CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 2375|Reply: 10

Customer Service for IT.. Yg mana hebat?

[Copy link]
Post time 10-12-2009 02:49 PM | Show all posts |Read mode
Post Last Edit by ryo_takahashi1 at 10-12-2009 14:50

Aku ditahap bosan.. tunggu masa nak balik ipoh je jap gi...

ada masa ni, aku nak share cerita ceriti...

Tak sampai 3 minggu lepas, beli satu notebook HP Compaq... wife guna semasa berpantang kat ipoh...
tetiba power supply ada masalah..
aku call HP utk rectify... call no toll free tu la...
bila call ada pilihan bahasa.. malaysia or english... kalo select bahasa malaysia confirm tak dapat punya la... jadi aku select english... selepas tunggu beberapa ketika.. dapat le aku cakap dgn customer service... aku ucap la Selamat Petang.. tak jawap pun... aku ucap lagi... dia jawap Can You Speak In English Sir... laaaaa.. kata nak mertabatkan Bahasa Melayu... takkan setakat selamat petang pun tak reti... bunyi suara mcm 'Kap Lam Ya Nga'... so terpaksa la aku speaking london ala afrika...
Masalah takleh selesai... aku kena gi jugak Service Centre bawa power cord/ adaptor yg problem tu.. masalahnya menda tu kat ipoh.. adehhh... sbb aku dah nak balik ipoh, mlm tu jugak aku beli spare power cord tu kat low yat...

Balik ipoh.. adaptor yg aku beli baru kat low yat pun takleh guna gak... hampeh...
jadi aku balik KL balik bawak sekali laptop & power cord tu.. gi lowyat.. claim barang yg diorang jual tak leh guna... sekali tu aku kena sound balik dgn Cha Ya Nun Alif kedai tu, dia kata barang dia OK.. laptop aku yg rosak... BARUA betul... aku test guna adapter lain OK je.. bule dia kata laptop yg punya masalah... :@ last2 minta duit balik.... sib baik dapat...

then urusan dgn HP service centre... dah la cuma buka weekdays... menyusahkan orang kena amik cuti la.. time off la.. semata2 nak gi opis dia yg sesak kat area2 pusat bandar damansara tu....:geram:
dah sampai kat bangunan HP.. parking pun takde.. adoiiiiiiiiiii... dah le aku nak cepat...parking yg disediakan utk customer brape kerat je.. org yg datang nak komplen barang rosak punya la ramai...

masuk tempat tu disuruh amik nombor... tunggu le kejap.. sib baik CS dia ramai... tapi dekat 30min gak nak tunggu kena panggil... aku bitau ada masalah power.. dia takde plak nak cek laptop tu.. terus amik.. sbb nak bagi technician check.. aku ingat terus check, rupanya kena tunggu 3~4 hari... adoiiiii lagi sekali.... maknanya aku kena dtg ke tempat sesak ni lagi.. arrrgghhhhh....
selang 2 hari diorang call... kata laptop takde problem.... cuma adaptor je diorang ganti... GANTI ADAPTOR BUKAN REPAIR... ganti tu tak sampai 5 minit punya kerja... apalah bahalol sgt.. takmo test dulu laptop tu... sedangkan dah disediakan testing area... flow utk buat aduan tak betul.. dan menyusahkan orang... kalau la boleh claim minyak+tol+masa ok la jugak....

aku ada gak laptop Dell... yg mana aku rate service dia mmg kelasssssssss.... monitor laptop aku ni ada sikit je masalah... then dell rep. siap dtg.. ganti terus monitor tu.. takde byk cakap nak repair ke.. apa ke....

so.. aku terus amik borang survey kepuasan pelanggan HP tu.. tulis kawkaw punya... puas hati aku...

errkk.... korang ada experience cemni tak..??

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 10-12-2009 03:00 PM | Show all posts
Eeerrrrrr nak balik ipoh ekkk jab lagi......kirim salam erkkkk kat org rumah...dan tunggu lerrr barang dari anis tu sampai dulu....sebelum kul 5 insyaAllah sampai ler tu....

nanti jab lagi anis respond hang nyer masalah tu erkk....ada keje jab
Reply

Use magic Report

Post time 10-12-2009 03:08 PM | Show all posts
Hmmmmmmmmm....COmpany global...besar...terkenal....tp CUstomr Services tahap Hampeh.....camner nak bersaing ngan DEll dan company2 yg lain....

Aku rs Dell antara yg terbaik....Acer pun aku rs tak la seburuk HP ni....

