View: 146305|Reply: 53
|
Hukum Bela kucing dalam rumah.
[Copy link]
|
|
Assalamualaikum,
Sori mod, kalau dah ada topik ni tolong mergekan. I dah search tapi tak jumpa. Nak tanya tentang hukum sebenar bela kucing dalam rumah. Apakah hukum nya harus atau haram? I confuse tentang hukumnya sebab:
- malam tadi di mesjid, ustaz kata haram bela kucing dalam rumah sebab kucing tu binatang liar so dia nak kebebasan untk roaming di dunia luar. Dia ada beri hadis Rasulullah yang mengatakan bahawa ada "seorang wanita yang masuk neraka kerana mengurung kucing. Wanita itu katanya kuat beribadat."
Pagi ni I google tentang pendapat ini.Apa yang I dapat dari satu website tu(hafizanbukitabal.blogspot.com):
" Wanita ni telah menganiaya kucing tersebut dengan tidak memberinya makan dan minum sehingga kucing tu mati. Pastu ada pula hadith dari Anas r.a yang bermaksud: "Adalah Rasulullah s.a.w itu sebaik-baik manusia dari segi akhlaknya. Aku adalah saudara bagi ibuku Futaim yang dipanggil Umair. Adalah Rasulullah s.a.w. apabila mendatangi kami, baginda brkata "Wahai Aba Umair apa yang burung bulbul buat?" {Sahih Muslim}.
"Jadi secara zahirnya, kedua2 hadith diatas jelas bertentangan yang mana hadith pertama nyata melarang kita mengurung binatang , manakala hadith kedua tidak pula Rasulullah menyuruh agar dilepaskan burung tersebut"
"Kesimpulannya hadis kedua itu adalah hadis yang menentukan hukum manakala hadis pertama itu adalah penerangan lanjutan(syarat) ke atas hadis hukum tersebut. Oleh yg demikian, harus hukumnya mengurung haiwan belaan selagi mana dijaga haiwan tersebut sebaik mungkin (memberi makanan dan minuman). "
"Sebenarnya apabila berlaku percanggahan hadis seperti di atas, terdapat beberapa kaedah untuk kita meleraikannya. Salah satu daripada kaedah ialah nasikh dan mansukh. Kaedah ini merupakan kaedah yg paling sukar kerana melibatkan pembatalan nas. Kajian yang mendalam ke atas nas2 diperlukan sblm menentukan nas tersebut dibatalkan. Dlm persoalan di atas, kaedah nasikh dan mansukh tidak boleh dipakai sama sekali. Perlu diingatkan, urusan pembatalan nas ini juga bukanlah kerja kita sebagai org awam. WA. "
"Rujukan
Fatawa Islamiyyah, Jilid 8
(Fatwa oleh Sheikh Abdul Aziz bin Bazz)
Kaedah Memahami Hadis2 yang Saling Bercanggah
oleh Ustaz Hafiz Firdaus".
Persoalannya:
Kalau I ikut kata ustaz di mesjid malam tadi : hukumnya haram bela kucing dalam rumah.
Kalau I ikut daripada blog diatas dan jawapan dari soal jaawab kemusykilan JAKIM : hukumnya harus bela kucing dirumah dengan syarat menjaga kebajikan binatang berkenaan seperti makan dan minumnya.
Saya lebih cenderung kepada pendapat yang kedua iaiatu hukumnya harus. Saya ada bela kucing dirumah and kucing ni bebas untuk berkeliaran didalam rumah (tak stay dalam sangkar). saya beri cukup makan dan minum.
So, boleh tak kawan-kawan beri pendapat dan bincangkan tentang masalah ni. Terima kasih. |
|
|
|
|
|
|
|
kalau simpan kucing dalam rumah dan bagi cukup perhatian, tak salah. Jelas dalam citer zaman nabi tu wanita berkenaan menganiaya kucing sampai mat, itu mmg salah. |
|
|
|
|
|
|
|
x sanggup nk halau kucing kalu mmg xleh bela.. |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #1 uda\ catat
hanya psiko je yg kurung kucing tak bagi makan....
