View: 3194|Reply: 21
|
Discussion : masyarakat arab jahiliyyah
[Copy link]
|
|
Assalamualaikum semua
apabila melihat frasa ' masyarakat arab jahiliyyah' apa sebenarnya terngiang ngiang dlm pemikiran kita ?
- kita tentunya terfikir akan satu frasa : sebelum kedatangan islam
dan seterusnya tentunya kita terfikir ini mesti menyentuh aspek akidah ?
- kalau ya - ini juga betul - berapa banyak berhala atau 'rakan al lata atau al uzza' kan ?
okay - dari satu aspek lain , apa bezanya kehidupan mereka pre dan pasca seruan Islam ?
- dan bagaimana kaum wanita ketika zaman itu ?
- dan seara general apabila kita domomokkan dengan frasa " zaman arab jahiliyyah : apa sebenarnya kita faham ?
|
|
|
|
|
|
|
|
- bila zaman jahiliyyah masyarakat arab ni berlangsung?
- apa reference point atau titik rujukan peristiwa mana?
|
|
|
|
|
|
|
|
Banyak perkara kita jahil. Org berkelulusan atau tokoh masyarakat pun ada sisi jahil mereka.
Jahil paling top sekali ialah yg bekaitan khusus amal ibadah kepada ALLAH. Lebih2 lagi yg suka berpegang pada adat, warisan dan ilmu2 turun-temurun tanpa pasti sandarannya tetapi semuanya menjurus kepada pengabdian kepada ALLAH.
Ada keadaan2 dalam masyarakat kita yg menyerupai masyarakat arab jahiliyah iaitu penaja ketuhanan dan penaja aktiviti keagamaan.
"Tuhan suka begini begitu maka sembahlah ia dgn berhala ini"
"Baca ini itu beribu kali nescaya pahala kamu seperti 25 rasul, 313 syuhada"
Tidakkah sama modus operandinya "jika kamu makan buah itu akan kekallah kamu dalam ini tempat dan darjat kamu seperti malaikat"?
Jahilnya masyarakat arab jahiliyah dahulu bukan sebab mereka bodoh tak tahu urusan dunia mereka tapi jahilnya kerana urusan ibadah pengabdian kepada Tuhan yg hanya bersandarkan kepada warisan datuk nenek moyang. Setelah diutusNya Rasul, barulah jahil itu menjadi sesat atau kafir atau dimurkai kerana tidak mahu tahu atau tidak mahu mendekati utk bertanya atau tidak mahu mencari maklumat utk kemudian dinilai dgn fitrah dari dalam diri.
Pengikut2 agama yahudi dan nasrani juga telah melalui jalan itu, iaitu, jahil dan lemah lalu diutus sekian banyak utusan utk meluruskan jalan mereka. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
yups - saya bersetuju tang part - anda katakan jahil depa bukan tentang urusan dunia tapi dari aspek nilai dalam tatacara hidup, kepercayaan , adab , akhlak...
dalam konteks masyarakat jahiliyyah bermula era jahiliyyah ni masa runtuhnya atau musnahnya empangan Maarib
dan tempoh ini berlangsung selama beratu ratus tahun sebelum kedatangan Islam
dan beberapa aspekjahiliyyah ni wujd jugak
- kepercayaan bulan bulan tertentu yg bawa tuah
- layanan kepada kaum wanita - ni kena tahu ya wanita dalam zaman ni tak ada pun hak memiliki dan dalam pemberian harta , kepecayaan wanota mebawa sial dan malang , anak perempuan dan waniat dilayan sebagai ape ape je
- semangat asabiyyah yg tinggi
lagi apa lagi ciri masyarakat jahiliyyah?
|
|
|
|
|
|
|
|
ciri2nye lagi yg paling ketara
dah dikasi nasihat berulang2 kali
bertahun2
tapi masih tak mau terima
.........jahil le gitu kann kannnn kannnnnnnn![](static/image/smiley/default/smile.gif) |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Pada pendpt sy, "arab" ni merujuk pada semenanjung arab (ie Jordan ke bawah), bangsa yg ckp b.arab, centred around mekah madinah. Zamannya pulak bermula dgn N. Ibrahim and later on N. Ismail.
Term "arab jahiliyah" ni digunakan utk menggambarkan keadaan sebelum kerasulan N. Muhamad. Despite dakwah Islam, ke-jahiliyyah-an akan ttp wujud smpi kiamat serata dunia.
Sebelum kerasulan baginda, penduduk2 Mekah terdiri drp Yahudi, Nasrani, Majusi termasuk arab musyrik, golongan hanif, sabiin etc.Yg ahli2 kitab pulak, ada yg masih ikut yg ori dan ada yg dah menyeleweng.
|
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Islam datang utk memulihkan keadaan jahiliah tersebut. Bukan saja dari aspek peribadatan ttp seluruh tatacara hidup manusia.Sy tak nak sentuh pasal akidah sb rasa semua org well versed bab tu.
