|
Reply #38 Acong's post
maksud aku tang smayang tu...tapi sepanjang apa yg aku pelajari dan fahami..dlm solat kalau terkentut batal air smayang kalau ianya bukan dari syaiton |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #1 makcikmengamok\ catat
sebenarnya kalau nak ikut masalah ko n dah kira satu penyakit dan memerlukan rawatan. Dalam kes macam bolehlah dianggap darurat, sembahyang boleh diteruskan tak batal. Tapi kalau terkentut sebelum sembahyang elok ambil wuduk balik. Dalam masa yang sama pergilah jumpa doktor utk berubat. Kes ni sama dengan masalah orang yang tak boleh tahan kencing sampai terpaksa pakai pampers. Jangan suka2 nak bertaklid pada mazhab lain kalau kita sendiri tak pernah belajar secara mendalam dalam ilmu agama. Wallahuallam. |
|
|
|
|
|
|
|
rasa boleh ikut mazhab maliki la.kan mazhab maliki pun diterima oleh tuhan.tuhan dah bagi kebenaran dekat imam maliki yang mazhab dan cara amalan dia sah di sisi tuhan.kalau tuhan tak bagi kebenaran takkan diterima oleh umat islam seluruh dunia.sama cam mazhab shafie gak tuhan dah bagi kebenaran pada imam shafie untuk beribadat guna cara dia dan pahala akan diberi oleh tuhan. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
alamak celarunya aku...mazhab kan sebagai rujukan..sape2 boleh detail skit pasla menda ni? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #44 clairekimberly's post
aku tengok ceramah dr maza, 'dia bagitau dr Qaradhawi ada mengatakan Allah Taala dan RasulNya tak pernah mewajibkan umat Islam mengikut mazhab daripada mazhab2 yg 4, kerana yang diwajibkan hanyalah adalah mengikut Al-Quran dan Sunnah. Sedangkan mazhab2 muncul setelah agama telah sempurna dan wahyu telah terputus. '
Mazhab itu perlu kita hormati tapi tak wajib untuk mengikut...
jangan mempermudahkan agama, tetapi kembali kepada sifat agama yg mudah.. |
|
|
|
|
|
|
|
Dr Maza bgtau lagi dalam bahagian makanan dan muamalat, selagi tak ada dalil haram, maka hukumnya halal...
dan dalam ibadah selagi tak ada dalil boleh buat, maka haram jika membuat, kerana boleh jadi pereka agama.
Imam Nawawi tidak menganggap khinzir mesti dibasuh dengan air tanah, cukuplah dihilangkan kesan-kesannya.... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #45 obelisk's post
aku bab2 dr maza ni aku emmm so-so je laa...tapi part tak mewajibkan mengikut mana2 mazhab tu la yg aku belajar....tu pasal aku konpius dgn posting ulartedung...macam mewajibkan kita ikut mazhab..kalau tak ikut jatuh hukum dosa jee maksud postng dia yg aku paham naik konpius aku...sepemahaman aku mazhab tempat rujukan..quran dgn sunnah tu yg sebetulnya wajib |
|
|
|
|
|
|
|
Memang betul ikut mazhab tu wajib. Tapi mereka yang ilmu agamanya so-so je. Tahu hukum pasal mazhab lain cuma sekadar cerita orang lain atau pendapat individu yang tak tau mana dia belajar, baik ikut satu mazhab jer. Kalau ada kemuyskilan baik tanya ahli-ahli ugama yang kita dikenali. Tapi jika jalan penyelesaian kena merujuk kepada pendapat mazhab lain, ikut jer lah. Tapi biarlah ada panduan/rujukan daripada para ustaz/ulama. Kepada mereka yang sudah mendalami ilmu agama dalam semua mazhab, itu satu kelebihan untuk mereka buat ijtihad sendiri. Sebab mereka ada asasnya. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #48 wan72's post
habis tu tolong explain skit maksud ular tedung bab mazhab maliki tu...dia kata mazhab maliki jee diterima allah ta'ala...mazhab2 lain macam tak sah plak tu camne plak?
apa2 pon aku tetap ikut pemahaman yg aku belajar dgn arif ugama...mazhab sebagai rujukan...quran dan sunnah yg wajib.. |
|
|
|
|
|
|
|
Post ulartedung tu adalah mengelirukan. Mungkin juga statement dia hanya bersifat sarcastic. Tetapi kalau menurut posting-posting dia yg dulu-dulu, pendapat dia ni berbeza dari post itu.
manakan boleh Allah beri kebenaran kepada Imam Malik sedangkan Imam Malik bukan penerima wahyu.
tuhan dah bagi kebenaran dekat imam maliki yang mazhab dan cara amalan dia sah di sisi tuhan.
statement macam di atas adalah bertentangan dgn disclaimer:
Any posting which are not relevant to Islam or are politically motivated, or those that belittle Islam in any way. WILL BE DELETED.
