View: 23176|Reply: 214
|
Hadith umur Aisha yang status AHAD la kau orang sibuk
[Copy link]
|
|
Edited by ibnur at 20-7-2016 09:44 AM
@changepassword @Maideen.
Wahai pakar-pakar perlekeh orang.... sila balik ke topik asal.
Di mana yang menyatakan kahwin budak 6 tahun adalah sunnah?
Posting-posting kau orang berdua membuktikan kau orang berdua cuma tahu perlekeh orang jer. Pusing satu dunia internet cari topik untuk perlekeh orang.
Katakan kita ambil Sahih Bukhari dan Muslim sahaja.
You failed to realised bahawa:
Hadith yang menyatakan Aishah berkahwin umur 6 tahun adalah hadith Ahad dari Aishah kepada Urwah lepada Hashim. Walaupun hadithnya banyak, tapi semua sanad kepada Hashim dan Urwah.
Ada beberapa hadith lain yang dari Aisha, ibu Umar, ibnu Abbas yang menyebut berikut:
1. Umur mereka yang pergi perang Uhud dan Badar mesti 15 tahun ke atas. Aishah terlibat dalam peperangan sebagai pemberi minuman.
2. Surah al-qamar diturunkan ketika Aishah sudah 'Jariyah' iaitu dalam lingkungan 9-13 tahun. Ambil yang minima 9 tahun. Surah al-qamar turun 8 tahun sebelum Hijrah. Bermakna pada tahun 1 hijrah, sekurang-kurangnya Aisha berumnur 16 tahun. Sebab itu Nabi s.a.w. membenarkan Aisha menyertai peperangan Badar.
3. Aishah sudah dilahirkan sebelum wahyu pertama diturunkan. Jadi sekurangnya, pada 1 hijrah Aisha berumur 13 tahun.
Yang 3 rangkaian-rangkaian hadith-hadith sahih di atas ni, kau rang tak ambik.
Kalau dihitung 3 hadith against 1 hadith, kau orang pilih hadith yang satu tu jer. Yang lagi 3 tu kau orang tak peduli. Sebab apa..... sebab kau orang tak boleh perlekeh orang. Itu jer la kau orang pandai.
@Hujatul_Jihad pun nak join? .... meh sini aku tag
|
|
|
|
|
|
|
|
Bukti mana bukti? Lu boleh buktikan apa yang lu tak pernah tengok berlaku 1400 dulo?
Macamana lu nak buktikan hadis saeh ke tak saeh?
Bagi wa semua tu adalah fabricated ontok control manosia. |
|
|
|
|
|
|
|
Orang bukan Islam sebenarnya tak payah sebok nak tau mustollah hadith. Semua hadith untuk non muslim berstatus dhaif. Tapi sebab kau nak sangat bukti, kau pergi check balik posting aku dalam thread yang kau kata sunnah kawin budak umor 6 tahun ke apa hoax punya topik tu. reference hadith dah diberi. semua hadith dalam post pertama adalah sahih.
Zaman sekarang atau zaman khalaf sejak beratus tahun, muhadithin tak perlu lagi sebok nak mensahihkan atau mendhaifkan hadith, sebab kerja tu dah dibuat oleh muhadithin zaman salaf. Kita sekarang ni cuma buka kitab imam dan muhadithin salaf dan cari hadith berkenaan. Semua ada statusnya.
kalau nak tahu macamana muhadithin salaf mengkategorikan hadith, kena la kau pergi belajar mustollah hadith. tapi sebab kerja kau nak perlekah orang jer kan.... jadi memang kau tak minat pergi kelas. senang jer kerja perlekah orang ni. bila orang cakap, kau sindir jer.... senangkan. tak payah cari hujah dan fakta.
tapi kalau bebetul nak tahu kat sini boleh buat langkah pertama:
http://www.islamic-awareness.org/Hadith/Ulum/asa1.html
|
|
|
|
|
|
|
|
masuk page 2 mesti kau akan surrender. sebab orang pandai jer yang boleh faham ni:
Mustalah books speak of a number of classes of hadith in accordance with their status. The following broad classifications can be made, each of which is explained in the later sections:
According to the reference to a particular authority, e.g. the Prophet (may Allah bless him and grant him peace), a Companion, or a Successor; such ahadith are called Marfu` (elevated), Mauquf (stopped) and Maqtu` (severed) respectively .
