View: 20821|Reply: 223
|
Rukun Solat ada 13 : discussion wahabi vs Sunni
[Copy link]
|
|
Soalan ini khas ditujukan kpd para penganut ajaran wahabi or so-claimed as salafiah yang mengatakan sifat 20 tiada dlm Quran/Hadis...
Kami ASWJ punyai 13 rukun utk setiap solat seperti yang telah diistinbatkan/ditahkikkan/disyarahkan oleh salah satu imam-imam kami, imam syafie. Berapa pula rukun solat dlm ajaran wahabi???
Kalau boleh bagikan dalil2 juga...
TK.
Last edited by mbhcsf on 3-8-2012 12:22 AM \n\n Last edited by mbhcsf on 3-8-2012 12:22 AM \n\n |
|
|
|
|
|
|
|
wahabi ni setahu sy dia bukan buat ajaran sendiri, dia maseh memakai pendapat imam2 "muktabar" seperti yg anda maksudkan itu....
cuma bezanya wahabi dgn anda mungkin, mereka tidak mewajibkan ikut satu imam dalam semua hal, sebaliknya memakai pendapat imam2 secara tidak mengkhususkan pada satu imam sahaja....
sebenarnya hal ini sama saja dgn pengikut imam syafie di malaysia yg memakai pendapat imam syafie, pada masa yg sama meninggalkan sebahagian pendapat imam syafiee yg lain.....sbg contoh imam syafiee mewajibkan makanan asasi utk zakat(bukan wang), tetapi anda masih menggunakan wang mengikut mazhab hanafi....
imam syafie tidak pernah merayakan maulid, tidak berdoa secara berjemaah selepas solat kecuali utk mengajar , tidak menjadi ketua tahlil...
tetapi pengikut syafie di malaysia mengingkarinya, malahan dalam bab ini mengikut imam mana pun sy tak pasti....sebab imam2 muktabar yg empat itu bukan peraya maulid, bukan juga pendoa secara berjemaah selepas solat, bukan juga ketua tahlil, dan bukanlah penghalal bidaah hasanah seperti yg diingin-inginkan ahlul bidaah hasanah di malaysia...
jadi jika anda rasa wahabi ada pendapat sendiri, anda silap....
mereka masih mengikut imam2, dan tidak ada pendapat sendiri....
cuma,
mereka tidak terikat pada satu imam muktabar....
Last edited by ussopp on 16-1-2013 11:50 AM
|
|
|
|
|
|
|
|
ussopp posted on 9-1-2013 09:18 PM 
wahabi ni setahu sy dia bukan buat ajaran sendiri, dia maseh memakai pendapat imam2 "muktabar" seper ...
Salam saudara ussopp
Saya ada kemusykilan sket
Apa yg khilafnya antara salafi dgn wahabi?
|
|
|
|
|
|
|
|
Dzulqarnain posted on 10-1-2013 11:40 AM 
Salam saudara ussopp
Saya ada kemusykilan sket
wsalam wbt....
sebenarnya sama cuma,
wahabi nie nama ejekan kpd pendukung salaf yg mempunyai masalah sikap......yakni terlampau yakin mereka betul sebelum sempat meyemak view org lain.....
adapaun ada juga yg mengaku wahabi tapi tidak mempunyai masalah sikap....
last2 nama wahabi lekat juga pada pendukung salaf
namun, apa2 pun, sama saja....lah...
sebolehnya geng wahabi tak mahu dipanggil wahabi, mereka selesa dgn gelaran salafi...
namun bila diejek , nama wahabi akan disebut
Last edited by ussopp on 10-1-2013 08:26 PM
|
|
|
|
|
|
|
|
ussopp posted on 10-1-2013 07:56 PM 
wsalam wbt....
sebenarnya sama cuma,
wahabi nie nama ejekan kpd pendukung salaf yg mempunyai ...
Saya bertanya sbb rakan2 sekeliling saya kata
imam Syafie juga dikatakan Wahabi krn byk persamaan
sdgkn sepatutnya dikatakan Salafi...
Bg saya yg terdahulu mendahului yg terkemudian
sentiasa menuruti smpi rasulullah s.a.w.
dan bkn sebaliknya... |
|
|
|
|
|
|
|
Dzulqarnain posted on 10-1-2013 09:54 PM 
Saya bertanya sbb rakan2 sekeliling saya kata
imam Syafie juga dikatakan Wahabi krn byk persamaan ...
yer....
sebenarnya tiada beza...cuma biasalah cop-mengecop....ejek mengejek
padahal imam syafie digelar nasirussunnah...yakni pembela sunnah...
kadang2 pendukung salaf sedar mereka digelar wahabi, jadi mereka katalah;"wahabi-pun wahabilah"
jadi lekat juga wahabi tu kat mereka....
