|
assalamualaikum semua
okay ...
di pagi Jumaat yg mulia ni
mai kita bincang aspect dua perbuatan ni
DIDIK
versus
HUKUM
apa tafsiran, dan apa yg ingin anda tekankan?
meh bincang. |
|
|
|
|
|
|
|
Apa yang agama sendiri sebut atau beri penekanan akan dua PERKARA ini?
|
|
|
|
|
|
|
|
BEETLEJUICE posted on 12-4-2013 11:09 AM 
Apa yang agama sendiri sebut atau beri penekanan akan dua PERKARA ini?
memana pun boleh...
dari perspective Islam , psychology etc etc pun boleh . just nak tengok ideas and persepsi.
beetlejuice..ni ada film kan? tim burton's? |
|
|
|
|
|
|
|
Akan tetapi HUKUMAN juga adalah satu bentuk DIDIKAN |
|
|
|
|
|
|
|
obelisk posted on 12-4-2013 12:00 PM 
Akan tetapi HUKUMAN juga adalah satu bentuk DIDIKAN
okay...
dari segi hierarki , apa yang dapat you komen tentang persamaan keeee, perbezaan ke etc etc
amboi , thinking question thread i ni ... |
|
|
|
|
|
|
|
hukuman, pujian, lecturing adalah subset kepada pendidikan... so hukum vs didik mcm tak tepat je tajuknya... |
|
|
|
|
|
|
|
obelisk posted on 12-4-2013 12:02 PM 
hukuman, pujian, lecturing adalah subset kepada pendidikan... so hukum vs didik mcm tak tepat je taj ...
i terima juga...
lagi apa ...yg you can observe ? |
|
|
|
|
|
|
|
mbhcsf posted on 12-4-2013 12:04 PM 
i terima juga...
lagi apa ...yg you can observe ?
i nak pergi bertafakur dulu... petang karang kalo rajin i reply yeeeeee
|
|
|
|
|
|
|
|
obelisk posted on 12-4-2013 12:07 PM 
i nak pergi bertafakur dulu... petang karang kalo rajin i reply yeeeeee
i am busy too...actually tengah buat slides and journal readings haha |
|
|
|
|
|
|
|
Salam TT
Kedua² perkaitan berkadar langsung
jika malar, ada yg x terlaksana dlm sistem pendidikan yg ada... |
|
|
|
|
|
|
|
Salam,
Ini sekadar pandangan, maka boleh jadi apa yang saya berikan ini salah ataupun betul -> sama-samalah kita memperbetulkan apa yang salah.
Jika disebut didikan pasti terdapat hukum kerana kehidupan ini berpaksi kepada ilmu. Mendidik tanpa ilmu boleh diperumpamakan sebagai seorang manusia yang buta akan tetapi mahu melihat. Manakala berhukum tanpa ilmu boleh diperumpamakan sebagai manusia yang pekak akan tetapi mahu mendengar.
Dalam konteks didikan, akal dan hati perlu melihat apa yang sudah berlaku, yang sedang berlaku dan yang bakal berlaku atas maksud qadar . Dalam konteks hukum, akal dan hati perlu medengar apa yang sudah berlaku, yang sedang berlaku dan yang bakal berlaku atas maksud qada'. Inilah yang membezakan didikan dan hukum.
Maka didikan dan hukum boleh dimaksudkan qada' dan qadar dalam maksud yang JELAS. Ilmu itu apa boleh dimaksudkan dengan keseluruhan anggota tubuh badan yang berkait rapat dengan manusia yang bersifat makhluk pada akal dan hatinya atau akalnya atau hatinya. Manusia yang bertaqwa itu merujuk kepada manusia yang bersifat makhluk pada jasad akan tetapi bukan pada rohaninya.
Jika ada sesiapa yang lebih baik penerangan dari saya, amat-amat saya alu-alukan akan apa yang lebih baik dari apa yang diterangkan oleh saya.
Wallah Hualam
Last edited by Abangcute on 12-4-2013 05:22 PM
|
|
|
|
|
|
|
|
Dzulqarnain posted on 12-4-2013 03:54 PM 
Salam TT
Kedua² perkaitan berkadar langsung
jika malar, ada yg x terlaksana dlm sistem pendid ...
contohnya? |
|
|
|
|
|
|
|
salam 
Didik = educate .. bring up or raise ..
didik memerlukan ilmu ..
tanpa ilmu .. didikan itu akan pencang dan boleh membawa pada batal ..
dengan ilmu didikan boleh menghasilkan ..
seorang yang berpengetahuan yang berwibawa dan mempunyai visi ..
dengan erti kata ..
a learned is an educated person
but an educated person is not a learned
Hukum = Law or Verdict ..
nobody is above d'law ..
Dari Hukum maka datangnya Undang Undang / Rules ..
Undang Undang ini will act as guidances ..
without guidances d'tendency for us to get astray .. is there ..
so .. Laws and Orders then came Rules and Regulations ..
Example of Policy Making ..
this will make us more systematic person ..
if we are a resposible person .. upon every duty we perform ..
conclusion ..
