View: 29167|Reply: 53
|
Pelancaran Yamaha R25 & MT 25
[Copy link]
|
|
Persoalannya..bila nak masuk Malaysia.. |
|
|
|
|
|
|
|
Harga Indonesia 53 juta rupiah = RM14893.00. Kat Malaysia mesti sama dengan ninja 250r,
tak jauh sangat beza.
Body R25 tak pakai Delta Box macam R15 tapi diamond frame construction. tu yang dapat berat 166 kg ja.
Tapi tank kecil skit 14.3 liter.
|
|
|
|
|
|
|
|
fzbikers posted on 20-5-2014 02:00 PM
Lagi gambar dari aripitstop..
uishhhhh... betul la memang lawa....
|
|
|
|
|
|
|
|
ciss.... tgk tajuk ingatkan pelancaran kat malaysia... berdebar2 rasanya... rupanya kat indon..puiii...
niat asal ingat nak amik ninja 250R hujung tahun ni, tp kalau dia bawak masuk sini tahun ni.... betul2 dlm dilema ni.. |
|
|
|
|
|
|
|
viper_2803 posted on 22-5-2014 10:38 AM
ciss.... tgk tajuk ingatkan pelancaran kat malaysia... berdebar2 rasanya... rupanya kat indon..puiii ...
blom ada berita dari HLY utk bawak masuk...
|
|
|
|
|
|
|
|
ryo_takahashi1 posted on 22-5-2014 10:43 AM
blom ada berita dari HLY utk bawak masuk...
huh... takde harapan la...
tapi bila diamati betul² antara R25 dgn Ninja 250R, lawa lagi design ninja...kemas, hi-tech shape, takde curve² (byk shape segi²) - umpama wira ngan preve
|
|
|
|
|
|
|
|
viper_2803 posted on 22-5-2014 02:25 PM
huh... takde harapan la...
tapi bila diamati betul² antara R25 dgn Ninja 250R, lawa lagi ...
kan ke jelmaan R1 tu...
|
|
|
|
|
|
|
|
36hp.... plg power woo kategori 250cc |
|
|
|
|
|
|
|
Data perbandingan dgn model lain 250 kt indo.
R25 topspeed paling tinggi 170km/ j pd meter & 158.4km/ j pd gps. Last edited by fzbikers on 8-6-2014 05:55 AM
|
|
|
|
|
|
|
|
Test Drive dari otomotif.net. Translate dari Indonesia. Dah edit skit ke Bahasa Melayu.Kredit to Otomotif.net.
Jakarta - Ingin tahu dengan prestasi Yamaha YZF-R25? Pastinya, lantaran Yamaha mendakwa jauh di atas pesaing utama, Kawasaki New Ninja 250FI. Sementara sudah dapat kenderaan pandu uji ,terus diuji prestasinya.
Ujian pertama dilakukan di Sportisi Motorsport di Rawamangun, Jaktim untuk mengukur tenaga dan tork roda menggunakan dynamometer dynojet 250i. OTOMOTIF ingin tahu kebenaran kuasa yang mencapai 35,54 hp (26.5 kW) / 12,000 rpm dan tork 22.6 Nm/10.000 rpm. Selepas 18 kali run, didapati angka terbaik ialah 29,43 hp/12.100 rpm dan tork 19.2 Nm/10.200 rpm.
Sebagai perbandingan, Ninja 250FI dikatakan 31.7 hp/11.000 rpm dan 21 Nm/10.000 rpm. Di atas mesin dyno Sportisi terbaca 26,21 hp/10.800 rpm dan 17,87 Nm/10.000 rpm.
Dari kedudukan peak power dan torque, boleh dilihat jika R25 yang mempunyai bore x stroke 60 x 44.1 mm selesa bermain di atas rpm tinggi. Kalau mahukan pecutan lebih laju jarum rpm harus menyentuh angka 8,000. Kalau tunggangan secara santai elok di lingkungan 5-7 ribu rpm. Di bawah itu lancar putaran enjinnya.
Dengan tenaga besar dan berat hanya 166 kg, tidak hairanlah pecutan R25 begitu pantas. Diuji oleh penunggang bersaiz 173 cm 65 kg menggunakan Racelogic, kelajuan 100 km / jam boleh dicapai hanya 7 saat! Pantas sungguh ! Lalu jarak 201 meter dicapai 9.7 saat saja, sedangkan jarak 402 meter 15.5 saat! Angka itu jauh lebih singkat dari pesaing sekelasnya. Data lengkap boleh disemak di jadual.
