CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 2689|Reply: 11

TAMBAHAN 'SAYYIDINA' DALAM SELAWAT

[Copy link]
Post time 4-11-2015 02:09 PM | Show all posts |Read mode
Edited by obelisk at 4-11-2015 02:55 PM

TAMBAHAN SAYYIDINA DALAM SELAWAT

Bagi masyarakat Islam di Malaysia, amalan kebiasaan yang dilakukanketika pembacaan selawat dalam tasyahhud atau ketika berdoaakan dilafazkan perkataan sayyidina (tuan kami) sebelum nama Nabi Muhammad shalallahu 'alaihi wasallam sebagai tandapenghormatan kepada baginda. Bagi mereka yang enggan menambah perkataan tersebut di dalam tasyahhud ketika bersolat atau ketika berdoa seringkali dituduh sebagai golongan yang tidak menghormati atau mencintai Nabi shalallahu 'alaihi wasallam.

Memang telah disepakati oleh semua ulama’ bahawa selawat kepada Nabi shalallahu 'alaihi wasallam  merupakan satu perintah dari Allah ‘Azza Wa Jalla sebagaimana firman-Nya:

Sesungguhnya Allah dan malaikat-Nya berselawat (memberi segalapenghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad shalallahu 'alaihiwasallam); wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamukepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yangsepenuhnya.[1]

Menurut al-Albani rahimahullah:
Pengertian selawat Nabi shalallahu 'alaihi wasallam yang paling baik adalah seperti yang di kemukakan oleh Abu ‘Aliyah, iaitu Allah berselawat kepada Nabi maksudnya Allah memuji danmemuliakannya. Malaikat berselawat kepada Nabi maksudnya merekamemohon kepada Allah untuk mengurniakan kedudukan terpuji dan terhormat kepada beliau. Ibnu Hajar dalam kitab Fathul Baari mengemukakan suatu pendapat yang popular tentang makna Allahberselawat kepada Nabi ialah Allah memberi rahmat kepadanya.[2]

TM Hasbi al-Shiddiquey rahimahullah  pula berkata:
“Adapun pengertian kita berselawat kepada Nabi ialah mengakui kerasulannya serta memohon kepada Allah semoga Allah melahirkan ataumengurniakan keutamaan dan kemuliaan kepada baginda.” [3]

Selanjutnya al-Syafi’i rahimahullah menulis:
Maka tidak adalah berselawat pada tempat yang lebih utama daripada dalam solat. Kami mendapat petunjuk dari Rasulullah shalallahu'alaihi wasallam dengan yang saya terangkan, bahawa selawatkepada Rasul-Nya shalallahu 'alaihi wasallam  itu fardhudalam solat.[4]

Oleh itu jelaslah bagi kita bahawa berselawat kepada Nabi shalallahu 'alaihi wasallam adalah satu perkara yang disyari’atkandi dalam solat. Maka ada baiknya untuk kita meneliti hadis-hadis Nabi shalallahu 'alaihi wasallam yang mengajar kita mengenai tatacara untuk berselawat yang boleh dimanfaatkan dalam bacaan tasyahhud. Mempelajari cara Nabi shalallahu 'alaihi wasallam dan mengamalkannya adalah satu kaedah yang dituntut dalam Islamkerana beliau merupakan contoh ikutan yang terbaik bagi kita semuasebagaimana firman Allah ‘Azza Wa Jalla:

Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contohikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan(keredhaan) Allah
dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pulamenyebut
dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dansenang).[5]


Hadis-hadis tersebut adalah seperti di bawah:[6]

Pertama:
Abdurrahman bin Abi Lailah berkata: “Saya berjumpa dengan Ka’ab binAbi Lailah lalu dia berkata: “Mahukah aku hadiahkan kepadamu satu hadiah yang aku pernah mendengarnya dari Nabi shalallahu 'alaihiwasallam?” Jawabku: “Sudah tentu! Hadiahkanlah kepadaku!” Dia berkata: “Kami (para sahabat)pernah bertanya kepada Rasulullah shalallahu 'alaihi wasallam bagaimana (cara) berselawat kepada kamu (wahai) ahlul bait, kerana sesungguhnya Allah telah mengajarkan kepada kami bagaimana (caranya)kami memberi salam (kepadamu)?” Baginda menjawab: Ucapkanlah olehkalian:


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

كَمَاصَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَحَمِيدٌ مَجِيدٌ

اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِمُحَمَّدٍ

كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِإِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ.

