View: 2975|Reply: 3
|
GENUINE MARKET vs ARTIFICIAL MARKET
[Copy link]
|
|
Beberapa falsafah Pemasaran
"CUSTOMER IS NO ONE"
"CUSTOMER IS ALLWAYS RIGHT"
"CUSTOMER IS THE KING"
Falsampah Pengurusan;-
"BOSS IS ALLWAYS RIGHT"
Contoh;
Jenis Produk; Minuman Berkabonat (Kilang Bumiputra)
2 jenis ; 300ml botol kaca
; 1.5ml PET
Kriteria produk ; kurang manis
kurang gas
Majoriti pengguna ; Bangsa Melayu
1.0 GENUINE MARKET
Pekerja ladang, petani dan pekebun suka minum air berkabonat keluaran kilang bumiputra kerana kurang manis dan kurang kandungan gas.
Seorang pelanggan bolih minum 2-3 botol 300ml sehari. terutama di kedai kopi dalam kampong, dimana jalan raya yang sempit dan sukar bagi lori besar untuk masuk.
Syarikat air minuman yang besar seperti Coca-cola dan Pepsi , yang mengunakan lori besar 3.0mt tidak bolih sampai ke kedai-kedai kopi dan warung-warung jauh di dalam kampong.
permintaan cukup tinggi, kilang menghadapi masalah untuk memenuhi permintaan .Pesanan semakin meningkat.
Strategy Pemasaran;
MEMPERBAGAIKAN PRODUK
Pihak pengurusan kilang memperkenalkan packaging baru, air berkabonat di dalam bekas 1.50L PET.
Sasaran pasaran untuk produk ini tertumpu kepada;-
a) Mini Market
b) Pemborong
c) Pengedar
VOLUME JUALAN
Olih kerana packaging air minuman berkabonat didalam botol plastik 1.50l PET didalam karton 12 botol per karton. dan sasaran pasaran adalah mini market, pemborong dan pengedar.
Maka volume jualan air minuman berkarbonat melonjak tinggi, mini market, pemborong dan pengedar membeli dalam jumlah yang banyak untuk dipamerkan didalam premis mereka.
Pihak pengurusan kilang mengambil keputusan untuk menumpukan pengeluaran lebih dalam 1.50L PET dan kurang dalam botol kaca 300ml.
2.0 ARTIFICIAL MARKET
Air minuman berkabonat didalam botol 1.50L PET adalah 'slow moving items' berbanding dengan botol kaca 300ml.
Ia hanya hiasan diatas rak-rak didalam mini market, stok didalam gudang pemborong dan juga stok di kedai pengedar. Pesanan berikut sangat lama dan jumlah pesanan makin berkurang.
'End User' mengambil masa yang lama untuk membeli air minuman berkabonat di dalam bekas yang besar, 1.50L PET. saiz yang sesuai untuk dibawa berkelah, kenduri atau jamuan.
"End User" yang laju adalah pekerja kebun, peladang dan petani yang singgah di kedai-kedai kopi dan warong-warong di--dalam kampong.
mereka singgah dikedai kopi didalam perjalan untuk kekebun, terus minum satu botol pada pukul 11.00 pagi, satu botol lagi untuk bekalan di tempat kerja dan satu botol lagi semasa pulang dari bekerja.
Nisbah pengeluaran air berkabonat didalam botol kaca 300mL atau botol platic 1.50ml PET...?
WHO MAKE THE DECISION...?
i) Pengurusan Kilang...........atau
ii) Pengguna.....end user.? ( petani/pekebun)
Permintaan yang tinggi terhadap 1.50L PET itu bukannya datang dari 'end user', itu hanyalah permintaan dari tawkey mini market, pemborong dan pengedar.
Mereka hanya mahu memenuhi rak-rak didalam kedai supaya nampak barang ada penuh dan banyak pilihan.
Sedangkan di kedai-kedai kopi atau warong-warong di dalam kampong, bekalan air minuman berkabornat didalam botol 300ml adalah untuk diguna terus, bukan untuk stok pameran atas rak ....
Akhirnya kilang air minuman berkabornat ini di tutup dan asset nya de lelong... |
|
|
|
|
|
|
|
jadi kesimpulannya.. ko nak bukak kilang air gas sdrik ke..? kalo ko nak wat... aku org pertama nak jadi pengedarnye... |
|
|
|
|
|
|
|
end users is the KING
apa bissniss pun yang kita buat
kita kene prihatin dengan kehendak end users
merekalah pelangan setia yang akan menolong bissniss kita dimasa hadapan |
|
|
|
|
|
|
|
kajian pemasaran xwat dgn mendalam...
e2 la kita kena wat kajian pasaran..... |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|