.menjadikan mereka wahabi walopun mereka tidak mahu gelaran itu....
eloknya panggilah pendukung salaf seprti kata mod mnm77.....
atau lebih baik, kata saja ahlussunnah wal jamaah.....dgn manhaj salaf....metod salaf....
|
|
|
|
|
|
|
|
sila pembuka thread kemukakan apa dia perbezaan rukun-rukun berkenaan supaya dapat dibandingkan satu persatu.
Dan apakah definasi ASWJ. Sila beri pencerahan.
|
|
|
|
|
|
|
|
oh dalam buku Formula solat lengkap tulisan Dr Zaharuddin in both malays and english version [ kat Kino dulu ade , i tatau la sekarang , kat MPH sure ade ] buku tu sangat bagus ilmiah habis i love it
Dr Zaharuddin ada menyatakan ada rukun yg mazhab tertentu masukkan dan ada yg beberapa disetujui dan disepakati as mmg kena ada as in rukun ...
ustaz Dr Zaharuddin dah terangkan dengan terperinci .
get that book. |
|
|
|
|
|
|
|
ussopp posted on 9-1-2013 02:18 PM 
wahabi ni setahu sy dia bukan buat ajaran sendiri, dia maseh memakai pendapat imam2 "muktabar" seper ...
salam ussop, kalau begitu bolehker kita beramal dgn mencampur2 kan mazhab?
apa hukumnya?
|
|
|
|
|
|
|
|
nidzhar posted on 19-2-2013 07:11 PM 
salam ussop, kalau begitu bolehker kita beramal dgn mencampur2 kan mazhab?
apa hukumnya?
tidak ada satu dalil pun yg menyuruh kita beramal dgn satu imam sahaja. bahkan tiada dalil mewajibkannya...
melainkan ia satu saranan dan kaedah utk mengelakkan huru-hara bg org awam yg ingin bertaklid....
mungkin kerana kurangnya ilmu bg seseorang yg belajar itu. jd takyah belajar banyak2...
bg mereka yg sudah tahu tentang banyaknya mazhab dan perbezaannya, dan bukan niat utk memilih jalan mudah melainkan ingin mencontohi nabi sehabis baik, apa salahnya?
namun, perlu diingat, jika kita menggunakan pendapat dua imam yg berbeza, contohnya dlm bab ini guna imam ini, kerana ia lebih hampir dgn sunnah, dan dalam bab lain pula imam itu, kerana ia hampir dgn sunnah,
kita bukan buat pendapat sendiri, melainkan bersandar kepada imam2 juga.
anda ada apa2 keraguan mengenai hal ini? mungkin boleh utarakan
sy teringat kata2 albani ini,
pakar atau ilmuan hadis mungkin boleh berijtihad tentang hukum,
tetapi bg org awam yg tidak pakar, mereka tidak boleh buat pendapat sendiri tp mereka boleh bertaklid kepada mana imam mujtahid dan bersandar pada pendapat2 mereka tanpa mewajibkan satu imam mujtahid sahaja....
|
|
|
|
|
|
|
|
ussopp posted on 20-2-2013 08:51 PM 
tidak ada satu dalil pun yg menyuruh kita beramal dgn satu imam sahaja. bahkan tiada dalil mewajib ...
ussopp السلام عليكم
Benar, Nabi saw tidak penah menyuruh kita bermahzab, tetapi ada suruhan secara umum, suruhan secara umum ada tercatat didalam Al Quran dan Hadis.
فَسْـَٔلُوٓا۟ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
maka bertanyalah kepada orang yang mempunyai pengetahuan jika kamu tidak mengetahui (An Nahl 43)
Penjelasan ayat : ayat ini menyuruh orang-orang yang tidak mengetahui sesuatu, yang mereka itu terdiri dari orang-orang awam, atau orang-orang yang tidak sampai derajat mujtahid agar menanyakan kepada orang alim atau orang yang telah sampai derajat Mujtahid, hal ini bermakna orang yang tidak sampai derajat mujtahid mesti mengikuti mana-mana madzhab yang di i`tiraf oleh ulama-ulama Ahlus Sunnah Wal Jama`ah.
