CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12
Return to list New
Author: asamleng

Rakyat Malaysia tidak Sopan?

[Copy link]
Post time 21-5-2009 07:58 PM | Show all posts

Balas #18 ogyayop\ catat

Yg ni mmg setuju bangat...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 21-5-2009 09:41 PM | Show all posts
ya.setuju..
1.ada papan tulis ' DILARANG BUANG SAMPAH' DENDA RM500 -----pun masih ada sampah kat sana..
2.tak kira beratur beli barang ke, drive ke pun suka potong line
3.tempat khas untuk org berupaya pun guna it.. huh...
how come ??
Reply

Use magic Report

Post time 22-5-2009 05:12 PM | Show all posts
Salam! Dh lama aku teringin share opinion & pandangan mengenai isu ni..

Aku ni keja kat private healthcare industry. Mmg motto kitaorg "customer is always right" / "customer is the king". Tp aku rasa motto ni mcm x adil la kpd service provider.

Terutamanya kpd customer yg byk duit / kaya / VIP... slalunya expectation diaorg very high.. kalo ada kekurangan sket, wajib meroyan & siap hina2 staf kitaorg lg. Penah skali org kaya yg menyombong (marah sbb x dpt parking keta, parking full)... dia marah2 kat pak guard, katanya "gaji awak sebulan kalo sy shopping skali je dh abis". Kalo kita berada di tpt pak guard tu apa yg akan kita rasa? Perlu ke hina sampai mcm tu.

Itu x tmasuk manusia2 yg mengaku VIP, kaya millionaire tu...tp otak letak kat lutut.. atau dia mmg x reti bahasa... kat hospital mana bleh merokok tp org tu selamba badak je merokok... bila ditegur terus melenting...cabar nk jumpa boss atasan la, pastu dgn blagaknya tanya "siapa punya peraturan kata sy x bleh merokok?"... dan mcm2 lg la yg hanya menampakkan kebodohan diaorg.

Pastu bila parking penuh, suka2 ati je block keta lain... parking merata2 sampai lori nk kuar masuk pun x bleh... abis jem kawasan hospital disbbkan keta dia yg sebijik tu. Ikutkan ati aku gi sewa bulldozer & aku sodok keta dia tu & tolak ke bawah bukit je. Yg keta Merz pun perangai gitu, sampai la yg pakai kancil...

Itu blum masuk bab kat toilet... dh la x reti pakai toilet duduk tu... seat dia sampai pecah2 sbb dok bertenggek kat atas tu... ada tu yg x pam najis sendiri, ada yg kencing atas lantai & x bersiram (kalo yg makan petai, jering, kerdas tu... Na'uzubillah bau dia!).

Pastu kalo yg VIP tu asalkan masuk toilet asyik request cleaner gi cuci tandas dia...ingat dia sorang je ke yg sakit kat spital tu? tetiap jam nk gi sental toilet dia, abis toilet pesakit lain x pyh cuci ke? Len kali bawak la bibik sendiri tolong sental toilet setiap minit! Alasannya dh byr puluh ribuan, jd servis pun nk tiptop layan dia mcm raja & kita ni kuli batak dia... kalo ckp bebaik tu x pe gak, ni mcm zionis bagi perintah! Kalo VIP tu ok la kita paham perangai diaorg mcm bagus... tp ni yg bayo pakai GL & insurans pun sama gak. Kat umah diaorg suci sgt ke lantai toilet tu sampai boleh dijilat?

Aku x buat kerja2 level "khadam" ni, tp aku sekadar memerhati... sedih tgk sbb staf yg keja tu pun manusia gak, sebaya mcm mak2 & ayah2 kita mencari rezeki halal... tp nape layan diaorg sampai mcm tu hanya sbb nilai duit??? Kalo bangsa lain tu pun aku masih paham lagi la... tp ni Melayu dgn Melayu pun boleh hina2 gak. Duit boleh jd tiket utk kita hina2 org lain ke? Kitaorg staff ditekan utk bg servis terbaik, sentiasa senyum, mesra... Management kitaorg slalu pujuk staf supaya bsabar...anggap la yg sakit tu mental diaorg pun x stabil & ikut sakit skali. Ok... tp yg slalu meroyan tu relatives diaorg! Dtg tpt kitaorg nk dptkan rawatan berbayar, tp kalo layan org2 level "khadam" ni mcm tu, terasa mcm nk doakan supaya yg sakit tu padam je terus!

