|
x perlu pantang.. as long kau panaskan enjin dulu pagi2 tu sebelum jalan bagi 3 minit panas enjin supaya minyak hitam naik dah lah... pastu besit aje.. x dehal punya.. |
|
|
|
|
|
|
|
macam aku amek kete baru bulan lepas, terus tukar mnyak hitam n oil filter hari yg sama. aku ada terbaca, pembentukkan particle besi dalam silinder berlaku paling dahsyat pada 50km pertama.
masa aku amek kete tu, mileage pun dah 12km. so aku bawak secara normal (80-120kmj) sampai cukup 50km, patah balik ke SC and terus tukar minyak hitam dan oil filter untuk flush particle besi yg trhasil.
sesudah tu, bawak la, 160 ke 260 ke, terpulang. namun kene pastikan jangan biar idling lama2 dan kelajuan enjin hendaklah di variasi kan, sekejap tinggi dan sekejap pelan sampai mileage mncecah 250km. kononnya ini membolehkan mekanikal enjin seperti valve dan piston mnjadi cepat matang dan terbiasa dgn corak pemanduan harian.
dan ini juga membantu engine management untuk cepat belajar corak pemanduan kita dan lebih performance oriented.
ntah betul ke tak, tak pasti la, tapi benda yg sama aku buat kat kete bini aku dan moto aku (skrg dah jual akibat eksiden).
xtau la sebab tu ke atau tak, tapi aku rasa kete bini aku lagi smooth, senyap dan tarikan enjin bila memecut lebih lancar dan pasti bila dibanding dgn model yg sama. moto pun sama. masa test dgn kawan aku yg pakai model sama, rasa lebih berprestasi dan lancar.
ntah le. |
|
|
|
|
|
|
|
ada logiknya.. |
|
|
|
|
|
|
|
kat kilang tu, diorang dah drift dulu kete-2 tu... |
|
|
|
|
|
|
|
Diaorg tak drift, cuma diaorg akan test max speed, max torque dan segala bagai laa..dalam erti kata lain diaorg akan lenjan dulu utk memastikan keta yg diaorg buat tuh okay sebelum dijual.. |
|
|
|
|
|
|
|
drpd owner manual viva:
|
|
|
|
|
|
|
|
wooo. gud info. even blum bleh praktikkan lagi hahahahahhaahah...! |
|
|
|
|
|
|
|
dulu dapat gen2 keluar showroom bawak 80km/j kat Federal Highway..petang balik muar ikut PLUS terus pecut 150km/j...mula-mula memang berat tapi dekat area Ayer Keroh dah rasa ringan dan smooth...so far sekarang dah clock 180,000 km enjin masih ok... |
|
|
|
|
|
|
|
dulu dapat gen2 keluar showroom bawak 80km/j kat Federal Highway..petang balik muar ikut PLUS terus pecut 150km/j...mula-mula memang berat tapi dekat area Ayer Keroh dah rasa ringan dan smooth...so far sekarang dah clock 180,000 km enjin masih ok... |
|
|
|
|
|
|
|
dulu dapat gen2 keluar showroom bawak 80km/j kat Federal Highway..petang balik muar ikut PLUS terus pecut 150km/j...mula-mula memang berat tapi dekat area Ayer Keroh dah rasa ringan dan smooth...so far sekarang dah clock 180,000 km enjin masih ok... |
|
|
|
|
|
|
|
planning la hari minggu
pegi perlis pastu balik.
ulang alik dah cukup
esok ari isnin bole la lejan 150km/j
|
|
|
|
|
|
|
|
mak ai. giler bran korg ni. x rasa sayang duit ke bulan2 kuar huhuhuhuhu..! |
|
|
|
|
|
|
| |
|