Sesungguhnya Allah tidak mengambil ilmu dengan menariknya dari hati hamba-hambanya ( ulama ) akan tetapi mengambil ilmu dengan mencabut nyawa ulama, sehingga apabila tidak terdapat ulama, maka manusia akan menjadikan orang-orang bodoh ( menjadi pegangan mereka ), mereka bertanya hukum kepadanya, kemudian orang-orang bodoh itu berfatwa menjawab pertanyakkan mereka, jadilah mereka sesat dan menyesatkan pula. (H.R Bukhari, Muslim , Tirmidzi , Ibnu Majah. Ahmad, ad-Darimi)
Dari hadis ini ; mereka bertanya kepada orang-orang bodoh, penyebab mereka mengambil ilmu kepada orang yang bodoh ialah karena orang alim sudah tiada lagi, padahal kitab-kitab hadis semangkin banyak dicetak, kitab-kitab ilmu semangkin menyebar dikalangan masyarakat, penulis melihat ada beberapa sebab :
1. Pentingnya ulama dalam menuntun pemahaman yang ada dari al-Qur`an dan al-Hadits, sehingga apabila ulama meninggal dunia, tiada lagi orang yang mampu mengajarkan pemahaman yang sebenarnya dari al-Qur`an dan Sunnah.
2. Sebab ketidakmauan orang-orang yang sesat mengikuti dari madzhab-madzhab yang telah tertulis dan dibukukan sehingga mereka lebih memilih orang yang berlagak lebih tahu dalam memahami al-Qur`an dan al-Hadits dari ulama-ulama yang dahulunya.
3. Kebodohan orang yang paling bodoh ialah yang tidak mengetahui dia bodoh, sehingga dia berfatwa walaupun dalam keadaan bodoh, tidak ingin melihat kembali apa kata ulama-ulama madzhab didalam kitab mereka.
4. Ini adalah tanda-tanda hari Qiamat yang mana madzhab bodoh lebih berkembang dan menyesatkan orang yang bermadzhabkan dengan empat madzhab.
Daripada Abu Darda ra berkata: Pada suatu masa kami bersama Rasulullah saw. Lalu baginda mengangkatkan pandangan ke arah langit, kemudian Baginda bersabda : "Inilah masanya ilmu itu dicabut daripada manusia sehingga mereka sudah tidak dapat lagi untuk menahannya." Maka berkata Zaid Bin Labid Al Ansari r.a :"Bagaimana ilmu itu dicabut daripada manusia sedangkan kami masih membaca Al Quran. Demi Allah, kami akan sentiasa membaca Al Quran dan mengajarkannya kepada anak-anak kami dan isteri-isteri kami." Lalu Baginda bersabda : Celakalah ibumu(kerana kehilangan kamu) wahai Zaid! Aku sebenarnya menganggap engkau dari kalangan ulama' di negeri Madinah ini. Cuba lihat! Ini kitab Taurat yang ada di kalangan orang-orang Yahudi. Dan ini kitab Injil yang ada di kalangan orang-orang Nasrani. Apakah kitab yang ada di kalangan mereka itu telah memberi faedah kepada mereka ?!"
Berkata Jabir r.a : lalu aku datang menemui Ubadah Bin Shamit ra dan aku berkata kepadanya : "apakah engkau pernah mendengar apa yang diriwayatkan oleh Abu Darda seperti yang tersebut pada hadis tadi ?' Maka Ubadah berkata : 'benar apa yang dikatakan oleh Abu Darda itu.Dan kalau engkau mahu maka aku akan ceritakan kepadamu akan ilmu yang pertama sekali diangkat dari manusia! Ilmu yang pertama sekali diangkat dari manusia itu ialah khusyuk (dalam solat).Barangkali engkau masuk ke dalam sebuah masjid yang besar maka engkau tidak mendapati dari sekian banyak orang yang hadir di dalam itu akan seorang lelaki yang khusyuk dalam sembahyangnya".
"Sesungguhnya orang yang memisahkan dirinya daripada al jamaah sekalipun dengan jarak sehasta lalu dia mati, maka matinya adalah dalam keadaan jahiliyah. "[Sahih: Sebahagian hadis daripada ‘Abdullah ibn Abbas radiallahu ‘anhu, dikeluarkan oleh Ahmad, Bukhari, Muslim, Darimi]
"Sesungguhnya Allah tidak akan menghimpun umatku (atau umat Muhammad sallallahu ‘alaihi wasallam) atas kesesatan. Dan tangan Allah atas al-Jamaah dan sesiapa yang mengasingkan diri, maka dia mengasing ke neraka." [Hadis daripada ‘Abdulullah ibn ‘Umar radiallahu ‘anhu, dikeluarkan oleh al-Tirmizi]
والله أعلمُ بالـصـواب
|
|
|
|
|
|
|
|
callmeuncleusin posted on 21-2-2013 09:04 PM 
ussopp السلام عليكم
Benar, N ...
