View: 12028|Reply: 29
|
STANDARD CHARTERED BANK KREDIT KAD
[Copy link]
|
|
Masalah aku bermula mcm nie, dlm pertengahan puasa ritu aku dgn wife g la shopping kt sunway carnival mall,lalu ja dpn saleman kredit kad SC bank dia pun suruh apply kad, aku mmg malas dah nak layan ikut kan mmg nak blah cm tu saja tp dah my wife dok pilih2 baju so terpaksa la stay kat situ, salesman tu pulak punya la merayu suruh apply, bukan seorg tp dua, aku bg alasan tak mau apply sbb nt kena government tax, salesman tu jwb bank yg akan bayar sbb dlm kad tu ada cash RM88, so bank akan direct tolak RM50 tax tu, so ada la lg RM38, my wife lak kesian gila tgk salesman tu dok merayu maybe nak cukup kan kuota kot, so aku pun setuju la nak apply 1 kad. sebelum nie aku sudah penah ada 7 kad dr 5 bank yg berbeza semua bank hantar ke rumah parent aku sbb ikut alamat kt IC tp skrg aku cuma simpan 2 kad sahaja yg lain semua dah terminated.
26/9 hari tu aku balik rumah parents, tgk ada la 2 surat pin no untuk kad kredit dan statement, so bank dah approve 2 kad la sedangkan aku just apply satu, yg peliknya kedua2 kad tersebut aku belum terima. Esoknya 27/9 aku pun bt complaint kat branch SC bank yg terdekat sbb apa aku belum terima kad tersebut. Officer tu ckp yg aku kena tunggu dlm seminggu lg, so ok la aku pun balik tp ptg hari yg sama aku terima call dr SC bank untuk verify aku ada bt transaction ka tak beli HP samsung kot, aku bgtau la kad pun aku belum dpt mcm mana dah ada transaction. 29/9 aku terima lg call dr SC bak untuk verify transaction lg, kali nie mmg aku lepas geram kt officer yg call tu la.....kad tu mmg auto activated so sapa dpt terus boleh pakai, gila punya bank....total credit limit dua2 kad dekat RM15K tu.....aku ckp la dia suspek aku guna kad tu pastu aku kata tak terima ke??dia jwb maybe2....maybe2.....lg la bt aku geram...2 kad tu pos guna pos laju malaysia..so aku suruh dia prove la yg aku ada sign dgn pos malaysia yg aku ada terima kad tersebut.
1/10 pagi td aku terima lg call dr SC bank fraud dept, pada 29/9 bank dah terminated dua2 akaun kredit kad tu tp jumlah transaction sudah RM4000 lebih, dah ada 5 transactions setiap kad.. dia ckp kalau family member ada terima kad tu, aku mmg kena bayar. Dia suruh aku g jumpa officer kat branch isi 1 form or bt report polis. Dia kata lg bank akan claim back to merchant kalau merchant tak ikut proper procedure tp bg aku merchant tak salah, diaorg just swep saja tak kan nak verify IC org lak. Kalua bt report polis pun aku rasa polis just boleh print statement saja la....diaorg tak kan siasat pun kes2 cm nie....penin2
So sapa2 yg penah kena kes mcm nie atau tau cara nak selesai kan supaya aku tak kena bayar RM4000 lebih tu tolong la share kt sini..thanks in advance. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Aku terpikir gak mcm mana kalau org pos laju tu yg sign sendiri surat tu dan guna kad kredit tersebut then bgtau yg family member aku dah sign n terima kad tu, mmg tak secure lansung la kad yg auto activated nie..... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 1# matbuq
mak aih...
seb baiklah aku apply cimb aritu ckp aku akan claim sendiri kat CIMB..
kalo harap ngepos2 ni,cam x berapa secure jek.
and nyusah pon satu hal..xde sape dok rumah tghari nak sign2 bagai
lebih baik sacrifice satu lunch tuk g sendiri bank and claim the damn card.
pengajaran bagi org.TQ.
Tapi kan, kredit kad tu tadak insurans against credit card fraud ke? |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
mak aih...
seb baiklah aku apply cimb aritu ckp aku akan claim sendiri kat CIMB..
kalo harap ngepos2 ni,cam x berapa secure jek.
Cara ni merupakan cara paling selamat....sebenarnya ada option tuk kita pilih cara penghantaran tu dalam borang application cc tu...so better tick kat kotak collection di HQ Bank tersebut atau just bgtahu cawangan Bank yg terdekat dgn tempat anda...
Tapi kan, kredit kad tu tadak insurans against credit card fraud ke?
Kalau ada..Bank takut owner cc akan mereka2 cerita ( mcm CSO bank bgtahu kat TT tu...derang syak kita yg guna and claim yg owner cc masih belum dapat card.
