View: 5511|Reply: 14
|
hyundai i30, lebih kuasa, lebih gaya!!
[Copy link]
|
|
Lebih kuasa, lebih gaya
Oleh Mohd Razlan Salleh
SELEPAS menerima pujian terhadap model kompak i10, Hyundai-Sime Darby Motors Sdn Bhd (HSDM) membawa model sedan terbaru, i30 yang lebih berkuasa dan bergaya.
Model terbaru itu dilancarkan serentak dengan pameran kereta besar-besaran Hyundai di Petaling Jaya, baru-baru ini.
Model i30 itu didatangkan dengan tiga versi berbeza iaitu 1.6L manual dan automatik serta 2.0L automatik.
Pengarah Urusan HSDM, Dennis Ho, berkata i30 mampu mengekalkan jualan yang baik tahun ini.
"Syarikat berharap pengenalan model ini membolehkan Hyundai mencapai jualan antara 7,000 dan 8,000 kenderaan menjelang akhir tahun ini," katanya.
Hadir sama wakil dari Korea Selatan merangkap Naib Presiden Kanan Bahagian Asia Pasifik dan Perniagaan Global, Hyundai Motor Company, Y K Chun.
Model i30 menampilkan beberapa perubahan berciri global seperti keluasan ruang menyimpan barang, kerusi penumpang kedua fleksibel selain suntikan kejuruteraan terkini Hyundai.
Antara ciri luaran menarik terbaru termasuk lampu projektor berpasangan dengan lampu antikabus rekaan terkini, lampu brek ketiga dengan penyembur air dan reka bentuk lampu belakang memanjang ke bumbung.
Selain itu, i30 dijana enjin 16 injap DOHC CVVT yang menawarkan 121 PS dan 154 Nm tork bagi versi 1.6 manakala 143 PS dengan tork 186.3 Nm untuk versi 2.0L.
Ciri dalaman termasuk konsol tengah bagi penumpang belakang, kemasan ruang kokpit moden, paparan panel meter warna biru dan stereng boleh laras umpama jentera mewah.
Model terbaru ini turut dilengkapi sistem keselamatan terbaik antaranya beg udara, ABS dan EBD serta ESP untuk versi 2.0L.
Sebanyak lima pilihan warna ditawarkan iaitu Biru Indigo, Hitam Stone, Perak Continental, Kelabu Steel dan Putih Kristal.
Harga Hyundai i30 ialah RM92,388 bagi 1.6L (manual), RM97,888 1.6L (automatik) dan RM112,888 bagi 2.0L.
semalam baru ajer aku naik i10 hyundai member aku baru beli... best gak i10 tu... ni tengok dah ada i30...cheh... mahai gak ghopernyer... setarap jazz lak nih...auto 1.6L i30 nih..... keter pun leh tahan lawa body hah!! |
|
|
|
|
|
|
|
klu dia buat panjang sikit kat belakang cam wagon aku beli. |
|
|
|
|
|
|
|
tunggu i20 sekali keluar i30 plak..:kant: |
|
|
|
|
|
|
|
aku kenan kat awek tepi keta tuh.. best best... sexy |
|
|
|
|
|
|
|
ada iras2 bwm......
ismauzair Post at 5-8-2009 10:30
bwm tuh keta apa? |
|
|
|
|
|
|
|
bmx kot.... |
|
|
|
|
|
|
|
Harga Hyundai i30 ialah RM92,388 bagi 1.6L (manual), RM97,888 1.6L (automatik) dan RM112,888 bagi 2.0L.
beli pada harga di atas......... selepas 2 tahun... dah jadi sama mahal dengan viva 850 sekenhen..........
dengan harga macam tu, kalau tanya aku, aku akan rembat LATIO .
kereta korea ni dah lama... berbelas tahun sudah ada di malaysia, tapi masih lagi gagal berada on par dengan keta jepun dari sudut "sekenhen value " nya.
nasib lah kan....... |
|
|
|
|
|
|
|
Kelainan personaliti
Oleh AHMAD SYUKRAN ZAINUDDIN
Selepas model mini i10, kini tiba pula giliran i30 Hyundai untuk menarik perhatian pengguna Malaysia yang gemarkan kelainan dan personaliti jentera dari Korea Selatan.
SETELAH membuat debut pada Hyundai Mega Motor Show yang berlangsung di pusat beli-belah 1 Utama, Petaling Jaya pada bulan lalu, peluang untuk memegang stereng model terbaru daripada Hyundai-Sime Darby Motors Sdn. Bhd. (HSDM) akhirnya tiba.
Jaraknya tidaklah jauh. Namun, pengalaman menyusuri lebuh raya ELITE bermula dari Speedway PLUS Circuit, kawasan rehat USJ dan berpatah balik melalui susur keluar Ebor sudah memadai untuk mengetahui karakter jentera yang bernama Hyundai i30 ini.
