|
Reply #20 waksir's post
slalunya dgr pon dr org yg bawak teksi ...yg bwk private tak pnah dgr plak...maybe sbb teksi ari2 gerak jauh kot..tu yg tak tahan lama gaknya |
|
|
|
|
|
|
|
CNG: Compact Natural Gas
NGV: Natural Gas Vehicle
bab rosak tu...entah lak ye?
aku dah guna dekat 7 tahun, alhamdulillah ok jek?
model yang awal pulak tu..yang penting kena maintain service dia ler
mcm petrol gak, kalo tak maintain pump/hos dia jadi rosak jugak
yang pasti apa yg aku perhatikan NGV ni, tuning mesti jaga...dia nyer tuning ada beza dari petrol.. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
bukan ke CNG tu compressed natural gas? ...dier cm..objek & subjek la kot...
pakai sistem ngv (natural gas vehicle) yang menggunakan CNG (compressed natural gas) ntuk gerakkan kete.....bkan cmtu ke? |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by reez54 at 31-1-2009 12:11 PM
bukan ke CNG tu compressed natural gas? ...dier cm..objek & subjek la kot...
pakai sistem ngv (natural gas vehicle) yang menggunakan CNG (compressed natural gas) ntuk gerakkan kete.....bkan cm ...
ah'ah..betul ler tu..aku ni tak pandai nak menterjemahkan kebahasa2 buku mcmtu..betul ler tu |
|
|
|
|
|
|
|
aku dah guna ngv dkat 3 thn dah..
Alhamdulillah takat ni tak der masalah..
cuma dari keadaan statik nak bergerak aku rasa pick-up slow skit
tapi bila dah mula bergerak tak der masalah |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
tapi klu menurut kata abang aku...
bila kereta yang guna sistem NGV ni.. NGV abis dan tukar ke sistem petrol..
penggunaan petrol lebih skit dari biasa, sbb membawa beban tong NGV yang berat tu..
tapi tu semua tak jadi masalah..
sebab Alhamdulillah tempat aku banyak stesen NGV... so jarang sgt la aku guna petrol |
|
|
|
|
|
|
|
Kalau dah guna NGV pastikan guna jenama air filter yang sama kerana air intake memainkan peranan yang penting.
Tuning seeloknya dapatkan mereka yang mahir jika tidak, akan ada back fire.
Jangan cat tangki NGV kerana ia akan menyerap lembapan yang mana akan berkumpul di tangki dan kapasiti pengisian akan berkurang dan juga elakkan dari mengisi ketika ujan lebat nanti pick up tak der lak(sembab).
Paip pengisian (refuel nozzle) hendaklah jauh dari bateri dan dilekatkan pada satu tempat yang nozzle ni tidak mudah melentur atau beralih.
Jika perlu penyelenggaraan yang melibatkan pembukaan atau pengalihan sebarang komponen NGV, maka pemasangan semula hendaklah di buat oleh bengkel yang bertauliah saja.
Penyambungan komponen NGV dari semua jenis paip( tekanan tinggi) hendaklah diuji kebocorannya.
Pastikan segala dokumen (SIRIM) untuk regulator dan (DOSH) untuk tangki dalam simpanan.
Rebet cukai jalan sebanyak 25% di beri oleh kerajaan. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
NGV atau Natural Gas for Vehicle adalah kerana gas ini telah di ubahsuai seperti membubuh bau agar ianya dapat di kesan jika ada kebocoran. |
|
|
|
|
|
|
|
Aku pengguna Waja NGV Kete mekap baikk punya dgn rim 17inch..tangki 77Liter isi penuh RM 11.40 Total KM in town 270km...kalau Highway belum test lagi according to NGV user boleh pi sampai 350km++
Sape kata enjin panas? Xde..sama jer suhu kete aku..janji coolant kena jaga every major service..spark plug original x payah pakai2 iridium bagai..
Minyak petrol aku isi Vpower pakai bila perlu kalau ade sesape yg nak 'cucuk' aku..amacam ader beran?
Pickup kalau nak banding dgn petrol aku rasa cuma 5-10% beza
Kalau yg komplen x pickup tu...sistem ape yg ko pakai?
Teksi pakai yg murah : Mixer system RM3500++
Kete2 moden mcm aku pakai Sequential system (fully auto configure) RM5k++ |
|
|
|
|
|
|
|
i penah buka engine campro yg 2 bln pkai milage xsmpai 5000k kat service sentre, spark plug hancur kat combustion camber,, mmg heat tu kuat sgt ,, terbakar dan cair (melt),, ini menandakan meterial yg dibina xmampu utk menahan suhu yg digunakan oleh ngv system--,, sekiranya material yg dibina itu mampu menahan heat, i think ramai yg akan beralih ke ngv system ni.. my 2 cent |
|
|
|
|
|
|
|
persoalan, kenapa pengeluar kereta, tidak mengeluarkan keta siap dengan NGV??tak nafi NGV stesen tak banyak, ta[pi pengunaan NGV banyak berkaitan dengan safety.... aku lebih percaya guna petrol untuk keselamatan.. |
|
|
|
|
|
|
|
32# KTMan
nak buat RND (RESEARCH N DESTROY) mahl sgt, skrg car maker berlumba2 cari bhn yg alternatif yg btl2 economi dan praktikal diguna, cam hybrid, electric car.,. gas ngv ni kat brazil dah pkai thn 80 an kat teksi volkswagen dorang |
|
|
|
|
|
|
|
32# KTMan
nak buat RND (RESEARCH N DESTROY) mahl sgt, skrg car maker berlumba2 cari bhn yg alternatif yg btl2 economi dan praktikal diguna, cam hybrid, electric car.,. gas ngv ni kat brazil d ...
AHMADVW Post at 3-2-2010 23:09
brazil adalah developing country.. tapi develop country, US Canada and Euro?? yang pakai NGV??? untuk commercial car??? memang susah..kenapa yer? negara diorang lagi mudah nak dapatkan natural gas, banyak rumah ada line Natural gas untuk memasak dan heating system... tapi tidak untuk kereta..adakah kerana kurang selamat? atau masalah lain? |
|
|
|
|
|
|
|
i penah buka engine campro yg 2 bln pkai milage xsmpai 5000k kat service sentre, spark plug hancur kat combustion camber,, mmg heat tu kuat sgt ,, terbakar dan cair (melt),, ini menandakan meterial yg ...
AHMADVW Post at 3-2-2010 22:19 5000km atau 5000k km (5000000km) ? |
|
|
|
|
|
|
|
5000km atau 5000k km (5000000km) ?
Acong Post at 10-2-2010 03:16
5000km, type error lah cong |
|
|
|
|
|
|
|
salam...
aku berminat benor nak guna ngv kat unser aku ni...tapi area manjung x der bengkel leh wat.. boleh bagi alamat @ contact workshop yang ok sekali workmanshipnya. aku search tenet kat ngv.com tu jer aku tengok detail explaination. la ni tengah under construction lak websitenyer. x tahan beb.. dpt email arini ada inform minyak start x der subsidi 1 mei.. 1st car ajer dpt subsidi...next 2 3 4 x der..betui ker... |
|
|
|
|
|
|
| |
|