Top speed dari motor enjin 250 cc 2 silinder sebaris ini pun tinggi. Di speedometer mencapai 170 km / jam sedangkan di Racelogic yang berasaskan satelit GPS 158,4 km / jam. Sebenarnya angka itu masih boleh ditambah walaupun perlahan, tetapi keluasan kawasan ujian terhad jadi mesti brek dahulu.
Salah satu kelebihan R25 dibekali speedometer lengkap, termasuk info penggunaan petrol yang memudahkan ukuran. Dipakai di pelbagai keadaan jalan di Jakarta dan sekitarnya, motor berinjektor 12 lubang ini rata-rata memerlukan Pertamax 4.4 l/100 km atau 22.7 km / lt.
Suspensi Lembut
Perbincangan prestasi mesin telah dibuat, seterusnya handling. Kedudukan cukup selesa, kerana walaupun handle bar jenis model-flop, ditambah pula kombinasi tempat duduk yang rendah, hasilnya penunggang duduk dengan cukup tegak. Sehingga perjalanan dalam bandar dengan keadaan sesak masih selesa, kerana gandingan yang sangat ringan, kerusi empuk dan casis yang sungguh mematuhi penunggang. Hanya saja paha terasa hangat akibat panas dari enjin.
Keselesaan semasa menunggang harian adalah selesa ditambah pula oleh radius belokan yang kecil untuk motor 250 cc full fairing. Kerana sudut belok kemudi mencapai 34 °.
Makin selesa kerana suspensi direka lembut, sehingga bertemu jalan berlopak/berlubang terasa rata. Untuk yang gemar memecut, suspensi terlalu lembut, terutama bahagian belakang yang menggunakan model monocross jadi akan menjadi seperti boomerang. Semasa kelajuan tinggi jika terkena jalan tidak rata/bumpy akan terasa tidak selesa dan terlompat-lompat. Untuk mengurangkan masalah itu, monoshock boleh dikeraskan dari 1 sehingga 2 tingkat dari standard di kedudukan 3, perkakas ada di kotak tool kit. • (motor.otomotifnet.com)
Kelebihan:
-Mesin sangat bertenaga
-Handling terbaik
-Lampu H7 sangat terang
Kekurangan:
-Suspensi belakang terlalu lembut
-Panas mesin cukup terasa di paha semasa berhenti
-Tangki terlalu ramping dan tinggi, kurang sporti
DATA UJIAN
0-60 km / jam: 3.1 saat
0-80 km / jam: 4.7 saat
0-100 km / jam: 7 saat
0-100 m: 6.3 saat
0-201 m: 9.7 saat
0-402 m: 15.5 saat T
Top speed Speedometer: 170 km / jam
Top speed GPS Racelogic: 158,4 km / jam
Penggunaan petrol: 22.7 km / lt
Last edited by fzbikers on 8-6-2014 10:29 AM
|
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
fzbikers posted on 8-6-2014 08:12 AM
Test Drive dari otomotif.net. Translate dari Indonesia. Dah edit skit ke Bahasa Melayu.Kredit to Oto ...
Kekurangan:
-Suspensi belakang terlalu lembut
-Panas mesin cukup terasa di paha semasa berhenti
-Tangki terlalu ramping dan tinggi, kurang sporti
aku rasa yamaha mmg susah nak solve le problem ni.... sama je mcm R1... mcm nak terbakar telor dibuatnya.. lagi2 kalo ride santai...
|
|
|
|
|
|
|
|
Kna pkai seluar tebal skit:-) Btul, R1pn sma.Yamaha kna blaja drp kwasaki untuk model bru 250sl kot yg alirkn panas keluar elak drp paha rider.
Drp moto malaya:
[color=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]Kawasaki still adopts the hot air radiator deflector to deflect the heat away from the riders feet just like the way it is implemented on the Ninja 250 and the Z250. Last edited by fzbikers on 10-6-2014 12:39 PM
|
|
|
|
|
|
|
|
design serupa cbr250 aje...tp performance dia ok kot? |
|
|
|
|
|
|
|
Sagoo posted on 11-6-2014 10:27 AM
design serupa cbr250 aje...tp performance dia ok kot?
Nak kata sama tu tak la 100 sama. Performance dia terbaik dalam kelas 250.
|
|
|
|
|
|
|
|
fzbikers posted on 14-6-2014 06:45 AM
Nak kata sama tu tak la 100 sama. Performance dia terbaik dalam kelas 250.
mmg la x sama..kalau sama kene saman la ngn honda beb...
ala2 cbr sket..cyborg design...futuristic je..
xpa..tunggu dia masuk dulu ....
|
|
|
|
|
|
|
| |
|