Cuma ada sesetengah Bank yg buat activation cc ..ni cara yg plg selamat...kene verify dulu sebelum kad diaktifkan...kenapa yek ada sesetengah Bank yg tak buat?? |
|
|
|
|
|
|
|
insurance tu ada tp kredit kad ni dh bt kaco idup aku, tak rajin la nak p mengadap officer tu isi form bagai, byk keje lain lg aku boleh bt tambah lak SC bank bukan byk cawangan pun tp dah terpaksa kena la jugak g. kalau ikut la...org bank sendiri pun boleh pakai kad kita kan, dah auto activated kalau tak auto pun diaorg semua ada maklumat kita dlm system, pastu transaction lak via online n phone. |
|
|
|
|
|
|
|
ko teruskan usaha tuk selamatkan RM4000 ko tu mat drpd ko bayar sia2.....kene usaha sikit sbb kalau kita tak buat apa2 atau buat sambil lewa je...kes ko nanti nanti akan terus tertangguh...masalah lain akan timbul termasuklah oustanding balance RM4000 tu akan terus beranak pinak...kalau x bayar minimum payment more than 2 month...sia2 je nanti ko kene blacklist....
Sistem Bank ni bukannya kenal erti kasihan...dia tahu cukup bulan...interest dikira...melainkan kalau pihak bank huat sesuatu... |
|
|
|
|
|
|
|
tu la medang.....sbb kesian kt salesman aku lak tensen, pasni tak mau layan salesman kredit dah la....sebelum ni 7 kad selamat sampai kt tgn aku even aku tak ada kt rumah pos laju tinggal notis suruh p claim kt office tp kali nie aku jd mangsa kredit kad la...kawan aku lak jg mangsa UOB bank, kad hilang tp dia tak sedar bila hilang, time bt report dah ada org guna kad dia, bank bg alasan lewat bt report, so kena byr 50%. Aku geram gk kt officer india yg aku bt complaint pasal kad tak sampai, dia minta IC, pastu check system then dia advise kad akan sampai 1 seminggu lg sedangkan time tu dah ada org guna kad aku tu.....tak kan system tak ada rekod.....aku kan jumpa india nie jugak minta dia settle semua..... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply matbuq
mak aih...
seb baiklah aku apply cimb aritu ckp aku akan claim sendiri kat ...
InVendeTTa Post at 1-10-2010 19:12
aku ada kad CIMB jugak, so far so good, ada rebate lg tp tak ada point la.....ok nak simpan sampai tahun dpn ja, sebelum kena tax terminated terus...... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 9# medangmru
OK jugak bt cm tu tp online transaction boleh lg.......skrg nie mmg tak secure la even signature kt belakang kad tu pun jarang org verify, sign cincai kt resit pun tak ada sapa nak kacau.....semua berpunca dr bank, bank yg bg peluang org bt fraud.. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply medangmru
OK jugak bt cm tu tp online transaction boleh lg.......skrg nie mmg tak se ...
matbuq Post at 1-10-2010 09:32 PM
mmg masih boleh buat online transaction....tp pencurik haram jadah tu mesti pikir byk kali kan....ye lah...tambah plak depa ni mungkin ada yg IT educated dan sebaliknya...tp aku yakin....peratusan fraud ni lebih kepada transaction yg dibuat melalui swipe machine berbanding transaction online...
kdr kekangan jenayah kad kredit jika dibuat kad yg ada photo ni aku yakin boleh mengurangkan jenayah fraud kepada hampir 75%.. |
|
|
|
|
|
|
|
Post Last Edit by ilahkhatibrani at 6-10-2010 14:38
boleh settle...
gi website bank negara ..pastu click kat complaint n redress...haaa kat sini ada caranya tuk komplen mengenai kecuaian bank terutama dlm fraud card credit...leh wat surat by fax or mail..dan juga terus direct complaint kat dorang.....ramai pengguna kad kredit tak tahu hak mereka bila terkena situasi camgini...
kalau ada rcomplaint bank ref no . lagi bagus....kalau ada nama officer bank tu berserta id employee lagi bagus..letak semuanya..
pihak bank negara akan siasat dengan syarat jumlah tidak melebihi RM25k....dan kebanyakkan kes ..pemegang kad kedit tak payah satu sbyr satu sen pun..semuanya bank yg tanggung .......
malah ..kalau pasai kes loan rumah pun leh komplen kat sini..contohnya...rumah tak siap ..tapi dah sampai tempoh bank suruh bayar penuh..padahal rumah baru jer siap 20%..haaa yang nie pun leh wat...tak percaya...my friend penah buat ..dan berjaya hanya bayar 20% jer..
semuanya dengan bantuan bank negara....sehinggalah ada pemaju ambil alih siapkan umahnya..baru dia bayar penuh... |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
boleh settle...
gi website bank negara ..pastu click kat complaint n redress...haaa kat sini ada ...
