|
Perihal Akta 3 55 - disiarkan di al jazeera arabic - siapa faham ye??
[Copy link]
|
|
Bukti fahaman politik diketepikan
http://www.utusan.com.my/berita/nasional/bukti-fahaman-politik-diketepikan-1.446790
KUALA LUMPUR 19 Feb.– Kehadiran ribuan rakyat dalam Himpunan Rang Undang-Undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 (RUU 355) di Padang Merbok di sini, semalam membuktikan umat Islam boleh bersatu-padu tanpa membezakan fahaman politik demi memastikan syiar agama dipertahankan.
Presiden Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Datuk Azwanddin Hamzah berkata, perpaduan ummah itu jelas menunjukkan kematangan umat Islam di negara ini ketika berdepan cabaran semasa yang boleh mengganggu gugat maruah serta agama.
“Umat Islam di negara ini pasti gembira apabila melihat dua parti besar Melayu bersatu demi membawa agenda Islam dan kerjasama sebegini jelas menunjukkan mereka adalah sebuah parti yang sangat matang.
“Pemimpin parti mengambil langkah bijak apabila menjadikan agenda Melayu sebagai perkara utama malah sudah sampai masanya untuk umat Islam mengambil iktibar daripada himpunan tersebut, antaranya bersatu dalam mengukuhkan agenda yang melibatkan agama dan bangsa,” kata-nya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.
Beliau mengulas kejayaan penganju-ran Himpunan RUU 355 yang melambangkan solidariti umat Islam tanpa mengira fahaman politik dalam mempertahankan kepentingan agama.
Sementara itu, Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim), Dr. Yusri Mohamad memberitahu, sokongan yang diterima menerusi himpunan tersebut jelas menunjukkan sebahagian besar umat Islam menyokong pindaan tersebut kerana diyakini mampu memberi nafas baharu sesuai dengan keadaan pada masa kini.
“Kita tidak mempertikaikan undang-undang lama, cuma ia sudah terlalu lama dan perlu dipinda agar sesuai digunakan pada masa kini. Sebagai contoh bangunan mahkamah sering dibaik pulih agar sesuai dengan keadaan semasa, tetapi kenapa rang undang-undang lama perlu dikekalkan?
“Semua pihak perlu menghormati panda-ngan majoriti rakyat di negara ini dan ja-ngan cuba merumitkan keadaan dengan membuat andaian sendiri bahawa sekiranya RUU 355 dilaksanakan, ia bakal menyebabkan semua undang-undang negara dirombak secara besar-besaran.
“Jadilah masyarakat yang terpelajar, amalkan pemikiran yang matang sekiranya RUU 355 dilaksanakan. Ia hanya bertujuan mendidik seseorang supaya tidak melakukan kesalahan sekiranya tidak mahu dijatuhkan hukuman,” katanya.
Dalam pada itu, Ketua Pegawai Eksekutif Perhimpunan Belia Islam Dunia, Shahrin Awaludin berpendapat, himpunan tersebut merupakan salah satu cara berkesan untuk membuktikan sokongan rakyat terhadap pindaan RUU 355.
“Himpunan itu memberi peluang kepada rakyat untuk menyatakan sokongan terhadap sesuatu perkara malah ia membuktikan mereka boleh bersatu dalam mencapai sesebuah misi,” ujarnya.
|
|
|
|
|
|
|
|
Sunday, 19 February 2017
‘Muslims don’t need this right now’
Dr Asri pointed out that countries like Pakistan, Sudan and Nigeria that tried to implement hudud have stopped because in today’s world, people and conditions are different.
PERLIS Mufti Datuk Dr Asri Zainul Abidin spoke bluntly at a recent forum on religion.
“Gossiping is a big sin in Islam but are there (syariah) laws against gossiping? Do you see the religious authorities sending officers out to haul up those who gossip?’’
He points out that while some things are haram (forbidden) and sinful in Islam, that does not mean that Allah demands for all of these to be punished in a court of law.