Masa ko dtg balik nak amik Laptop tu Ryo...ko bg je beberapa das kat CSO derang....bior derang rasa....pasal CSO depa yg tak gheti2 nak guna bahasa kebangsaan tu pun satu....tahu la bahasa yg dilipih tu BI...tp paham2 sendiri la takkan rakyat Malaysia ni tak boleh jawab dlm BM kan....kebanyakan CSO Bank pun bila kita pilih BI....dan kita cakap BM...derang akan terus cakap BM ngan kita....masalah tak boleh nak bertolak ansur kekdahnya....:kant:
Reply

Use magic Report

Post time 10-12-2009 03:20 PM | Show all posts
tuan umah, aku ada gak pengalaman laptop rosak nih, tapi dengan asus la. sib baik CS dia kat plaza imbi tu jek. laptop aku tu ada dua grafik kad, tapi dia detect satu jek. so pergi la hantar kat diorang. masa diorang dapat tu memang diorang cek kat situ jugak, tapi sebab dah lama2 pun tak tau apa masalahnya, diorang suruh tinggal dulu 2-3 hari.

tapi masa mula2 laptop tu problem, memang takde call CS diorang pun, tau dah takdenya diorang nak datang umah ambik
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 10-12-2009 03:41 PM | Show all posts
3# medangmru

medang... aku takde la nak marah walaupun bengang ala2 nak bersin tapi tak jadi...... tapi tahap suara aku tu ada naik sikit 3.278db

sekali tu.. aku nak kuar.. keta aku plak kena block... sekali tu aku masuk balik dlm CS tu, aku jerit kuat2...SAPER PAKAI KETA PERDANA HITAM PLATE Wxx xxxx.. AKU NAK KELUAR LA WOIIIIIIII....

dah 3 kali aku jerit, pastu ada la sorang mamat ni dengan tersengihnya kata.. "ingatkan panggil keta orang lain tadi.." hek elehhh.. aku cepuk kang... sib baik dia mintak maaf...
Reply

Use magic Report

Post time 10-12-2009 03:47 PM | Show all posts
ok....pengalaman anis handle keje2 IT kat sini....anis dah lama ban brand HP ni....dulu2...company ni bukan main suka lagi beli brand HP ni..sikit2 beli Laptop HP..sikit2 beli laptop brand HP...pehtu selalu sangat bagi masalah walau guna lum cukup haul pun..motherboard kong lah..adaptor rosak lah...screen jadi blurr lah....sejak byk masalah ni (kualiti terlepas pandang atau???? ) anis dah tukor ke brand lain....satu lagi CS HP ni kualiti cakap dia, ajar kita, layan kita tahap sampah sarap kat tapak pembuangan sampah tu...sumbung gilerrrr....pehtu nak tak nak jer layan....anis sekarang dah lari guna lenovo dan toshiba....
Reply

Use magic Report

Follow Us
 Author| Post time 10-12-2009 04:00 PM | Show all posts
4# al-asil

al-asil... yg ada on-site cuma dell aje...  tapi brand yg lain buleh apa buat improvement kalo takmo buat on site pun...

antaranya :
1) buka CS pada hujung minggu atau
2) buka sehingga lewat mlm .. sampai kul 9 ker...
3) tambah branch utk CS... maksudnya repair on the spot.. bukan takat collection centre aje...
4) ajar technical dept. yg received call utk berbahasa melayu.. walaupun broken still can accept maaaa....
5) sediakan parking yg mencukupi utk pelanggan yg walk-in
6) pastikan setiap unit telah diperiksa di testing area oleh technician yg bertauliah seblom dihantar ke kaunter serahan...

apa lagi yg aku tulis hari tu ek... lupa la plak... hehehe

ni aku siap snap laptop Compaq ni.. hehehe...
sebelah tu dell.. dan sebelah lagi PC tempat aku layan porum.. wakkakakaa...
Reply

Use magic Report

Post time 10-12-2009 05:45 PM | Show all posts
Pada pengamatan anis..CS for IT yang friendly dan cepat adalah Dell.....
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 10-12-2009 08:08 PM | Show all posts
kalau henpon pun kira IT jugak riyuk kan

petang tadi pegi nokia bangsar, nak ambik henpon yang baru sebulan pakai dah kong. masa dia call kata tutup pukul 7 malam. so aku lepas keje tadi pun terus la berdesup pegi sana dari kajang. sampai sana baru 6.35 petang, sekali tengok dah tutup. lahabau punya nokia:@:@

kampeni besau camtu pon bila berjanji tak bleh dipakai jugak ker dah la hala balik tu jem macam sioooottttttt
Reply

Use magic Report

Post time 10-12-2009 11:05 PM | Show all posts
so far aku pkai laptop HP takde problemo..tp x smpai setahun lai..if CS camni teruk lerr..
Reply

Use magic Report

Post time 10-12-2009 11:06 PM | Show all posts
7# ryo_takahashi1
ni opis or bilik ko ryo?
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

2-1-2025 03:38 AM GMT+8 , Processed in 0.050631 second(s), 28 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list