Menguatkan Tulang

[Copy link]
Post time 1-11-2016 11:02 AM | Show all posts |Read mode


Pilihan pemakanan yang betul memberi kesan positif pada kesihatan untuk tempoh terdekat malah kehidupan pada hari kemudian juga.


Kekuatan dan ketumpatan tulang ialah salah satu bidang utama yang memberi kesan pada kesejahteraan dan juga boleh dipengaruhi oleh pemakanan secara positif.


Brosur ini menyediakan maklumat lanjut tentang cara meningkatkan kesihatan tulang anda melalui senaman dan makanan lazat.







Apakah Osteoporosis?


Osteoporosis lazimnya dipanggil "penyakit senyap" kerana anda tidak boleh mengesan apabila tulang anda semakin lemah. Di seluruh dunia, seorang daripada tiga orang perempuan dan seorang daripada lima orang lelaki yang berumur lebih daripada 50 tahun akan mengalami tulang patah akibat osteoporosis.


Namun, osteoporosis boleh dicegah. Tulang dibentuk daripada tisu hidup dan ia memerlukan nutrien untuk kekal kuat dan sihat. Diet seimbang yang digabungkan dengan senaman yang kerap dapat membantu mengoptimumkan kesihatan tulang anda pada semua peringkat umur dan mengurangkan risiko osteoporosis. Bacalah untuk mengetahui selanjutnya tentang langkah-langkah gaya hidup ringkas yang boleh anda ambil untuk meningkatkan kekuatan tulang anda.






Pelihara Tulang Yang Sihat


Perkara utama bagi membina dan memelihara tulang yang sihat termasuk:


• Memastikan pemakanan untuk tulang yang sihat dengan kalsium, protein, vitamin D dan mikronutrien penting mencukupi.


• Senaman menahan beratan dan menguatkan otot secara kerap adalah berfaedah untuk semua peringkat umur dan penting untuk memeliharatulang dan otot yang kuat.


• Senaman meningkatkan faedah pemakanan bagi tulang yang sihat.






Contoh senaman yang menguatkan otot dan tulang:


• Jogging
• Kembara
• Berjalan Pantas
• Mendaki Tangga
• 50 Lompatan atau Lompatan dengan Tali Skip
• Bebanan Impak Berkaitan Sukan seperti Bola Raket
• Angkat Berat
• Menggunakan Gegelang Senaman Kenyal
• Menggunakan Mesin Beratan
• Mengangkat Berat Badan Anda Sendiri
• Berdiri atau Bangkit menggunakan Jari Kaki


Sepertimana pada semua peringkat umur, senaman juga penting untuk kesihatan tulang warga lanjut usia.


Pada umur ini, senaman untuk menguatkan otot yang sesuai dengan keperluan dan keupayaan individu dapat membantu memperbaiki koordinasi dan keseimbangan. Ini seterusnya membantu melancarkan pergerakan dan mengurangkan risiko jatuh dan patah.







Makanan anda membentuk diri anda


Perubahan kecil pada diet anda mempunyai kesan yang besar terhadap kesihatan tulang anda. Itulah sebabnya pilihan makanan yang sihat amat penting.


Kalsium, Vitamin D dan Protein telah lama dikenali sebagai nutrien kesihatan tulang yang penting. Kini, penyelidikan baharu menemui beberapa mikronutrien yang sama pentingnya untuk kesihatan tulang dan boleh didapati di tempat yang tidak dijangka.

Nutrien mesra tulang yang 'tidak dikenali' ini ialah:


Vitamin K
Terdapat dalam sayur-mayur berdaun hijau, bayam, kubis dan kubis kerinting, hati, beberapa jenis keju yang ditapai, dan buah-buahan kering seperti buah prun!


Manganese
Terdapat dalam sayur-mayur hijau, legum, kacang, bijian, bijirin tidak diproses, ikan dan buah-buahan kering seperti buah prun! Potassium, mineral yang dikaitkan dengan pengurangan risiko kelesapan tulang dan osteoporosis juga berfaedah bagi meningkatkan ketumpatan mineral tulang di samping mengurangkan kerosakan tulang.


Kompaun yang berasaskan tumbuhan seperti polifenol yang terdapat dalam makanan seperti buah-buahan dan sayur-mayur boleh juga membantu untuk  meningkatkan kesihatan tulang dengan mengurangkan kelesapan mineral tulang.







Buah Prun ialah Makanan yang Sesuai untuk Kesihatan Tulang


Buah prun dapat membantu menangani kekurangan nutrien yang diperlukan. Satu hidangan (kira-kira 5 biji buah prun) mempunyai 3 gram serat, 293 mg potassium dan 16 mg magnesium dan semuanya berjumlah kurang daripada 100 kalori.


"Perkara ini menarik kerana osteoporosis isu yang serius untuk kedua-dua lelaki dan wanita, manakala buah plum kering menunjukkan keputusan yang memberangsangkan dalam pencegahan dan pembalikan kelesapan tulang. Buah kering yang boleh anda masukkan dalam diet anda sebagai snek mudah yang dapat membantu pencegahan kelesapan tulang lanjut ialah satu dapatan yang hebat," kata Shirin Hooshmand, PhD, Penyelidik dan Penolong Profesor, Jabatan Sains Senaman dan Pemakanan di Universiti San Diego State.