In the case of adultery, for example, he says, if there are only three witnesses of good character present and not four as required by the religion, the adulterer would have to be let off.
“Not all sins have to hauled up to court. The religion doesn’t ask us to go and check up on people, from room to room or car to car, asking for their surat nikah (marriage licence) to find out if they are married or not.’’
Citing another example, he says, a powerful and rich person who commits a crime might be able to afford a good lawyer who cleverly argues the case and gets it thrown out of court.
“But that doesn’t mean that because they got away with it in a court of law, they will get away with it in the Court of the Hereafter. God knows everything.
“Muslims believe we will be tried for all our sins. Drinking alcohol, adultery, stealing are all sins. When we die, we will have to face God and answer for whatever we did. There is no escape.’’
Dr Asri was speaking at the “How Much Do you Know About Hudud” forum organised by Angkatan Merdeka Malaysia.
Touching on PAS president Datuk Seri Dr Hadi Awang’s motion before Parliament for the amendments to the Syariah Courts (Criminal Jurisdiction ) Act 355 (popularly referred to as RUU355), Dr Asri said there are concerns it is all part of a political game.
Dr Asri stresses that while the Quran and Sunnah (tradition of the Holy Prophet) are divine, the interpretations are not.
He points out that while hudud (Islamic Penal Code) is mentioned in the Quran and Sunnah, it is not spelt out in great detail with regards to the context and conditions.
So it was left to scholars to deliberate on these.
“Scholars do not always agree so they have different interpretations of things. So which interpretation should you favour? These are not divine.’’
On RUU355, Dr Asri says, the politicians supporting it keep saying it is not the hudud.
“If it is not hudud, then surely we Muslims are allowed to criticise and give our views. So why is it that whoever criticises RUU355 is labelled as going against Islam? How is it that if you oppose the amendments you are said to oppose Allah’s Laws?
“And what are Allah’s Laws? Does it mean that if you increase the penalty for an offence from RM5,000 to RM100,000 that it now becomes Allah’s Law?’’
Dr Asri says even within the country, there are differences from state to state in the way Islamic matters, including polygamy, is dealt with, “so we must be very careful about calling something ‘Allah’s Law’.’’
For him, discussion and debate are essential when looking into the dimension of punishment, because it is not only about implementation but also the conditions, the context, and suitability.
He points out that in the Quran, there is a verse, Surah Al Anfal, which talks about the spoils of war and how they should be distributed, with fighters entitled to their share of them too. But he points out that this is not implemented today, because even though it is in the Quran, the wars of today are different from those in the early days; and soldiers now are paid salaries and allowances.
“Defending the country is jihad (a noble struggle) but we don’t hear any political party in the country asking for a spoils of war law to be implemented because the context in today’s world is different.’’
In a jibe at PAS, he says, “tens of years ago’’ they used to label other Muslims who were not with them as “infidels’’, they described the Federal Constitution as a “Jahiliyah” Constitution (Constitution of Ignorance) and warned Muslims against wishing non-Muslims during their religious festivals because for them that was tantamount to leaving the Muslim faith.
But, he says, PAS has backpedalled now on what it said previously and today it says it upholds the Federal Constitution.
“Allah’s Law should never be politicised. It is difficult when political parties come in and play a role in what they deem is Islamic law.
“When religion is politicised, the discussion is no longer fresh and not the sort that can stimulate rational thinking and a healthy discourse.’’
Dr Asri questions: Why do Muslims have a mentality that says, in order to be Islamic the hand of someone who steals has to be amputated?
This kind of mentality is wrong, he says, adding that these kinds of Muslims understand Islam in a closed-off, secluded and non-holistic manner.
“It is like the IS (Islamic State) mentality, where they think of only punishing and not about developing the place.’’
For him, it is wrong to give the world the impression that justice in a Muslim country is served “when we cut off the hands of those who steal, whip those who commit adultery and punish those who drink alcohol’’ and that “this is what showcases the beauty of Islam’’.