“Ya Allah, berilah selawat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad, sebagaimana Engkau telah berselawat kepada Ibrahim dan keluarga Ibrahim, sesungguhnya Engkau Maha Terpuji (lagi) Maha Mulia.
YaAllah, berkatilah Muhammad dan keluarga Muhammad, sebagaimana Engkautelah memberkati Ibrahim dan keluarga Ibrahim, sesungguhnya EngkauMaha Terpuji (lagi) Maha Mulia.”[7]


Kedua:
Dari Musa bin Talhah, dari bapanya (iaituThalhah bin ‘Ubaidullah) dia berkata: “Kami (para sahabat) bertanya:“Ya Rasulullah, bagaimanakah (caranya) berselawat kepadamu?” Bagindabersabda: Ucapkanlah oleh kalian:


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

كَمَاصَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَآلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌمَجِيدٌ

وَبَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

كَمَابَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَآلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌمَجِيدٌ.

“Ya Allah, berilah selawat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad, sebagaimana Engkau telah berselawat kepada Ibrahim dan keluarga Ibrahim, sesungguhnya Engkau Maha Terpuji (lagi) Maha Mulia.
Dan berkatilah Muhammad dan keluarga Muhammad, sebagaimana Engkau telah memberkati Ibrahim dan keluarga Ibrahim, sesungguhnya Engkau MahaTerpuji (lagi) Maha Mulia.)” [8]


Ketiga:
Dari Abi Mas’ud al-Anshari, dia berkata: “Rasulullah shalallahu'alaihi wasallam datang kepada kami sedang kami berada di majlis Sa’ad bin ‘Ubadah. Kemudian Basyir bin Sa’ad bertanya kepada baginda: “Allah Ta’ala telah memerintahkan kepada kami berselawat kepadamu wahai Rasulullah, maka bagaimanakah (caranya) kami berselawat kepadamu?” Kata Abi Mas’ud: “Maka Rasulullah shalallahu'alaihi wasallam diam sehingga kami ingin kalau sekiranya dia (Basyir bin Sa’ad) tidak bertanya kepada baginda. Kemudian Rasulullah shalallahu 'alaihi wasallam bersabda: Ucaplah oleh kalian:


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

كَمَاصَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ

وَبَارِكْعَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

كَمَا بَارَكْتَ عَلَىإِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ

فِي الْعَالَمِينَ إِنَّكَحَمِيدٌ مَجِيدٌ.

“Ya Allah, berilah selawat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad, sebagaimana Engkau telah berselawat kepada keluarga Ibrahim,
YaAllah, berkatilah Muhammad dan keluarga Muhammad, sebagaimana Engkau telah memberkati keluarga Ibrahim, atas seluruh alam
sesungguhnya Engkau Maha Terpuji (lagi) Maha Mulia.”[9]


Keempat:
Abu Humaid al-Saa’idi dia berkata:“Bahawasanya mereka (para sahabat) bertanya: “Ya Rasulullah,bagaimana (caranya) kami berselawat kepada mu?” Jawab baginda:Ucapkanlah oleh kalian:


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَأَزْوَاجِهِ وَذُرِّيَّتِهِ كَمَاصَلَّيْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ

وَبَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍوَأَزْوَاجِهِ وَذُرِّيَّتِهِ كَمَا بَارَكْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَإِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ.

“YaAllah, berilah selawat kepada Muhammad dan kepada isteri-isteribeliau dan keturunannya, sebagaimana Engkau telah berselawat kepada keluarga Ibrahim. Ya Allah, berkatilah Muhammad dan kepada isteri-isteri beliau dan keturunannya sebagaimana Engkau telah memberkati keluarga Ibrahim, sesungguhnya Engkau Maha Terpuji (lagi)Maha Mulia.)” [10]