Info Lanjut:
Yayasan Osteoporosis Kebangsaan- http://nof.org/
Yayasan Osteoporosis Antarabangsa- http://www.iofbonehealth.org/


Sumber:
1. Osteoporosis General Facts (2015, May).
http://nof.org/files/nof/public/content/file/2681/upload/899.pdf


2. 5 Steps to Better Bone Health (2015, July)
http://www.worldosteoporosisday.org/prevention/5-steps


3. Nutrition Composition. (2015) Retrieved From
http://www.californiadriedplums.org/nutrition/nutrition-composition


4. Arjmandi BH, Khalil DA, Lucas EA, et al. (2002) Dried plums improve indices of bone formation in postmenopausal women. J Womens Health Gend Based Med 11, 61–68.


5. Hooshmand S, Chai SC, Saadat RL, et al. (2011) Comparative effects of dried plum and dried apple on bone inpostmenopausal women. Br J Nutr 106, 923–930.


6. Nutrition Research Supports the Benefits of Dried Plums. (2015, March 30) http://www.californiadriedplums.org/in-thenews/2015/3/nutrition-research-supports-the-benefits-of-dried-plum

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 2-11-2016 07:03 AM From the mobile phone | Show all posts
Mmg suka prun tp dh lama x beli
Reply

Use magic Report

Post time 2-11-2016 11:07 AM | Show all posts
ok2.. nak gi beli sekarang. kalau tak elok jugak tulang aku siap ko tt
Reply

Use magic Report

Post time 3-11-2016 11:02 AM | Show all posts
suka prun ni sedap sangat hihi
Reply

Use magic Report

Post time 3-11-2016 06:52 PM | Show all posts
sis suka sgt ngn prun. masam2 manis. sng nak buang air besar
Reply

Use magic Report

Post time 3-11-2016 06:53 PM | Show all posts
slalu je beli dulu..tp xtau la plk elok utk tulang
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 4-11-2016 05:29 PM | Show all posts
Promo products sama le ni, btw orang Malaysia memang dari dulu kurang nak suka susu, sayur-sayuran dan buah-buahan yang terbukti baik untuk kesihantan tulang.
Reply

Use magic Report

Post time 26-12-2016 06:26 PM | Show all posts
Mmg suka prun tp dh lama x beli
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 26-12-2016 06:26 PM | Show all posts
Mmg suka prun tp dh lama x beli
Reply

Use magic Report

Post time 26-12-2016 06:26 PM | Show all posts
Mmg suka prun tp dh lama x beli
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Category: Kesihatan


ADVERTISEMENT


Forum Hot Topic
Update :Jenazah Nur Farah Kartini selamat dikebumikan di Pekan.Bersemadilah semoga keadilan dapat ditebus
YgBenarUpdate :Jenazah Nur Farah Kartini selama
Views : 230695 Replies : 4175
Khai Bahar bawa BF g Sarawak
leftenanhensemKhai Bahar bawa BF g Sarawak
Views : 16017 Replies : 40
‘Renovate Rumah Boleh, Beli Tudung Tak Boleh’ – Disindir Netizen Di TikTok, Syamimia Respon ‘Wah Cantik Bahasa’
dio5774‘Renovate Rumah Boleh, Beli Tudung Tak
Views : 18535 Replies : 114
JOM test mata korang?
fahdramliJOM test mata korang?
Views : 32177 Replies : 172
Puteri Sultan Brunei,Pengiran Anak Puteri Ameerah Wardatul Bolkiah curi tumpuan netizen
YgBenarPuteri Sultan Brunei,Pengiran Anak Puter
Views : 50172 Replies : 87
Lagi kejam dari Ifan. Lelaki Gen Z kata perempuan 24 tahun ke atas sudah dikategorikan sebagai Andartu
mojarean_XLagi kejam dari Ifan. Lelaki Gen Z kata
Views : 12372 Replies : 2
HILANG kawan, sakit ke?
fahdramliHILANG kawan, sakit ke?
Views : 43935 Replies : 85
Update: Ada  yang menjumpai anak lipas dan rambut di dalam makanan yang dibeli di kantin sebaliknya Kiosk Lebih Murah Dan Bersih’ – Pelajar Pertahankan Cikgu Jual Pelbagai Makanan Di Sekolah
YgBenarUpdate: Ada yang menjumpai anak lipas d
Views : 28704 Replies : 92
Wan Ahmad Fayhsal digantung enam bulan daripada hadir sidang Dewan Rakyat. Sejurus keputusan penggantungan, semua Ahli Parlimen blok pembangkang bangun membaca doa qunut nazillah
mojarean_XWan Ahmad Fayhsal digantung enam bulan d
Views : 35641 Replies : 35
Uji Minda :)
yoanaUji Minda :)
Views : 92354 Replies : 1008

 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

21-7-2024 10:30 PM GMT+8 , Processed in 0.257198 second(s), 39 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list