|
20# abcde ]
kereta baru takyah beria nak servis radiator..agak2 dah pkai 4-5taun bleh la di amal kn cuci radiator setiap 6bln sekalik...nih tokey kedai radiator yg ckp kt aku |
|
|
|
|
|
|
|
17# bhf3856
Dia mesti beli timing belt cap ayam. Berapa rega timing belt kawan ko tu?
Pengalaman aku pakai wira 1.6xli - timing belt yg bagus rega dia RM120. Memang tahan. Aku pernah pakai sampi 110,000km!
Lokasi kawan ko tu dekat mana? Aku bley tunjuk kedai sparepart yg akujadi pelangan tetap. Wira aku (sekang ex la sebab dah jual), myvi biniaku semua aku beli sparepart dari kedai nie.
Bell Post at 24-1-2010 05:45
bagitau la kat mana kedai tu. kalau area kajang-cheras-bangi boleh jugak aku pegi window shoping |
|
|
|
|
|
|
|
timing mitsu memang sekitar harga RM100-120 gitu.. cap bando pong dalam RM70 jer.. |
|
|
|
|
|
|
|
jgn lupa gak check brake pad/shoe utk depan/blkg ...
kalau dah nipis, ganti je la ....
utamakan keselamatan |
|
|
|
|
|
|
|
apa beza pakai minyak itam mineral, semi synthetic dgn full synthetic selain dr harga yg berbeza n mileage utk jangka masa tukar |
|
|
|
|
|
|
|
apa beza pakai minyak itam mineral, semi synthetic dgn full synthetic selain dr harga yg berbeza n mileage utk jangka masa tukar
krongsang Post at 25-1-2010 11:39
macam-macam berbeza..
- viscocity ketiga-tiga minyak tu lain
- ketiga-tiga minyak mempunyai tahap piawaian API yg lain-lain
- heat resistant ketiga-tiga minyak tu lain
- additive ketiga-tiga minyak tu lain
- tong minyak tu, sticker dier depan lain
- bar kod minyak tu, ketiga-tiga pong lain
mengkut sejarah, minyak fully sintetik nie dicipta utk kegunaan F1 jer. sebab minyak mineral biasa tak mampu menahan heat yg dihasilkan oleh enjin dan juga geseran yg dihasilkan oleh enjin yg mencapai tahap lebih drpd 12,000rpm. itu adalah utk F1. dan kalau di isi kat dalam enjin biasa yg bukan utk race punya, maka tahap perlindungan enjin yg superb lar jadiknyer.. F1 pong dier bleh ditanggung, inikan plak enjin biasa yg rata-rata maksimum pong dalam 9k rpm jer, itu pong jenis high reving enjin jer, normally pong dalam 7k rpm, yg baper kerat jer mamat-mamat kat mesia nie suka belasah red line....
haku prefer isi semi jer..sebab
- haku bukan belasah red line pong
- haku tak suka biar carbon deposit banyak-banyak, lepas dalam 6-7 ribu, haku tukar minyak
- haku tak kaya cam mapiau nak beli minyak mahal-mahal
Stream haku wat masa nieh, isi fully sintetik, tapi kalau kena poket tak power, haku isi jer semi.. |
|
|
|
|
|
|
|
tq for the info.. kalo brand plak camner? sama tak quality antara petronas, shell, caltex, esso etc? |
|
|
|
|
|
|
|
tq for the info.. kalo brand plak camner? sama tak quality antara petronas, shell, caltex, esso etc?
krongsang Post at 25-1-2010 15:32
kuality tak pasti.. yg pasti, ader couples of brand yg belum dapat cecah beberapa piawaian.. contohnyer utk minyak full sintetik. Grade 0W50, hanya Castrol ngan mobil jer yg mampu wat setakat nieh.. cam petronas, setakat 10W40 jer tak silap haku, caltex pong haku rasa dalam 5W40.. inilah depa panggey liquid engineering. |
|
|
|
|
|
|
|
nak tanye pd yg pakar..
aku pakai kete savvy tapi baru 20000km dah kena tukar timing belt ke?
sebabnye sekarang ni aku susah nak start enjin..mula2 ingat bateri tapi member aku cakap timing.. |
|
|
|
|
|
|
| |
|