View: 1911|Reply: 7
|
MCM MANA NAK TANYA KPD SUBORDINATES YG TELAH KERJA LEBIH LAMA DARI KITA?
[Copy link]
|
|
[nota : aku bukak gak thread ni kat sini. utk dptkan kepelbagaian pendapat/maklumat. harap mod ok. thanks]
----------
salam kawan2.
aku rasa ni isu global (isu ke? hehe)
maksud aku global tu ialah rata2 dari kita biasanya akan berada dlm situasi ni
situasinya begini:
- aku dah 7 tahun kerja kat syarikat skrg
- dari tahun 1-6, aku keje kat department A
- tahun ke-7 baru aku pindah department B
- skop kerja di depertment A dan B memang jauh berbeza
- kat department B, ada 2 org pegawai bawahan aku. mereka dah 4 tahun kerja di syarikat
- walaupun mereka baru keje 4 tahun (berbanding aku 7 tahun) tapi mereka buat keje2 di department B sejak masuk (iaitu 4 tahun)
- maknanya pengalaman mereka di department B ialah 4 tahun, berbanding aku cuma baru setahun jagung
soalan aku ialah:
mcm mana ek kaedah yg boleh aku buat atau mcm mana cara nak bertanya dengan pegawai bawahan aku tu,
so that takde la nampak sgt bila aku tanya soalan tu, nampak mcm aku tak tahu sgt2 isu yg dibincangkan
sbb kdg2 aku tatau pun soalan aku tu bernas ke tak. ntah2 soalan bodoh je. haha.
ala belit2 plak ek, tapi aku rasa korang faham kut maksud aku kan.
pendek kata, mcm mana nak tanya soalan yg kita tak tahu dengan pegawai bawahan kita
tapi kita tanaklah nampak mcm bodoh sgt sampai tak tahu... hehe
nota : pegawai bawahan aku ok je. dorang bagus dan membantu. cuma aku tanaklah nampak naif sgt depan dorang bila tanya soklan berkaitan kerja tu. hehe
mintak nasihat plz terutamanya kawan2 yg dah lama bekerja dan lebih berpengalaman.
thanks |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
org kata malu bertanya sesat jln..
kalu aku kenapa nak susah2..
tanye ajelah ape yg ko nak tau..
atau pun ko dok dgn staf ko 1minggu ko buat keje dia..
minggu lain ko masterkan plak jobskop yg 1 lg..
kene tau beb sumer keje2 depa..
so that ko tak kene kencing |
|
|
|
|
|
|
|
Just be humble ler TT... Tak salah bertanya sebab mereka dah tau latar belakang TT kat syarikat tue i.e. TT adalah mereka punya immediate superior dan sebelum attached to current department, TT dah bekerja kat syarikat tu longer then them.
Paling penting kita tahu selok belok/procedures/proses untuk melengkapkan kerja tue... so, let say kalo anak buah ada problem in completing the tasks, atau pun mungkin tak dok kat opis sebab EL atau MC, at least TT tahu cam ner nak solve the problem.
Kalo TT asik biarkan jer anak buah buat semua tanpa menghiraukan mereka... kalo ada masalah timbul, at least TT tahu samada masalah tu due to subordinate punya mistake atau department lain tak siapkan kerja tu sepenuhnya before hand over the task to TT punya department. |
|
|
|
|
|
|
|
sptmana kata norrah dan Hamizie...be humble....malu bertanya sesay jalan...
Situasi ko sama ngan situasi aku....aku br je 4 bulan amik alih Dept ni....selama lebey 11 tahun aku kat dept lain....so takder masalah....jgn tanya dgn nada yg sombong giteww...walaupun kita pegawai atasan depa....tp hati kene tanya ..biasalah manusia ni kan....walaupun depa tahu yang TT merupakan pegawai atasan mereka...tp hati dan perasaan org lain kikta tak tahu camner... |
|
|
|
|
|
|
|
sptmana kata norrah dan Hamizie...be humble....malu bertanya sesay jalan...
Situasi ko sama ngan situasi aku....aku br je 4 bulan amik alih Dept ni....selama lebey 11 tahun aku kat dept lain....so takder masalah....jgn tanya dgn nada yg sombong giteww...walaupun kita pegawai atasan depa....tp hati kene tanya ..biasalah manusia ni kan....walaupun depa tahu yang TT merupakan pegawai atasan mereka...tp hati dan perasaan org lain kikta tak tahu camner... |
|
|
|
|
|
|
|
nk malu buat apa.. akhirnyer yg rugi kiter jugak... |
|
|
|
|
|
|
|
tima kaseh kawan2...
mintak kawan2 lain beri pendapat jugak ye..
aku sgt hargai jasa baik korang...
;) |
|
|
|
|
|
|
|
I punye subordinates pun ramai, semua pangkat2 makcik2 pulak tu. So far ok aje, kalau waktu lunch selalu borak2 dgn diorg and diorg memang tak lokek nak ajar i sbb maklumlah org baru kan...
Kalau u baik2 dgn diorg mesti ok punye.. Bina hubungan yang baik dgn subordinates, senang nak tanya atau mintak tolong nanti. |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|