According to the links in the isnad, i.e. whether the chain of reporters is interrupted or uninterrupted, e.g. Musnad (supported), Muttasil (continuous), Munqati (broken), Mu`allaq (hanging), Mu`dal (perplexing) and Mursal (hurried).
According to the number of reporters involved in each stage of the isnad, e.g. Mutawatir (consecutive) and ahad (isolated), the latter being divided into Gharib (scarce, strange), `Aziz (rare, strong), and Mash'hur (famous).
According to the manner in which the hadith has been reported, such as using the (Arabic) words 'an ("on the authority of"), haddathana ("he narrated to us"), akhbarana ("he informed us") or sami'tu ("I heard"). In this category falls the discussion about Mudallas (concealed) and Musalsal (uniformly-linked) ahadith. [Note: In the quotation of isnads in the remainder of this book, the first mode of narration mentioned above will be represented with a single broken line thus: ---. The three remaining modes of narration mentioned above, which all strongly indicate a clear, direct transmission of the hadith, are represented by a double line thus: ===.]
According to the nature of the matn and isnad, e.g. an addition by a reliable reporter, known as ziyadatu thiqah, or opposition by a lesser authority to a more reliable one, known as Shadhdh (irregular). In some cases, a text containing a vulgar expression, unreasonable remark or obviously-erroneous statement is rejected by the traditionists outright without consideration of the isnad: such a hadith is known as Munkar (denounced). If an expression or statement is proved to be an addition by a reporter to the text, it is declared as Mudraj (interpolated).
According to a hidden defect found in the isnad or text of a hadith. Although this could be included in some of the previous categories, a hadith Mu`allal (defective hadith) is worthy to be explained separately. The defect can be caused in many ways; e.g. two types of hadith Mu`allal are known as Maqlub (overturned) and Mudtarib (shaky).
According to the reliability and memory of the reporters; the final judgment on a hadith depends crucially on this factor: verdicts such as Sahih (sound), Hasan (good), Da`if (weak) and Maudu` (fabricated, forged) rest mainly upon the nature of the reporters in the isnad. |
|
|
|
|
|
|
|
So, kenape org tu x dtg thread ni? Ini thread yg good. Kalau ikhlss |
|
|
|
|
|
|
|
Lets be realistic here
Mana lah depa nak masuk ke thread yg require pemikiran. Kalo making fools out of themselves depa champion lah
Tak percaya? Ni dari si @changepassword (aka janda gila talak) post#29Eeeeee sape teresa mei tu? wa tak tau lah, wa tak pernah dengar name dia lah. Lagipun ada wa kisah siapa dia?
Agame lu failed lah sis. Lagi kuat baca quran dan sembahyang lagi more chance ontok jadi teroris.
Badut ini tak tau pon sapa Theresa May ..... what do you expect? Ini level mentality yg si @maideen (aka ayam togel) , @Hujatul_Jihad (aka mat slow) & @changepassword (aka janda gila talak) ada pada diri mereka
Don't expect too much ..... you'll be disappointed
|
|
|
|
|
|
|
|
kekadang kan U know depa saja tak tahu teresa mai tu sebab lebih senang ngaku tak cerdik daripada kena trap dengan statement depa sendiri, as you have seen every now and then...
tapi kalau sungguh u know tatau Theresa May - the daughter's vicar from oxford - memang hahahahaha jelah ....kan?
bukan tu saja mau cakap pasal syiah or sunni tapi bila tanya apa argument yg menyokong saidina ali jadi khalifah instead of abu bakar pun dijawabnya - who cares - tapi bagi depa boleh je for the sake of saying it - ' just because they want to ' , i nak tergelak lah.
|
|
|
|
|
|
|
|
Edited by mbhcsf at 20-7-2016 05:22 PM
okay what to expect then?
they would definitely attacking you personally ? dan amazingly from my obervation org macam ni takut tunjukkan sumber dan diberi bermacam macam alasan - dan instaed depa akan buat benda yg yo tak expect org ygmendakwa rasional intelek akan buat - they buat perangai macam 3-5 years old gaduh? personal attacking i was like - eh ? bukanke depa yg mengagumi intelek manusia ? tapi bila suruh bawa bukti , tak ada ? i am amazed at this attititude sebab i fikir oh penakut rupanya tunuuk sumber sebab takut nanti kita akan menilai dan mengkritik.
as u have already witnessed.
hahaha
|
|
|
|
|
|
|
|
Good bagi lu tapi tak guna and nonsense bagi orang yang tidak memerlukan bed time story macem lu. wakakakakak.
