View: 2377|Reply: 17
|
Deleted.........................................
[Copy link]
|
|
Post Last Edit by blue_blur at 26-6-2012 22:05
Deleted......................................... |
|
|
|
|
|
|
|
pe kata ko masuk je enjin yg lagi safe tu kat kancil ko..cmne nk buat..lu pikir la beb...hik2... |
|
|
|
|
|
|
|
sory..gurau ajek..susah gak nk ckp sebab clutch...kdg2 sebab tayar angin tak cukup pun minyak kuat..
ko kene biasakan diri jadi pemandu n mechanic keta ko sendiri...yakni..ko kn perasan setiap kelainan n mcm2 lagi perubahan pada keta ko..bru senang nk troubleshoot problem tu...kalo tak..silap2..dorg kata ini rosak..itu tak servis..ini yg local..mcm2 la..phm tak??tak kan..takpe la..aku pun tak phm ape aku tulis..ade dlm kepala tapi susah nk kuarkn bg ko phm..sory...otai2 tulun la dia |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #4 sunfizz\ catat
aku ingat pakai ekzoz buluh.... |
|
|
|
|
|
|
|
Post Last Edit by blue_blur at 26-6-2012 22:05
Deleted......................................... |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #1 blue_blur\ catat
bab minyak ni senang aje...apa pun jangan terus bingung, ikut kata mekanik pun tak boleh jugak. bukan sebab mekanik tak bagus, tapi iyelah..keta, tuan punya keta, tuan badan...mesti mau ada ngammm maaa...
kadang minyak ni tiba2 makan lebih dari biasa bukan sebab apa, cuba cek tayar presure...cek air-filter...allignment, balencing, bunga tayar. percayalah..kekadang tu hanya sebab2 benda ni aje kita dah sot $$$ kat minyak |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #6 blue_blur\ catat
berasap???? biasanya ekzos keta kuar air ke?...
uiii...baik aku gi cek keta aku jap...bahaya ni, takut2 kuar asap jugak |
|
|
|
|
|
|
|
tak silap aku, kalau asap hitam, pembakaran tak lengkap, yakni percampuran minyak dgn udara tidak dlm nisbah yg betul. pembakaran akan lengkap kalau ada excess udara. dgn kata lain kuat makan petrol.
kalau asap putih, enjin makan minyak hitam. |
|
|
|
|
|
|
|
kancil ko silap makan daun apa ni.....? daum ketum kot...? |
|
|
|
|
|
|
|
aku ada gak sbijik 660...fc mcm kuat gak la,dah nama kabu.retar.....
nanti la aku masuk L500....kepish kepish.... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 blue_blur's post
start kuat makan minyak sejak ko servis yg tukau macam2 tu kan??..
apa lagi yg tukau?
aku suspect ada benda pasang x betoi ni..
check spark plug? air filter? angin tayar dulu.. cluth takde effect rasanyer pada FC..
btw, cuba ko kira FC base on km per liter.. baru tau jimat ke tak maa |
|
|
|
|
|
|
|
betul ke klu kita wat top overhaul... performance enjin jadi bagus... penggunaan minyak pun jimat....... |
|
|
|
|
|
|
|
ada leaking tak? minyak itam ada kurang tak?.. |
|
|
|
|
|
|
|
leaking tarak..... minyak itam ada kurang sket saja la..... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #13 JERONG_GERGASI's post
kalau kter dah lebey 10 tahun ngan millage dah 100k memang berbaloi laa..
kira part wear n tear dlm enjin ko tu, ditukau nyer mind set laa..
therefore, most cases jimat laa minyakk.. |
|
|
|
|
|
|
|
betoi la kumik... baru aku pasan.... mileage dah lebih 250K.... harus dibuat top overhaul nih......
satu lagi, water pump tu tukau setiap brape kali... akhir2 ni kerap plak bunyi kat enjin tu.. ada yg cakap belting la..water pump la...bearing la..... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #17 JERONG_GERGASI's post
kalo mileage dah lebih 250K better top overhault ker?? |
|
|
|
|
|
|
| |
|