CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 3282|Reply: 7

Pertanyaan tentang MC / Sick Leave.. Plz advise uols!

[Copy link]
Post time 1-3-2013 04:25 PM | Show all posts |Read mode
Al-kisahnya, den diberikan cuti 2 minggu straight.

Bila submit kat HR, den apply je la MC untuk hari yang den patut keje -- means tak masukkan Saturday & Sunday (nama pun cuti kan)..

Tapi HR den bagitau yang labor law kata kena gak masukkan Saturday & Sunday tu. So den dispute ler.. dah nama pun Sat & Sun tu hari cuti, kenapa nak kena declare jugak? Kiranya dari patut amik 10 hari kena apply 13 hari pulak.. So den tepon le Kementerian Tenaga Kerja. To my suprise, depa pun kata mmg labor law cemgitu. Tambah sakit hati bila pegawai yg attend kat den tu pun boleh tahan sakarstik nyer..

So den kata la, might as well den mintak hospital yg issue MC tu buat cert baru.. kira jgn masukkan Sat & Sun, tapi pegawai tu insist, kena ikut 1st MC issue gak..

Seriously, aku rasa mcm labor law kat Mesia ni banyak melebihkan Majikan dan kalau pekerja yang tak berapa familiar pasal HR ni senang2 kena kencing...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 1-3-2013 04:55 PM | Show all posts
labour law betol sebab MC tu berturut-turut sebab tu di kira sabtu ahad juga..boleh rujuk pada  Akta Kerja 1955

sebagai contoh saya berikan situasi agar senang tt paham:

Fakta Kes:

    Encik Teh telah berkerja di syarikat DLSL selama 1 tahun. Dia layak kepada cuti sakit sebanyak 14 hari setahun.
    Sehingga bulan November 2011, Encik Teh telah pun menggunakan 8 hari cuti sakitnya. Oleh itu beliau hanya mempunyai 6 hari sahaja cuti sakit berbayar.
    Pada 16 hb November 2011, Encik Teh jatuh sakit lagi. Kali ini agak serius dan Doktor memberikan cuti selama 6 hari kepada nya bermula pada 16hb November 2011 hingga 21hb November 2011.
    Syarikat DLSL cuma beroperasi 5 hari seminggu dengan hari Sabtu dan Ahad adalah hari “off day” dan “Hari Rehat” kepada pekerja.

Lihat jadual di bawah:

16/11/2011(rabu)-hari kerja
17/11/2011(khamis)-hari kerja
18/11/2011(jumaat)-hari kerja
19/11/2011(sabtu)-off day
20/11/2011(ahad)-hari rehat
21/11/2011(isnin)- hari kerja


Berdasarkan fakta kes dan jadual di atas, 19/11/ dan 20/11 adalah direkodkan sebagai cuti sakit atau hari rehat kepada Encik Teh?

Sekarang kita rujuk kepada Akta Kerja 1955 iaitu pada proviso kepada Seksyen 59 (1) yang menyatakan:

    “Dengan syarat bahawa subseksyen* ini hendaklah tidak terpakai dalam tempoh pekerja itu sedang cuti bersalin sebagaimana yang diperuntukkan di bawah seksyen 37 atau sedang cuti sakit sebagaimana yang diperuntukkan di bawah seksyen 60F…….”

* – berkenaan hari rehat.

Di bawah perenggan ini, majikan tidak ada kewajipan memberikan hari rehat kepada pekerja yang sedang berehat pada cuti sakit.


harap dapat membantu
Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2013 05:01 PM | Show all posts
aku ari tu cuti bersalin..hospital kasik 60 hari termasuk saturday, sunday and public holiday dikira sekali...
Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2013 05:03 PM | Show all posts
piringterbang posted on 1-3-2013 04:55 PM
labour law betol sebab MC tu berturut-turut sebab tu di kira sabtu ahad juga..boleh rujuk pada  Akta ...

seriously?

oh my.. mcm unpaid leave also mcm tu kan??
ive heard unpaid leave if taken of friday and monday.. unpaid jugak sabtu ahad?
Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2013 05:16 PM | Show all posts
cikatilia posted on 1-3-2013 05:03 PM
seriously?

oh my.. mcm unpaid leave also mcm tu kan??

yup betol tu..tapi ade cara untuk wekend tu tak dikira sebagai unpaid leave tapi ni semua bergantung kepada sistem HRMS yang di guna pakai oleh syarikat masing-masing la..like mine i will advice my staff to do 2 saperate leave application. 1 application untuk hari jumaat dan 1 lagi untuk hari isnin..jadi hanya 2 hari di kira sebagai unpaid leave.tapi macam saya cakap la depend on what sysytem u guys gune..ade sistem yang boleh tak boleh buat macam tu hehehe..
Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2013 05:30 PM | Show all posts
piringterbang posted on 1-3-2013 05:16 PM
yup betol tu..tapi ade cara untuk wekend tu tak dikira sebagai unpaid leave tapi ni semua bergantu ...

i tadi ada reply TT
tp i delete off sbb bercanggah jawapan u..

HR exec i kata
our office hanya kira working days saja..and also saturday bcos kami kerja alt saturdays..

maybe rules ni terpulang pada budi biacara company jugak kot ?

kalau mcm tu i can ask u so many q&a la.. byk isu ni... can arr??


Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 1-3-2013 05:40 PM | Show all posts
cikatilia posted on 1-3-2013 05:30 PM
i tadi ada reply TT
tp i delete off sbb bercanggah jawapan u..

sebab kerja sabtu ke..oh patut la pon..boleh je..mane yang tau saya boleh jawap kan
Reply

Use magic Report

Post time 2-3-2013 02:19 AM | Show all posts
hahahahha...dlm akta dh ade. kenelah gune pkai.
klu rmai yg komplen, mybe blh buat petisyen kot
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

10-11-2024 09:41 PM GMT+8 , Processed in 0.053856 second(s), 17 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list