|
Salam..
sape tahu kiraan utk kira encashment leave ek?
mostly aku tgk salary/26days X jumlah leave.
cuma aku xtau apa yg justify bahagi 26.ade akta memana ke,or itu just common practice for HR?
sbb aku baca,lain HR,lain kiraannya.
sbb aku dah konpius utk mana yg divide 26, utk mana yg divide dgn jumlah hari sebulan.
tq |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
bahagi ngan 26 hari sbb annual leave ko layak utk ambik masa isnin smpi sabtu.
lagi 4 hari kan off day ko. mana leh tolak annual leave masa off day. 26 hari keje, 4 hari cuti.
lgpun, bagus la bahagi ngan 26, ko punya encashment leave lbh byk drp bahagi ngan 30 hari.
xcaya, kira sendirik... |
|
|
|
|
|
|
|
2# sajer
tq..
cuma just nak tau cara kiraan bahagi berapa tu ade ke termaktub dlm akta keja ke,or memana guidelines ke?
sng sket klu nak citer dgn bos (err,ex-bos mulai esok)
klu org yg keja 5 hari bahagi 22 ke? or stil 26 gak? |
|
|
|
|
|
|
|
klu org yg keje 22 hari tetap dibahagikan dgn 26.
bahagi dgn 26 atau 30 xde di sebut dlm akta kerja secara khusus. cuma pegawai2 buruh atau kebykan HR person wajib tau & logik kenapa perlu bahagi dgn 26 & month calendar |
|
|
|
|
|
|
|
yang bahagi dgn 26 tu bukan merujuk kepada bilangan hari bekerja atau mana-mana hari dlm sesuatu bulan, ia adalah formula given dlm Akta Kerja 1955 kalu tk silap rujuk Seksyen 60I, mana-mana kiraan yang tiada dinyatakan dlm Sek 60I maka dikira ikut bilangan hari dalam bulan berkenaan...... |
|
|
|
|
|
|
|
yang bahagi dgn 26 tu bukan merujuk kepada bilangan hari bekerja atau mana-mana hari dlm sesuatu bulan, ia adalah formula given dlm Akta Kerja 1955 kalu tk silap rujuk Seksyen 60I, mana-mana kiraan ya ...
apak Post at 4-1-2010 20:35
tq..sbb ak dah usha seimbas lalu akta kerja tu,tp xpasan plak ade psl kira2.
ms aku keja gomen,aku tau la kiraannya-sbb mmg sah2 ade dlm buku.hehe
klu mmg dlm akta,senang sket nak justify the reason.tq.nanti aku usha dgn teliti akta pekerja tu.
but ni akta kerja yg utk rm1500 ke bwh kan? |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|