View: 41550|Reply: 13
|
lori 1 tan: petrol atau diesel? mohon pendpt dr yg berpengalaman
[Copy link]
|
|
salam,
aku plan nk beli lori 1 tan......contohnya daihatsu delta, nissan nhr, mitsubishi canter, toyota dyna etc.......
yg mana satu berbaloi2 dr sudut jenis enjin......?? guna petrol atau diesel? majoriti kita tau kebykan lori pakai diesel tp lori2 1 tan ada jg yg pakai petrol. so, nk tanya pendpt antara lori pakai petrol dgn lori pakai diesel, yang mana satu kah berbaloi2 unt aku miliki/beli? dr sudut jimat penggunaan bahan bakar, maintenance, check puspakom etc........
hrp2 ada kalangan forumner kt sini yg arif tntg lori, dpt beri sedikit info unt panduan aku beli lori dlm masa terdekat ini (dlm tempoh 2-3 bulan dr skrg).
pendpt korg sgt2 aku hargai. |
|
|
|
|
|
|
|
Post Last Edit by batu_bergolek at 13-4-2010 13:04
ayah aku ader lori 1 tan isuzu, mmg prefer diesel sbb jimat dan high tork, ko kene ingat lorry takyah laju tapi tork kene tinggi kalo tak rasa underpower bila lalu tempat gradient tinggi dan kene pikul barang,
as for maintenance, diesel very simple even takde spark plug pun aku rasa itu jelah,
TS, aku tak tau lak ader ke lorry 1 tan pakai petrol ? |
|
|
|
|
|
|
|
kebanyakan lori pakai diesel...lori aku pun pakai diesel
SIGNATURE ......................................................................................
Aku Moderator yang gila makan kredit |
|
|
|
|
|
|
|
batu_bergolek: lori 1 tan ada yg pakai petrol.......
pistol: mcmn dgn maintenance? roadtax? check puspakom? |
|
|
|
|
|
|
|
kau nak wat aper?? lori orang guna nak angkat barang, angkut barang nie torque kena tinggi, sebab tu lar orang prefer guna diesel, petrol tu kalau ko guna nak merempit bleh lar, bila letak barang, hancus.. |
|
|
|
|
|
|
|
FnF: angkut brg.......tp bukan brg berat smpi penuh 1 lori setiap masa.......
dr sudut tork, mmg betul pro kpd diesel. tp aku nk review dr byk sudut lori 1 tan diesel VS lori 1 tan petrol............contohnya maintenance wise, fuel consumption, check puspakom, roadtax etc........ |
|
|
|
|
|
|
|
haku tak pakar benda-benda lori nieh, tapi base on sekeliling, dan orang-orang yg pakai lori especially utk business, depa prefer diesel.. |
|
|
|
|
|
|
|
Post Last Edit by batu_bergolek at 13-4-2010 18:49
ni dari observation akulah, ayah aku ada bisness sewa heavy machinery, tapi aku tak involve, so ni apa yg aku nampak gitu2 jelah.
kalo bab2 lori diesel ni (tak kira la 1 tan atau lori stewong lebih kurang jer ), mmg maintenance agak murah, every time servis diorang akan buat benda basic jer, mcm tukar minyak itam, filter dan etc. schedule maintanence pun tak strict, kalo lori 1 tan yg pakai minyak mineral boleh tarik sampai 6000km-6500km sebelum tukar (ader gak owner kamikazi tarik sampai berbelas ribu km baru nak tukar), kalo bab gear box toksah cakap lah, bila klac dah nak haus baru cek, kalo tak, mmg takde masalah janji minyak gb tak kurang sbb bocor atau etc. yg kene belting system, tak salah ader yg still pakai timing belts . as for tyre boleh pakai tayar celup jer, takper selagi ko tak jadikan lori ko bas ekspres tapi pakai tayar celup, driver kene rajin inspect tayar, check tanda2 retak kdg2 kualiti tayar celup tak elok, tuh bahaya tu tengah bawak tiba2 bunga tayar tertanggal silap2 boleh terbabas masuk longkang kang
enjin diesel lori tahan, tapi bila dah lama mmg akan bocor merata. janji boleh contain enough lubrication dan good compression ratio ok lah. cuma benda ko jgn amalkan ialah biar minyak diesel sikit sangat dalam tangki, sbb lama2 pump boleh sumbat pastu float pun blh sangkut sbb karat. even bila lori tu tak pakai lama, kalo boleh tinggal la lebih kurang half tank. benda mcm cooling system aku rasa sama jer mcm keta petrol takde beza .