Jika anda perasan, model-model baru Hyundai dimulakan dengan huruf 'i'. Sebenarnya, ia merujuk kepada perkataan Inspiration yang menjadi pemangkin kepada semua pembangunan produk baru di Hyundai Motor Company, Korea Selatan.
Huruf 'i' juga membawa maksud pintar (intelligence) yang boleh diharapkan oleh pelanggan terhadap jenama Hyundai.
Sesi pandu itu melibatkan dua varian Hyundai i30, enjin bersesaran 1.6 liter dan 2.0 liter bertransmisi automatik. Dimulakan dengan penerangan teknikal i30, wartawan dibahagikan kepada dua kumpulan.
Perlumbaan
Kumpulan pertama memulakan hari yang panas terik itu dengan perlumbaan go-kart di litar berhampiran. Sementara kumpulan kedua pula bergilir-gilir memandu i30 di laluan yang ditetapkan.
Setelah agak lama menunggu, nama penulis dipanggil untuk menguji unit berkuasa 1.6 liter berwarna biru. Sebaik sahaja duduk di ruang kabinnya, perlu diakui bahawa i30 menampilkan rekaan papan pemuka yang kemas.
Mengambil hitam sebagai warna utama, anda boleh merasai bahawa material plastik yang digunakan tidak nampak murah. Stereng teleskopik yang boleh dilaras itu juga sedap dipegang.
Konsol tengahnya diletakkan dengan unit audio dan butang kawalan pendingin hawa automatik. Sementara tuil gearnya pula dipasang di dalam perumah gated shifter. Bagi keselesaan pemandu dan penumpang, i30 cukup pemurah dengan ruang meletak barang dan botol minuman.
Sebaik sahaja menekan pedal minyaknya, kuasa terus diestrak daripada enjin Gamma 1.6 DOHC CVVT (Continuously Variable Valve Timing). Enjin yang dibina menggunakan blok silinder aluminium dan dengan ciri-ciri seperti aplikasi rantai pemasaan (timing chain) ini dibina khas untuk model i30.
STERENG teleskopik yang boleh dilaras ini selesa dipegang.
Momentum
Dengan janaan kuasa mencecah 121 PS pada putaran enjin 6,200 dan tork maksimum 156 Nm @ 4,200, boleh dikatakan bahawa jentera ini cukup selesa untuk dipandu di bandar dalam keadaan santai.
Dipadankan dengan kotak gear automatik empat kelajuan, i30 bagaimanapun membuatkan pemandu terpaksa menunggu seketika untuk gearnya diturunkan dan mendapat momentum memotong kenderaan di hadapan.
Ketika memandu perlahan atau hendak memakir, pemandu akan menyedari bahawa stereng kuasanya begitu ringan. Namun, ia akan terasa lebih berat apabila kelajuan meningkat terutama sebaik sahaja melepasi takat 40 kilometer sejam.
Ciri tersebut terhasil berikutan penggunaan sistem MDPS (Motor Driven Power Steering) pada sterengnya. Sistem ini dikatakan dapat meningkatkan kualiti stereng, mengurangkan penggunaan minyak dan lebih mesra alam.
Dibina di atas kerangka yang diperkukuhkan, maka tidak hairanlah jika model ini mendapat penarafan ujian NCAP (New Car Assessment Program) lima bintang. Aspek keselamatan i30 ditambah dengan sistem brek ABS dengan EBD, ESP (Electronic Stability Program) untuk model 2.0 sahaja, selain dua beg udara SRS.
Jaminan
Model i30 dibawa masuk ke pasaran Malaysia dan negara Asia dalam bentuk import sepenuhnya (CBU) dari tanah kelahirannya, Korea Selatan. Sementara bagi pasaran Eropah, i30 dikilangkan di kilang Hyundai yang terletak di Republik Czech.
Harga dan kuasa enjin meletakkan i30 seakan-akan berada dalam segmennya yang tersendiri. Tidak menggantikan mana-mana model Hyundai sebelum ini, agak sukar untuk menentukan model manakah yang menjadi pesaing secara terus kepada i30. Jika hendak dibandingkan dengan Honda Jazz, jentera keluaran Honda itu hanya bersesaran 1.5 liter.
JANAAN enjin bersesaran 1.6 liter membolehkan jentera Hyundai i30
menjadi kenderaan ideal untuk dipandu di bandar.
Menerusi lima warna pilihan seperti biru, hitam, perak, kelabu dan putih, i30 ditawarkan pada harga RM97, 888 (1.6 automatik) dan RM112,888 (2.0 automatik) seunit di atas jalan.
Satu lagi perkara yang mungkin boleh membuatkan anda harus memilih i30 atau model-model lain Hyundai adalah pengenalan program jaminan Hyundai (Hyundai Assurance Programme, HAP).
