CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12
Return to list New
Author: yusri191090

signal hazard

[Copy link]
Post time 19-9-2007 11:47 AM | Show all posts
Originally posted by takumi86 at 19-9-2007 09:59 AM
apa susah.. aku dah delete pon post ko yg berlebihan tu..

Ooo.. ko ler salah seorang yg pasang hazard erkk?..
ciss.... aku rasa alasan ko tak diterima pakai oleh aku ler..
ok jer aku kalau h ...
aha
aku pasang lampu biasa takde pun keta nak langgar haku


lebuhraya ke kl johor ke kedah kl ke selamber jer arrr



lagi satu yang pasang hazard light konon dia dalam emergency bawa laju giler........
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 19-9-2007 11:58 AM | Show all posts
Originally posted by Jelita at 19-9-2007 11:07 AM
tak kira...aku nak psg hazard gak....



erm kalu tegur marah tak?
lantak aa nak tegur gak...

hazard lamp ni fungsi dia untuk kecemasan. contoh keto ko takleh hidup tgh2 jalan ke ko pasang le lampu tu bagitau org belakang yg ko tgh ada problem.
(baca balik buku peraturan jalan raya kalu confiusi)

sebab pasang time hujan lebat..or berkabus boleh mengelirukan pengguna lain. silap2 dentum akibat sikap pentingkan diri sendiri...

lampu biasa tu dah cukup terang....org dah nampak dari 100-200 meter..so takyahla nak lip lap anak mami ...

hehhee       
Reply

Use magic Report

Post time 19-9-2007 12:22 PM | Show all posts

Reply #22 puteri7's post

tak marah pun.

tp peraturan yg di buat adalah peraturan buatan manusia. bkn kita tak boleh ubah atau tukar utk keselamatan dan keselesaan diri sendiri org lain.

lain lah peraturan yg di buat ALLAH.

sesetengah lampu yg dipasang mcm segan mati tak mau aje....esp. kalau kete yg buruk2 nih. daripada dah dekat sgt baru nak nak nmpak ada kete kat depan...tak sempat nak brek dah terlanggar...baik la guna kan hazard light (utk kecemasan gak...sbb tak boleh nmpak)

hazard light yg tgh on dan ketika waktu kereta bergerak....takkan la kita nak pergi langgar dari belakang sesuka ati.

kena guna jugak logik dan akal semasa membawa kereta....bkn ikut peraturan tp boleh membahayakan pengguna2 yg lain.

aku nih setiap minggu naik turun kl melaka kl (msa dulu la..tp selama 5 tahun)....kalau hujan lebat berkabus mmg tak nmpak dan perasan ada kete kat depan (w/pun dah psg lmpu). daripada kita terlanggar dia....apa la salah nya dia / kita psg hazard.

aku bercakap based on experience...peace.
Reply

Use magic Report

Post time 19-9-2007 12:28 PM | Show all posts
tolong ja jangan pasang hazard light tu.

Kalau semua orang fikir macam tu, kot nampak kereta yg mmg tengah berhenti pasang hazard light tu, orang ingat kereta tu tengah jalan.. mau KEDEBUMM!!!
Reply

Use magic Report

Post time 19-9-2007 12:33 PM | Show all posts

Reply #23 Jelita's post

ok ok laa.. pasang laa cik jelita oi...

sebab aku kalau ujan pon, ikut hadlaju kebangsaan jugak..
therefore, aku suggest sambil ko pasang hazard tu waktu hujan..

1.ko impit betoi kat lane kiri sekali...
2.jgn drive di lane kanan..
3.atau better berhenti terus join budak motor berteduhh.. hehehe..
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 19-9-2007 04:20 PM | Show all posts
kalu kenderaan berkonvoi takpe la psg hazard ni..
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 19-9-2007 04:34 PM | Show all posts
kalau keta rosak tepi jalan
perlu ker pasang hazard light?

ada satu kes, ada satu akak tu minyak habis, dia berenti tepi jalan, pesan laa ka haku ni gi cari minyak japs, then dia pasang hazard light, dah isi minyak suma....tetiba batt kong.........peciter?

ke patut letak segitiga hazard tu jer?
Reply

Use magic Report

Post time 19-9-2007 04:43 PM | Show all posts

Reply #27 hitamputih's post

hehehe.. kalau kombinasi berikut tak yah lah on kan hazard signal tu

1.ko cari minyak sampai lebeh 2jam
2.batteri umur dah 2 tahun ++
3.kawasan selamatt utk emergency stop

pakai jer laa segitiga, ranting pokok, tayar spare, batu bata dan sebagainyer utk alert pemandu lain..
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 19-9-2007 05:08 PM | Show all posts
Originally posted by takumi86 at 19-9-2007 04:43 PM
hehehe.. kalau kombinasi berikut tak yah lah on kan hazard signal tu

