CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 2021|Reply: 3

Problem RPM

[Copy link]
Post time 8-3-2009 09:07 PM | Show all posts |Read mode
Assalamualaikum...

ni ade problem ngan kete pajero....
sebelum servis, rpm melebihi 1.0 dan jika dipasangkan air cond maka ia turun ke 0.5...tidak normal kan?
selepas servis, tetap sama cuma baru2 ni rpm naik melebihi tahap iaitu 2.0 sewaktu start enjin dan idle....
so, yg problemnye, mengapa rpm leh naik begitu tinggi? ape yg menjadi puncanya?
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 8-3-2009 09:24 PM | Show all posts
pajero tahun bila?

petrol atau diesel?

bila main rpm, antar pi tuning lah... brapa duit sangat...

kalau dibiar melarat,nanti makan minyak kuat...

baik pi diagnos dan tuning balik
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 8-3-2009 09:40 PM | Show all posts
taun 1996, petrol...

ari tu ayah dah antar tp cm kene tipu je, yela sebelum dan selepas antar tetap sama.....
dah gtau yang kene tipu, tapi tetap x dipercayai dengan alasan ayah dah hidup lebih lama n tau pasal kereta sedangkan anaknya ni dah blaja automotif untuk satu masa yang lama tetap dikatakan salah...isk2.....
tapi kalau dah antar pi turning die tetap dlm keadaan sama nak buat apa lagi?
Reply

Use magic Report

Post time 8-3-2009 10:20 PM | Show all posts
aku kurang biasa dengan pajero ni.

tapi aku percaya pajero tu mempunyai sistem suntikan dan bukanya carpekpekor.

cara paling mudah, adalah dengan ko pegi diagnos dulu enjin tu. utk enjin injeksen, diagnos guna PDT, bukan sahaja mencari masalah, tetapi membetulkan masalah itu cara "command"  kepada computer box (ecu).

dan jika ada masalah, ianya dapat mengesan masalah itu 1st hand.


bagi kereta injeksen berumur, kebiasaannya, berlaku missreading pada sensor intake berhampiran butterfly gate/ juga IAC. mungkin over the years termendap kotoran dan menyebabkan miss reading.  


kenkadang, masalah tu dapat diselesaikan dengan cara yg cukup mudah iaitu dengan menyembur "intake cleaner" sahaja.



tetapi, ada juga masanya, keseluruhan unit intake tadi harus dicabut, diservis dan ditukar parts yg perlu.



utk malam ini, cuba reset balik ECU itu.

mudah saja, cabut kan kedua dua terminal bateri , dan press pedal brek selama 15 saat. dan biarkan kereta tanpa bekalan kuasa beteri selama 12 jam. ini kerana mengikut teori, ECU itu akan reset kepada previous standard memory ataupun kepda factory setting. result may varies. dan segala setting utk radio dan alat elektronik lain, juga akan berubah. alarm juga tidak buleh digunakan kerana tiada bekalan kuasa.


aku tak pernah test pada pajero tau, tapi keta keta injeksen standard lain, aku dah cuba.


pendek kata, ada 2 kemungkinan.... intake kaput atau ecu setting lari.

pi diagnoss dulu, kat EON servis centre buleh buat diagnoss keta mitsubishi. rm 60 kut....


selamat mencuba
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

30-1-2025 12:53 PM GMT+8 , Processed in 0.043760 second(s), 17 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list