Salam saudara
Saya ada kekeliruan sket antara ahli zikir (16:43) dgn ulamak
- sama ke atau cmne, sila hurai dtail sket bole? Tq.
|
|
|
|
|
|
|
|
callmeuncleusin posted on 21-2-2013 09:04 PM 
ussopp السلام عليكم
Benar, N ...
benar, apakah saudara tidak dpt faham post sy....
sang wahabi bukanlah membuat mazhab sendiri, melainkan bergantung pd mujtahid...
cuma mereka tidak menghadkan pd satu mazhab...
ini masih menepati apa yg disaran yakni, bertanya pd ahli.....
bezanya, sang wahabi bertanya pd ramai ahli(ramai imam mujtahid), sedangkan satu pihal lg hanya menuruti imam mazhabnya sahaja...
cuba berikan bukti imam syafiee menghadkan penggunaan mazhabnya sahaja....
sy sudah katakan, org awam yg malas belajar, mereka boleh taklid.....atau mungkin pendapat imam syafiee saja yg dia tahu, maka sesuai dgn ilmunya, dia boleh ikut satu mazhab....
tp bayangkan anda sudah belajar bnyk mazhab , maka anda boleh pilih pendapat yg terbaik....tiada salahnya...
setahu sy pengamal syafiee di malaysia ada juga yg guna pendapat imam lain dlm sesuatu hal, namun tidak dituduh wahabi pulak....tp bila wahabi amik pendapat lain dr syafiee dlm satu hal tertentu, mengapa ajaip pula? kan...?
Last edited by ussopp on 22-2-2013 04:08 AM
|
|
|
|
|
|
|
|
Dzulqarnain posted on 22-2-2013 12:36 AM 
Salam saudara
Saya ada kekeliruan sket antara ahli zikir (16:43) dgn ulamak
وعليكم السلام
Firman Allah ta`ala:
"فَاسْأَلُوْا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْمَلُوْنَ".
"Maka bertanyalah kepada ahli zikir (orang yang mempunyai ilmu) jika kamu tidak mengetahui" (Surah al-Nahl: 43 dan Surah al-Anbiya’: 7)
Perintah untuk bertanya kepada ahli zikir yakni ulama’ yang berilmu dan ulama’ Ahl al-Sunnah Wa al-Jama`ah yang bertaqwa dan mengamalkan ilmunya, ternyata disuruh oleh Allah ta`ala seperti yang dinyatakan di dalam al-Quran. Ini membuktikan bahwa pendapat para ulama’ sangat penting, sebab mereka adalah pewaris para nabi.
Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam bersabda:
"إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الأَنْبِيَاءِ، إِنَّ الأَنْبِيَاءَ لَمْ يُوَرِّثُوْا دِيْنَارًا وَلا دِرْهَمًا، إِنَّمَا وَرَّثُوْا الْعِلْمَ، فَمَنْ أَخَذَ بِهِ أَخَذَ بِحَظٍّ".
"Sesungguhnya para ulama’ adalah pewaris para Nabi, dan sesungguhnya para Nabi tidak mewariskan dinar maupun dirham, akan tetapi mereka mewariskan ilmu, barangsiapa mengambilnya, ia telah mengambil bagian yang sangat banyak" (Diriwayatkan oleh al-Tirmizi, Abu Daud, Ibn Majah dan Ahmad)
Daripada Anas r.a berkata: Bahawa Nabi s.a.w bersabda: "Ulama itu ada tiga jenis. Pertama orang yang alim yang hidup dengan ilmunya (mengamalkan ilmunya) dan masyarakat juga hidup dengan ilmunya. Kedua orang yang alim yang masyarakat mengambil manafaat dengan ilmunya tetapi dia sendiri membinasakan dirinyanya (tidak mengamalkan ilmunya). Ketiga orang alim yang hidup dengan ilmunya(mengamalkan ilmunya) tetapi orang lain tidak mengambil manafaat dengan ilmunya′. (Hadis Riwayat Dailami)
إِنَّمَا يَخْشَى اللَّـهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمٰٓؤُا۟
Sesungguhnya yang takut kepada Allah di antara hamba-hamba-Nya, hanyalah ulama. (Surah Faathir ayat 28)
Bermula orang ‘ulama’ itu dua:
1. ‘Ulama’ dunia.
2. ‘Ulama’ akhirat.