bab road tax aku tak sure sbb diorang register kenderaan perdagangan jadi mmg murah tapi JPJ ada nakal skit so ko kene make sure lori ko are legal jgn bagi point utk diorang jadi nakal
aku rasa tu jelah . |
|
|
|
|
|
|
|
lori petrol ni, biasanya jenis nissan , kia dsb.
tak guna utk angkat barang berat. tapi lebih kepada pasar malam dan jual sayur. dengan kata lain, lori merangkap stall. penggunaan petrol kerana tak mo makanan tercemar. selain dari tidak memerlukan kuasa/ tork yang tinggi. kalau nissan punya lori petrol ni, dia ekceli pakai base vanette. dulu muda muda aku ada 2 bijik kasi sewa.
ni gambar hiasan je
kalau mau angkat barang lebih, amik diesel lah. brand fames adalah isuzu.
ni memang power lah. spare part melambak. |
|
|
|
|
|
|
|
Post Last Edit by batu_bergolek at 13-4-2010 18:49
cuma benda ko jgn amalkan ialah biar minyak diesel sikit sangat dalam tangki, sbb lama2 pump boleh sumbat pastu float pun blh sangkut sbb karat. even bila lori tu tak pakai lama, kalo boleh tinggal la lebih kurang half tank. benda mcm cooling system aku rasa sama jer mc
batu_bergolek Post at 13-4-2010 18:47
Baru aku tau enjin diesel senang tersumbat kalo minyak sikit dalam tangki..pasal tu susah nak start... |
|
|
|
|
|
|
|
Post Last Edit by batu_bergolek at 14-4-2010 00:28
11# danedzya
tak semestinya, ko kene check gak ignition system dll
tapi selalunyer bila tangki minyak kita kurang minyak, banyak air gap, ni boleh buat buat karat terjadi, kene ingat dalam minyak petrol atau diesel akan adanyer air. lama2 karat blh masuk ke fuel pump, buat tersumbat. dan bila minyak dlm tangki kita sikit, ni buat fuel pump keta kita kene buat xtra work to pump fuel to enjin, aktivti ni buat pump jadi overheat, lama2 boleh kong.
tapi from exp saya, enjin diesel punya fuel pump tahan, even kalo dah rosak dan tak berfungsi dgn sempurna pun, selalunya workshop boleh servis dan elok balik,
cuma kalo enjin diesel modern yg pakai commonrail injection ni sensitip sikit pasal kualiti minyak sbb injector senang sumbat kalo kualiti minyak tak bagus.
ada gak owner pickup truck diesel pakai water seperator. |
|
|
|
|
|
|
|
thanks to all. actually aku dh ada pun lori daihatsu hijet 1.3 pakai petrol. so now plan aku nk beli lori 1 tan pulak........tp aku tgh confuse antara nk ambik yg petrol atau diesel......
mmg sedia maklum byk lori pakai diesel coz sbb2 di atas yg telah korg berikan. tp ada negative yg aku tau ialah maintenancenya yg agak tinggi........maintenance unt mengekalkan kadar pencemaran asap yg dihasilkan oleh enjin diesel. so, ada kedai jual lori yg suggest aku ambik toyota dyna 1 tan petrol sbb maintenance senang mcm jaga kereta shj dan check puspakom pun x susah coz pakai petrol.........pencemaran asap kurang.
so, aku nk buat justification dr semua sudut sblm aku buat decision nk beli lori yg mana satu.
tp kalau aku tmbh upgrade ke lori 3 tan nnti, mmg tiada pilihan lah sbb aku x penah lg jumpa lori 3 tan pakai petrol.......he he
korg punya pandangan semua sgt2 aku hargai..... |
|
|
|
|
|
|
|
Ada sapa2 penah pakai Suzuki Futura 1.4? |
|
|
|
|
|
|
| |
|