Selain dari selawat-selawat di atas terdapat beberapa lagi cara selawat yang telah diajar oleh Rasulullah shalallahu 'alaihiwasallam yang boleh kita dapati dari hadis-hadis yang sahih daribaginda yang boleh dimanfaatkan dalam bacaan untuk tasyahhud.[11] Maka sewajarnya kita mencontohi cara bacaan yang benar-benar telahdiajar sendiri oleh Rasulullah shalallahu 'alaihi wasallam. Ini sesuai dengan anjuran baginda sendiri untuk mengikuti hanya baginda di dalam ibadah solat sebagaimana sabdanya:  Solatlah kamu sekalian sebagaimana kamu melihat aku bersolat.”[12]

Setelah membaca hadis-hadis di atas mungkin para pembaca akan tertanya-tanya tentang perbezaan lafaz selawat dalam bacaan tasyahhud awal dan tasyahhud akhir (bagi solat yang lebihdari 2 rakaat). Keumuman hadis-hadis tentang lafaz selawat ini menunjukkan tidak ada perbezaan bacaannya dalam kedua-dua tasyahhud. Inilah juga pendapat al-Syafi’i rahimahullah dalam kitab al-Umm: “Bacaan selawat pada tasyahhud awal dan tasyahhud kedua adalah sama, tidak ada perbezaan.”[13]Semoga mereka yang mengaku bermazhab al-Syafi’i memperhatikan perkara ini demi untuk menjaga kesempurnaan tasyahhud dalam solat.

Setelah kita meneliti hadis-hadis yang sahih tentang bacaan selawat kepada Nabi shalallahu 'alaihi wasallam, maka jelaslah tidak ada satupun lafaznya yang disebutkan perkataan Sayyidina. Sekiranya kita telah bersetuju bahawa Nabi shalallahu 'alaihi wasallam adalah Uswatun Hasanah(contoh ikutan terbaik) dan baginda juga memerintah kita untuk mencontohi baginda dalam bersolat, maka patutkah kita memiliki carabacaan selawat yang berbeza atau menambah perkataan-perkataan tertentu dalam lafaz yang diajar oleh Nabi shalallahu 'alaihiwasallam sendiri seolah-olah apa yang diajar oleh baginda kurang sempurna? Tentu sekali tidak! Apatah lagi Nabi shalallahu 'alaihiwasallam sendiri melarang kita memberi gelaran-gelaran yang berlebihan kepada baginda (termasuk Sayyidina) dan hanya mencukupkan kita dengan gelaran yang Allah ‘Azza Wa Jallaberikan kepadanya iaitu ‘abduhu wa rasuluhu’ (HambaAllah dan Pesuruh Allah). Ini sebagaimana beberapa hadis berikut:


عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَقُولُ عَلَى الْمِنْبَرِ

سَمِعْتُالنَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ:

لاَ تُطْرُونِيكَمَا أَطْرَتْ النَّصَارَى ابْنَ مَرْيَمَ

فَإِنَّمَا أَنَا عَبْدُهُفَقُولُوا عَبْدُ اللَّهِ وَرَسُولُهُ.

Umar al-Khattab radhiallahu’anh berkata di atas mimbar,
akumend engar Rasulullah shalallahu 'alaihi wasallam telah bersabda:“Janganlah kamu melampaui batas dengan mengagung-agungkan aku sebagaimana kaum Nasrani telah melakukan terhadap Isa anak Maryam.Sesungguhnya tiadalah aku melainkan seorang hamba, maka berkatalah:
Hamba Allah dan Pesuruh Allah.”[14]


عَنْ مُطَرِّفٍ قَالَ: قَالَ أَبِي انْطَلَقْتُ فِي وَفْدِ بَنِيعَامِرٍ

إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقُلْنَا:

أَنْتَ سَيِّدُنَا! فَقَالَ: السَّيِّدُ اللَّهُ تَبَارَكَوَتَعَالَى!

قُلْنَا: وَأَفْضَلُنَا فَضْلاً وَأَعْظَمُنَا طَوْلاً.

فَقَالَ: قُولُوا بِقَوْلِكُمْ أَوْ بَعْضِ قَوْلِكُمْ وَلاَيَسْتَجْرِيَنَّكُمْ الشَّيْطَانُ.