Ulama' dunia itu. Iaitu; mengetahui hukum yang zahir, seperti:
1. Mengetahui halal dan haram.
2. Sah dan batal.
3. Makruh dan mubah.
4. Sunat dan fardhu.
5. Rukun dan syarat.
Dan mengetahui hukum yang pada dunia, seperti:
1. Hukum nikah, sahnya dan batalnya.
2. Dan hukum berniaga, sahnya dan batalnya; halalnya dan haramnya.
3. Dan mengetahui hukum antara perbatahan segala manusia, serta kasih akan dunia dan kemuliaannya hadir.
Dan adapun ‘ulama’ akhirat itu. Iaitu:
1. Yang tiada suka kan kemuliaan dunia dan kemegahan.
2. Dan meng’amalkan ‘ilmunya.
3. Takut akan Allah Ta’ala.
4. Dan suka akan ‘ilmu batin, yakni ‘ilmu batin, yakni ‘ilmu tasawwaf.
5. Dan benci kepada perkerjaan maksiat.
6. Dan manjauhi akan segala sifat mazumum yang dicela oleh syara’ (riya’, sum’ah, ujub, takabbur, hasad dan sebagai dripada sifat yang dicela oleh syara’.)
والله أعلمُ بالـصـواب
|
|
|
|
|
|
|
|
ussopp posted on 22-2-2013 04:02 AM 
benar, apakah saudara tidak dpt faham post sy....
sang wahabi bukanlah membuat mazhab sendiri, ...
Sebelom apa pun saya tidak menuduh saudara ussopp sebagai wahabi, jelas ? untuk pengetahuan saudara Ahlil Sunnah menerima apa hukum-hukum daripada Imam-imam yg rojeh iaitu Imam Malik, Imam Abu Hanifah, Imam Syafi'e dan juga Imam Ahmad bin Hambal, ianya tidak terkongkong kepada 1 imam shj. kalau ada kesilapan disini harap saudara betulkan.
والله أعلمُ بالـصـواب
|
|
|
|
|
|
|
|
ussopp posted on 22-2-2013 04:02 AM 
benar, apakah saudara tidak dpt faham post sy....
sang wahabi bukanlah membuat mazhab sendiri, ... setahu sy pengamal syafiee di malaysia ada juga yg guna pendapat imam lain dlm sesuatu hal, namun tidak dituduh wahabi pulak....tp bila wahabi amik pendapat lain dr syafiee dlm satu hal tertentu, mengapa ajaip pula? kan...? Nak tambah sedikit Ijma’ dalam pengertian bahasa memiliki dua makna. Pertama, berupaya terhadap sesuatu. disebutkan أجمع فلان على الأمر bererti berupaya di atasnya. (Wahbah al-Zuhaili, Ushul Fiqh al-Islami, hal 468.)
فَأَجْمِعُوٓا۟ أَمْرَكُمْ وَشُرَكَآءَكُمْ
"karena itu bulatkanlah keputusanmu dan (kumpulkanlah) sekutu-sekutumu" (Yunus 71)
Pengertian kedua, bermaksud kesepakatan. Perbezaan makna yang pertama dengan yang kedua ini bahwa makna pertama berlaku untuk satu orang dan makna kedua lebih dari satu orang. (Wahbah al-Zuhaili, Ushul Fiqh al-Islami, hal 468)
|
|
|
|
|
|
|
|
callmeuncleusin posted on 22-2-2013 04:17 AM 
وعليكم السلام
Firman Al ...
Jika sama, mengapa dlm 16:43 perkataan أَهْلَ الذِّكْرِ (ahli zikir)
walhal dlm 35:28 perkataan الْعُلَمٰٓؤُا۟ (ulamak) ???
Bole ke kita katakan yg satu tu bernaqal dgn belek2 kitab
dan yang satu lg tu bernaqal dgn petik2 ingatannya (huffaz)...???
- semestinya kedua-dua tu ulamak kn...
|
|
|
|
|
|
|
|
ussopp posted on 22-2-2013 04:02 AM 
benar, apakah saudara tidak dpt faham post sy....
sang wahabi bukanlah membuat mazhab sendiri, ...
Lg satu kemusykilan...
Sunni tu bkn salafi ke???
|
|
|
|
|
|
|
|
callmeuncleusin posted on 22-2-2013 04:23 AM 
Sebelom apa pun saya tidak menuduh saudara ussopp sebagai wahabi, jelas ? untuk pengetahuan saudar ...
ooo...kalau begitu tiada masalah...
sy tak kata anda tuduh sy, cuma, kdg2 lihat ada double stenderd,
bila wahabi tidak tertakluk pd satu2 mazhab tetapi menggunakan banyak mazhab, mereka tidak disenangi,
walhal dikalangan pengikut syafie juga melakukannya....
sebenarnya ia perkara biasa dr segi ilmu, cuma janggal dr segi adat.
|
|
|
|
|
|
|
| |
|