Hukum/Law is higher than Didik/Educate ..
to have good Educate we have to abide the Law ..
and according to Law .. whether you are eligible or not ..
so Laws .. thatz make you quality qualified qualification ..
with Laws yang make Higher Standard ..
with Laws .. no Hanky Panky ..
you will be punished if dont follow ..
wassalam

|
|
|
|
|
|
|
|
mbhcsf posted on 12-4-2013 05:22 PM 
contohnya?
Bila hanya satu keadaan memberati yg lg satu...
- Jika hukum dilaksana dlm keadaan jahiliyah
maka, hukuman dikatakan sbg zalim.
- Jika didikan menyeluruh dlm keadaan eksklusif
maka, pendidikan dikatakan sbg x kondusif.
Berkadar langsung bila, hukum dilaksana secara berperingkat² walhal pendidikan berlaku secara berterusan
krn peringatan melekat di hati bila sama² selalu nasihat-menasihati dlm pendidikan
dan kebaikan menyusuli bila perbuatan dibatasi dgn perintah dan larangan juga hukuman
i.e.
- jika kapitalis yg membangunkan sistem pendidikan maka, cenderung kpd yg menguntungkan mereka adja...
- jika pemabuk yg jd hakim maka, cenderung kpd menindas/menzalimi yg lain dgn mabuknya adja...
p/s: Keluasan skop ilmu menentukan kebijaksanaan dan Allah Al-'Alim, Al-Hakim.
|
|
|
|
|
|
|
|
sebagai bakal guru sy selalu terfikir akan hal ini, sy dapati ada certain2 time kena hukum, certain2 time kena didik...
|
|
|
|
|
|
|
|
ussopp posted on 13-4-2013 03:16 AM 
sebagai bakal guru sy selalu terfikir akan hal ini, sy dapati ada certain2 time kena hukum, certain2 ...
bingo....kalau anda dalam dunia pendidikan insya ALLAH i think u 'know' ada tika mendidik ada tika menghukum
what else Ussop u noticed....
kekadang ada sama je hukum dengan didik macam linear relationship - yup betul jugak ...
tetapi adakalanya pendekatan itu memerlukan kita mendidik...
what else
okay we go somewhere here |
|
|
|
|
|
|
|
Ice breaking session... |
|
|
|
|
|
|
|
Allah SWT menyampaikan ilmuNya dalam erti kata didikan dan hukum. Dalilnya :
Rasulullah telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, dan juga orang-orang yang beriman; semuanya beriman kepada Allah, dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab-kitabNya, dan Rasul-rasulNya. (Mereka berkata): "Kami tidak membezakan antara seorang dengan yang lain Rasul-rasulnya". Mereka berkata lagi: Kami dengar dan kami taat (kami pohonkan) keampunanMu wahai Tuhan kami, dan kepadaMu jualah tempat kembali".
(Al-Baqarah 2:285)
Mendengar dan taat itulah hukum -> mengesahkan pernyataan saya bersumberkan Al-Quran
Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis; engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah; (jika engkau ragu-ragu) maka ulangilah pandangan - (mu) - dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?
(Al-Mulk 67:3)
engkau melihat sebarang kecacatan -> merujuk kepada didikan
Kemudian Ia menyempurnakan kejadiannya, serta meniupkan padanya: roh ciptaanNya. Dan Ia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran), (supaya kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur.
(As-Sajdah 32:9)
pendengaran dan penglihatan -> mengesahkan pernyataan didikan dan hukum perlu disertakan dengan hati |
|
|
|
|
|
|
|
Allah SWT menyampaikan ilmuNya dalam erti kata didikan dan hukum. Dalilnya :
Rasulullah telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, dan juga orang-orang yang beriman; semuanya beriman kepada Allah, dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab-kitabNya, dan Rasul-rasulNya. (Mereka berkata): "Kami tidak membezakan antara seorang dengan yang lain Rasul-rasulnya". Mereka berkata lagi: Kami dengar dan kami taat (kami pohonkan) keampunanMu wahai Tuhan kami, dan kepadaMu jualah tempat kembali".
(Al-Baqarah 2:285)
Mendengar dan taat itulah hukum -> mengesahkan pernyataan saya bersumberkan Al-Quran
Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis; engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah; (jika engkau ragu-ragu) maka ulangilah pandangan - (mu) - dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?
(Al-Mulk 67:3)
engkau melihat sebarang kecacatan -> merujuk kepada didikan
Kemudian Ia menyempurnakan kejadiannya, serta meniupkan padanya: roh ciptaanNya. Dan Ia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran), (supaya kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur.
(As-Sajdah 32:9)
pendengaran dan penglihatan -> mengesahkan pernyataan didikan dan hukum perlu disertakan dengan hati |
|
|
|
|
|
|
|
apa definisi didik ? apa maksud hukum in this context rules related - punishment?
apa beza antara dua kata kerja dan kalau ya dari segi apa, atau kalau beza , dari segi mana? |
|
|
|
|
|
|
| |
|