Mutharrif bin Abdullah radhiallahu’anh berkata bahawa
ayahnya pernahbersama satu rombongan dari Banu Amir pergi berjumpa Rasulullahshalallahu 'alaihi wasallam.
Apabila mereka tiba, mereka berkatakepada Rasulullah:
“Anta Sayyidina!” (Anda tuan kami).
Nabimenjawab: “Tuan kamu adalah Allah Tabaraka wa Ta’ala.”
Mereka (BanuAmir) berkata lagi: “Engkau adalah yang paling mulia kemuliaannya,dan yang paling besar keutamaannya.”
Rasulullah menjawab:“Berkatalah kamu dengan perkataan kamu itu, akan tetapi janganlahsampai syaitan menjadikan kamu sebagai wakilnya.”[15]


عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ أَنَّ رَجُلاً قَالَ:

يَا مُحَمَّدُ يَاسَيِّدَنَا وَابْنَ سَيِّدِنَا وَخَيْرَنَا وَابْنَ خَيْرِنَا!

فَقَالَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:

يَا أَيُّهَاالنَّاسُ! عَلَيْكُمْ بِتَقْوَاكُمْ! وَلاَ يَسْتَهْوِيَنَّكُمْالشَّيْطَانُ,

أَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَبْدُ اللَّهِوَرَسُولُهُ وَاللَّهِ

مَا أُحِبُّ أَنْ تَرْفَعُونِي فَوْقَمَنْزِلَتِي الَّتِي أَنْزَلَنِي اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ.

Anas bin Malik radhiallahu’anh berkata seorang lelaki
telah datangkepada Rasulullah shalallahu 'alaihi wasallam seraya berkata:
“YaMuhammad! Ya Sayyidina ibni Sayyidina!
(Wahai Tuan kami dan anak kepada Tuankami), Wahai yang terbaik di kalangan kami dan anak kepada yangterbaik di kalangan kami!”
   Rasulullah menjawab:
“Wahai manusia, hendaklah kalian bertaqwa dan jangan membiarkan syaitan mempermainkan engkau. Sesungguhnya aku adalah Muhammad bin Abdillah, hamba Allah dan Rasul-Nya; dan aku bersumpah kepada Allah bahawasanya aku tidak suka sesiapa mengangkat kedudukan aku melebihi apa yang telah Allah 'Azza wa Jalla tentukan bagiku.”[16]

Ada pihak yang menyatakan larangan Nabi shalallahu 'alaihiwasallam tersebut bukanlah secara mutlak, ini hanyalah kesempurnaan keperibadian baginda dalam bersifat tawadhu’(merendah diri). Oleh itu penambahan Sayyidina dalam selawat itu adalah sebagai tanda hormat kita kepada baginda dan memperbaiki lagi ibadah selawat tersebut.[17] Wahai pembaca yang budiman, mustahil masih ada perkara berkaitandengan kesempurnaan ibadah yang yang terluput dari ajaran Nabi shalallahu 'alaihi wasallam.  Firman Allah Subhanahu waTa'ala:

...Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu, danAku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redhakanIslam itu menjadi agama untuk kamu...[18]


Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 4-11-2015 02:09 PM | Show all posts
sambungan...

Dengan terwahyunya ayat ini, maka segala bentuk ibadah yang disyari’atkanoleh Allah Subhanahu wa Ta'ala telah lengkap lagi sempurnasebagaimana yang telah diajar oleh Rasulullah shalallahu 'alaihiwasallam  kepada para sahabatnya untuk diwarisi kepada generasikemudiannya. Maka apa sahaja amalan yang tidak dikerjakan oleh Nabishalallahu 'alaihi wasallam dan sahabatnya maka iasememangnya bukan sebahagian dari ibadah termasuklah amalanmengucapkan sayyidina dalam bacaan selawat. Ibnu Abbas radhiallahu’anh ketika menafsirkan ayat ini berkata (TafsirIbnu Kathir, jld. 2, ms. 12): “Allahmemberi khabar kepada Nabi-Nya, bahawa agama keimanan sudahdisempurnakan tidak perlu ditambah, dan telah dicukupkan tidak perludikurangi, kerana Allah meredhainya dan tidak murka selamanya.”[19]Selain itu Nabi shalallahu 'alaihi wasallam  juga telah bersabda:

قَدْ تَرَكْتُكُمْ عَلَى الْبَيْضَاءِ لَيْلُهَا كَنَهَارِهَا

لاَيَزِيغُ عَنْهَا بَعْدِي إِلاَّ هَالِكٌَ.