ilahkhatibrani Post at 6-10-2010 14:34
thanks ilah..........dah bt report polis, pastu form untuk menyatakan transaction tu saya tak buat pun saya dah isi kt bank, saya minta pos laju tracking number kt bank tp diaorg tak bg sbb dia ckp itu untuk internal saja...boleh pulak cm tu.....skr g kad saya tu org tu dah guna RM5000 lebih.....dia ada beli handphone 3 bijii kt kedai yg sama, 2 biji harga RM1000 lebih, 1 biji harga RM800 lebih, pastu dia shoping baju adidas n kt kedai studio, semua kt Megamal penang, dia ada lak isi minayk kt kulim RM98. Rasanya org yg bt nie bukan 1st time, dia dah tau kes nie akan full stop cm tu saja lepas insurance cover, polis pun tak amik berat sgt kes cm nie......lepas ni sapa lak akan jd mangsa seterusnya.....nt ada akan try cara ilah cadangkan tu.....or saya terus p branch bank negara kt sini....bolew kan? |
|
|
|
|
|
|
|
Post Last Edit by ilahkhatibrani at 6-10-2010 15:47
thanks ilah..........dah bt report polis, pastu form untuk menyatakan transaction tu saya ...
matbuq Post at 6-10-2010 14:55
boleh....juga...sebab bank negara memnag ada biro siasatan dlm kes begini ....tapi dengan syrat jumlah tidak melebihi RM25k...
cara nie lagi berkesan sebab semua "para bank" gerun dengan bank negara..terutama dengan pengguna yg "celik" dengan hak mereka sebagai pengguna kad kredit...
macam kwn ilah...dulu setiap hari kena "kacau" citibank pasai soh byr penuh duit loan umah padahal umah baru siap 20* dan bank br jer released duit pinjaman kat pemaju (TALAM) 20% drpd jumlah loan..tup2 bila TALAM bankrupt dan dah cukup tempoh dua tahun..dorang tuntut byr pinjaman penuh..hu..hu...
jadi dia buat laporan kat bank negara..biro ni suruh wat surat rasmi komplen kepada bank negara ..dan salinan Copy surat tu juga diberikan kepada citibank....bank negara siasat...dan kwn saya menang..last2 citibank kol my friend dan setuju dia byr hanya ikut 20% loan yg dah bagi kat pemaju....he..he....kena sabar..yg penting ada black n white..
ilah dolu masa beli umah pun ...ada dapat cash voucher RM5k tuk perabut atau set bilik tidur..ilah tak mau ..ilah wat surat kat developer dan bagi reason yg kukuh..ilah tak mau guna cash voucher tuk perabut atau set bilik tidur ilah nak tolak dengan harga rumah..he..he..ilah dapat tolak tapi cuma RM4800..alsan dorang rm200 tu tuk admin fees...(sori off topic..ilah bagitau cuma nak bagitau...yang kita sebagai customer ada hak...cuma kita kena berani suarakan hak kita jer... ..) |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
lagi satu..kalau tak mampu bayar hutang ..pun leh minta bank negara tolong .dimana kita akan dapat special rate ....contoh kalau hutang korang dalam RM30k....bank negara leh tolong nego yg financial inst. kurang interest...dan dptkan special rate. dimana bayaran bulanan mengikut kemampuan ...... |
|
|
|
|
|
|
|
lagi satu..kalau tak mampu bayar hutang ..pun leh minta bank negara tolong .dimana kita akan dapat s ...
ilahkhatibrani Post at 6-10-2010 15:18
ni AKPK kan...under bank negara.........sok try call bank negara cwgan sini....kalau boleh terima aduan...terus g bt aduan sal Affin bank n standard chartered nie....... |
|
|
|
|
|
|
|
gud luck |
|
|
|
|
|
|
|
1) SC semestinya rakamkan segala perbualan telefon. jadi kalau ada butiran masa dan tarikh, segala rakaman boleh didunakan sebagai bukti. cemana transactions boleh lepas/lulus sedangkan anda dah bagitau pegawai tu yang anda belum terima kad. rasanya, ini saja dah terang-terangan buktikan kelalaian pihak SC. atau, adakah pegawai tu pun bersekongkol dalam kegiatan jenayah?
2) nombor rujukan poslaju bukan maklumat dalaman kerana kad-kad tu diposkan kepada anda, bukan orang lain. maknanya ada locus standi.
3) buat report polis
4) buat aduan kat bank negara tentang kelalaian pihak SC (items 1 dan 2) dan tuduh SC buat harrasment hahaha
ini pandangan aku saja ye... |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
1) SC semestinya rakamkan segala perbualan telefon. jadi kalau ada butiran masa dan tarikh, segala ...
Gemukkkkkkk Post at 10-10-2010 01:32
dah bt report polis n aduan kt bank negara, bank negara pun dah call SC bank.
System SC bank ni cm kureng sikit, cuma ada posting date saja, kalau system maybank ada posting date n transaction date sekali, sometime posting date lambat 2-3 hari.....tp mmg jarang la......bab tracking number pos laju tu mmg aku tak puas hati betul, tak kan tu pun P&C..... |
|
|
|
|
|
|
|
TQ for the update Mat.....nanti update lagi kalau ada perkembangan terkini... |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|