Ada gak yg komplen x hengat, ugut2 nk repot kat sokabar la... Bab makanan paling sakit ati bila dgr diaorg komplen... yg patient tu kita paham la tekak diaorg x brapa betul, tp relatives diaor yg lebih2... ingat spital ni restoran mamak ke, atau hotel ke...selera besar x hengat sampai lupa diaorg dtg sini nk berubat, bkn nk menjamu selera jin diaorg tu! Yg peliknya, antara 300 org pesakit, hanya 2-3 org je yg komplen ala2 mcm dh tertelan racun! Ada yg kata makanan spital kitaorg mcm makanan ayam la... org lain boleh je makan.

Tp x dinafikan ramai gak patient yg baik, so staf pun dpt layan diaorg tiptop & penuh ikhlas. Majority patient kitaorg ok la... just segelintir ni mmg buat kitaorg meluat & nk bagi diaorg mati terus je. Ekceli byk lg pengalaman aku kat sini tgk perangai x sopan manusia2 blagak yg sgt2 menyakitkan hati! Pantang berduit & berpangkat sket, kita staf2 ni terus jatuh standard jd khadam dia... Semoga Tuhan saja yg membalas "budi baik" org mcm ni!

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-5-2009 05:53 PM | Show all posts

Reply #23 leon_mclaren78's post

kerlasss noksss, full 1 page
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2009 12:13 AM | Show all posts
Originally posted by leon_mclaren78 at 22-5-2009 05:12 PM
Salam! Dh lama aku teringin share opinion & pandangan mengenai isu ni..

Aku ni keja kat private healthcare industry. Mmg motto kitaorg "customer is always right" / "customer is the king". Tp a ...



ramai sgt manusia yg Allah bg kesenangan dunia lalai dan lupe yg kesenangan tuk sebagai penguji pd keimanan...samada kite dikawal oleh harta mende atau kite yg mengawal harta mende ituh....dan ramai yg aku duk perati....berlambak yg duk ikut setan mengganaz kalo bab2 duit ka, kete ka...hape2 yg bulih dibanggakan kat dunia yg sekejap jek nih...

bajet2 org2 kaya ala2 idup x yah susah payah keje nih dorang x mati kot...pehtuh esok2 lam kubur leh carut malaikat agaknye

kire wa ade power lu ikut sajek....brape mau u tell i gip kekhdahnye kot

nauzubillah....
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2009 09:19 AM | Show all posts
mmg aku rasa rakyat msia ni... tak ramai yg berbudi bahasa... kalu yg keje kerajaan tu... tak guna pakai piagam pelanggan... 5S laaa... 8S laa... aku bg contoh senang jerk... kat ICQ Johor... kalu kiter scan pasport... pegawai imigresen tu... tak der pun senyum... masa pulangkan pasport pun tak senyum... terima kasih pun tak ckp... apa guna ada piagam pelanggan?? pastu muka sentiasa masam... ada lak tu yg sibuk gentel henpon... msg2... ada yg sibuk borak2... ada yg sibuk baca sokabar... ada gak yg muka blur macam dah keje sebulan tanpa cuti...

hmm... nk ckp byk pun malas... ikot ati nk ajer aku sound....
Reply

Use magic Report

Follow Us
 Author| Post time 25-5-2009 12:02 PM | Show all posts

Balas #26 medangtamang\ catat

rasa betul u cakap.. likemost of the ppl who are tak byk senyum, tak terima kasih, tak pedulippl pun adalah org kaki kerajaan ... Why??  nak tanya lama dah..

[ Last edited by  asamleng at 25-5-2009 21:36 ]
Reply

Use magic Report

12
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

16-1-2025 03:06 AM GMT+8 , Processed in 0.102967 second(s), 22 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list