CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 2322|Reply: 5

Yaris : Kematangan Toyota

[Copy link]
Post time 31-7-2011 08:22 AM | Show all posts |Read mode
DI antara Toyota Vios dan Yaris, ternyata Vios lebih laris. Puncanya mudah. Vios jauh lebih besar serta mampu milik berbanding Yaris yang diletakkan pada laras harga premium.

Harga RM90,000 untuk sebuah kereta kompak adalah mahal untuk golongan kebanyakan. Tambahan pula pelbagai opsyen model lain yang boleh dimiliki. Tetapi tidak untuk negara jiran yang menawarkan laras harga berbeza. Misalnya di Indonesia, Yaris lebih mudah dilihat di atas jalan raya berbanding di Malaysia.

Agaknya disebabkan harga premium itu jugalah Honda meletakkan harga yang super premium untuk Jazz. Akibatnya, model itu juga jarang-jarang dilihat dipandu di atas jalan raya.

Apa pun secara peribadinya, jika dibandingkan dengan Vios, saya lebih sukakan Yaris yang tampak lebih comel dengan gayaan Eropah. Harus tahu, Yaris direka di studio Toyota ED2 di Perancis, sementara Vios pula direka di Jepun.

Kini, Yaris sudah masuk generasi ketiga. Ia merupakan jelmaan Toyota Vitz yang dilancarkan di Jepun pada penghujung tahun lalu. Yaris baru tampil dengan rekaan yang lebih berani, tajam dan dinamik tanpa menyingkirkan prinsip asalnya iaitu kompak pada luaran, luas pada dalaman. Prinsip itu menjadi pegangan utama sejak model generasi pertama diperkenalkan pada tahun 1999.

Dezi Nagaza, ketua pereka Toyota menggambarkan Yaris baru dengan luaran yang lebih menyerlah. Misalnya, bahagian depan serba baru dengan gabungan lampu horizontal dan nipis, selain ruang pengambilan udara yang dalam dan rendah. Ini sekali gus menggambarkan Yaris sebagai sebuah kereta dengan posisi yang lebar dan bergraviti rendah.

Pada profail sisi, garis bahu seperti Yaris generasi kedua masih dikekalkan. Cuma kali ini ia lebih curam. Manakala bentuk Y yang merupakan signatur Yaris pula diubah bagi menyesuaikan dengan konsep baru generasi ketiga ini. Perincian lain yang dibuat ialah lampu sukuan yang lebih besar, manakala tiang A dianjakkan ke depan seterusnya menjadikan cermin hadapan lebih kurus dan curam.

Tingkap belakang pula rata menggunakan cermin tunggal tanpa pembahagi. Hasilnya, sisi kereta tampak lebih ringkas dan kemas. Pengunjuran (overhang) depan dan belakang yang lebih pendek, peningkatan 50mm pada jarak titik roda serta arca roda yang lebih menonjol pula memberikan Yaris imej yang lebih sporty. Secara keseluruhan, Yaris baru 100 milimeter (mm) lebih panjang daripada model sebelumnya.

Walaupun begitu, radius pusingannya kekal pada 4.7 meter. Lebar Yaris baru tidak berubah, tetapi pengurangan tinggi sebanyak 20mm kepada 1,510mm menyumbang kepada penampilan kereta yang lebih rendah manakala pekali seretannya (Cd) adalah 0.287.

Peralatan dalaman turut menerima banyak perubahan segar dan moden dengan matlamat menjadikannya sebagai ruang kokpit untuk pemandu. Meter yang diposisikan pada tengah papan pemuka pada model sebelumnya dipindahkan ke belakang stereng. Ia selari dengan garisan mata pemandu dengan sudut yang lebih tegak bagi membantu posisi pemanduan lebih meyakinkan.

Garisan horizontal yang keras pada papan pemuka pula memberi efek kelebaran kabin iaitu 30mm daripada model sebelumnya. Untuk model paling premium, bumbung panorama pula dipasang sebagai peralatan standard. Bagi menambah keluasan, bahagian belakang kerusi depan dinipiskan, seterusnya memberi lebih ruang untuk penumpang belakang dengan luas sebanyak 645mm.

Idea serupa turut diguna pakai pada kerusi belakang, menjadikan kedalaman ruang kargo kepada 710mm. Luas kapasiti kargo pula adalah sebanyak 347 liter dan 768 liter apabila kerusi dibaringkan. Bagi menjadikan mobiliti memasukkan barang lebih mudah, bonet belakangnya 20mm lebih lebar daripada model generasi kedua.

Kereta sebegini adalah kepakaran Toyota. Versatil, mesra pengguna dan paling penting payah untuk rosak. Harganya jualan semula pula tidaklah securam air terjun, malahan sangat stabil.

Biarpun rekaan sesetengah model massa Toyota tidaklah menarik mana bahkan dianggap sebagai membosankan, namun itu tetap tidak menghalang jualan tinggi yang dicatat setiap bulan.

Jualan Vios langsung tidak boleh disaingi oleh Honda City, walaupun model itu nampak lebih menarik dan sesuai untuk orang muda. Jika dirujuk dalam Wikipedia, Vios baru digelar sebagai Dugong tetapi persepsi itu tidak menghalang orang ramai daripada memilikinya.

Bahkan ada yang mendakwa bahawa Perodua Myvi laris kerana model itu merupakan Vios versi Perodua yang paling murah boleh dimiliki.

Jika Vios model baru mengambil pengaruh gayaan Yaris ini, saya pasti pendapat sesetengah orang yang mengatakan reka bentuk Toyota adalah membosankan akan berkurangan. Malahan saya sendiri pun turut ketar kaki dan akan bertaubat daripada mengkritik Toyota! -kosmo-

baru aku perasan compare ngan jazz, kt kl rasanya x ramai yg pakai yaris...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 31-7-2011 12:41 PM | Show all posts
buat p la camna pun yaris ni.. drpd segi praktikal.. pd pandangan aku mmg tak praktikal langsung.. kalo nak bergaya boleh la..
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 31-7-2011 01:32 PM | Show all posts
Reply 2# Alt-F4

yaris ni bg aku kalau untuk 1st car x praktikal la..
klu da ade kete besar utk family, 2nd car blh la..
tp harga tu x berbaloi...mahal sgt...
Reply

Use magic Report

Post time 31-7-2011 01:53 PM | Show all posts
Reply  Alt-F4

yaris ni bg aku kalau untuk 1st car x praktikal la..
klu da ade kete besar utk fa ...
serulingsenja Post at 31-7-2011 13:32


betoi2..
Reply

Use magic Report

Post time 31-7-2011 03:36 PM | Show all posts
hahahaha penulis pun x suka design vios sama cam aku.. aku prefer vios model lama lagi, vios model lama harga tak jatuh beb
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 31-7-2011 05:23 PM | Show all posts
Reply 5# mozaiakis

klu bagi aku vios lama tu dlm tu x lawa..
lawa vios baru plak..
tp vios lama bontot blakang tu cun..
Reply

Use magic Report

Follow Us
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

4-1-2025 04:34 PM GMT+8 , Processed in 0.052146 second(s), 19 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list