Dr Asri says Islam is all about better welfare for the people, spiritual development, strengthening family bonds, and ensuring peace and harmony in society.
And he points out that the Government has already taken action to do a number of these, such as building schools and universities and giving people an education, which is something sought by the religion.
He says there are many things which could have been brought before Parliament, such as how to inculcate the beauty and mercy of Islam into education and the economy.
“But in tens of years in parliament, they (PAS) never even brought these up and focused instead on labelling other Muslims infidels, and having two imams during prayers (because they refused to be led in prayers by an Umno imam).”
He points out that Muslim countries with renowned scholars such as Egypt, Kuwait and Qatar have never discussed implementing hudud, and countries like Pakistan, Sudan and Nigeria that tried to implement it have stopped, because in today’s world, people and conditions are different.
He also says that in Islam there should never be double standards in implementing a law.
“I fear that a person who steals a car will get his hand amputated but a nobleman who steals millions will not get his hand amputated.’’
He questions what such a thing would do to the fabric of society and the image of Islam.
Dr Asri says if a Muslim faces amputation for a theft and non-Muslims do not, that would not help create harmony and peace within society because there are two sets of laws for the same crime.
He fears if such laws are enacted and implemented in an unjust manner, it will cause Muslims to leave the faith.
“Muslims don’t need this right now.
“There are many other issues that we should be looking into, such as the issue of good governance, the environment and corruption. We should also be looking at issues that help women, such as expediting divorce cases, because there are a number of cases where women in the midst of getting a divorce are left hanging for years without their cases being resolved. I think all these matters should be sorted out first otherwise people will feel that Islam is unjust to women.
“For me, if the amendments to RUU355 are not going to result in good, let us postpone them and focus on our priorities.’’
Read more at http://www.thestar.com.my/news/nation/2017/02/19/muslims-dont-need-this-right-now/#fzSAKjbsL1KJ2VwI.99 |
|
|
|
|
|
|
|
Tonjolkan keindahan Islam, bukan sekadar hukuman - Dr Juanda
Ashwad Ismail, Astro Awani | Diterbitkan pada Februari 20, 2017 07:00 MYT
Dr Juanda antara lain turut mengulas mengenai pandangan seorang tokoh ilmuan dan falsafah Islam, Dr Tariq Ramadan yang berpendapat dunia Islam sekarang sedang melalui revolusi intelektual secara senyap. - Gambar hiasan
KUALA LUMPUR: Bekas Mufti Perlis, Dr Juanda Jaya menyarankan agar semua orang Islam di Malaysia memberi fokus kepada menonjolkan keindahan Islam sebagai agama yang melengkapi segenap aspek kehidupan.
Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jemoreng menegaskan, semua orang perlu menggali semula sejarah pada peringkat awal Islam dibawa oleh Nabi Muhammad SAW dan para sahabat.
"Mereka datang dalam bentuk memberikan penawaran kepada manusia untuk berfikir.
"Mereka tidak hanya fokus kepada bagaimana untuk menghukum manusia, tetapi Rasulullah SAW fokus kepada mengajar bagaimana seseorang manusia itu hidup sebagai insan yang dikehendaki oleh Allah SWT, ruang untuk memajukan kehidupan dan menyebarkan keadilan dan kesaksamaan dalam kalangan manusia," katanya semasa ditemu bual dalam Hari Ini 8 pada Ahad.
Pada masa yang sama, Dr Juanda berhujah, orang Islam secara umumnya berhadapan dengan dilema.
"Bercakap mengenai hukuman, ini dilema yang dihadapi oleh Muslim, kadang-kadang kita lupa kita ada akhirat dan hukuman adalah satu juzuk yang terlalu kecil daripada sebuah agama sedangkan agama Islam itu lebih besar," katanya.
Dr Juanda antara lain turut mengulas mengenai pandangan seorang tokoh ilmuan dan falsafah Islam, Dr Tariq Ramadan yang berpendapat dunia Islam sekarang sedang melalui revolusi intelektual secara senyap.