so yang tak psiko cam orang besa, takpa....tak da masalah.... |
|
|
|
|
|
|
|
saya ada terdengar dr ibu saudara saya yg dengar ceramah..katanya sehelai bulu kucing yg melekat dkt baju kita
maka solat kita xsah..betul ke?? |
|
|
|
|
|
|
|
yer .. minta tolong yg ariff clarify benda2 mcm ni .. |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #5 dompot\ catat
Ceramah apa yang dia pergi ni? Ceramah anti kucing ke? |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #1 uda\ catat
Mungkin pakcik perlu mencari dimana hadis yang dibacakan oleh penceramah itu. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by ctaz at 23-2-2009 12:25 PM
sah sembahyang.....kecuali kena najis nyer......kan ada cerita pasal nabi SAW dengan kucing..
masa tu nabi nak solat.....ada seekor kucing tidur atas serban nabi....napi tak kacau pon kucing ...
serban ke? bukan tikar sembahyang?
confius jap |
|
|
|
|
|
|
|
selagi kite xmenzalimi kucing tu pada pendapat saya xsalah... tapi kalu ada penerangan yang lebih jelas kan lagi bagus... |
|
|
|
|
|
|
|
itu la..saya pon xtau..harap2 sesapa yg ada hadis atau dalil2 yang kukuh blh tlg x??
sbbnya saya pon suka main ngan kucing nih..tkt la jgk bila melibat kan hukum solat nih..klu xsah sia2 jek ibadat
kita tu.. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 uda's post
Kalo ikut hadis2 nei:
1) Hukum jatuh haram, malah bdosa besar biler kita mganiayai dan mendera binatang nei...
2) Kalo kita pelihara baik2 n jaga binatang nei elok2, malah kita dpt pahala dari apa yg kita buat... Binatang nei pun mdoakan kbaikan kpd kita... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #16 dompot's post
Hadis kat atas pun cukup. 1st hadis tu mnerangkan kita xbole mdera binatang peliharaan, malah bdosa besar...
Hadis kdua pulak menerangkan tiada salahnya mmelihara binatang2 nei, asalkan kita btanggungjawab atas kbajikan binatang nei...
kdua2 hadis nei tidak btentangan malah mgukuh satu sama len... |
|
|
|
|
|
|
|
jgn bela kucing dlm rumah sbb bulu kucing adalah najis. larat ke nak jaga mana perginya berterabur bulu kucing tiap2 hari. nanti tak sah pulak solat sebab bulu2 kucing ni halus & senang melekat pada pakaian, karpet, sejadah whatsover. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by tobby at 23-2-2009 05:46 PM
jgn bela kucing dlm rumah sbb bulu kucing adalah najis. larat ke nak jaga mana perginya berterabur bulu kucing tiap2 hari. nanti tak sah pulak solat sebab bulu2 kucing ni halus & senang melekat p ...
Telah sepakat ulama2 dalam syiah dan sunnah bahawa bulu kucing yang telah terpisah daripada badannya semasa ia hidup dianggap sebagai najis. Dari itu orang yang sembahyang dan melekat bulu kucing di badannya dianggap tidak sah.
Binatang yang boleh dimakan pula semua bulunya atas dan bawah adalah suci melainkan apabila ia telah menjadi bangkai maka bulunya turut menjadi najis.
Bulu binatang yang halal dimakan seperti unta, lembu, kambing, arnab, ayam dan sebagainya, jika terpisah dari badannya sama ada dicabut, tercabut atau sebagainya ketika binatang itu hidup atau mati kerana disembelih maka adalah ia suci (tidak najis). Firman Allah Subhanahu Wata抋la yang tafsirnya :
揇an (ia juga menjadikan bagi kamu) dari berjenis-jenis bulu binatang-binatang ternak itu, pelbagai perkakas rumah dan perhiasan (untuk kamu menggunakannya) hingga ke suatu masa.擺/i] (Surah An-Nahl ayat 80).
Jika bulu binatang tersebut terpisah sesudah ia menjadi bangkai maka bulu binatang berkenaan adalah najis.
Jika bulu binatang yang tidak halal dimakan seperti kucing, monyet, musang dan sebagainya, terpisah daripada badannya ketika binatang itu masih hidup, maka bulu tersebut adalah najis apatah lagi sesudah binatang tersebut mati. Demikianlah juga anggota-anggotanya yang lain jika bercerai daripada binatang itu adalah dikira bangkai. (Mughni Al-Muhtaj, Kitab Ath-Thaharah, Bab An-Najasah ayat 1/115).
http://www.brunet.bn/gov/mufti/irsyad/pelita/2003/ic7_2003.htm |
|
|
|
|
|
|
| |
|