|
ada saper2 tau x, kenapa motosikal lagenda aku rasa cam x der power
biasa lau pulas minyak sikit jer da 80
skrg nak sampai 80 tu puas motor aku meneran |
|
|
|
|
|
|
|
hantar kedai ajelah....ekzos sumbat kot
|
|
|
|
|
|
|
|
Post Last Edit by rock_star at 9-8-2009 21:11
dh tukar minyak itam blom?
servis carb?
kalo xjumpe jgak penyelesaian..boleh berkunjung ke
www.malaysianbikers.com.my
situ ade ramai otai dan byk pengguna lagenda..
termasok aku..
|
|
|
|
|
|
|
|
Overflow tu... |
|
|
|
|
|
|
|
urm..mcm2 sebab leh jadi..kalo tak tgk n dengar susah nk ckp..pe kate bawak je ke bngkel2 pak akub...ala..tak jahanam linkup...kui2 |
|
|
|
|
|
|
|
hu4,
kalau general info org susah nak tau..
motor ini ibarat manusia..
sini problem bukan kat situ masalahnye..
{:3_84:}
check kat bawak gi hospital besar Yamaha...
takpon mana2 klinik Yamaha.. |
|
|
|
|
|
|
|
isnin ni wa mau gi HLY Sg Buloh |
|
|
|
|
|
|
|
hehehe..
saje je lepak kat sana
da 2 bulan x jenguk sana... |
|
|
|
|
|
|
|
hehehe..
saje je lepak kat sana
da 2 bulan x jenguk sana...
nik2121 Post at 10-8-2009 05:44 PM
oh yeke,
ada member ek?
he4..alang2 servis motor la ek |
|
|
|
|
|
|
|
xde member pun..
saje wat member ngan pak guard sana
nanti kalau balik Ghanu, leh la wat bangga
"motor aku da servis kat HLY taw... motor korang bila lg?"
|
|
|
|
|
|
|
|
12# nik2121
hu4,mak ayah tak marah ke gitu nik?
jauh bebeno jumpe pak guard je? |
|
|
|
|
|
|
|
lor..
bkn jumpa pak guard la..
ahad x de kelas..
isnin plak kelas kul 2..
so kalau ada xtvt, mmg turun KL la...
biasanya isnin pagi kul 8 lebih da start balik KT...
sampai kul 12 lebih...
tp isnin ni kelas x de la plak
tu yg nak lepak ngan pak guard tu
eh... bkn lepak da..
servis motor |
|
|
|
|
|
|
|
gunalah superrrrr powerrrrrrr |
|
|
|
|
|
|
|
aku anta kedai da, pomen tu x pandai wat kot, aku service moto sebulan sekali, tp tukar minyak itam je la |
|
|
|
|
|
|
|
aku anta kedai da, pomen tu x pandai wat kot, aku service moto sebulan sekali, tp tukar minyak itam je la
kau244 Post at 12-8-2009 08:46 PM
tukar minyak je ke?
cube check rantai ko?
suh minyak dan ketatkan balik..
kalau2 nak haus ganti set baru..
Kriss klau set rantai Muteki = RM35 gitew RKM = RM55
bezanye ketahanan la..
tapi aku pakai Muteki dah dekat 7500KM aku pakai..masalah yilek la..
ade clean air filter?
ade tukau fuel filter?
then minyak hitam ape ko pakai?
dah bape lama ko pakai motor?
dan odometer dah clock berapa da?
kena tahu semua nih baru leh buat conclusion.. |
|
|
|
|
|
|
|
dune1989
jawapan aku untuk ko
tukar minyak je ke?
YUP TUKAR MINYAK ITAM JER, KADANG2 MINTAK POMEN CEK RANTAI SEKALI
cube check rantai ko?
DA MINTAK POMEN CEK
suh minyak dan ketatkan balik..
kalau2 nak haus ganti set baru..
Kriss klau set rantai Muteki = RM35 gitew RKM = RM55
bezanye ketahanan la..
tapi aku pakai Muteki dah dekat 7500KM aku pakai..masalah yilek la..
ade clean air filter?
DA TUKAR
ade tukau fuel filter?
X LAGI
then minyak hitam ape ko pakai?
ENEOS
dah bape lama ko pakai motor?
ADA LA SETAHUN SETENGAH
dan odometer dah clock berapa da?
DA 15K KALAU X SILAP
kena tahu semua nih baru leh buat conclusion..
CUBA WAT CONCLUSION |
|
|
|
|
|
|
|
then minyak hitam ape ko pakai?
ENEOS
minyak nih gred aper ek?single gred or multigred?
gred dia (20W-40) dan jenis apa ek?
jenis (Mineral, Semi-Synthetic, Full Synthetic)
dan spark plug ade tukar?
kalau pakai minyak mineral gred single gred,
ada yg tulis sae40,
minyak nih memang berat sebab ia hanya cover utk protection aje,
kira basic la, selalu reger dalam RM 10-12 je..
kalau pakai yg mineral gred multigred,
ada tulis (10W-40, 20W-40),
minyak nih ringan sket dari single gred,
dan hantaran tenaga ke rantai lebih cekap,
jadi power motor akan naik sket..
selalu reger dalam RM17-20..
kalau pakai semi-synthetic gred multigred,
ada tulis (15W-40, 10W-40),
minyak nih jauh lagi ringan dari mineral,
protection dalam enjin motor lebih baik,
hantaran tenaga lebih lancar dari mineral multigred,
motor bertambah tenaga utk bergerak,
jadi pulas sket, motor dah pick up..
menjimatkan minyak..
harga dalam RM25-30..
kalau pakai Full Synthetic gred multigred,
ada tulis (10W-40)
minyak ini yang terbaik dari ladang,
the best protection dalam rev yang tinggi,
hakisan dalam part2 motor memang minimum,
hantaran tenaga ke rantai jauh lebih bertenaga,
lambat nak hitam(setahu teman la)
range tukaran pon dalam 4000-5000KM..(based on Adik Wazi bgthu..)
pick up lagi kaw2..
jauh lagi jimat dari semi-synthetic..
reger dalam RM45-60..
semua perkara tertakluk terma dan syarat,
rasanye kalau mike pakai mineral single gred,
power motor akan jatuh,
selalu pengeluar motor akan syorkan minyak2 at least mineral yang multigred,
macam modenas syorkan utk motor kriss aku,
deme suh pakai at least mineral 20W-40,
minyak ini mineral multigred,
maksimum speed aku penah cecah pakai minyak nih 130KM/h..
itu bru enjin 100CC..
lum lagi 110CC dari motor mike..
hurm,
kalau tak berubah gak teman pon idok le tahu..
mungkin de sebab2 lain..
kena tanye pakar2 motor yg lain.. |
|
|
|
|
|
|
|
aku guna yg nie
kalau pakai yg mineral gred multigred,
ada tulis (10W-40, 20W-40),
minyak nih ringan sket dari single gred,
dan hantaran tenaga ke rantai lebih cekap,
jadi power motor akan naik sket..
selalu reger dalam RM17-20..
cdg nak mintak pomen cek ler dpt gaji nie,
x puas ati teman lau moto slow2 nie
lambat p keja |
|
|
|
|
|
|
| |
|