ussopp posted on 19-11-2013 10:54 AM ![](static/image/common/back.gif)
insyaAllah sy cuba.....
sangat padat ringkas dan boleh difahami orang awam macam saya
terima kasih atas penjelasan tuan.
saya nak berkongsi artikel ini yang saye jumpa. Mungkin tuan boleh bagi huraian mengikut perspektif Islam supaya orang macam saya ini tidak mudah terkeliru. Kadang2 kita terlalu dimomokkan dengan gerakan ini sehingga kita membangkan tanpa mengeri rasional. Saya harap tuan dapat jelaskan dan rungkaikan pandangan mengikut perspektif Islam yang sebenar
ada bahagian yang saya setuju dan ada yang saya tidak bersetuju.
MINGGU lepas, saya telah menulis tentang bagaimana hak asasi manusia tidak bertertentangan dengan Islam. Saya juga menyatakan mahu meneruskan perbincangan dengan isu hak kebebasan bersuara dan berekspresi, keadilan gender, hak kebebasan beragama dan hak orang-orang lesbian, gay, biseksual dan transeksual (LGBT) dari didiskriminasi dan diperlakukan kekerasan. Namun, oleh kerana ruang yang terhad, mungkin kali ini saya tumpukan perbincangan pada isu LGBT dan hak kebebasan beragama saja dulu. Saya ingin membincangkan apakah tuntutan supaya orang-orang LGBT tidak didiskriminasi dan dilindungi oleh negara dari sebarang keganasan merupakan sesuatu yang bertentangan dengan Islam? Begitu juga, apakah dengan menghalang dan menjatuhkan hukuman keras pada orang yang mahu keluar Islam akan menunjukkan keindahan Islam di mata dunia? ![](http://www.thenutgraph.com/wp-content/uploads/2013/11/asampedas1811b-580x400.jpg) Orang LGBT mungkin ada di kalangan keluarga atau teman-taman anda (sxc.hu)
LGBT dalam masyarakat Islam Sama ada anda suka atau tidak, orang-orang LGBT memang ada di Malaysia dan mereka juga rakyat biasa seperti anda. Malahan, sama ada anda ketahui atau tidak, mahu mengakui atau tidak, kemungkin ada di kalangan ahli keluarga atau teman-teman anda yang juga LGBT. Soalannya ialah, apa yang anda mahu lakukan pada mereka? Apakah anda mahu mereka semua dipukul, disebat, ditangkap, dipenjarakan atau didenda setiap hari? Saya ingin merujuk terlebih dahulu pada prinsip asas dalam Islam, iaitu jika seseorang berniat untuk berbuat baik, maka dia sudah dapat pahala, walaupun belum tentu dia akan melakukan perbuatan baik itu. Akan tetapi, jika seseorang berniat untuk membuat sesuatu yang tidak baik, dia tidak akan mendapat dosa selagi dia tidak melakukan perbuatan salah itu. Maka, niat atau perasaan tidak akan dihukum sama ada dari segi dosa, atau hukuman undang-undang negara. Hanya perbuatan salah yang telah dilakukan saja yang boleh dihukum. Maka, jika seseorang punya perasan atau rasa cinta pada sesama jenis, secara hukumnya, dia tidak boleh dikenakan sebarang hukuman kerana dia tidak melakukan sebarang perbuatan (secara fizikal) yang salah. Apatah lagi, perasaan cinta pada seseorang bukanlah sesuatu yang boleh dipaksa. Jangankan negara, malah emak bapak sendiri pun tidak boleh kawal dan menentukan anak-anaknya boleh jatuh cinta pada siapa. ![](http://www.thenutgraph.com/wp-content/uploads/2013/11/gaysymbol02.jpg) (Wiki commons)