Masyarakat Islam di peringkat global sedang meniti arus perubahan yang menyaksikan Islam tidak lagi terperangkap dengan acuan baik daripada orang Arab mahu pun acuan patriarki Asia atau kerangka pemikiran blok barat.
Menurut Dr Juanda, fokus di peringkat global adalah agar kembali kepada asas Islam itu dan sekali gus ditonjolkan sebagai agama rahmat dan bukan sebagai agama yang sempit yang berkisar hukum-menghukum semata-mata.
"Bukan sekadar kepada kulit tetapi isinya. Ia lebih kepada bagaimana Islam itu dipersembahkan dalam bentuk perjuangan menegakkan pendidikan, keadilan sosial, ekonomi, pentadbiran, bernegara dan bermasyarakat," ujarnya.
http://www.astroawani.com/gaya-h ... an-dr-juanda-132994
|
|
|
|
|
|
|
|
Edited by mbhcsf at 20-2-2017 10:27 PM
Bukan sekadar memperkasa undang-undang syariah
Hassan Mohd. Noor
http://www.utusan.com.my/rencana/utama/bukan-sekadar-memperkasa-undang-undang-syariah-1.446738
HIJAU, kuning, merah serta biru sudah mewarnai pelbagai perhimpunan di Kuala Lumpur serta seluruh negara sebelum ini. Sabtu lalu giliran warna ungu. Apa pula warna selepas ini? Perhimpunan bertemakan warna apa pula yang bakal diadakan? Setiap perhimpunan ada matlamatnya. Asalkan dibuat secara aman, tidak mengganggu urusan orang lain sehingga menjejaskan perniagaan dan pendapatan. Syukurlah perhimpunan bagi menyatakan sokongan terhadap Rang Undang-Undang 355 di Padang Merbok, Kuala Lumpur pada hari Sabtu lalu berjalan lancar. Sejak pagi lagi, orang ramai sudah berkumpul di situ. Pagi itu, ketika memasuki tren komuter dari arah selatan menuju Kuala Lumpur, saya terserempak dengan sekumpulan anak muda lelaki dan wanita berpakaian ungu. Mungkin golongan pelajar institusi pengajian tinggi. Mereka pergi tanpa bekal kosong.
Di tangan seorang anak muda itu kelihatan sebuah buku penjelasan mengenai RUU 355. Seorang lagi anak muda seolah-olah sedang berlatih berpidato, bercakap sendirian mengenai kewajaran memperkasakan undang-undang syariah. Terdengar serba sedikit hujah yang dikemukakannya. Dalam erti kata lain, anak-anak muda ini pergi untuk menyatakan sokongan bukan sekadar suka-suka bagi meramaikan khalayak perhimpunan. Jika ada yang bertanya mereka di tengah jalan mengenai tujuan mereka ke sana, sekurang-kurangnya sudah ada jawapan. Tengah hari itu, ketika menjengah di Padang Merbok, ramai anak muda yang hadir memberi sokongan. Ibu bapa pula membawa anak-anak remaja dan anak kecil dengan baju berwarna ungu serta lilitan di kepala. Pergerakan keluar masuk orang ramai yang datang dari seluruh pelosok negara berlaku sepanjang hari itu sehingga ke kemuncak-nya pada sebelah malam. Ada yang pulang sebelum petang.