Sesungguhnya aku telah meninggalkan kalian di atas ajaran yang putihbersih, yang malamnya laksana siangnya (akibat dari kejelasan ajaranNabi shalallahu 'alaihi wasallam  - pen), tidak seorangpun yangmenyimpang darinya kecuali orang yang binasa.[20]

Sekiranya penambahan sayyidina dalam selawat ini adalah satuamalan mulia yang boleh mendekatkan kita kepada syurga, mungkinkahNabi shalallahu 'alaihi wasallam tidak mengkhabarkan kepadakita hanya kerana baginda itu bersifat tawadhu’? Tentu sekalitidak! Tanggapan mereka menambahkan sayyidina itu sebenarnyamencantikkan lagi amalan selawat adalah bercanggah dengan peganganal-Syafi’i rahimahullah kerana di dalam kitabnya al-Risalah, beliau berkata: “Sesiapa yang mencipta istihsan (mencipta suatu perkara yangdisangka baik), maka dia telah mencipta syara’, dan sesiapayang mencipta syara’  maka dia telah kafir.”[21]Pernyataan al-Syafi’i ini di sokong pula oleh firman Allah Subhanahu wa Ta'ala:

            Dan mereka menyangka bahawa mereka telah melaksanakanperbuatan perbuatan-perbuatan (ibadah yang mereka cipta mengikutcara mereka sendiri) adalah baik.[22]

Yang sebenar adalah Nabi shalallahu 'alaihi wasallam memangtidak pernah mengsyari’atkan kata-kata sayyidina dalamselawat kepada baginda. al-Albani rahimahullah berkata:
Ibnu Hajar al-‘Asqalani rahimahullah pernah ditanya orangtentang kalimat selawat untuk Nabi yang dibaca dalam solat dan diluar solat, baik yang wajib mahupun yang sunnah: “Apakah dalamucapan selawat itu diisyaratkan menggunakan kata-kata Sayyid,seperti orang mengatakan “Allahumma shalli ‘ala sayyidinaMuhammad” atau “ ‘ala sayyidil khalqi” atau ” ‘alasayyidi waladi” atau hanya menggunakan  kata-kata ”Allahummashalli ‘ala Muhammad” . Manakah yang lebih baik daripadaucapan-ucapan itu? Apakah digunakan kata-kata sayyid atautidak menggunakannya kerana tidak tersebut dalam hadis-hadis.”

Jawab Ibnu Hajar al-‘Asqalani: “Benar, mengucapkan lafaz-lafazselawat sebagaimana tersebut dalam riwayat hadis adalah yang benar.Janganlah sampai ada orang yang mengatakan Nabi tidak menggunakankata-kata sayyid dalam bacaan selawat hanya disebabkan sikaprendah diri (tawadhu’) sahaja sebagaimana juga tidak layakketika orang mendengar disebut nama Nabi tidak menyahut denganucapan shalallahu 'alaihi wasallam. Semua orang Islamdianjurkan untuk mengucapkan kata tersebut setiap kali mendengarsebutan nama Nabi shalallahu 'alaihi wasallam. Saya (IbnuHajar) menyatakan bahawa sekiranya benar bahawa ucapan sayyiditu ada, niscaya disebutkan dalam riwayat dari sahabat dan tabi’in. Akan tetapi, saya (Ibnu Hajar) tidak menemukan adanyariwayat semacam itu dari seorang sahabat atau tabi’in pun,padahal begitu banyak cara bacaan selawat yang diterima dari mereka.al-Syafi’i rahimahullah Ta’ala sebagai seorang yang palingmenghormati Rasulullah shalallahu 'alaihi wasallam juga tidakmenyebutkan kata sayyidina dalam awal pembukaan (muqaddimah)kitabnya. Padahal al-Syafi’i adalah contoh ikutan para pengikutmazhabnya. Beliau (al-Syafi’i) hanya menyebutkan ”Allahummashalli ‘ala Muhammad”.[23]