Seperti yang diutarakan di artikel saya minggu lepas, Islam punya prinsip yang sangat penting iaitu jaminan hak privasi. Dalam isu zina, sebenarnya sangat sukar malah hampir mustahil untuk mensabitkan seseorang dengan kesalahan zina. Jika menurut hukum Islam, pihak yang menuduh perlu mengemukakan empat orang saksi. Maka, jika hubungan seksual berlaku di dalam rumah, samada heteroseksual atau homoseksual, dan jika jabatan agama menghormati hak privasi yang dijamin oleh Islam dan tidak menyerbu masuk, maka tidak mungkin mereka dapat mengemukakan empat saksi, apatah lagi untuk menjatuhkan hukuman. Nabi Muhammad s.a.w pun berat hati untuk menghukum penzina Sepengetahuan saya, Rasulullah s.a.w atau para Khalifah Rasyiddin tidak pernah memerintahkan para sahabat atau pegawai kerajaan untuk menghendap atau menyerbu masuk ke rumah-rumah orang untuk melihat sama ada mereka berzina atau tidak. Yang ada tercatat di dalam riwayat ialah kes-kes yang mana orang-orang yang telah membuat maksiat itu sendiri yang membuat pengakuan secara sukarela tanpa sebarang paksaan. Malahan, menurut riwayat juga, Rasulullah s.a.w sangat berat hati untuk menjatuhkan hukum hudud ke atas seorang penzina. Rasulullah berkali-kali cuba mengelak dari mendengar pengakuannya dengan meminta orang itu pulang. Setelah orang itu berkali-kali berjumpa baginda, Rasulullah kemudiannya mengajukan pelbagai soalan, kerana jika didapati perbuatan orang itu sebenarnya tidak di bawah kategori zina, dia tidak akan dihukum hudud. Pada pandangan saya, Rasulullah s.a.w. sebenarnya menghormati hak asasi manusia. Ramai ahli fiqah klasik juga berpendapat “setiap orang berhak untuk tidak menceritakan kesalahan mereka dan mereka berhak untuk bertaubat terus pada Tuhan secara senyap-senyap”. Pada mereka, menutup aib (satr), sama ada aib orang atau aib diri sendiri, juga sesuatu yang sangat digalakkan. Seorang ulama dari Madinah bernama Ali al-Qari al-Harawi (wafat 1614) pernah menyatakan: “Adapun syarat mengemukakan empat orang saksi ialah kerana Allah s.w.t suka agar kesalahan hambaNya ditutupi. Oleh kerana sangat sukar empat orang boleh menyaksikan sesuatu perbuatan zina, maka dengan cara itu terhindarlah perbuatan maksiat orang itu dari terdedah pada umum.” ![](http://www.thenutgraph.com/wp-content/uploads/2013/11/asampedas1811.jpg) Bagaimanakah jabatan agama dapat menilai sama ada seseorang LGBT atau tidak?
Soalan-soalan praktikal Maka dalam isu LGBT, persoalan-persoalan praktikal dari segi undang-undang (dan hukum hakam) serta pelaksanaannya yang perlu difikirkan oleh pegawai agama ialah, antaranya: Apakah perasaan atau rasa cinta pada sesama jenis itu sendiri merupakan suatu jenayah yang boleh dihukum oleh negara? Nyatanya, mencintai orang berlainan jantina pun tidak dihukum oleh negara.
Memandangkan hubungan seksual termasuklah hubungan seks sesama jenis biasanya dilakukan di dalam bilik atau rumah, maka bagaimanakan jabatan agama boleh menentukan sama ada seseorang itu LGBT atau tidak?
Apakah jabatan agama akan meredah masuk mana-mana bilik hotel atau rumah yang ada dua orang lelaki atau dua orang perempuan di dalamnya? Memandangkan budaya kita merupakan perkara biasa orang lelaki bujang dan terutamanya orang-orang perempuan untuk tidur sekatil, maka apakah jabatan agama akan menganggapnya sebagai suatu jenayah?
Bukankah amalan menyerbu rumah orang atas alasan untuk mencegah maksiat itu sesuatu yang bertentang dengan ajaran Islam?