Ada juga peserta perhimpunan yang meninggalkan kawasan itu menjelang maghrib dan tidak kurang juga yang setia di situ untuk mendengar ucapan tetamu yang diundang sehingga bersurai. Apa yang penting, kebanyakan pengunjung sekurang-kurangnya mengambil tahu dan ingin menunjukkan sokongan terhadap cadangan meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau Akta 355. Tidak pasti sejauh mana keseluruhan hadirin faham atau tidak mengenai isu atau sekadar menjadi ikut-ikutan kerana bimbang dikatakan tidak menyokong sekiranya tidak turut serta. Sama ada mereka faham atau tidak, apa yang jelas, mereka begitu bersemangat ingin melihat undang-undang syariah diperkasa.
|
|
|
|
|
|
|
|
Edited by mbhcsf at 20-2-2017 10:28 PM
Mereka dan generasi akan datang bersedia dikenakan hukuman yang lebih berat berbanding sekarang sekiranya melakukan kesalahan. Jika mereka patuh dengan tatacara kehidupan Islam, mereka mungkin terlepas daripada hukuman itu. Begitu juga bagi orang bukan Islam. Tidak ada sebab mereka membantah pindaan akta itu kerana ia tidak menyentuh hak orang bukan Islam. Rotan tidak perlu dipatahkan! Perlembagaan Persekutuan juga telah menyatakan bahawa Mahkamah Syariah hanya me-nyentuh orang Islam.
Hukuman untuk dijadikan pengajaran dan mengingatkan seseorang itu berfikir berkali-kali sebelum melakukan kesilapan. Hukuman apa sekali pun tidak akan terpakai sekiranya seseorang itu tidak melakukan kesalahan. Kenapa harus takut jika tidak melakukan kesalahan? Kadang-kadang, hukuman ringan yang dianggap tidak setimpal dengan kesalahan menyebabkan orang tidak takut untuk melanggar peraturan. Mereka malahan mungkin mengulangi kesalahan selepas membayar denda ringan yang dikenakan atau dikurangkan hukuman atas kebijaksana-an pihak pembela. Sejak kebe-lakangan ini, pelbagai pihak menyuarakan berkaitan undang-undang lapuk. Tidak ketinggalan berkaitan judi. Adakah selepas ini ada pihak yang bersedia meng-adakan perhimpunan menggesa supaya ‘memperkasakan’ undang-undang judi?
Apakah untuk memperkasakan undang-undang lain juga perlu diadakan perhimpunan? Mengapa tidak melihat tujuan memperkasakan undang-undang ini adalah untuk mendidik masyarakat supaya menjadi lebih baik dan menghormati antara satu sama lain? Kegagalan sistem undang-undang yang dicipta manusia juga turut menjadi punca kepada berlakunya kejadian jenayah atau salah laku lain. Manusia bukan sahaja tidak takut dengan larangan dalam agama tetapi juga hukuman yang dikenakan. Berbalik kepada undang-undang, banyak lagi hukuman yang perlu diperkasakan. Bukan sekadar undang-undang syariah.
Sebelum ini ada kes pesalah hanya didenda RM100 kerana menghina anggota polis yang telah menjalankan tanggungjawabnya. Memang mudah bagi pesalah mengaku salah tetapi penghinaan yang dilakukan bukan sekadar mengguris hati dan perasaan seorang anggota polis tetapi anggota-anggota lain yang telah lama berkhidmat di dalam pasukan yang sama.
Jika begitu ringan hukumannya, entah berapa ramai yang akan menghina polis lebih-le-bih lagi dalam era teknologi ini. Seperti kata Timbalan Perdana Menteri, Dr. Ahmad Zahid Hamidi sebelum ini, kita mahu hukuman yang lebih sesuai untuk tempoh 30 hingga 50 tahun akan datang. Dunia semakin berubah. Teknologi semakin canggih dan apa yang dirangka hari ini belum tentu sesuai atau relevan untuk 30 tahun akan datang. Baru-baru ini juga, Peguam Negara, Moha-med Apandi Ali berkata, kebanyakan undang-undang di negara ini telah lapuk. Ada undang-undang yang dikuatkuasakan sejak tahun 1950-an. Beliau mengambil contoh Seksyen 14 Akta Kesalahan Kecil 1955 (Akta 336) yang masih mengenakan denda RM100. Hukuman atau denda yang dikenakan sepatutnya mengambil kira faktor persekitaran yang semakin mencabar. Apakah nilai RM100? Dengan RM100, apa yang boleh dibeli pada tahun 1955 dan 2017?