Tambahan lagi setelah dirujuk kitab al-Umm dalam Bab “TasyahhudDan Selawat kepada Nabi shalallahu 'alaihi wasallam“ ternyataal-Syafi’i sendiri meriwayatkan hadis-hadis bacaan selawat yangtidak terdapat perkataan sayyidina di dalamnya.[24]
Dewasa ini ramai orang yang tidak ambil peduli untuk benar-benarmencontohi Rasulullah shalallahu 'alaihi wasallamdalam tatacara berselawat. Malah mereka bukan sekadar menambah lafazsayyidina atau lafaz-lafaz lain dalam selawat, tetapi adayang sampai ke tahap menggubah tatacara atau lafaz-lafaz baru secaratotal tanpa ada contohnya dari Nabi shalallahu 'alaihiwasallam, para sahabat, generasi tabi’in mahupunimam-imam mazhab yang empat. Pada tanggapan mereka ini adalah satuperbuatan yang lebih bermanfaat dari lafaz aslinya yang datang daribaginda shalallahu 'alaihi wasallam. Tindakan sebeginisepatutnya dihindari secara oleh umat Islam dan kembali kepadaajaran Nabi shalallahu 'alaihi wasallam sebagaimana yangterdapat di dalam hadis-hadis baginda yang sahih. Ini kerana NabiMuhammad shalallahu 'alaihi wasallam adalah makhluk yangpaling sempurna ibadahnya dan yang paling mulia di sisi Allah ‘AzzaWa Jalla. Maka sewajarnya untuk kita tidak mencontohi ikutanyang lain selain dari baginda shalallahu 'alaihi wasallam.Berkata Abu Ubaidah:
Setelah kita ketahui bahawa bacaan selawat kepada Nabi shalallahu'alaihi wasallam merupakan sebuah ibadah dan sesuatu bersifat tauqify (terhenti sebagaimana ajaran Nabi shalallahu 'alaihiwasallam) maka kita semua wajib membaca selawat kepada beliaudengan lafaz yang telah ditetapkan...Kita tidak boleh menambahmahupun menggubah lafaz yang telah ditetapkan dengan bentuk formulaselawat yang baru. Kerana tindakan itu merupakan salah satu bentukpembangkangan terhadap pemilik syari’at (iaitu Allah Ta’ala) yang sebenarnya harus kita patuhi dan kita cintai dengansepenuh hati.[25]


[1] al-Ahzaab (33):56

[2] MuhammadNashiruddin al-Abani, Sifat Shalat Nabi, ms. 205.

[3] Dinukildaripada kitab Marilah Kita Berselawat Ke AtasRasulullah Shalallahu 'Alaihi Wasallam, Hafiz Firdaus Abdullah, (Jahabersa,Johor Bahru, 1999),ms. 11.

[4] al-Syafi’i, al-Umm (Kitab Induk), jld.1, ms.280

[5] al-Ahzaab (33):21

[6] Catitan penyunting: Di sini hadis-hadis diringkaskan kecualiterhadap bacaan selawat itu sendiri. Ini supaya para pembacadapat mengamalkan terus bacaan-bacaan selawattersebut.

[7] Sahih: Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadis no. 3370.

[8] Sahih: Dikeluarkan oleh al-Nasa’i dan dinilai sahih olehal-Albani dalam Shahih Sunan al-Nasa’i,hadis no. 1290.

[9] Sahih: Dikeluarkan oleh al-Tirmizi dan beliauberkata: “Hadis ini hasan sahih”, juga dinilai sahih olehal-Albani dalam Shahih Sunan al-Tirmizi,hadis no. 3220.

[10] Sahih:Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya,hadis no. 3369.

[11] Dalam kitab al-Masaa-il,(Darul Qolam, Jakarta 2003),jld.2, ms. 11-29 karangan Abdul Hakim Amir Abdat, beliautelah membawa 8 cara selawat kepada Nabi shalallahu'alaihi wasallam dari hadis-hadis yang sahih.

[12] Sahih:Dikeluarkan oleh al-Bukhari di dalam Shahihnya,hadis no. 631.

[13] al-Syafi’i, al-Umm, jld.1, ms. 282. Apa yang biasadiamalkan di Malaysia dan yang tertulis dalam kitab-kitab fardhuain, terdapat perbezaan antara bacaan Tasyahhud awal dan akhir. Tasyahhud awal hanyamemadai dibacakan tahiyat sahaja. Pendapat al-Syafi’iyang sebenar adalah kedua-dua tasyahhud awal danakhir hendaklah disempurnakan dengan tahiyat danselawat kepada Nabi shalallahu 'alaihi wasallamsebagaimana terdapat dalamhadis-hadis beliau yang sahih.

[14] Sahih: Dikeluarkanoleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadis no. 3445.

