View: 2059|Reply: 4
|
[MITOS]
Dang Isah Tandang Sari
[Copy link]
|
|
TIDAK sepopular cerita rakyat Sarawak seperti 'Puteri Santubong, Puteri Sejinjang' bagaimanapun kisah 'Dang Isah Tandang Sari' seakan-akan dipandang sepi biarpun sebenarnya ia sehebat cerita legenda Mahsuri yang dibanggakan masyarakat Langkawi.
Tambahan pula, kisah ini secara tidak langsung turut mengetengahkan kegemilangan kerajaan Saribas dan daerah Tandang Sari yang pernah wujud di Sarawak lebih 300 tahun lalu.
Menyorot kisah yang berlaku di zaman pemerintahan kerajaan Saribas sewaktu diteraju oleh Datu Temenggong Kadir yang tinggal di Tandang Sari, pemimpin berjiwa rakyat ini mempunyai seorang isteri bernama Dayang Hajar.
Sayangnya, mereka tidak dikurniakan cahaya mata biarpun telah tujuh tahun bergelar suami isteri.
Sewaktu bersama-sama penduduk kampung bergotong-royong di muara Batang Saribas, Datu Temenggong yang keletihan telah tidur beralaskan sebatang buluh.
Apabila terjaga, buluh tersebut dikatakan bertukar menjadi telur dan akhirnya menetaskan seorang bayi perempuan, yang kemudian dinamakan Dang lsah.
Dang Isah membesar sebagai gadis yang sangat cantik dan disayangi ramai, namun hatinya telah dicuri oleh Awang Bunut.
Terdapat bahagian rambut Dang Isah yang ditumbuhi tujuh warna rambut dan apabila dewasa, Datu Temenggong telah bermimpi agar meletakkan hantaran 10 kati emas untuk mengahwini Dang lsah.
Perkara tersebut amat mendukacitakan Awang Bunut dan demi mengahwini Dang Isah, dia telah merantau untuk mencari emas sebanyak itu.
Sepeninggalan Awang Bunut, seorang nakhoda Bugis bernama Nakhoda Khar telah datang untuk mengahwini Dang lsah.
Dengan hantaran 10 kati emas, mereka pun berkahwin.
Sebulan selepas perkahwinannya, Nakhoda Khar meneruskan aktiviti pelayarannya.
Dia telah berlayar kembali ke Brunei.
Sewaktu Nakhoda Khar berlayar, Awang Bunut kembali ke Tandang Sari dengan membawa 10 kati emas untuk mengahwini Dang lsah.
Namun, segalanya telah terlambat. Pertemuan terakhir Awang Bunut dan Dang Isah itu telah disalahertikan oleh Nakhoda Khar yang berpatah balik kerana kerisnya tertinggal.
Nakhoda Khar membunuh Awang Bunut kerana cemburunya.
Dang Isah cuba membunuh diri dengan keris Nakhoda Khar yang menikam Awang Bunut tetapi keris tersebut tidak dapat menembusi perut Dang lsah.
Melihat kejadian itu, Datu Temenggong kemudian membunuh Nakhoda Khar dan kisah tragis ini berakhir dengan kematian Dang Isah yang dibelit dengan rambut tujuh warnanya sendiri, oleh ayahnya.
credit
|
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Makam 'Dang Isah Tandang Sari' yang masih wujud di Sarikei.
|
|
|
|
|
|
|
|
PUSA: Dayang Isah Tandang Sari merupakan legenda yang sinonim dengan masyarakat Pusa atau mereka yang berkunjung ke kawasan itu.
Namun, mungkin tidak semua yang mengetahui kisah di sebalik cerita Dayang Isah yang kini makamnya terletak di Tanah Perkuburan Kampung Kalok, Pusa.
Kewujudan makam berkenaan menjadi bukti wujudnya legenda itu di sini.
Untuk itu, pemberita Kembara Utusan Borneo dan The Borneo Post (BAT) 2019 menemu bual salah bekas Penghulu Pusa, Eki Daud.
Menurut Eki ketika ditemui di kediamannya di sini, Dayang Isah merupakan seorang wanita yang sangat cantik dan memiliki kulit yang sangat putih dan cerah sehingga menampakkan pinang yang ditelan dari kerongkongnya.
“Dayang Isah ini, ramai lelaki berebutnya sama ada lelaki tempatan mereka yang datang dari luar. Kalau sudah melihatnya pasti tertarik dan tepegun dengan kecantikannya.
“Malahan mereka yang datang dari Minangkabau dan Indonesia juga akan tertarik hati apabila bertemu dengan Dayang Isah,” katanya.
Tambah Eki, 86, bagaimanapun menurut cerita Dayang Isah dibunuh dengan tujuh utas tali di lehernya kerana beliau tidak boleh dibunuh menggunakan senjata lain.
Katanya, Dayang Isah kemudian dikuburkan di sebuah perkuburan di Pusa.
“Namun pada satu ketika apabila ada orang putih datang melihat makam Dayang Isah dikatakan dia masih seperti hidup dan tidak buruk jasadnya (masih cantik),” katanya.
Menariknya kata Eki, menurut cerita juga, setiap kali hujan dikatakan makam Dayang Isah tidak akan basah.
“Orang kampung yang biasanya mencari ketam di kawasan sekitar menyatakan sekiranya berlaku hujan, makam Dayang Isah tidak akan basah,” ujarnya.
Menurut legenda, Dayang Isah bagaikan puteri kepada mereka dan pada suatu ketika dahulu, Temenggung Pangeran Abdul Kadir telah menjumpai buluh untuk dijadikan alas ketika tidur.
Namun keajaiban telah berlaku apabila buluh itu bertukar menjadi telur dan menetaskan bayi dan mengambilnya sebagai anak.
Apabila meningkat remaja, Dayang Isah Tandang Sari menjadi seorang yang sangat cantik dan memiliki kulit yang sangat putih dan cerah sehingga menampakkan air sirih dari kerongkongnya.
Beliau juga mempunyai suara yang sangat merdu sehingga digilai ramai pemuda dan jejaka pada masa tersebut.
Selain itu, pasukan kembara juga turut mengunjungi Makam Dato Godam yang juga terkenal dari segi sejarah di Pusa.
Menurut sejarah Dato Godam seorang putera kepada bendahara negeri Pagar Ruyung, Minangkabau yang datang merantau ke Borneo sekitar tahun 1690-1710 semasa era pemerintahan Sultan Nasruddin (Sultan Brunei ke-15).
Ayah beliau, Datuk Bendahara Harun/Bendaro Harun Datuk Bendahara Ismail merupakan anggota ‘Basa Ampek Balai’ yang menjalankan pentadbiran kerajaan bersama-sama Raja Alam, Raja Adat dan Raja Ibadat.
Ibu Dato Godam pula ialah seorang wanita Belanda iaitu anak kepada Jan Van Groenewegen yang ditugaskan di pejabat VOC sebagai Residen Belanda di Padang, Sumatera Barat pada tahun 1662.
Dato Godam datang ke Borneo untuk berdagang setelah dipertikaikan pertabalan menjadi pengganti ayahnya kerana ibunya bukan keturunan diraja Minangkabau.
credit
|
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Kenapa Temenggung bunuh Nakhoda?
Kenapa bunuh Dang Isap?
Kenapa pentingnya cerita ni? |
|
|
|
|
|
|
|
First time terbaca kisah ni.
Sian awang penat2 cari mas tp melepas jugak...
Tapi kenapa kuburnya mcm pendek aje? |
|
|
|
|
|
|
| |
|