|
|
|
|
|
|
|
|
Edited by mbhcsf at 20-2-2017 10:28 PM
Undang-undang harus diteliti selepas 30 tahun dengan mengambil kira faktor persekitaran kerana denda yang terlalu ringan tidak mencerminkan ke-tegasan kerajaan membendung jenayah. Begitu juga dengan Akta Rumah Judi Terbuka 1953. Hukuman yang dikenakan adalah tidak relevan lagi pada masa sekarang. Amat wajar undang-undang lapuk yang memasuki usia ‘warga emas’ dikaji semula sama ada undang-undang syariah atau sivil. Hukuman atau denda biarlah se-timpal dengan kesalahan. Adakah ada pihak yang akan membantah atau menganjurkan perhimpunan bagi menolak usaha memperkasakan undang-undang contohnya berkaitan judi?
Semua pihak perlu menyelak semula undang-undang atau peraturan yang ketinggalan masa. Penyelarasan juga perlu supaya tidak timbul tuding menuding jari ketika mahu bertindak. Tanpa penyelarasan, akhirnya pesalah yang untung dan pihak berkuasa menjadi seperti ‘orang yang salah’. |
|
|
|
|
|
|
|
liputan al jazeera RUU 355
|
|
|
|
|
|
|
laa...... selama nie ko baca al quran bukan dalam arabic kaa?
|
|
|
|
|
|
|
|
Edited by Simunggu at 21-2-2017 09:22 AM
Malaysia bukan negara sekular....tapi negara Islam...versi moderate yg menjaga semua pihak.... |
|
|
|
|
|
|
|
jika negara islam, apasal mahkamah shariah tak diguna pakai utk semua org?
|
|
|
|
|
|
|
|
rezeki bergolek dari tohan................
Ulama Pas 355 hadiahkan isteri kereta Audi Q7?
malaysiadateline
20 February 2017
Tular di media sosial sejak malam tadi pengakuan difahamkan isteri muda kepada Ketua Penerangan Dewan Ulamak Pas Pusat, Datuk Dr Khairuddin Aman Razali at-Takiri menerima hadiah kereta Audi Q7.
Menggunakan nama, “Datin Norhayati Abd Malek” pada akaun Facebook, usahawan barangan kosmetik terbabit memberitahu pemberian suaminya itu dapat diguna untuk “merayap” ke rumah beberapa rakannya di sekitar Kuala Lumpur.
“Kti (Kak Norhayati) dapat hadiah kereta dari En Somi (suami)” diikuti simbol wajah dengan mata lambang hati sebelum menyambung, “Audi Q7… bolehlah merayap rumah Zuraidah Yusof, Asikin Tajul, Saemah Mamat yang duduk area KL,” seperti dipetik dari akaun Facebook beliau.
Walau bagaimanapun, semakan Malaysia Dateline pagi ini mendapati ‘posting’ tersebut yang turut melampirkan foto kereta berharga kira-kira RM600,000 itu telah dipadam manakala status Norhayati yang dimuat naik awal pagi tadi memberitahu dirinya sedang bersedih.
“Waktu sedih macam ni tiba-tiba teringat kat Kekanda Yang Teramat Mulia Tunku Soraya yang selalu bagi kekuatan kat kti,” luahnya.
Sementara itu, bukti Norhayati isteri kepada Khairuddin dapat dikenalpasti apabila wanita berkenaan pada 15 Februari lalu memuat naik gambar pemimpin Pas yang memusuhi Amanah dan DAP itu berkemeja-T jalur merah jambu dan berkaca mata sedang bersiar-siar di kawasan berpasir bersama kanak-kanak dipercayai anaknya.
“Balik ganu (Terengganu) bila kita panggil depa (mereka) ‘dik bagi akk (akak) air kelapa, depa tengok je muka kti lama-lama.. .
