|
Sape ade pakai air filter K&N. Ade komen? |
|
|
|
|
|
|
|
aku pakai susu cap F&N je.... memang sadap.... lemak berkrim
beromen?
hishhhh ko ni..... malu lah aku nak crita |
|
|
|
|
|
|
|
aku pakai k&n...
bagi aku dari segi performance cam xde beza pun...
camtu gak, x pegi mana pun...
kelebihannya mayb xyah tukar la...
20000 sekali basuh, pastu bleh pakai balik... |
|
|
|
|
|
|
|
lagi satu...
ko kena basuh pakai balik lebih 15 kali la...
sebab harga die 15 kali lagi mahal dari filter kertas cap ayam...
kalo x rugi wooo... |
|
|
|
|
|
|
|
kan kena beli alat utk basuh filter tu? lagik laa leceh...... beli kertas pakai buang je....... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #5 Acong's post
tu la pasal...
aku pn dah menyesal pakai k&n ni... |
|
|
|
|
|
|
|
dulu aku pernah nampak K&N filter yg kene letak minyak. tapi kawan aku cakap kalo minyak tu tersalah isi nanti boleh rosak MAF sensor .
btul ke tidak, tak taula.
aku pakai yg stended jer. ikut yg car manufacture rekomen. |
|
|
|
|
|
|
|
haku dulu pakai..
skang malas nak pakai, sebab memokak jer.. enjin bising, takde laar rasa power pong.. |
|
|
|
|
|
|
|
aku pakai power jerr..
now ni aku pakai Stainless Steel Meshl nyerrr... drop in jer laa..
kuasa nyer terpancutt gakk |
|
|
|
|
|
|
|
banyak faktor ... mana leh plug n play and enjoy the additional HP.... tu cuma ditulis di kertas iklan saja.
BTW, soalan uan rumah tak lengkap.
apa maksud K&N?
1. org mesia, suka panggil nama barang ikut nama produk yg glamer, cth, shell.... aku nak isi minyak kat shell minyak dulu ( padahal stesen minyak esso). so dalam kes ini, aku tatau filter itu betul betul jenama K&N atau jenama2 lain.
2. K&N filter sekurang kurang nya da 2 jenis , drop in/ slot in dan open pod. dan tiada dinyatakan disini jenis yg mana satu sebab aplikasi nya berbeza.
open pod
drop in/ slot in and careKit
3. tidak dinyatakan jenis kenderaan, samada carb atau injek. aplikasi utk kedua dua jenis enjin berbeza. tapi ada kesamaan juga.
utk carb, tapi imej filter standard.
kalau nak cerita pasal filter ni... banyaknya teori sampai buleh buat buku!!!
BASIC
kenapa after market dan bukan stok?
sebab elemen penapis yg digunakan adalah berbeza. cth, utk K&N ni, dia pakai kertas. jadi kertas yg digunakan nipis, tetapi begitu efektif dalam menapis kotoran, dan menyedut volume udara 2-3 kali ganda lagi efektif dari stok.
aftermarket filter mempunyai lifespan yg lama kerana material bagus dan boleh dibasuh. K&N cthnya, ada mempunyai filter yg dijamin "lifetime"..... kereta hancur, filter ok lagi.... tu kata K&N punya olang lahhh...
berbanding dengan standard mempunyai lifespan yg singkat kerana meterial yg digunakan tidak bagus.
kenapa open pod?
kerana tidak mahu restriction.. kalau tgk pada intake dan unit filter OEM, terdapat lengkok2 yg tidak perlu dicipta utk mengurang kan bunyi induction. bila begitu, maka, udara masuk dengan lambat dan sedikit... no power
jadi open pod membuang restriction tadi.... more air, more power...
tapi kenapa keta jadi tak power?
1. sebab bila open pod, udara yg disedut adalah udara panas enjin. the hotter the air, less oksigen. means, not so perfect explosion inside the enjin.
2. tiada penalaan semula. kena buat tuning supaya ECU dapat membaca dan menmanfaatkan udara lebihan itu dengan menyelaras "air-fuel mixture".
3. ekzos standard.... bottle neck effect. yg masuk banyak, yg keluar sedikit. pernah jumpa keta yg sampai tendang dia punya head kerana kes sebegini. keta tu, adalah keta aku.....
4. tiada servis dibuat pada filter tu..... main bantai pakai... dari mula beli sampai sudah tak pernah cuci.....
5. memang keta ko tak power pun... bubuh enjin roket sekali pun, memang tak leh blah..... , ubat dia? beli evo X
KENAPA SLOT IN?
ini bagi mat mellow yg tak mo bunyi... yg mau perubahan yg sedikit sedikit, trotel respon pun bagus sikit dari sebelum tukar. beza tak banyak..... tapi buleh eksyen sama kawan kawan sebab masa beli ada stiker ori di beri percuma. kalau nak power jugak, sistem kotak filter perlu diubah sedikt utk mengurangkan restriction. cth, pemilik gen2 suka buang belalai ori dan guna belalai waja kerana yg waja punya lobang ada sedikit besar.
penyelesaian masalah open pod
1. CAI. cold air intake.... apa menatang tu? ko gugel sendiri lah... aku nak pegi teganu kursus 2 hari ni...... baju tak kemas lagi ni... wa ka ka
2. buat tuning semula
3. setting pada header hingga mid can utk ekjos, berakhir dengan sflow
4. kena rajin cuci. cara nak cuci tu dan nak apply minyak tu... aku tunjuk lepas aku balik kursus nanti.
AKU PAKAI OPEN POD TAK?
pakai, tapi bukan K&N sebab K&N tu produk amerika. jadi aku boikot amerika punya produkt kecuali sandra bullock dan banana brandy.
aku pakai yg murah punya, sponsor dari zerOne..... freebiesss....
yg jenis ni tak yah CAI.... |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
ader satu lagi ko luper tulis..
letak heat shield..
haku ader lagi menatang nieh.. |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #11 geng_tx\ catat
memang aku tunggu2 reply geng_tx pasal binatang ni |
|
|
|
|
|
|
|
geng_tx nih dh mcm wikipedia versi forum cari plak..
|
|
|
|
|
|
|
Reign This user has been deleted
|
Reply #5 Acong's post
Tukar 3 bulan sekali... kalau dah bersarang cam sarang labah - labah |
|
|
|
|
|
|
|
haku masa bujang dulu, asal koto sket jer haku cuci filter tu.
bila dah tak bujang, kalau tak hitam legam, jgn arap haku nak cuci, membazir clearner ngan minyak K&N wa jer.. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #18 Fast-N-Furious's post
minyak K&N aku pong.. buat letak kat rantai basikal jer.. sebab berlebey tak abis pakai maa |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #19 takumi86's post
bagi aku la minyak tu.... aku punya abis tumpah masa pindah rumah dulu (2-2 botol lak tu) |
|
|
|
|
|
|
| |
|