MIRI: Lembaga Pelancongan Sarawak (STB) telah bekerja keras dalam membina semula industri pelancongan Sarawak dalam pasca COVID-19.
Pengerusinya Dennis Ngau berkata, ini mengambil kira peluang dan struktur semula strategi secara kreatif dalam industri pelancongan selaras dengan Strategi Pembangunan Pasca COVID 2030
“Hasilnya, STB telah menghasilkan inisiatif baharu, jenama tempatan, acara maya dan hibrid serta menganjurkan forum pemasaran global tahun ini.
“Ini juga termasuk Sia Sitok, Kempen Sarawak, Dana Ekosistem Dalam Talian Pelancongan Sarawak dan Pakej Insentif Pelawat,” katanya dalam ucapan perasmian di Malam Media STB 2021 yang diadakan di Hotel Imperial Miri pada Isnin.
Tambahnya lagi, melalui penghasilan pelancongan pakej tempatan, STB telah berjaya menerima sambutan menggalakkan dalam Kempen Sia Sitok apabila lebih 800 pakej pelancongan dijual dan lebih 8,000 bilik ditempah.
Begitu juga kejayaan dua acara ikonik iaitu Rainforest World Music Festival (RWMF) yang berjaya memperoleh sejumlah 402,865 penonton meliputi 79 negara di seluruh dunia dan Borneo Jazz Festival (BJF) pula meraih 244,637 penonton dari 43 negara yang diadakan secara maya tahun ini.
Dennis Ngau juga memaklumkan STB juga telah merancang kalendar acara yang menarik pada tahun hadapan dengan pelbagai produk dan aktiviti pelancongan.
Ini termasuklah program berasaskan komuniti setempat dan inap desa, dan terus menganjurkan bengkel pembinaan kepada pemain industri pelancongan bagi memperkasakan dan mengembangkan kemahiran mereka.
Hadir sama Datuk Sebastian Ting Chiew Yew, Ketua Pegawai Eksekutif STB Sharzede Datu Salleh Askor, Ahli Lembaga STB Kapitan Albert Sim Yan Leong dan Pengerusi Persatuan Wartawan Utara Sarawak Andy Jong.
sarawakvoice.com/2021/12/21 |