Korang dah familiar dgn sistem2 variable valve timing cam VTEC, VVT-i, MIVEC, VANOS etc. kat keter2 Honda, Toyota, Mitsubishi, BMW etc. kan? Okey, kali ni biar aku citer dengan detailnyer pasal camaner sistem Cam Profile Switching (CPS) dalam enjin Proton Campro CPS ni berfungsi.
Kebanyakan2 sistem variable valve timing menggunakan rocker arm dgn locking pin untuk berfungsi walaupun pada enjin DOHC. Akibatnya, lebih banyak komponen diperlukan, so bermakna lebih banyak geseran dihasilkan dan lebih daya inertia dihasilkan, dan dua faktor ni adalah parasitic loss dalam kebanyakan sistem variable valve timing. Sistem CPS mengurangkan parasitic loss ni dgn menggunakan tapet sendiri sebagai komponen utama sistem variable valve timing CPS.
Biasanya, tapet ni cuma seketul gitu jer, tapi tapet dalam sistem CPS dijadikan dua lapis dgn satu pin pengunci bagi setiap tapet. Lapisan belah dalam tu la yang bersambung terus dgn valve. So, lapisan belah dalam digerakkan oleh low-lift cam manakala lapisan belah luar lak digerakkan oleh high-lift cam. Pada rpm bawah 3,800 rpm (4,300 rpm bagi enjin Satria Neo CPS), lapisan luar tapet ni bergerak bebas dan tak dikuncikan dgn tapet dalam. So, cuma low-lift cam saja yang menggerakkan injap, menghasilkan bukaan yang kecik. Bila lebih 3,800 rpm (4,300 rpm bagi enjin Satria Neo CPS) baru laa pin pengunci tapet mengunci kedua2 layer tapet ni, so tapet digerakkan oleh high-lift cam, menghasilkan bukaan injap yang lagi besar.
CPS ni berfungsi bersama2 dgn VIM (Variable-length Intake Manifold) untuk menghasilkan torque delivery yang smooth. Udara masuk dialirkan ke corong panjang time bawah 4,800 rpm supaya udara dpt bercampur dgn minyak petrol dgn lebih baik untuk save lebih minyak. Bila lepas 4,800 rpm baru laa corong pendek digunakan.
Nak tau lebih lanjut, korang bleh tengok video kat bawah ni laa...
Korang dah familiar dgn sistem2 variable valve timing cam VTEC, VVT-i, MIVEC, VANOS etc. kat keter2 Honda, Toyota, Mitsubishi, BMW etc. kan? Okey, kali ni biar aku citer de ...
Squall-Leonhart Post at 10-9-2009 22:23
top overhaul karang kena buat adjustment shimming 2 kali ganda ke...?
Info dan youtube slide yg innovative tq...Squall
Keta Poshe pun menggunakan teknologi yg sama sungguh menarik...
Teknologi nie telah dipatternkan dan Proton mempunyai akses terhadapnya kerana memiliki Lotus.
naek bulu roma aku tengok video nih,
lagi dia menyengat seh,
macam main game Emperor Battle For Dune atau Red Alert je soundtrack dia,
hu4, aku suke video2 dokumentari camnih,
syiok seh..
lagi2 cam Discovery Channel atau National Geographic..
thanks for the info and video bro..
err... bab handling tu aku tak berapa pandai nak explain laa, sebab kalau ikutkan sistem berkaitan cam handling cam stereng dgn suspension tu sumer lebih kurang macam keter biasa jer, cuma dier nyer fine-tuning dier tu laa yg jadikan dier best...
semalam aku ngan member sahur kat KFC Ipoh town,
kat Bulatan TAMAN DR tuh, aku cucuk member aku yang pakai kancil tuh,
handling wira best woo,
laju pun rase stabil lagi bile layan bulatan hu4,.
so, kalo proton nak improve campro ni, ape lagi drang bole buat ek?..
selain naikkan cc jadi 1.8...
tmbah turbocharger ngan supercharger biar jadi cam volkswagon....
cc kecik tapi power..huhu~...