Ada ustaz dan ustazah yang cuba memahami dan membezakan antara transeksual yang memang secara lahiriah begitu dengan transeksual yang “dibuat-buat”. Persoalannya, apakah mudah untuk menentukannya? Pada saya, sama ada transeksual dilahirkan begitu atau tidak, jika mereka didiskriminasi, dikasari, dipukul atau dicederakan, negara punya tanggungjawab untuk melindungi mereka kerana mereka juga rakyat Malaysia yang berhak mendapat perlindungan. Pihak berkuasa termasuk pegawai-pegawai jabatan agama juga tidak boleh melakukan tindakan-tindakan yang bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan dan juga hak-hak asasi manusia. Perdebatan hukum murtad Artikel 11 Perlembagaan Persekutuan Malaysia telah menjamin hak kebebasan beragama. Jika menurut prinsip ini, kebebasan beragama bermakna setiap orang bebas dan berhak untuk mengimani apa juga agama yang diyakini oleh hati nuraninya. Namun, ramai pemimpin dan orang Islam di Malaysia berpendirian bahawa hak kebebasan beragama bermakna orang-orang bukan Islam boleh menganuti apa saja agama yang mereka suka, termasuklah masuk ke agama Islam; akan tetapi orang Islam tidak boleh menukar dan masuk ke agama yang lain. ![](http://www.thenutgraph.com/wp-content/uploads/2013/11/gaysymbol01.jpg) (Wiki commons)
Menurut tafsiran mereka, jaminan Perlembagaan Persekutuan tidak merangkumi orang Islam yang mahu keluar Islam; maka walaupun hati orang-orang itu sudah tidak lagi beriman dengan agama Islam, negara ada hak untuk memaksa orang-orang itu agar tetap menjadi orang Islam. Jika mereka tetap mahu mengaku dirinya bukan lagi orang Islam, maka mereka haruslah dihukum. Malah ada yang menyokong agar orang-orang murtad ditangkap di bawah ISA dan bagi penyokong hudud, orang murtad harus dihukum bunuh. Tetapi bukankah iman (dan cinta) itu sesuatu yang tidak boleh dipaksa dan jika dipaksa akan hanya berjaya mewujudkan orang-orang yang munafik? Malahan, di kalangan ulama klasik Islam pun, telah ada perdebatan yang sangat besar dalam isu ini? Ulama seperti Ibrahim al-Nakha’i (wafat 713M) dan Sufyan al-Thawri (w 772M) tegas menyatakan orang-orang yang keluar Islam dengan aman tidak boleh dibunuh atau dikenakan hukuman. Shams al-Din al-Sarakhsi (w. 1090M) juga tidak menyenaraikan murtad sebagai salah satu kesalahan di bawah hukum hudud. Al-Qur’an sendiri pun, walau menyebut murtad lebih dari 20 kali, namun tidak ada satu pun ayat yang memberikan sebarang hukuman dunia bagi orang-orang yang tidak lagi beriman dengan agama Islam. Sebenarnya, Institusi Kehakiman Syariah di Malaysia sendiri pun, telah menyediakan prosedur untuk orang yang mahu keluar Islam. Jadi, isu ini bukan asing dalam sejarah Islam di Malaysia. Menurut kajian pensyarah Universiti Institut Teknologi Mara Mohd Azam Mohd Adil, Mahkamah Syariah Negeri Sembilan misalnya, pernah meluluskan 16 permohonan untuk keluar dari Islam. Sepengetahuan saya, mereka tidak dipenjara atau dibunuh selepas itu. Dipaksa menjadi Kristian Selain dari isu murtad, di Malaysia wujud suatu persoalan yang perlu dibincangkan oleh masyarakat Islam, iaiatu dalam hal perebutan hak jagaan anak antara ibubapa yang berlainan agama. Dalam isu perebutan anak bagi ibubapa berlainan agama seperti yang berlaku di Malaysia, saya ingin mengulang contoh yang pernah saya utarakan di artikel saya sebelum ini. Katakanlah suami anak perempuan anda atau adik/kakak anda tiba-tiba masuk agama Kristian di England dan pergi ke Mahkamah Kristian (jika ada). Mahkamah itu memberi hak jagaan anak-anak padanya serta kebenaran untuk menukarkan agama mereka kepada agama Kristian. Bukankah anda juga akan merasakan keputusan itu tidak adil? Sekiranya ada pihak yang menganjurkan jalan tengah iaitu agar anak-anak itu harus didedahkan kepada kedua-dua agama Islam dan agama Kristian dan setelah mereka berumur 18 tahun, bolehlah memilih sendiri mana yang lebih diyakini/diimani oleh mereka, maka apakah saranan itu anda akan tentang juga? Jika kemudiannya ada persatuan-persatuan agama Kristian yang marah-marah dan protes dengan saranan itu kerana menuntut agar anak-anak itu mestilah beragama Kristian juga dari kecil, maka apakah anda dan keluarga anda akan akur dan berdiam diri? Tidakkah mungkin anda juga akan protes atas dasar hak asasi dan hak kebebasan beragama? Perbincangan secara demokrasi Saya tahu banyak pegawai, jabatan dan pertubuhan Islam yang mengkritik pendirian beberapa pertubuhan hak asasi manusia termasuk Comango dalam isu hak kebebasan beragama dan LGBT. Namun, pada saya, mahu atau tidak mahu, pemimpin dan masyarakat Islam harus membincangkan isu ini dengan terbuka dan tenang untuk mencari jalan yang sesuai, adil dan manusiawi. Jika orang Islam mahu Islam dipandang mulia dan dihormati, pemaksaan dan hukuman keras bukanlah caranya.
Last edited by mohdlorong on 19-11-2013 11:38 AM
|