View: 4198|Reply: 17
|
Adakah Anda Pengguna Bijak?
[Copy link]
|
|
Jumaat lepas kawan saya buatkan kad ATM Maybank untuk mak dia. Mereka beri kad ini tanpa ada apa-apa penerangan. Sebaik saya menerimanya, saya tanya... berapa saya kena charge untuk visa?
Jawapannya: murah sahaja.... rm8.00 setahun.
Saya kata... mak saya sudah berumur 72 tahun. Dia tidak menggunakannya. Mengapa tidak beritahu pengguna awal-awal? Jawapannya: hanya senyuman sahaja...
Jika ada 100 ribu pengguna yang sekadar ambil card dan tidak mematikan khidmat visa atau master card tersebut, juga tidak pernah menggunakan servis itu... maybank akan membuat keuntungan sebanyak RM800 ribu setiap tahun. Itu jika 100 ribu.... jika 1 juta pengguna..????
Jikalau..., saudara pakai kad jenis ini dan tidak menggunakan servis visa atau master card pada kad ATM ini, sila pastikan untuk menamatkan/hentikan servis ini di Maybank berdekatan. Jika tidak... saudara/saudari sekalian akan dikenakan charges RM8.00 setiap tahun. - Sumber I luv Islam.
|
|
|
|
|
|
|
|
bank....macam tu la....dalam diam diam dia ambil duit kita |
|
|
|
|
|
|
|
bukan ke pegawai bank tu akan tanye nak kad yg buah ceri ni ke, atau kad biasa kale kuning tu?
takde tanye ekk? |
|
|
|
|
|
|
|
i guna fungsi VISA tu....
sangat convenient.. no service charge, tak payah nak berhutang..
CC pun bertahun tak pakai... dalam wallet stand by jer.. |
|
|
|
|
|
|
|
kad buah ceri tue mmg nampak shantek |
|
|
|
|
|
|
|
ikut la keperluan masing2.. jgn membuta tuli ikut ckp org sudahhh... kad ini agak convenience utk org yg selalu gunakan la... |
|
|
|
|
|
|
|
current issue ke nih? more to consumerism rasanya..
anyway, bank mmg charge RM8 annually utk kad atm dan fungsi visa debit ni hanyalah added features sahaja memandangkan byk terminal kat malaysia nih guna visa/mastercard so memudahkan e-transaction.. kalau pengadu tak guna then mintak bank cancel kad tu so takde la recurring charges the next year..
api mcm pelik jugak, adakah mak dia akan terus simpan duit tak bawak2 keluar lagik dah? sedangkan bank provide atm services utk memudahkan w/drawal fund RM5k ke bawah tanpa perlu beratur kat kaunter.. tapi kalau nak bawak keluar RM6k ke atas mmg kena la gi kaunter kan..
|
|
|
|
|
|
|
|
bank..kalo bukan nak buat duit bukan bank namanya...
mcm aku beli umah pakai flexi payment...tiap2 bulan kene cas rm10 kuhnun nak maintain servis..apa yg nak dimantain pun tak tau..tp terpaksa agree due to loan agreement...kalo tak setuju tak signed la pulak.kalo tak signed tak leh pulak beli rumah |
|
|
|
|
|
|
|
kad ceri platinum lagi cantek....
bini aku bru tukar mnggu lepas |
|
|
|
|
|
|
|
Cakkkk....aaaa posted on 15-10-2012 09:59 AM
i guna fungsi VISA tu....
sangat convenient.. no service charge, tak payah nak berhutang..
jgn masuk spa g bayar ngan kad bank islam dh la....kena rejek lorrrrr
|
|
|
|
|
|
|
|
TanSriJess posted on 16-10-2012 11:36 AM
jgn masuk spa g bayar ngan kad bank islam dh la....kena rejek lorrrrr
HAHAHAHAH...langgan amoi pun kena ada 'akad' la...
|
|
|
|
|
|
|
|
laaa...mana2 bank pn caj RM8 utk kad ATM ni (pakai ke tak) kecuali maybank caj 50sen utk setiap pengeluaran yg melebihi 5kali sebulan... |
|
|
|
|
|
|
|
saya ada kad buah ceri ini .. namun setiap kali buat transaksi debit .. asik GAGAL ..
pergi ke MAYBANK .. untuk tukar.. dia kata tak ada masalah .. jd jika nak tukar, kena bayar semula..
padahal.. sepanjang saya cuba menggunakan perkhidmatan debit terus itu tak pernah berjaya! |
|
|
|
|
|
|
|
mawarputih2612 posted on 16-10-2012 12:11 PM
tak minat ar maybank ni
mybank member ku, pemegang kad teller dia pun kena cas kalau keluar CASH byk kali dari mybank atm mesin. |
|
|
|
|
|
|
|
As salam. Looking for consumers who got cheated by insurance agents (PENIPUAN TUNTUAN & HAL EHWAL INSURANS), private colleges (PENIPUAN KOLEJ SWASTA), private hospitals (KECUAIAN PIHAK HOSPITAL ATAU BIL RAWATAN MELAMPAU), daily consumers' products (BARANGAN ELEKTRIK, ELECTRONIC GADGETS, PERABOT, PAKAIAN, ETC) and automobile cases (PENIPUAN JUAL/BELI KERETA) for a TV interview recording in an informative program on consumers' rights.
Program TV ini dalam Bahasa Melayu. Jika anda sudah buat aduan (tak kira masih dlm siasatan atau sudah selesai), kami mahukan pengalaman anda utk dikongsi bersama org ramai dalam menangani masalah penjual/peniaga yg tidak bertanggungjawab.
Kami mahu Suara Pengguna didengari. Tlg hubungi saya di [email protected] segera. Terima kasih. |
|
|
|
|
|
|
|
Yahuuu saya pakai kad debit ituuuu saya memang bijak haha |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|