Kalu wa betul betul nak tau wa nakan bukti kukuh. Tapi bagi wa tu semua adalah cerita fabricated ontok mengisi minda kosong orang macem lu.
wakakakaka
|
|
|
|
|
|
|
|
Edited by changepassword at 20-7-2016 06:57 PM
Lu pun tak tau tu sebenarnya adakah ianya kisah betul ataupun tak betul. Lu percaya betul sebab lu di paksa ontok percaya, kalau tak percaya lu akan di ogot masuk neraka!
wakakakakaka
Agama lu failed didik omat lah sis, sebab itu orang Islam jadi teroris bomb orang sana sini ontok menala 72 bidadari. Itu yang dijanjikan oleh agama lu!
Agama lu janjikan sex ye?
WAkakakakaka
|
|
|
|
|
|
|
|
1. hadis aisyah yg kahwin nabi umur 6 tahun tu hadis ahad yes bukahri classify
2. analisis historian based on hadis sahih muslim dan bukhari dalam peristiwa yg menjadi rujukan penting umur aisyah juga based on hadis sahih dan bila diikutkan umur asiyah tu adlaah belasan tahun. NI hadis sahih
so what say you?
kenapa bias dalam menilai umur aisyah dan dok latch on sangat umur 6 tahun tu , ap ahujah anda untuk pernyataan 1 dan 2 di atas?
say atak nampak org yg memetingkan intelek dari puak anda berani masuk dalam thread ini.
dan saya tolak tepi sahajalah mereka yg akan personally ataccking sebenarnya sebab depa pun tak da hujah.
semua pembaca boleh nilai dan tahu siapa mereka.
|
|
|
|
|
|
|
|
@changepassword
kau tu sendiri dah fail.
kalau kau betul dan berani kerana betul, kau tak akan tukar nick cuma untuk datang sini memperlekehkan orang.
kalau berani pakai la nick yang asal..... kalau kena ban... letak la nombor siri... 1,2,3... |
|
|
|
|
|
|
|
i tak faham perangai depau know - depa tak leh hujah depa personal attack dan itu menampakkan nilai depa sendiri dan depa juga dok tekankan oh mida manusia ni superb tapikan bila kita bagi platform hujah semula / discusslah dalam erti kata untuk kebenaran depa takut
dalam Ci tu banyak benda kena attachk dah rasulullah saw ni dan kami check sumber ad ayg misconstruyed habis becausei have the sahih bukhari nyer summarized version so ya allah fabricated habis...tapikan....i terkejut bila dalam konteks ni tak nak argue pulak ...yg tahu cara budak 3-5 tahun level - personal attack amazing ...tak ada hujah lah tu ...nampak sangat
|
|
|
|
|
|
|
|
Ko nak bukti apa?
Ko paham ke artikel tersebut? Cuba ko huraikan apa konteks artikel tu ....
Isu yg lebih besar pada ko adalah
(a) ko tak percaya hadith pasal apa ko sibuk pasal umur Aishah(ra) bila dia nikah dgn Nabi Muhammad(saw)?
or
(b) ko dah banyak celoteh ttg umur Aishah(ra) , ini bermakna ko percaya pada hadith tersebut
(a) or (b)
|
|
|
|
|
|
|
|
do u know how the hadith is classified and on what basis ?
memory tu just a tree in the forest je but you fail to grasp the whole concept of how and what
so again exaggerating bit and pieces ye but nampak sangat tak faham
|
|
|
|
|
|
|
|
Hadith yang berasaskan memori?
woi gosh memori? Goshhhhhhh memori?
Patot lah jadi agama gagal pimpim omat. Sampai ada yang jadi terrorist sembelih kanak2.
Gosh memori.
|
|
|
|
|
|
|
| |
|