1.ko cari minyak sampai lebeh 2jam
2.batteri umur dah 2 tahun ++
3.kawasan selamatt utk emergency stop

pakai jer laa  ...


atau pun menari nari joget belakang keta tu kan

aku rasa kes akak tu kess num 2 kut
Reply

Use magic Report

Post time 20-9-2007 08:35 AM | Show all posts
Originally posted by afja at 17-9-2007 09:50 AM


ntahnya....
org kalu ujan.... pasang lampu...
nih pasang hazard plak....


tu la pasal... bikin susah orang jer....
dah gitu dok kat lane kanan pulak...
pastu tak alih2 jer masuk kiri... pastu kanan balik
aduhhhh.............
Reply

Use magic Report

Post time 11-7-2011 01:13 PM | Show all posts
Aku sajer nk up balik thread ni..sbb tetiba ada forumner cakp mender nih kat thread lain...

PASANG HAZARD LIGHT MASA HUJAN......??

1) Hazard light tu untuk kete rosak...tetiba lak boleh mati kete tgh jalan.. driver belakang ley elak..

2) Korang pasang hazard light tu untuk diri korang yang tak nampak tu ker atau tak mo kete lain langgar kete korang?

       - kalo untuk diri sendiri yang tak nampak...baik idupkan head lamp jerr... lampu kelip2
         tu bukan ley bantu nengok jalan ponnn...kalo ada tempat ley berenti, baik berhenti
         jerr.. korang lagi membahayakan nyawa korang n orang lain kalo terus driving...

      -  kalo untuk bagi tau pemandu lain " jangan langgar aku..sbb aku tgh rabun dan kete aku lom abis bayar"... idup kan aja lampu merah belakang tu...penah balajar wavelength?? merah punya wavelength lagi panjang dari kuning/ oren... so manusia akan nampak warna merah lebih cerah...dan lebih aware...sbb tu lampu berhenti adalah warna merah..bukan oren/kuning....

       - lampu kelip2 tu jugak akan buatkan orang more attention to your car rather than the road..kalo di buat semua orang pasang lampu nih..dah macam hari raya pulak... terdivert pulak attention...
Reply

Use magic Report

Post time 11-7-2011 08:29 PM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 12-7-2011 12:36 AM | Show all posts
Reply 23# Jelita

Tak perlu nak bangkang cik jelita...thread ini pemanduan org mesia sahaja bukan pemanduan internasional busuk2 pun masuk spore atau thailand...yg kat east mesia tuh brunei atau kalimantan
pastu ada gak pk pasal logik wevelength kaler bagai merah lagi jauh nampak berbanding lampu signal...
kalo pakai lampu LED lain citer laa...pakai lampu bulb yg hidup segan mati tamau?still leh nampak eh...terror design org lama...wat penat jer design susun sebiji2 LED dlm set lamp brake


pemikiran diowang hanya nak pasang hazard light time berenti emergency ajer kalo keta rosak atau tukar tayar...tak sampai setengah jam battery dah kong disedut oleh keempat2 lampu...dah takleh pasang hazard light lagi, engine pun takleh start nak tolak pun tak boleh coz gear automatic backup plan patah2kan ranting letak kat hujung


kat luar negara...hujan teramat lebat, tornado, cuaca buruk digalakkan pasang hazard light...tp dimalaysia...

Inilah malaysian driver thinking sudah jelas meh aku nak suluh sat
Polis kata Jangan




Nampak sangat buat undang2 tak emphasize penggunaan hazard light


Ini baru clarification yg bagus utk international regulation...

mungkin tak qualified penerangan dibawah kerna buku diatas lagi bagus coz ini malaysia bukan luar negara

eksiden dgn statistik yg tinggi takper janji ikut buku

Hazard flashers

Also called "hazards", "hazard warning flashers", "hazard warning lights", "4-way flashers", or simply "flashers". International regulations require vehicles to be equipped with a control which, when activated, flashes the left and right directional signals, front and rear, all at the same time and in phase.This function is meant to indicate a hazard such as a vehicle stopped in or near moving traffic, a disabled vehicle, a vehicle moving substantially slower than the flow of traffic such as a truck climbing a steep grade, or the presence of stopped or slow traffic ahead on a high speed road. Sometimes, they are used in severe fog conditions (citation needed). Operation of the hazard flashers must be from a control independent of the turn signal control, and an audiovisual tell-tale must be provided to the driver. In vehicles with a separate left and right green turn signal tell-tale on the dashboard, both left and right indicators may flash to provide visual indication of the hazard flashers' operation. In vehicles with a single green turn signal tell-tale on the dashboard, a separate red tell-tale must be provided for hazard flasher indication.Because the hazard flasher function operates the vehicle's left and right turn signals, a left or a right turn signal function cannot be provided while the hazard flashers are operating.

Reply

Use magic Report

12
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

4-1-2025 05:37 PM GMT+8 , Processed in 0.057127 second(s), 24 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list