View: 7820|Reply: 24
|
Streamyx Combo WIFI yang bermasalah???
[Copy link]
|
|
Saya telah pasang Streamyx Combo WIFI di rumah saya pada 2 bulan yang lepas. Mulanya Streamyx service ni memang bagus dan tak ada masalah... saya berpuas hati dengan kelajuannya dan juga boleh 2~3 biji computer ONLINE dengan WIFI serentak.... Memang berbaloi...... Tapi sebelakangan ni, Internet service di Sungai Petani bermasalah, saya pun buat report kepada TMnet pada 2.11.2009 & 13.11.2009 mengenai kerosakan WIFI (boleh conected,tapi tak boleh received data).... Dua report ni pun TMnet tak ada ambil tindakan apa-apa (ada yang beritahu masalah line di SP & juga ada yang cakap Modem rosak).... tetapi hari ini satu Pengawai Customer Service telefon saya dan beritahu saya.... line sudah ok... Kalau WIFI tak boleh guna... itu bukan masalah TMNET.... saya hairan kenapa itu WIFI dulu boleh guna... dan sekarang tak boleh guna iaitu masalah saya.... teruknya service pengawai yang bernama Wani ( Nasib baik saya ada tanya namanya!!!) .... Jangan lupa... ini modem ada warranty 1 tahun....
Saya ada sign contract 1 tahun dengan TMNET.... macam mana nak cancel service ni??? Tolong tunjuk ajar!!!!
Adakah anda juga berdepan dengan masalah ?????? Sama-sama berdepan... dengan TMNET yang tak guna.... |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
CALL DIORANG CAKAP U NAK REQUEST UNTUK TECHNICIAN DTG CHECK..
LAST TIME IT HAPPENED TO ME,TECHNICIAN DTG THEN AFTER CHECK MODEM ROSAK
SO DI TERUS TUKAR YG BARU.(FOC SEBAB ADA WARRANTY)
CALL 100 EVEYDAY N AMIK NO REPORT..AFTER THAT EMAIL CUSTOMER SERVICE AT THE SAME TIME.
BTW,KALAU TAU NAMA OPERATOR TU,COMPLAINT N BGITAU U CALL PUKUL BERAPA DARI NO MANA.DIORANG BLEH TRACE |
|
|
|
|
|
|
|
Hmmmmmmm.....streamyx ni mmg mcm2 problem arrr.... |
|
|
|
|
|
|
|
Terima Kasih Senior,
Saya akan call 100 everyday.... ask the technician to come and settle the problem. |
|
|
|
|
|
|
|
Potong la potong...potong...potong..potong la potong....................
Apa susah, modem tu saper punya, klu tmnet punya,bw aje pergi TMpoint tuka yg bARU |
|
|
|
|
|
|
|
2# fuzzlee_4207
Setuju, call berkali2 sampai technician datang rumah. kalau tak settle jugak email ke [email protected]. sebolehnya mintak rebate sampai tarikh problem selesai, quotekan nak report ke SKMM atau CFM. |
|
|
|
|
|
|
|
2# fuzzlee_4207
Setuju, call berkali2 sampai technician datang rumah. kalau tak settle jugak email ke [email protected]. sebolehnya mintak rebate sampai tarikh problem selesai, quotekan nak report k ...
Zep Post at 19-11-2009 11:17
Correct..Itulah cara terbaik.diorang bleh hold payment or give rebate..NICE |
|
|
|
|
|
|
|
Cable boleh connected, tapi WIFI tak boleh,,,,,,, nak log in Config Modem pun tak boleh..... |
|
|
|
|
|
|
|
pkai modem brand riger ehh?
gini.. sng2 gi tmpoint ke.. suh diorang test...
kalo rosak suh diorang tukar...