[15] Sahih:Dikeluarkan oleh Abu Daud dan dinilai sahih olehal-Albani dalam Shahih Sunan Abu Daud,hadis no. 4806. Berkata Ibn Muflih dalam al-Adabal-Syar‘iyyah wa al-Minah al-Mar‘iyyah (والمنحالمرعية), jld. 3, ms. 455: “Sanadnya baik (jayyid).”

[16] SanadSahih: Dikeluarkan oleh Ahmad di dalam Musnadnya,hadis no. 12551 (jld. 3, ms. 153) dansanadnya dinilai sahih oleh Syu‘aib al-Arna’uth danrakan-rakan. Juga dikeluarkan oleh al-Nasa’i dalam ‘Amal al-Lail wa al-Yaum dengan sanad yang baik (jayyid)sebagaimana nilai Ibn Muflih dalam al-Furu’, jld. 3,ms. 568.

[17] Catitan penyunting: Agaknya alasan Syaitaniyahseperti inilah yang telah diperingatkanoleh Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallamdalam sabda baginda: Berkatalah kamu dengan perkataan kamu itu, akan tetapijanganlah sampai syaitan menjadikan kamu sebagai wakilnya.”

[18] al-Maaidah (5): 3

[19] Dinukil daripada kitab Manhaj Ahli Sunnah Menghadapi AhliBid’ah, Ibrahim bin Amir Ar-Ruhaili(edisi terjemahan oleh Abu Ahmad Syamsuddin, PustakaAl-Kautsar, Jakarta 2002)ms. 29.

[20] Sahih:Dikeluarkan oleh Ahmad di dalam Musnadnya, hadisno: 17142 (jld. 4, ms. 126) dan ia dinilai sahih olehSyu‘aib al-Arna’uth dan rakan-rakan..

[21] Rasul Dahri, Bid’ah dan Percanggahannya, (Jahabersa,Johor Bahru, 1998),ms. 74.

[22] Al-Kahfi (18): 104

[23] Dinukildari kitab Sifat Shalat Nabi, ms. 216.

[24] al-Syafi’i, al-Umm (Kitab Induk), jld.1, ms.280-281.

[25] Abu Ubaidah Mashur bin Hassan, Koreksi Total RitualShalat, ms. 162.


Reply

Use magic Report

Post time 4-11-2015 02:36 PM | Show all posts
saya pernah ditegur kerana menggunakan perkataan sayyidina pada Rasulullah saw
menurutnya, sayyidina itu bermaksud tuan
hanya kepada para sahabat nabi saja digunkan sayyidina dan kepada perempuan sayyiditina
konfius......selama ni selalu orang sebut sayyidina kepada Rasulullah..


'Allahummasolli 'ala sayyidina muhammad

atau 'Allahummasolli'ala muhammad..




ada tanya ustaz lain..dia kata dua2 boleh guna..
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 4-11-2015 03:01 PM | Show all posts
Ipo replied at 4-11-2015 02:36 PM
saya pernah ditegur kerana menggunakan perkataan sayyidina pada Rasulullah saw
menurutnya, sayyidin ...

Lafaz asal selawat yang diajar Nabi Muhammad S.A.W tidak mengandungi perkataan 'saiyyidina', tetapi perkataan tersebut adalah ditambah oleh org2 yang kemudian. Jadi bagaimana kalau lafaz azan 'Ashaduanna Muhammadar Rasulullah' tu kita tambah perkataan 'saiyyidina',menjadi 'Ashaduanna Sayyidina Muhammadar Rasulullah', agaknya boleh tak?

Reply

Use magic Report

Post time 4-11-2015 03:04 PM | Show all posts
obelisk replied at 4-11-2015 02:01 PM
Lafaz asal selawat yang diajar Nabi Muhammad S.A.W tidak mengandungi perkataan 'saiyyidina', tetap ...

memang tak pernah dengar org azan tambah saiyyidina
tapi bila bertutur biasa or ceramah...ada yang sebut, ada yang tak sebut..
Reply

Use magic Report

Post time 4-11-2015 03:10 PM | Show all posts


UAI kata khilaf ulama , kedua-duanya boleh


dr asri kata tak payah ditambah 'sayyidina' di dalam tahiyaat awal dan tahiyaat akhir
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 4-11-2015 03:13 PM | Show all posts

Reply

Use magic Report

Post time 4-11-2015 03:50 PM | Show all posts
Apabila selawat yang ditutur dalam ibadah khusus, contohnya dalam solat ketika At-Tahiyat, maka seeloknya Selawat yang seperti dalam hadith yang diajar oleh Nabi (tanpa ada Sayyidina).