“Tak, saya memang kakak dari adik, saya isteri YB Kuala Nerus.. Terpaksalah berjela-jela dok terang kat depa bila depa beliakkan mata tengok kti,” ujarnya yang difahamkan berasal dari Kedah mengikut profil beliau di Facebook.
Tindakan Norhayati mengumumkan hadiah yang diterima daripada Ahli Parlimen Kuala Nerus di Terengganu itu dianggap ramai netizen sebagai melampau memandangkan statusnya sebagai isteri kepada pemimpin yang kononnya parti Islam.
Namun, ada juga yang dipercayai penyokong Pas menganggap tidak perlu berdengki dengan rezeki orang lain kerana Norhayati adalah seorang ahli perniagaan sebelum dibidas netizen bahawa Audi Q7 itu bukan dibelinya sendiri sebaliknya jelas dihadiahkan suaminya yang merupakan seorang wakil rakyat.
Kecenderungan menayangkan kereta mewah di Facebook itu mengulang perangai sama beberapa pemimpin Pas sebelum ini antaranya Ketua Dewan Ulamak Pas Pahang, Ustaz Mokhtar Senik.
Mokhtar yang mutakhir ini kerap dilihat tampil di khalayak dengan jari kanan bertutup kain seperti pada Himpunan RUU 355 lepas turut memuat naik dua foto kereta mewah yang digelarnya ‘kuda-kuda hitam’ di Facebook, 14 Januari lalu.
Namun, itu bukan kali pertama dia yang pernah tiga tahun ditahan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana terbabit dengan kumpulan Al-Maunah berbuat demikian kerana pada 17 Disember 2015 Mokhtar dikesan memuat naik gambar kereta Mercedes miliknya di media sosial tersebut. – malaysiadateline
https://terengganutimes.com/ulama-pas-hadiahkan-isteri-kereta-audi-q7-malaysiadateline
Era Pasca added 3 new photos.20 Feb 2017 01:13 ·
antara dua darjat..
bini no 2 olamak dpt kuda putih audi Q7
walaPIG's naik basikal dari kedah
kanak2 di gunakan oleh PIGs utk kutip derma jihad
|
This post contains more resources
You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register
x
|
|
|
|
|
|
|
Usul Hadi langgar syariah, kata bekas pakar Jakim
Abdar Rahman Koya | February 25, 2017
Pindaan yang dibentangkan Hadi di Dewan Rakyat jelas bertentangan dengan tema kerahmatan yang menjadi matlamat utama syarak, katanya.
PETALING JAYA: Seorang pakar syariah yang pernah berkhidmat sebagai penyemak penerbitan Islam dan penulis fatwa Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mempertikaikan cadangan PAS mengenakan hukuman lebih berat ke atas pesalah syariah, menyifatkan ia “produk politik” untuk meraih sokongan umat Islam.
Nurul Haq Shahrir, kini sebahagian panel Transformasi Undang-Undang Islam di bawah Majlis Dakwah Negara, menepis dakwaan kononnya cadangan pindaan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965, atau lebih dikenali sebagai Akta 355, bertujuan menegakkan syiar Islam.
“Malah, ia bertentangan dengan Islam dan tidak ada kena mengena dengan syariah,” kata pakar fiqh Islam yang juga menguasai bidang perbandingan antara agama.
Hakikatnya, kata Nurul, usul Hadi yang bertujuan membenarkan mahkamah syariah menjatuhkan hukuman lebih berat ke atas pesalah Islam bertentangan dengan roh syarak seperti yang termaktub dalam Al-Quran dan Sunnah.
Nurul menyokong hujahnya berpandukan pelbagai kitab turath sarjana fiqh muktabar, dan menjelaskan hukuman tidak pernah menjadi matlamat perundangan Islam, sebaliknya nilai belas kasihan adalah tema utama dalam Syariah Islam.