free je pasal under warranty lg... |
|
|
|
|
|
|
|
Ya, modem riger yang free.... Hahahahhaha |
|
|
|
|
|
|
|
urm..cuba call balik 100 inform dia prob btol2..sbb yg aku perasan bnyk isu user sendiri tak paham n tak reti nk troubleshoot tapi tak mau call 100..cuba balik n keras sikit ckp itu prob sama budak tu... |
|
|
|
|
|
|
|
11# t0m
Saya telah call beberapa kali,.... setiap kali 100 yg bagi jawapan yang tak sama.... ada yang cakap reset modem, ada yg minta ping IP address, ada yang save & reboot smart config modem dll seperti disable Password utk WIFI.... dan macam-macam lagi lah....... setiap kali call... setiap kali jawapan yang berlain... akhirnya... seorang yang cakap modem rosak.... dan akan tukar dalam 2 hari.... tapi tiap-taip customer service call saya katanya sudah ok.... boleh gunalah (Dia masih refer kpd report pertama saya)..... lepas saya beritahu dia tentang report modem yang rosak...... dia pandai-pandai cakap itu bukan masalah dia.... Apa??? saya terkejut bila dengar jawapan yang dia bagi..... Sebagai customer service.... dia boleh beritahu bukan hal dia..... habis hal siapa??? Dia yang mewakili TMNET dan tugasnya ialah memberi khidmat yang berpatutan untuk pelangan...... aiya... saya memang letih nak teking dia lagi.... |
|
|
|
|
|
|
|
comfirm modem rosak tuh....... |
|
|
|
|
|
|
|
Post Last Edit by bzzts at 20-11-2009 01:11
modem wifi maknanya = wifi router yg ada modem didalam
maknanya, ada 2 fungsi yg berbeza.
1- wifi
2- ADSL
wifi buleh diguna tanpa internet. caranya ialah utk share file antara komputer, termasuk jugak share printer dan lain2 perkakas komputer secara "wayarLeSS".
ADSL pulak, buleh diguna dgn syarat : Line DSL (streamyx atau Jaring) tuh available dan berfungsi. bila DSL ni aktif dalam router, maka pengguna wifi tu akan dapat guna internet DSL skali. (kira penggunaan 2 dalam 1 la nih).
tu dia, aku dah explain pasal "WI-FI MODEM".
skarang ni, problem tuan tanah ialah : wifi tu buleh guna, tapi ADSL (internet broadband) yg down, mungkin router tu rosak.
mungkin jugak ada short circuit, kena petir/kilat ke, line telepon kan sensitif ngan kilat nih. so , kena la check configuration dalam modem tuh. kalo nak akses modem pun takleh, cuba cucuk lobang "RESET" kat blakang modem tuh. then, cuba lagi. kalo stil takleh, mungkin la modem tu yg dah rosak.
cara lain : pinjam modem kawan (modem biasa je), tengok bleh pakai streamyx berwayar ke tak.
nota :
broadband = jalur lebar
3g = internet laju oleh mobile telco (bradband 3g)
wimax = internet laju oleh syarikat "P1" dan lain2 syarikat internet. (broadband wireless)
DSL = servis berwayar ADSL/SDSL oleh streamyx dan jaring. ada jugak oleh kompeni lain... (broadband berwayar) |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
14# bzzts
errrrr... mod dia ckp tenet ok kalo pkai lan cable...
cuma via wifi je prob.... |
|
|
|
|
|
|
|
15# cmf_death
ye le, tu mungkin modem tu - wifi dia yg problem. |
|
|
|
|
|
|
|
Akhirnya 5/6/12..... sampainya Technician TM Net.... selepas dia check... dapt tahu Modem rosak..... tapi belum habis cerita.... Dia tu kata dia tak ada modem spare dan suruh saya pi TM Point ambil modem baru (Masih dalam warranty ma)..... Esok hari dengan surat yang dia bagi... sy ingin boleh selesai masalah dengan tukar modem yang rosak.... tapi bukan senangnya utk tukar... saya macam bola dikendang oleh pekerja di TM point... refer department demi department...... ai ya... ini cara TM yang layar customer????? Satu hari habis di TM Point.... tak dapat tukar modem.... cuma tahu itu Contractor TM yang perlu tukar... bukan TM point yang kena tukar..... Tapi kontractor bilang tak ada modem baru... sebab ibusawat TM tak bagi stok dan akan call back selepas check... lepas tu sampai malam pun tak call back .... saya Pening... Pening... akhir............ masalah tak selesai............ hari ini kena pi TM point sekali lagi.... harap boleh dapat modem baru... |
|
|
|
|
|
|
|
1# cclim2007
i guna streamyx almost 5 years and tak pernah ada problems dgn connection kecuali masa gegaran kat china yang lepas.. i suggest kat u supaya u beli modem sendiri.. and kalau ada warranty, mintak je yang baru.
hope ini membantu. |
|
|
|
|
|
|
|
mcm...dah dapat ka modem baru... |
|
|
|
|
|
|
|
jgn lupa mintak rebet...aku dpt rebet sampai RM300. Ingat setiap report no. & tarikh.
aku punya kes lagik best. Cable telekom kat tepi jalan tuh selalu kena curi...kekadang sampai seminggu aku tak leh access dunia. Setiap bulan mesti kena curi...jenuh aku kena pi cc nak send /retrieved email
kalau ko tak dapat modem baru...ingat tarikh ...kira untuk rebet. ni masalah depa |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|