Bila berselawat yang bukan dalam ibadah khusus, tambahan 'sayyidina' itu bukannya merubah makna selawat, ia sebagai penghormatan. Sedangkan SELAWAT itu sendiri merupakan PENGHORMATAN kepada Nabi.

Contohnya berselawat sebelum berdoa, tiada masalah nak sebut 'sayyidina'. Doa yang baik, dimulakan dengan selawat....diakhiri juga dengan selawat.

DOA yang bukannya ibadah khusus, boleh dilakukan dalam apa-apa bahasa sekalipun...

WAllahu a'lam
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 9-11-2015 06:48 AM | Show all posts
mnm77 replied at 4-11-2015 03:50 PM
Apabila selawat yang ditutur dalam ibadah khusus, contohnya dalam solat ketika At-Tahiyat, maka seel ...

ulasan yang baik
minta pendapat tuan dalam bab 'iktidal'

ada hadis menyatakan tentang bacaan tambahan iktidal iaitu :

رَبَّنَا وَلَكَ الحَمْدُ حَمْدًا كَثِيرًا طَيِّبًا مُبَارَكًا فِيهِ


Ada sahabat yang membaca ini ketika i’tidal. Selesai shalat, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bertanya: “Siapa yang tadi membaca doa i’tidal tersebut?” Salah seorang sahabat mengaku. Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Sasya melihat ada 30 lebih malaikat yang berebut mengambil bacaan ini. Siapa diantara mereka yang paling cepat mencatatnya.” (HR. Bukhari, Muslim, dan yang lainnya).




Reply

Use magic Report

Post time 11-11-2015 04:04 PM | Show all posts
koliba replied at 9-11-2015 06:48 AM
ulasan yang baik
minta pendapat tuan dalam bab 'iktidal'

Terima kasih.

Berkaitan permintaan pendapat dalam bab i'tidal:
ada hadis menyatakan tentang bacaan tambahan iktidal iaitu :

رَبَّنَا وَلَكَ الحَمْدُ حَمْدًا كَثِيرًا طَيِّبًا مُبَارَكًا فِيهِ


Ada sahabat yang membaca ini ketika i’tidal. Selesai shalat, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bertanya: “Siapa yang tadi membaca doa i’tidal tersebut?” Salah seorang sahabat mengaku. Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Sasya melihat ada 30 lebih malaikat yang berebut mengambil bacaan ini. Siapa diantara mereka yang paling cepat mencatatnya.” (HR. Bukhari, Muslim, dan yang lainnya).

Ada tambahan ucapan yang dilakukan oleh sahabat tertentu, ketika i'tidal semasa solat, membawa isu: adakah dibenarkan menambahkan ucapan dalam solat?

Pada awal syariat Islam yang dibawa Nabi Muhammad SAW, bercakap: jawab salam, ucap Alhamdulillah ketika bersin, dibenarkan dalam solat. Kemudiannya turun perintah larangan bercakap, dan seumpamanya, maka tidak ada lagi penambahan ucapan atau apa-apa sebutan, melainkan yang diajar atau yang ditunjukkan dari Nabi SAW.

Mana-mana ucapan yang diberi kebenaran oleh Nabi untuk diamalkan ketika dalam solat, sekalipun pada asalnya bukan Nabi yang ucap, ini sudah menjadi suatu pengkhususan, sebahagian dari ucapan khusus yang dibenarkan, bukannya bermakna siapa-siapa saja boleh buat apa-apa lafaz ucapan tambahan dalam solat.

WAllahu a'lam

Reply

Use magic Report

Post time 12-11-2015 03:55 PM | Show all posts
mnm77 replied at 11-11-2015 04:04 PM
Terima kasih.

Berkaitan permintaan pendapat dalam bab i'tidal:

terima kasih atas pencerahannya

Comments

Sama-sama. Barakallahu fik  Post time 13-11-2015 09:05 AM
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

7-2-2025 11:01 PM GMT+8 , Processed in 0.309933 second(s), 28 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list