Meskipun sesuatu undang-undang Islam digubal berdasarkan tafsiran Al-Quran dan Sunnah, Nurul berkata pelaksanaannya tidak boleh mengenepikan aspek “manfaat, keadilan, rahmah dan kebijaksanaan”.
Beliau memetik gambaran Al-Quran mengenai Nabi Muhammad sebagai “rahmat kepada seluruh alam”.
“Berdasarkan gambaran itu, dan banyak sumber kitab yang lain, boleh diandaikan bahawa rahmah merupakan matlamat keseluruhan syariah. Atas sebab itulah, pakar undang-undang Islam, untuk semua tujuan dan maksud, meletakkan syariah seiring dengan maslahah awam.
“Oleh kerana rahmah merupakan pemicu kepada hukum syarak, jelas ia tidak akan tercapai jika orang Islam yang menguatkuasakannya tidak disemaikan dengan sifat penting itu,” kata Nurul.
Beliau menambah, pindaan yang dibentangkan Hadi di Dewan Rakyat jelas bertentangan dengan tuntutan syarak tersebut.
Katanya, sikap tergesa-gesa mengenakan dan meningkatkan hukuman tidak selari dengan “rahmat Tuhan”.
“Oleh itu, pindaan kepada Akta 355 yang mahu mengenakan hukuman yang lebih berat adalah bertentangan dengan roh syarak.”
Beliau berkata, sekiranya syariah diperakui sebagai manifestasi rahmah dan keadilan, cadangan Hadi untuk menghadkan skop undang-undang kepada orang Islam menunjukkan sikap hipokrit.
“PAS dan Hadi mahu menjadikan orang Islam mangsa demi kepentingan politik mereka.
“Mereka tidak telus dengan kepercayaan mereka. Ini kerana skop syariah, yang berdasarkan kepada ‘keadilan’, tidak mengecualikan orang bukan Islam dan tidak pernah terhad kepada orang Islam sahaja.”
Beliau berkata ciri utama undang-undang Islam yang sering diperkatakan – mengutamakan kepentingan awam – menunjukkan syariah bukan sekadar berdasarkan keimanan Islam tetapi juga nilai murni yang diamalkan bukan Islam.
“Ini bermakna undang-undang digubal berdasarkan kepada maslahah awam dan nilai sejagat yang tidak khusus kepada Islam sahaja, kerana maslahah awam diketahui secara rasional dan uruf dan juga dikecapi oleh orang bukan Islam.
“Semuanya menjurus kepada matlamat utama syariah, iaitu belas kasihan,” kata Nurul, yang mempelajari bidang perbandingan agama dan menguasai 7 bahasa termasuk bahasa Arab, Yunani, Ibrani dan Latin.
Pimpinan PAS sebelum ini membidas mereka yang mengkritik usul Hadi, dengan alasan orang Islam berhak mengamalkan agama mereka berdasarkan apa yang didakwa sebagai undang-undang diwahyukan Tuhan.
Usul Hadi boleh diluluskan jika ia mendapat sokongan ahli Parlimen beragama Islam di Dewan Rakyat, walaupun ramai wakil rakyat Islam di kedua belah pihak mempunyai kesangsian yang kuat.
Usul Hadi pertama kali dibentangkan pada Mei tahun lepas, dan sekali lagi dibentangkan pada November, mencadangkan hukuman lebih keras daripada sedia ada.
Pindaan itu mahu meningkatkan hukuman penjara ke atas pesalah syariah daripada 3 tahun kepada 30 tahun, denda RM5,000 kepada RM100,000, dan daripada maksima 6 kepada 100 sebatan rotan.
Pada 18 Februari, ribuan penyokong PAS berhimpun di ibu negara sepanjang hari bagi menyatakan sokongan kepada usul Hadi. Pimpinan PAS berkata ia merupakan petanda sokongan kuat umat Islam negara ini terhadap syariah.
http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2017/02/25/usul-hadi-langgar-syariah-kata-bekas-pakar-jakim/
|
|
|
|
|
|
|
| |
|