View: 22651|Reply: 14
|
Wayar Bateri Terbakar
[Copy link]
|
|
Hai otai2,
Nak tanya. td nak pergi kerja, sampai kat satu simpang ada sebuah kete kuar mendadak. aku emergency brake, tapi kete aku mati (wira auto),xleh start.pastu berasap kat bateri. bila aku buka bonet depan, wayar positif kat terminal berasap and cam cair. apa sebabnya ye? bahaya x. agak2 apa yang kena tukar. pas aku try start lagi, ok lak.
takut gila aku. takut terbakar. |
|
|
|
|
|
|
|
short circuit tuu... positive terminal kat bateri tu ada penutup tak? takut masa brek, bateri terangkat pastu terhentak kat bonet |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 2# neotoxin
Terminal tu ada penutup yang original dari kilang.kete umur baru 2 tahun setengah.
Rasanya boleh jadi gak bateri tu bergerak semasa kete brake and touching mana2 body part.
Masa berlaku tu, alarm kete terus berbunyi and xboleh start. |
|
|
|
|
|
|
|
ko wira model maner??
kalau betul bateri ko terhentak and jadik short circuit, pada wiyering +ve terminal ader satu wiyer khas yg dipanggey "fiusable link". Ia sejenis fius utk bateri utk jaga short circuit.
Biasanya, kalau short circuit, wayer dalam fius tu putus, takde lar sampai cair bagai melainkan dier bukan original part, atau pong mungkin earlier fius dah putus, sebab malas nak beli baru, sambung pakai wayer biasa jer.. |
|
|
|
|
|
|
|
aku simpulkan kat sini.. battery ko tu longgar laa..
gi ketat kan mana2 yg patuttt.. kawtim~ |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 4# Fast-N-Furious
Ape kesannye klu fusible link ni dah putus atau terbakar? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply Fast-N-Furious
Ape kesannye klu fusible link ni dah putus atau terbakar?
kalami Post at 24-5-2010 11:42
kalu short circuit, fius2 lain pulak yang tebakar... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 1# kalami
bro, kalo dah bukan short sbb bonet, mungkin mmg ader wiring short, saya tak tau system wiring kereta awak, tapi benda nih pernah berlaku kat keta saya.
symptom mcm awak agak, sebaik sahaja saya turn ignition key, terus kabel bateri merah menyala (shorting). mcm keta saya ni disebabkan wiring short daripada alternator, so bila saya cabut fius drpd alternator, keta boleh jalan lagi tapi pakai bateri jerlah. bila kat workshop rupanya mmg short sbb tikus gigit wire.
last saya tukar wire kat alternator, wire bateri termial dan ignition wiring. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 8# batu_bergolek
Yang aku punya terjadi masa emergency brake.kete terhenti dan engine terus mati.pas tu berasap.try start engine xboleh, alarm lak berbunyi.aku tolak tepi tgk wayar bateri dah terbakar skit.aku buka dan cuci2 skit, pastu pasang balik.try start, ok je engine hidup.aku tgk gak kot2 dia terbakar balik.tp nampak ok je.on lampu,radio,a.cond sume ok.ptg ni nak pergi workshop nak check. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply Fast-N-Furious
Ape kesannye klu fusible link ni dah putus atau terbakar?
kalami Post at 24-5-2010 11:42
kalau terbakar, bermakna kete ko takde power, ganti baru... tu jer
ibarat macam fius radio ko terbakar, radio ko takde power, ganti baru, settle...
tapi fiusable link nie cuma ader kat wira enjin kaburator, sebab tu lar haku tanya dier pakai model maner..
kalau injection, takde menatang nieh, dier ader satu lagi fius khas petak-petak di dalam fius box depan bonet kete.. fius petak nie mahal wehh.. RM60 sebijik.. |
|
|
|
|
|
|
|
Petang semalam pergi bengkel dan dapat tau dia punya rootcause.
masa aku tukar bateri bulan lepas, Proton SC salah pasang bateri.
Diorang pasang bateri untuk kete yang bateri duk sebelah kiri.
jadi terminal yang sepatut duk sebelah dalam, jadi duk sebelah luar.
gap antara terminal ngan bonet jadi kecil.bila brake, bateri bergerak dan touch dengan bonet.
boleh saman ni Proton SC. Nyawa dan kete aku hampir melayang. |
|
|
|
|
|
|
|
Petang semalam pergi bengkel dan dapat tau dia punya rootcause.
masa aku tukar bateri bulan lepas ...
kalami Post at 25-5-2010 08:29
....kesian ko...baik tuntut ganti rugi |
|
|
|
|
|
|
|
Petang semalam pergi bengkel dan dapat tau dia punya rootcause.
masa aku tukar bateri bulan lepas ...
kalami Post at 25-5-2010 08:29
pada pendapat haku rootcause dier bukan pasal bateri.. sebab kalau guna bateri type L tu pong, gap dier masih leh diterima akal. haku pong pernah pakai, kes bateri saiz haku takde stock, tinggal jenis L nie gak, belasah jer lar sebab bateri dah kong. elok jer langgar bumper, emergency brake bagai, masuk racing semua. so punca utama ko adalah
1. Protective rubber pada +ve terminal ko tak cover betul-betul
2. Bateri tu tak betul-betul diikat securely pada tempatnya, kalau ikat kuat, takkan bergerak punya.. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 13# Fast-N-Furious
Tp semalam kat bengkel try adjust bagi tak touch dengan bonet.tapi still touch gak dengan tulang bonet tu. untuk sementara, aku cover dengan tiub motosikal. apa pun aku nak minta dia ganti bateri lain. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply Fast-N-Furious
Tp semalam kat bengkel try adjust bagi tak touch dengan bonet.tapi s ...
kalami Post at 25-5-2010 08:54
hmmm... mungkin terminal bateri ko tu panjang sangat kot.. yg bersentuh tu.. kalau takbleh adjust, mintak arr baru jer.. |
|
|
|
|
|
|
| |
|