View: 16589|Reply: 102
|
AT vs MT - Apa bezanya?
[Copy link]
|
|
Hi semua,
Salam 1Malaysia
Boleh saya tanya apa beza AUTOMATIC TRANSMISSION dengan MANUAL TRANSMISSION? Setahu saya, MANUAL perlu tukar gear. |
|
|
|
|
|
|
|
auto x yah pk la nak guna gear apa.....sbb dh auto kan....tekan minyak n brek je
kalo manual, kena tukar la gear.......ada pedal minyak, brek, clutch....mcm belajar kat driving school tu la.... |
|
|
|
|
|
|
|
tp klo AT pon nak jalankan kete tu kene gak tukar dr P ke D |
|
|
|
|
|
|
|
ni soalan betul2 ke main2 nihhh |
|
|
|
|
|
|
|
haha...mmg la berbeza
& sgt2 berbeza...org yg xtahu ngan org yg tahu then buat2 xtahu
ape aku merepek ni... |
|
|
|
|
|
|
|
auto 1.3 ngan auto 2.0 juge berbeza...walupun sejenis auto tranmission |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 6# xXxBoYzZz
adakah TT ni xde lesen lg......pastu selama ni bawak auto je kot......so tatau manual tu camne....pk positive |
|
|
|
|
|
|
|
adekah TT x penah naik kete |
|
|
|
|
|
|
|
soklan paling lawak of the year..
tt ni umo berapa nih?? curious jugak aku.. |
|
|
|
|
|
|
|
comey jah soklan...ekekekeke..
|
|
|
|
|
|
|
|
sila explain lebih pasal AMT tu. aku xtau nih.
pastu, dual clutch...ape tu? apa kelebihan? |
|
|
|
|
|
|
|
sila explain lebih pasal AMT tu. aku xtau nih.
pastu, dual clutch...ape tu? apa kelebihan?
yowa2 Post at 23-11-2010 03:28 PM
Dual Clutch atau Twin Clutch ini kebanyakannya boleh didapati pada model2 kete VW (tak silap teman VW ni lah pioneer Dual clucth ni) especially pada GT model termasuklah GTI. Pada kete jepun, twin clutch ni boleh dijumpai pada Ebo 10 GSR dan Lancer Ralliart (dua2 model ni pakai gear automatik). Kelebihan pakai dual clutch ni, pertukaran gear berlaku dengan pantas. Cara beroperasinya lebih kurang macam ni, set clutch pertama untuk gear 1, 3, dan 5. Manakala set clutch kedua pula untuk gear 2, 4. dan 6. Disebabkan ada dua set clutch, jadi kalau kete sedang berada di gear 1, maka gear 2 sudah ready, kalau berada di gear 2, gear 3 sudah ready, dan bergitulah seterusnya. Dengan demikian, pertukaran gear boleh berlaku tanpa lag, juga rpm tak jatuh dan pertukaran gear (sama ada makin rendah atau makin tinggi) akan berlaku dengan pantas. Oleh itu, pemandu akan sentiasa berada pada gear yg tepat sesuai dengan cara pemanduannya pada setiap masa dan tidak mengalami kehilangan kuasa pecutan. |
|
|
|
|
|
|
|
kalo savvy ade dual clutch mesti best |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 14# zzcbr
owh.baru ku tahu twin clutch ni.
|
|
|
|
|
|
|
|
AT merilekkan pemandu..tp aku lg suka manual.. |
|
|
|
|
|
|
|
auto x yah pk la nak guna gear apa.....sbb dh auto kan....tekan minyak n brek je
kalo manual, kena tukar la gear.......ada pedal minyak, brek, clutch....mcm belajar kat driving school tu la....
iza_yuss Post at 23-11-2010 10:46
Oh, gitu. Kalau gitu, senang saja bawak kereta, kan? Kalau start/bawa kereta laju-laju tekan apa? Boleh ke mendaki guna kereta jenis auto? |
|
|
|
|
|
|
|
tp klo AT pon nak jalankan kete tu kene gak tukar dr P ke D
nanie Post at 23-11-2010 11:03
hikhikhik...malu nak bagi tau pengalaman 1st bawa keta auto auntie aku.biasa mmg bawa manual.mmg tak pernah lagi bawak auto...
bercakap sorang dri..."apsal tak jalan keta ni aku dah tekan pedal minyak...."
last2 makcik aku cakap...gear tu tukar lah ke D=drive...hakhgakhak...."
masa tu perjalanan jauh lebih sepanjang perjalanan msti rasa nak tekan clucth je...sampai org2 dalam keta heran...apsal kaki ko???
hikhikhik...sampai lah sekarang...aku mmg tak nak bawak keta auto..tapi bila kat KL nia mmg rasa seksa lah juga bawak manual kalau kat federal highway...jemmm wooooo!!!! |
|
|
|
|
|
|
|
thread of the year
|
|
|
|
|
|
|
| |
|