Dari sudut ekonomi, kaum yahudi menguasai ekonomi mekah/ madinah. Sistem kapitalis, riba dah meluas waktu tu. Bukan saha mekah, depa turut menguasai madinah sb dlm kitab taurat dah dibagitau keistimewaan madinah dan penhijrahan Rasulullah. By the time hijrah, Rasulullah pun terpaksa beli kawasan tanah perkuburan yahudi utk membina masjid nabawi.
Di Mekah, nyanyian,muzik dan perkara2 lagha dah biasa. Org kaya akan memiliki biduanita2 mereka sdr yg dtg dari Spain, Parsi utk menghibur mereka dan tetamu2 yg dtg rumah.
Kalau cerita bab wanita, dlm Quran ada sebut "jahiliah ula". Bak kata guru saya, nk tau mcm mana jahiliah ula, tengok je wanita2 yg tak ikut syariat hari ni. Macam tu la wanita2 zmn jahiliah. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
see , dalam masyarakat arab jahiliyyah aspek aspek tentang
- perkasaan / empowering of ladies
- hak kekanak - dari segi pendidikan
- hak pendidikan yg accessible to all strata of society tak ada kan?
dalam aspek pemilika harta pun - di manakah wanita ketika itu
so kita dapat lihat - yg peranan wanita limited
however , interesting ye kalau kita kita lihat pulak isteri nabi muhammad SAW yg pertama - she is a businesswoman
|
|
|
|
|
|
|
|
Secara amnya kita tak boleh kot nk compare privileges and rights of these days dgn zmn pre Islam.
Bangsa arab klu dtg dr susur galur N Ismail bukanlah bangsa yg diberi kitab, hanya suhuf. Bila tiada kitab seperti bani israel, menunjukkan bangsa ni bukan jenis suka tulis2 dan baca2. In fact, dikatakan depa tak reti kira beyond 10. Sebab tu dlm Quran, b arab takde perkataan puluh ribu or juta2. Juta2 dinisbah dgn "byk ribu" saja. |
|
|
|
|
|
|
|
S Khatijah seorg hanif dan mungkin berhierarchy tinggi dlm kaum dia. Klu dah ikut agama hanif, kemungkinan besar, budaya turun temurun memberi hak yg sepatutnya pd wanita.
Kemungkinan besar tata cara hidup org pd zmn yg dipanggil arab jahiliyah tu, dibentuk dr kepercayaan nenek moyang. Klu ok, oklah. Klu sesat barat, sesat barat lah. Lepas tu pulak, yg group hanif dan ahli2 kitab pd ketika itu dah tak boleh dakwah openly. Masing2 sendiri2 saja sb takut dibunuh. Dikatakan guru Salman al Farisi mendpt ilham sebelum dia mati bhw dia org alim terakhir bg kaum ahli kitab. Panik Salman sebab dah tak de guru. Tapi, guru dia kata cari rasulullah yg akn dtg spt dlm kitab taurat dan ikut ajaran rasulullah. |
|
|
|
|
|
|
|
kita boleh tengok perubahan tatasosial setelah kedatangan islam, kan?
dari aspek hormat / hak wanita zaman jahiliyyah --> selepas kedatangan islam
kita boleh lihat transformasi luaran dan dalaman...
yup , tentang suhuf
good point dah terlupa
kitab suci - taurat ( Musa ) , zabur ( daud ), injil ( Isa AS ) dan Al Quran ( Nabi Muhammad SAW)
boleh refresh balik ke tentang suhuf - itu macam wahyu tapi tak selengkap al Quran...yg mushaf form...didocumentedkan secara teliti dan dibukukan , dihafaz etc etc? i lupa dah tentang suhuf
siapa dan berapa ye suhuf overall...suhuf ni scroll lah kan?
|
|
|
|
|
|
|
|
yups - agama Hanif ni dikaitkan dengan bawaan dakwah nabi ibrahim ( agama Hanif )
|
|
|
|
|
|
|
|
struktur masyarakat arab jahiliyyah ni pulak berpuak suku suku - ini juga dikatakan negative sebab ia menggalakkan pertelagahan antara kabilah. |
|
|
|
|
|
|
|
dan Nabi Muhammad SAW pun diceritakan sering engasingkan diri di gua hirak untuk beribadat ...- susur galur keluarga nabi pun akan akhirnya berasal dari nabi Ismail jugak kan...
kalau yg bukan dari kalangan agama Hanif then the problems arise
yg tanam bayi perempuan hidup hidup dan perempaun dipandang rendah.
|
|
|
|
|
|
|
|
sebab itu juga depa bermasalah juga menerima islam ( yg puak yg jahiliyyah ni ) sebab depa dak teraduk lama dengan kepercayaan akidah nenek moyang yg dah terpesong dan bila datangnya kalimah tiada tuhan disembah melainkan Allah ....dan nabi Muhammad itu pesuruhnya
maka problem muncul bila tang kalimah tiada tuhan disembah melainkan allah - ni salah satu punca sebab ia dah menganggu sistem pandangan dunia depa tentang konsep tuhan tu...
datangnya islam tu membawa transformasi menyeluruh tang gaya hidup tu...tu yg payah sebab sebati dalam depa ...buadaya tata hidup yg depa dah biasa.
tapi dalam konteks peringkat awal islam - benda ni tak nyata sebab ia dilakukan secara tidak terang terangan.
|
|
|
|
|
|
|
|
mbhcsf replied at 28-8-2015 02:18 AM
kita boleh tengok perubahan tatasosial setelah kedatangan islam, kan?
dari aspek hormat / hak w ...