-10
[ Last edited by ibnur at 27-1-2009 05:38 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Ehh takkan pasal kentut nak tukar mazhab? Tu tak cukup kuat tu....
Camni laaa.....yang saya dengar:
Kalau dah terkentut tu tak boleh dielakkan, dibolehkan Solat walaupun terasa macam keluar angin. Ini masalah fiqh dalam ibadat, dan ada kelonggaran bila ada masalah yang tak dapat dielakkan.
Cuma yang dikhuatiri kalau berbunyi tu saja yang tak menyenangkan orang lain... jadi kena kontrol supaya tak bunyi rasanya boleh kot?
Ni saya dengar dari guru saya yang bermazhab Syafi'i, juga mahir dalam keempat-empat mazhab
WAllahu a'lam |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #51 mnm77's post
sama jugak macam darah haid...apabila darah itu keluar melebihi 16 hari ke 22hari?itu bukan dah dikira darah haid tu darah penyakit kan?makanya solat boleh diteruskan dlm masa sama berusaha merawat penyakti tersebut...betul ke tak ni? |
|
|
|
|
|
|
|
tuan rumah, cuba cari penyelesaian tentang masalah angin kau.. most probably kau ada masalah penghadaman..
cuba jumpa doktor and tell the docs about your problems.
mungkin ada masalah lain dalam perut kau, kesihatan kena jaga maaaa...
lagipun, kalau kau tukar mazhab, ianya macam drastic and doesn't make much sense.
takkan rumah kau bocor, kau pindah rumah, kan? mestilah kau repair yang bocor tuh. |
|
|
|
|
|
|
|
tuan rumah..sekarang ni sibuk pasal topik org islam bela anjing..
nak bela anjing punya pasal sampai nak tuko mazhab..ko ada bela anjing ke?
sekadar bertanya.. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #52 clairekimberly's post
sedikit ralat... melebihi 15 hr hitungan qamariah....
namun jika mengikut aturan lazimnya, jika anda haid normal biasanya 7-8 hr tak pernah jd 10-12 hr maka darah penyakit itu dikira hr ke 9....
tunggu abg mnm masuk kot ada tips lain dr beliau.... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #55 indah1285's & post Reply #52 clairekimberly's post
Laa lama tak check thread ni dah masuk sub board rupanya.
Ermm... bagi peluang kepada muslimat la untuk jawab soklan tu...
dan betullah kena teruskan solat seperti biasa bila kitaran haid sudah tidak normal (melebihi bilangan hari maksimum yang ditetapkan) dan ini disebut sebagai Istihadhah. |
|
|
|
|
|
|
|
islam tu mudah namun janganla mempermudahkan islam...aku rase kalau darurat, ni x pe kot kalau kite tukar mazhab... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by whitedove07 at 22-1-2009 19:58
aku pon musykil jugak. buleh ke kiter ikut mane2 mazhab kiter suker berdasarkan situasi semasa?
Yg aku faham, kita buleh pakai mana2 mazhab.
Sebagai contoh. Kalau nak kawen. Ikut Mazhab Hanafi, nak nikah mudah tapi cerai tu panjang cerita. Tapi kalo mazhab Syafie, nikah tu ketat jugak persyaratannya tapi cerai lebih mudah. So kalo nak start nikah pakai mazhab Hanafi, semua pakej perkahwinan itu ikut protokol mazhab Hanafi. Takleh campur-aduk. Memula Mazhab A. Pastu tgh jalan Mazhab B. Finally nak settle, mazhab C. Takleh camni.
Kalo pakej solat, kalo nak ikut mazhab Maliki, dari ambil wudhu hingga bagi salam ikut protokolnya. Cuma aku tatau sejauh mana perbedaannya (pakej solat) ni di antara 2 mazhab yg berlainan.
Yg dianjurkan ikut satu mazhab aje sebab nak elakkan kekeliruan & caca-merba. Tapi kalau kita tahu apa yg kita buat, tak salah; solat hari ni style Hanafi. esok style Maliki. Kawin style Syafie...etc.
Yg paling penting, kita jelas bahawa perbedaan pendapat di antara 4 mazhab ini HANYA mencakupi bidang feqah (syariat). Maksud hadith, Perbedaan di antara umatku adalah rahmat. Tapi dalam hal2 Tauhid, keempat2 mazhab ini seia, sekata. Tiada perbedaan. Dan kita TIDAK boleh berbeda pendapat di dalam Tauhid, khususnya hal2 asas.
Wallahua 'alam.
[ Last edited by observateur at 12-3-2009 18:19 ] |
|
|
|
|
|
|
| |
|