DUA resit pembelian nasi goreng sardin di sebuah restoran di Bandar Sri Permaisuri, Kuala Lumpur, yang memaparkan harga berbeza tular di media sosial, baru-baru ini.
Kuala Lumpur: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) mengeluarkan notis terhadap sebuah restoran di Bandar Sri Permaisuri, di sini, yang didakwa mengenakan kadar berbeza bagi harga nasi goreng sardin.
KPDN Kuala Lumpur dalam kenyataan, hari ini memaklumkan pihaknya menggerakkan sepasukan anggota berhubung hantaran di media sosial, baru-baru ini, mengenai dua resit pembelian nasi goreng sardin yang dibeli di restoran itu.
Katanya, anggota penguat kuasa KPDN bertemu penyelia restoran untuk membantu siasatan mengenai maklumat harga seperti yang dilaporkan. "Menerusi pemeriksaan tanda harga pada buku menu di restoran itu mendapati harga nasi goreng sardin adalah RM9, manakala caj 30 sen bagi bungkusan dinyatakan dengan jelas dalam menu untuk makluman pelanggan.
"Bagi pesanan dan makan di restoran, tiada caj lain dikenakan kecuali harga makanan sahaja termasuk tambahan caj SST sebanyak enam peratus," katanya. Menurutnya, notis mengikut Seksyen 21 Akta Kawalan Harga dan AntiPencatutan (AKHAP) 2011 dikeluarkan bagi mendapatkan maklumat terhadap justifikasi perbezaan harga terbabit.
"Katanya, kedua-dua resit itu sudah diserahkan kepada penyelia restoran untuk tindakan lanjut. "Pihak restoran diberi amaran keras supaya sentiasa mengemas kini tanda harga agar pelanggan tidak keliru, mematuhi undang undang dan tidak mengulangi kesilapan dilakukan.
"Pihak restoran memohon maaf atas isu yang berlaku dan bersedia untuk menghubungi pengadu bagi membuat penjelasan atau sebarang perkara berbangkit," katanya.
Katanya, sebarang maklumat atau aduan boleh disalurkan kepada KPDN untuk tindakan lanjut. Terdahulu, satu hantaran memaparkan dua resit pembelian nasi goreng sardin di restoran berkenaan tular di media sosial, baru-baru ini, yang mendapat kecaman warganet.- Harian Metro
|