Kitab Musa A.S ada 5...Bereshit, Shemot, Wayikra, Ba Midbar, Debarim. |
|
|
|
|
|
|
|
BISMILLAH
zaman jahilliyah dah lama expired
tp pengaruh jahilliyah pd masyarakat masih kuat dan tebal
sampaikan manusia bertambah bebal umpama baghal yg mmg tak berakal
WALLAHU'ALAM
|
|
|
|
|
|
|
|
Jahil ni boleh juga diertikan tidak tahu akan sesuatu atau banyak perkara, tahu akan perkara bukan kerana ada fakta tapi warisan, atau, kepercayaan tentang sesuatu dikawal-selia oleh kelompok yg menonjol dan berpengaruh dlm komuniti tersebut.
Apabila dikaitkan dgn zaman jahiliyyah maka ia adalah tentang hak2 mereka sebagai manusia dalam masyarakat, hak2 mereka dlm bertuhan dan beragama.
Hak bermasyarakat adalah mengikut puak dan darjat yg diatur oleh yang berpengaruh mengikut sukat2 keberuntungan dan selera mereka. Ia menjadi sesuatu yg diwariskan ke generasi berikutnya. Yg awam hanya mengikut tanpa ada kuasa mengubahnya kerana ancaman sumpahan datuk nenek moyang. Yg berkuasa juga mewarisinya kelebihan menyebelahi mereka. Keduanya jahil tentang kenapa adat-istiadat komuniti berwajah demikian, tidak tahu kenapa gerhana dianggap kejadian bala, kenapa anak angkat boleh mewarisi, kahwin antara puak rendah dan puak tinggi melanggar adat, ayah angkat mengahwini janda anak angkatnya adalah taboo dsbnya.
Kemudian jahil tentang hak diri yg bertuhan dan apa hak tuhan yg perlu dijaga. Ini juga adalah pertembungan antara org awam dan elit2 dlm komuniti yg menaja agama dan memaja tuhan.
Apabila Rasul SAW dtg membawa 'jalan hidup', pertembungan dgn pemegang adat, penaja agama dan penaja tuhan pun berlaku. Kuasa dan sumber wang adalah 2 perkara yg tergugat. Cuba renungkan dialog Abu Sufyan dgn Kisra. |
|
|
|
|
|
|
|
Jahil ni boleh juga diertikan tidak tahu akan sesuatu atau banyak perkara, tahu akan perkara bukan kerana ada fakta tapi warisan, atau, kepercayaan tentang sesuatu dikawal-selia oleh kelompok yg menonjol dan berpengaruh dlm komuniti tersebut.
Apabila dikaitkan dgn zaman jahiliyyah maka ia adalah tentang hak2 mereka sebagai manusia dalam masyarakat, hak2 mereka dlm bertuhan dan beragama.
Hak bermasyarakat adalah mengikut puak dan darjat yg diatur oleh yang berpengaruh mengikut sukat2 keberuntungan dan selera mereka. Ia menjadi sesuatu yg diwariskan ke generasi berikutnya. Yg awam hanya mengikut tanpa ada kuasa mengubahnya kerana ancaman sumpahan datuk nenek moyang. Yg berkuasa juga mewarisinya kelebihan menyebelahi mereka. Keduanya jahil tentang kenapa adat-istiadat komuniti berwajah demikian, tidak tahu kenapa gerhana dianggap kejadian bala, kenapa anak angkat boleh mewarisi, kahwin antara puak rendah dan puak tinggi melanggar adat, ayah angkat mengahwini janda anak angkatnya adalah taboo dsbnya.
Kemudian jahil tentang hak diri yg bertuhan dan apa hak tuhan yg perlu dijaga. Ini juga adalah pertembungan antara org awam dan elit2 dlm komuniti yg menaja agama dan memaja tuhan.
Apabila Rasul SAW dtg membawa 'jalan hidup', pertembungan dgn pemegang adat, penaja agama dan penaja tuhan pun berlaku. Kuasa dan sumber wang adalah 2 perkara yg tergugat. Cuba renungkan dialog Abu Sufyan dgn Kisra. |
|
|
|
|
|
|
|
apakah dialogue yg berlaku antara Abu Sufyan dan Kisra? siapakah Kisra ni ?
boleh saudara jelaskan?
|
|
|
|
|
|
|
| |
|