View: 2138|Reply: 12
|
Insurans Keta...ada problem???
[Copy link]
|
|
Salam...
Ni nak tanya pendapat forumer kat sini. pernah tak jadi kat korang bila nak renew insurans agen tu cakap korang punya insurans last year tak wujud,
dan bila check ngan syarikat insurans tu dia cakap insurans tu dah kena stop pasal bank suruh, dan korang langsung tak dapat foncall atau surat mengatakan insurans korang kena potong. mmmmm
saya buat guna bank yer call centre:@ :@ ... boleh caya ke dengan wakil bank ni?????
kalau benda nie jadik kat korang ape korang nak buat??
tq
yg sdg panas |
|
|
|
|
|
|
|
mmm apsal bank soh stop... dia ada bagitau ke... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #2 afzanieza's post
agen tu cakap pasal wakil bank lambat bayar.... tapi yg pelik nya saya bayar terus masuk insurans co. punya acc.
skang nie dia cakap nak chek dulu kenapa?? semalam sampai hari nie tak de dpt call lagik... lembab tulla, ke nak kena kita naik angin baru ade jawapan |
|
|
|
|
|
|
|
lenkali jgn beli insuran bawah pokok.. |
|
|
|
|
|
|
|
issshhhh, macam ni pun ada ka? |
|
|
|
|
|
|
|
soalan
1. boleh ke pihak ketiga (dlm kes ni bank) cancel/stop insurance?
2. kalu beli insuran direct kat company selalunya policy akan dapat serta merta, kalu melalui agen mungkin ambil masa sebulan dua. Kalu dah tiga bulan, policy masih belum dikeluarkan, kenapa tak contact syarikat insurance/bank (dlm kes ini)? |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by zzcbr at 3-3-2009 15:34
soalan
1. boleh ke pihak ketiga (dlm kes ni bank) cancel/stop insurance?
2. kalu beli insuran direct kat company selalunya policy akan dapat serta merta, kalu melalui agen mungkin ambil masa ...
aku bila nak renew RT baru cari polisi...... kalau tidak, tak sedar pun polisi tu wujud ke tak...
wa ka ka....
bab bab dokumentasi, memang aku fail..... |
|
|
|
|
|
|
|
haku lebih prefer gi company insurance terus, tak pong guna bancassurance dari bank jer.. |
|
|
|
|
|
|
|
kalo tadak insurans leh renew road tax ka?
aku tau ni soalan jahil, jgn kutuk tau... |
|
|
|
|
|
|
|
Dalam hal ini, pada pandangan anis, tuan rumah yang salah sebab ambil lewa tentang polisi insurans ketenya...tak follow up dengan pihak insurans setelah bayaran dibuat. Pengalaman anis bertukar-tukar kereta dan polisi insurans kereta ini...wakil/agen bank tu boleh jer dipercayai sebab so far anis ok jer masa berurusan dengan deme..siap polisi tu deme antar ke depan pintu opis/rumah lagik...Dan tuan rumah mengatakan membayar terus ke akaun insurans tersebut kan, so lampirkan resit bukti pembayaran tersebut kepada pihak insurans tersebut..Dan adalah sangat mustahil bank mengarahkan polisi tersebut ditamatkan tanpa persetujuan dari owner kereta itu sendiri..sangat tidak masuk akal..selain itu, agen mengatakan wakil bank lambat menjelaskan bayaran...jadi di sini sudah nampak sangat kemusykilan terhadap masalah ini...
Beginilah, oleh kerana bayaran dibuat terus ke akaun syarikat insurans tersebut, lampirkan salinan resit tersebut dan minta deme mengambil tindakan yang sewajarnya.Dalam hal ini, kita sebagai owner mestilah mengambil tahu hak kita.apabila dah buat bayaran, kena folloew up selalu..biasanya tak ambil masa sampai 2-3 bulan utk dapatkan polisi tersebut..jangan lepas tangan..anis tak pernah terkena mcm ini tapi anis terkena sebab salesman proton tu "buduh"..dia cakap beli kete baru tak leh bawak ncd dari kete sebelumnya tapi anis berdegil cakap..apasal tak boleh..seblum2 ni ok jer transfer ncd ke kete baru..sudahnyer kete wira anis kuar dengan zero ncd..(deme bayor full kat insurans)..bila anis dpt salinan polisi insurans tu..anis mula ler call pihak insurans bagitau yg anis ada ncd sebanyak 45% then deme suruh anis faxkan surat yang mengatakan anis ada ncd sebanyak itu..then selang 6 bulan, anis call lagik..deme kata..ok..sudah selesai..
Apabila anis nak renew insurans...ncd ilek....kena start balik dari mula...mau anis tak ngamuk... ..anis call syarikat insurans tu sambil maki hamun (cara sopan-santun)..then deme cakap tak boleh sebab dah setahun, so kenalah start balik ncd nyer..staff insurans ni pun kategori "buduh aka bongok"...apa lagi..keluar lerr ayat2 power dari mulut anis (masih dalam versi sopan-santun)...kemudian anis dapat cakap dgn manager insurans tu, faxkan balik salinan yang anis dah fax kat deme dulu..tak pasal2 anis dapt refund insurans tu (sebab beli kete baru ada ncd tapi bayar full nyer polisi...).....tak pasal2 semua staff kat situ anis dok "bongokkan"...study tak abeh lah tu....
Jadi pengajaran kat sini...belajarlah pasal hal2 ini , jangan serah bulat2 kat agen semata2...ambik ler tau sikit..tidaklah diperbuduhkan oleh deme...
[ Last edited by AnisSuraya at 3-3-2009 04:21 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
emm...setakat ni xpenah kene lg cmtuh.. |
|
|
|
|
|
|
|
dah satle, tapi rasa tak puas ati tu ade sikit sbb alasan cam tak ngam jer..
call centre bank yg saya renew tu kata, dlm sistem dia memang ade polisi saya tapi kalau saya check kat syarikat insurans tu (Al.....z) memang depa tak dapat check pasal ade masaalah teknikal sikit jadi sbb tu polisi saya tak online ngan insurans lain nyer sistem...
tapi polisi yang saya pengang tu memang sah dan kalau jadik ape2 boleh claim walau pun inssurans co. tu tak de polisi saya....
p/s: for sure kalau jadik ape2 mesti depa kasik macam2 alasan, sama macam alasan yg depa kasik kat saya mula2 dulu..
dan untuk tak panjangkan citer... saya tinggikan suare sikit dan mintak dia satle kan bende nie segera yg past is past dan tak mo bende ni sangkut lagi. dia pun mintak maaf and end story..
saya pun dah renew dan ncd leh sambung....alhamdullah nasib baik tak de ape2
lain kali walau pun dah ada polisi saya tetap akan chek ngan co insurans tu sendri utk elak benda2 cam nie |
|
|
|
|
|
|
| |
|