Program ini membolehkan pembeli yang kehilangan kerja untuk memulangkan kembali kereta tanpa perlu lagi bimbang tentang bayaran bulanan. Namun begitu, pastinya HAP hadir bersama pelbagai syarat sewajarnya. |
|
|
|
|
|
|
|
bang
CBU unit mahal la
tunggu inokom pasang dulu
tengok getz punyer kisah je
so sabar
...
~ wa pujuk diri sendiri ni... |
|
|
|
|
|
|
|
Sunday December 20, 2009
Hey, good looking
Review by RASLAN SHARIF
The Hyundai i30 proves that Korean cars have progressed by leaps and bounds in the design stakes.
DECIDING which car to buy should involve the careful consideration of a multitude of factors but often, it all boils down to two things: The heart and the wallet.
You can argue that features like safety and space are usually also up there on the priority list. And I agree that these things are not unimportant. But I think many of us tend to work our way to those considerations only after we’ve decided that we like the looks of a car, and that it fits the budget.
Very few people jump at the chance of buying a car that looks unattractive to them. We hardly give it a second glance let alone bother to check out the features underneath the skin.
The Hyundai i30’s relatively long bonnet, roof line and wheelbase gives it an accentuated impression of its length when viewed from the side.
The price factor is perhaps the single most critical test. Can you afford that Maserati? Of course you can’t. Time to get your head out of the clouds and be practical.
This is not to say that all cars aimed at the rest of us are ugly or plain-looking.
Car makers have really pushed the design and styling envelopes to give us cars that are both relatively attractive and affordable. (Of course, there would be more cars in that range if not for our “unique” auto tariff regime, but that’s another story.)
Take cars made in South Korea, for example. Not too long ago, I wouldn’t have been caught dead driving one. They were pretty affordable but Korean cars were the definition of “plain” on four wheels, as far as I was concerned.
That’s obviously changed over the last several years ago. Looks-wise, I think Korean cars have progressed by leaps and bounds.
A case in point is the Hyundai i30 which I had a chance to test drive over a weekend recently.
The dark two-tone interior colours give the dashboard a sporty feel.
Aimed squarely at the European market and now available here, the i30 sports a contemporary appearance that banishes the Hyundai image of yore. Overall, it has a distinctive European styling with concave and convex curves that give it strong character lines.
Out front, the i30 has a sporty and solid look with tapered lines on the bonnet and harmonised upper and lower radiator grilles. The headlamp clusters and fog lamps that are integrated into the sides of the bumper add to the aggressive looks of the car.
From the side, the front and rear wheel arches feature prominently, with a line that sweeps upward as it nears the rear wheel arch.
Viewed from the side, it seems relatively longer then it is, thanks to the relatively long bonnet, roof line and wheelbase.
At the back, the car looks very neat. The third brake light is integrated into a sort of mini-spoiler mounted above the window and the bumper completes the overall finished appearance.
I like the looks of the i30, no doubt about that. The wife agreed and that’s saying something.
Inside, the creature comforts on offer are not bad. Leather seats are standard with the 2.0l version of the i30, as is automatic climate control (also on the 1.6l auto transmission version).
Space is not a problem as there is ample legroom for front and rear passengers. It’s quite roomy inside for a family of four, with pockets, slots and compartments all around for the stuff that a family of four typically “litter” a car with.
There’s also a cold air outlet in the glove box to keep beverages cool.
The i30 is a hatchback but cargo space at the back is a none-too-shabby 340 litres with the rear seats upright. You can put a bit more than just your weekend luggage in there. Of course, with the seat-backs down you can throw in more stuff in the 1,250-litre space that’s available.
I have to say something about the interior finish though – the material used on some parts is nothing to shout about and jarred with the better quality items such as the leather seats.
The drive is good, with the 2.0l continuously variable valve timing engine and four-speed auto transmission working together to give you sufficient shove. Just don’t expect fireworks and you’ll be fine.
The 2.0l version comes with anti-lock braking system, electronic brakeforce distribution and eletconic stability programme as standard. Ride and handling are okay as long as the car is driven within limits.
Overall, the i30 is a car that deserves that second look. It’s got a progressive and modern exterior styling that will hold Hyundai in good stead.
Now, can you afford it? The 2.0l i30 goes for RM112,888 on-the-road with insurance, which I think is pretty affordable.
However, the price puts it in the same range as some European makes, and that is bound to give it some serious competition.
Go see for yourself if the i30 has got what it takes to get your vote. |
|
|
|
|
|
|
|
aku dah drive hyndai i30 ni, sedap. |
|
|
|
|
|
|
|
i30?
i xnak.. |
|
|
|
|
|
|
|
Rege dh cm peugeot 308...tp lebih baik ku pilih peugeot.. |
|
|
|
|
|
|
| |
|